بررسی مزایا و معایب کی ام سی E30X ، مقاله ای درمورد جدیدترین هاچبک تمام برقی کرمان موتور است که نیامده کلی جنجال به پا کرده است.
بعد از سرزمین سمیر و همکارانش در اروپا باید بازار ایران را جزو پر تقاضاترین بازارهای جهان برای سگمنت خودروهای هاچبک بدانیم جایی که تعداد زیادی از هاچبک ها از کوییک سقف قرمز تا گلف دست نیافتنی در آن جولان می دهند در این بین چینی ها قصد دارند کمی تمرکز خود را از روی کراس اوورهای پر زرق و برقشان بردارند و به تولید هاچبک هایی مطابق با استانداردهای روز دنیا بسازند یا به کلامی بهتر چیزی شبیه به کی ام سی E30X …
کی ام سی E30X یا همان جک EV3 را باید جزو جدیدترین محصولات برقی کرمان موتور بدانیم که می تواند لقب اولین هاچبک برقی چینی بازار ایران را یدک بکشد. این خودرو برای اولین بار در سال گذشته در چین به رویت همگان در آمد و بسیاری از منتقدین این محصول را آینده بازار چین و البته تاکسیرانی آن می دانند.
البته نباید از نظرات منفی برخی منتقدین برای مثال الگو یا کپی برداری چهره جک E30X از محصولات مینی کوپر و حتی فولکس واگن غافل شد.
بررسی ظاهری KMC E30X
در بحش ظاهری این هاچبک برقی با طراحی و المان های دایره ای طرف هستیم چیزی که چراغ های دایره ای جلو و عقب خودرو از همان ابتدا به ما نشان می دهند. البته که این ترکیب دایره ای در نمای جلویی ما را تا حدی به یاد ام وی ام ۱۱۰ انداخت مخصوصا که با درب کاپوت بسیار کوچکی طرف هستیم.
روی سپر جلو خطوط شکسته خاصی مشاهده نمی شود و تنها با حجم دهی خطی افقی روبرو هستیم که شبکه ورودی هوا در پایین آن واقع شده است. دو رنگ بودن سقف و بدنه کی ام سی ای سی ایکس از دیگر مواردی است که آن را بیشتر به یک خودروی فانتزی و مخصوص شهر تبدیل می کند.
رینگ های ۱۷ اینچی با لاستیک فاق کوتاه ۲۰۵/۵۰ از سری جزئیات چشمگیر این بخش هستند علی الخصوص که طراحی نامتقارن پره های روی آن به جذابیت نمای کناری خودرو اضافه کرده است. از سری نکات این بخش باید به دستگیره های مخفی شونده و آینه های روی بدنه اشاره کرد که تلاش برای لوکس تر جلوه دادن KMC E30X دارند.
نمای پشتی خودرو متناسب با نمای جلویی طراحی شده و خبری از هیجان یا خشونت افراطی نیست هرچند مشخص است که طراحان چینی با الهام گرفتن از فرانسوی هایی نظیر دی اس ۳ دست به کار شده اند. همانند چراغ های جلو شاهد استفاده از ترکیب نئون و LED در چراغ ها هستیم.
بررسی نمای داخلی کی ام سی E30X
با ورود به کابین این هاچبک برقی تا حد زیادی اکثر بازدید کنندگان را غافلگیر می کند چرا که با طراحی به اصطلاح مینیمال طرف هستیم که جزئیات جدید و جالبی در جای جای خود دارد.
تریم ترکیبی و سه رنگ قهوه ای ، کرم و مشکی کابین کی ام سی e30x سعی در ارائه جلوه ای دلباز و البته لوکس تر را برای این هاچبک کوجک و ارزان دارد. فرمان دو شاخ و دی کات خودرو کمی بزرگ تر از اجزا دیگر داشبورد دارد که ابته این مورد علت فنی و رانندگی خود را دارد (سهولت در فرمان پذیری و کنترل خودرو داخل شهر)
با گذر از کلاستر دیجیتالی و جمع و جور کی ام سی e30x به نقطه عطف این خودرو برای مشتریان ایرانی یعنی مانیتور ۱۵ اینچی تاچ با کیفیت قتابل قبول برخورد می کنیم که در بالای دریچه های تهویه بیضی شکل و کروم کاری شده قرار گرفته اند. وجود چندین جایگاه و محفظه برای قرار دادن وسایل کوچک و بزرگ داخل کابین از دیگر نکات مثبتی است که این هاچبک را متمایز می کند.
با این که این خودرو نه ابعادش به آمریکایی ها می خورد و نه زیر کاپوتش، با این حال فرم قرارگیری دسته دنده در پشت فرمان حرکت جسورانه برای به چالش کشیدن امریکایی سواران است. همان طور که گفته شد در جای جای طراحی بیرونی و درونی خودرو از المان های دایره ای استفاده شده که این مورد را می توان در پشت سری صندلی ها و دریچه کولر طرفین داشبورد دید.
جدا از ابعاد و کیفیت قابل قبول صندلی های چرم و پارچه جک e30x باید از متریال داخلی کابین و داشبورد صحبت کرد که نمره متوسطی را دریافت می کند، بخشی از رویه داشبورد پلاستیک نرم دارد اما استفاده از پلاستیک خشک و تا حدی کم کیفیت در اطراف رودری ها و فرمان باعث شده نمره بالاتری را نتواند دریافت کند.
فضای ردیف دوم کاملا مناسب جا به جایی های داخل شهری حداکثر ۴ نفره می باشد و سرنشین با قد ۱۷۸ احساس ناراحتی نخواهد کرد. ابعاد و حجم صندوق نیز چیزی در حدود ۲۴۰ لیتر می باشد که تنها پاسخگوی نیازهای شهری می باشد.
بررسی فنی و رانندگی با JAC E30X
با گشودن درب محفظه روی گلگیر راننده متوجه خواهید شد که در این خودرو تنها و تنها با یک پیشرانه برقی طرف هستیم که قابلیت شارژ با برق شهری توان استاندارد و توان بالا را دارد.
موتور برقی با ظرفیت حدودا ۵۲ کیلووات ساعت توان تولید ۹۴ اسب بخار و ۱۷۵ نیوتن متر گشتاور را دارد که برای به حرکت درآوردن جثه ۱۴۰۰ کیلویی کی ام سی E30X در داخل شهر کافی به نظر می رسد. دو نسخه از این خودرو با قابلیت پیمایش ۴۰۵ و ۵۰۵ کیلومتر در بازار جهانی وجود دارد که احتمالا بایذ منتظر گزینه برتر آن برای واردات باشیم.
ظرفیت باتری | ۷۰ کیلووات ساعت |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۳۴ اسب بخار |
گشتاور | ۱۷۵ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته برقی |
شتاب صفر تا صد | ۱۳.۵ ثانیه |
وزن | ۱۴۰۰-۱۴۷۰ کیلوگرم |
بررسی امکانات مهم جک E30X برقی وارداتی
با در نظر گرفتن ورود فول ترین نسخه کی ام سی E30X می توانیم شاهد آپشن هایی از جمله؛
– ۴ ایربگ – سیستم های ESC/TCS/HBA/CDP – ترمزپارک برقی – اتوهلد – دوربین ۳۶۰
– رادار نقطه کور – رادار تغییر لاین – ۱گرمکن ۱سردکن – رادار تصادف – کروزکنترل هوشمند
– سنسور نور – سنسور باران – سقف پاناروما – شارژر وایرلس
خرید و قیمت کی ام سی E30X در ایران
هنوز قیمت دقیقی از سوی کرمان موتوز برای این هاچبک تمام برقی اعلام نشده و باید دید که سرونوشت این خودرو به صورت CBU واردا خواهد شد یا همانند برادرانش به خط مونتاژ خواهد رسید.
رقم پیش بینی شده برای کی ام سی E30X در بازار آزاد چیزی حدود ۱ میلیارد است که در این صورت باید با رقبای گردن کلفت و البته بنزینی نظیر X33 کراس ، زوتی DL5 و … رقابت کند.
{مقالات بیشتر}: مشاوره تلفنی خرید خودرو
نقد و بررسی
کی ام سی E30X
هاچبکی مخصوص فواصل داخل شهری که چیزی فراتر از رقبای بنزینی را در اختیار شما قرار می دهد هرچند که قیمت گذاری شرکت واردکننده برای آن از اهمیت بالایی برخوردار است.
مزایا
- ظاهر جذاب و فانتزی
- کیفیت رنگ مناسب
- امکانات رفاهی و رانندگی زیاد
- پیمایش مناسب ۵۰۰ کیلومتری
- سهولت رانندگی شهری
معایب
- توان فنی نامناسب برای جوانان
- حجم صندوق کم
- جا نیافتادن خودروهای برقی در ایران
- کپی برداری ظاهری