بررسی مزایا و معایب هوندا وزل ، مقاله ای کامل از تست معدود کراس اوورهای نمایشگاه شهرآفتاب ۱۴۰۲ می باشد.
در نمایشگاه خودرو شهر آفتاب ۱۴۰۲ یا بهتر است بگوئیم نمایشگاه چینی های بزک شده پیدا کردن گزینه های غیرچینی وارداتی جزو سخت ترین کارها بود به همین دلیل برای ملاقات این دسته از خودروها به گوشه و کنار نمایشگاه رفتیم که از قضا چشممان به نماینده تازه ورود ژاپن یعنی هوندا وزل برخورد کرد.
{مقالات بیشتر}: مشاوره تلفنی خرید خودرو
هوندا وزل در ژاپن یا XR-V در چین کراس اوور جمع و جوری است که تاکنون در سه نسل معرفی شده. اولین نسل آن در سال ۱۹۹۹ و دومین نسل آن در سال ۲۰۱۳ وارد بازار شدند اما آخرین نسل این خودرو که برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ معرفی شد موفق به فروش بالایی در کشورهای تایلند ، مالزی و برزیل و … شده است.
این خودرو که قرار است توسط معین خودرو در دو نسخه بنزینی با نام وزل و الکتریکی با نام E-NS1 وارد کشورمان شود جزو پرفروش ترین کراس اوورهای بازار جهانی در سال ۲۰۲۳ لقب گرفته به طوری که حدود ۲۴ هزار دستگاه از آن سال گذشته در کشور آمریکا به فروش رسیده است.
بررسی ظاهری هوندا وزل
نمایان بودن لوگو بزرگ هوندا روی جلوپنجره باعث شده تا زودتر از موعد، نسبت خانوادگی این خودرو را با هوندا سیویک نسل یازدهم پیدا کنیم. ابعاد کلی هوندا وزل وارداتی ما را بیشتر به سمت کلاس کراس اوورهای اسپرت می کشاند که در ایران این سگمنت بیشتر به دست چینی هایی نظیر فونیکس FX و بستیون T77 افتاده است.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب بستیون T77
نمای جلویی ترکیبی از جلوه کلاسیک و مدرنیته است به طوری که توری خطی جلوپنجره ۶ ضلعی در کنار چراغ های دارای LED متصل به آن گویای این موضوع می باشد. دو خط برجسته منشا گرفته از ستون A به پهن تر دیده شدن کاپوت هوندا وزل کمک نموده اند. با گذر از دیلایت های خودرو که در قالب مه شکن قرار گرفته اند به شبکه ورودی هوا با توری زنبوری برخورد می کنیم که پایین آن فلاپ کرومی به لوکس تر دیده شدن خودرو کمک می کند.
شیشه های نسبتا کوچک ، شیب زیاد سقف و دماغه کشیده از سری نکاتی است که بیشتر در کراس اوورهای اسپرت می بینیم. خطوط دور حلالی گلگیرها و حجم پردازی روی درب ها باعث بزرگ تر دیده شدن هوندا وزل شده اند. فلاپ های مشکی دور گلگیر و رکاب نیز از دیگر تلاش های طراح برای ایجاد چهره ای متضاد و خشن است.
با این که ارتفاع خودرو از سطح زمین چندان زیاد نیست اما استفاده از رینگ های نه چندان بزرگ ۱۷ اینچی با لاستیک ۲۱۵/۵۵ باعث شده تا شاهد فاصله ای کافی از گلگیر برای بازی کمک های باشیم. قرارگیری آینه های بزرگ روی بدنه و همچنین دستگیره های درب در انتهای شیشه عقب از ریز جزئیات طراحی هوندا وزل ۲۰۲۳ می باشند.
در نمای پشتی با شلوغ کاری عجیبی روبرو نیستیم و همانند نمای جلو سعی شده تا روح اسپرت طراحی حفظ شود مخصوصا این که چراغ های متصل به هم دارای تم دودی یا اصطلاحا SMOKE می باشند و ترکیبشان با بالچه بالای شیشه ، آنتن کوسه ای و دیفیوزر زیر سپر چیز خوبی از آب درآمده هرچند که چینی های پر زرق و برق نمایشگاه غرفه به غرفه در حال تغییر ذائقه ایرانی ها می باشند!
بررسی کابین و طراحی داخلی Honda Vezel
فکر کنم اگر در خودروی آلمانی از پلاستیک خشک استفاده می شد مردم این چنین تعجب نمی کردند، چرا که با ورود به کابین هوندا وزل معین خودرو حال و هوای عجیب و بسیار دورتر از هوندا های گذشته گلرنگ موتور را تجربه خواهید کرد. طراحی بسیار ارگونومیک اما معمولی و نه چندان به روز در کنار سطح آپشنی پایین این خودرو باعث شده تا فضایی بسیار اقتصادی را با قیمتی غیراقتصادی ببینیم.
طراحی فرمان دایره ای شکل و سه شاخ خودرو که خوشبختانه کیفیت و دوخت مناسبی هم دارد در کنار کلاستر نیمه آنالوگ محبوب ماشین بازها حس مثبتی را در همین دقایق اول منتقل می کند. کلیدهای کنترلی به رنگ پیانویی روی بازوهای فرمان از استحکام کافی برخوردار هستند.
با گذر از برامدگی بالای داشبورد هوندا وزل جدید به صفحه نمایش ۸ اینچی با فرم استند می رسیم که با توجه به سن ۲ ساله خودرو کیفیت خوبی دارد اما ناچاریم که بگوئیم در مقابل برخی از چینی های تولید امسال کم خواهد آورد. طرفین مانیتور دریچه های تهویه مربعی قرار گرفته که ادوات کنترلی آن کمی پایین تر به صورت نیمه اتومات با نمایشگر دیجیتالی قرار گرفته اند!
کروم کاری های خطی در نسخه نیم فول که از قضا نسخه محتمل برای کشورمان نیز است، روی داشبورد و بخش هایی از رودری امتداد یافته است. گوشی بازها عاشق این خودرو می شوند چرا که با دو خروجی USB که در جایگاهی عجیب واقع شده اند طرف هستیم.
این که در بیشتر قسمت های داشبورد از پلاستیک خشک استفاده شده اصلا جای تعجب ندارد چرا که با یک کراس اوور اقتصادی با ارزشی معادل ۲۰ هزار دلار طرف هستیم که به علت ورود نسخه نیم فول حتی از صندلی چرمی هم در آن خبری نیست. نشیمت صندلی های پارچه ای که رنگ خاکستری دارند مناسب بوده و آزاردهنده نیست.
ردیف دوم هوندا وزل ۲۰۲۴ از حیث ابعاد خیلی عالی ظاهر نمی شود اما در حد و اندازه های یک خانواده ۴ نفره با قد ۱۸۲ می باشد ضمن این که با باز کردن درب صندوق به صورت دستی، ابعادی ۴۵۰ لیتری در اختیارمان قرار می دهد که در سگمنت خود قابل قبول است. ناگفته نماند که ردیف دوم برگ برنده خاصی ندارد و خبری از شیرین کاری هایی مانند درگاه USB یا دریچه های تهویه نیست و تنها دو محل قرارگیری خرده لوازم وجود دارد!
بررسی فنی و مشخصات هوندا وزل وارداتی
نا امید کننده تر از قیمت های هر روزه خودروهای کشورمان، پیشرانه خجالتی زیر کاپوت هوندا وزل می باشد که روی کاغذ هم عملکرد چندان درخشانی ندارد و تنها دلخوشیمان وزن پایین و در حد یک تارا این خودرو می باشد. حیف و صد حیف که نمی توانیم شاهد نسخه توربو همین موتور در ایران باشیم.
حجم موتور | ۱/۵ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر تنفس طبیعی |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۲۴ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۵ نیوتن متر |
گیربکس | CVT |
شتاب صفر تا صد رسمی | ۱۲ ثانیه |
وزن | ۱۳۰۰ کیلوگرم |
با حال و هوای یک میانسال پشت فرمان خودرو قرار گرفته و به خونسردی شروع به حرکت می کنیم، انتقال قدرت توسط گیربکس CVT هوندا وزل به خوبی انجام می گیرد و اصطلاحا مثل بسیاری از چینی های CVT بازار خنگ نیست اما متاسفانه این پیشرانه کم توان خودرو است که چندان با دل ما سازگاری نمی کند و برای حرکت روی این آسفالت زخمی کشور بسیار ناز می کند.
عایق بندی اتاق تا قبل از بالا بردن دور موتور کاملا عالی است و سکوت خوبی را تجربه خواهید کرد اما به محض افزایش دور موتور به بیش از ۴/۵ شاهد صداهای مزاحم این نوع گیربکس هستیم. در سرعت های بالاتر از ۷۰ کیلومتر شاهد شتاب ثانویه مناسبی از هوندا وزل هستیم هرچند که در شتاب صفرتاصد موفق به رسیدن به عددی کمتر از ۱۳ ثانیه نشدیم.
استفاده از تعلیق یکپارچه در محور عقب باعث شد تا با وجود فاق زیاد لاستیک ها انتقاد نصفه نیمه ای هم از سواری هوندا وزل در مسیرهای پر چاله چوله داشته باشیم البته که در کل نمره قابل قبولی را از تیم تست ما دریافت می کند. فرمان پذیری و هندلینگ خودرو در مانورهای ناگهانی و پیچ ها مناسب ارزیابی شد و از رقبای چینی خود درخشان تر ظاهر می شود.
وجود ترمزهای دیسکی خنک شونده برای هر چهار چرخ گزینه ای منطقی برای این خودرو است و نتیجه این مهم عمکرد مطمئن هوندا وزل وارداتی می باشد.
بررسی امکانات مهم هوندا وزل بنزینی وارداتی
نه هوندا بد است نه شرکت واردکننده و نه باور شما نسبت به خودروی ژاپنی بلکه سقف ارزی برای واردات خودرو باعث شده تا شاهد تیپ های نیم فول و بعضا لوآپشن از محصولات معتبر دنیا باشیم. هوندا وزل در بازار جهانی در دو تیپ X (فول) و Z (نیم فول) عرضه می شود که ظاهرا نسخه وارداتی به کشور چیزی بین این دوست به عبارتی شاهد سقف پاناروما روی این نسخه بودیم اما خبری از رینگ ۱۸ یا صندلی چرمی نبود!
لازم به ذکر است که نماینده دیگری به نام اروین خودرو نیز بانی واردات این خودرو با تیپ فول تر شده است که هنوز مشخص نیست چرا و چگونه این مهم اتفاق افتاده است لذا با نگاه خوشبینانه نسخه فول وزل از اپشن های زیر بهره می برد:
– ۹ ایربگ – سیستم ESP/TCS/HDC/ASR – مانیتور ۸ اینچ – ۴ پورت USB
– ترمزپارک برقی – رلدار بین خطوط – رادار نقطه کور – تهویه اتومات
– اتوهلد – رادار تابلوخوان – تهویه عقب – کیلس استارتر
قیمت هوندا وزل در ایران
هنوز قیمت گذاری دقیقی از سوی دو شرکت معین موتور و اروین خودرو برای محصولاتشان نشده اما پیش بینی قیمت کارشناسان برای هوندا وزل بنزینی تیپ فول چیزی معادل ۲ میلیارد کارخانه و ۴ میلیارد در بازار می باشد که رقمی گزاف برای کراس اووری اقتصادی با این ویژگی های فنی می باشد.
نقد و بررسی
هوندا وزل
کراس اوور ژاپنی که در صورت مدارا با پیشرانه کم توانش می توان رضایت نسبی را از خریدار دریافت کند ضمن این که در بازار با قیمت معقولی نیز عرضه شود و خیلی با چینی های پرآپشن ایرانی پسند چهره به چهره نشود.
مزایا
- ظاهر با اصالت
- مونتاژ عالی بدنه و کابین
- کیفیت رنگ کم نظیر
- پیشرانه کم مصرف و کم استهلاک
- دوام بالای ادوات داخلی
معایب
- پیشرانه کم توان و نه چندان اسپرت پسند
- قیمت بالا و ارزش خرید پایین
- سطح آپشنی نامعلوم نسخه وارداتی به ایران
اطلاعات این مقاله بسیار غلط و گمراه کننده است، هنوز معین خودرو ایرانیان که وارد کننده این خودرو است، ماشین به خریداران سامانه وارداتی ها نداده، ولی نمونه هایی که در شو روم به نمایش گذاشته شامل آپشنهای مناسبی مثل چندین ردار، سقف پانوراما (شما مثلا سایت تخصصی خودرو هستید نوشتید پاناروما که غلطه و نمیدونم از کجا سر زبون مردم و شما افتاده)، کروز کنترل تطبیقی و . . . هست، ردیف دوم بر خلاف گفته این مقاله، دارای دریچه کولر و پورتهای usb هست، موتور این ماشین دارای فناوری i-vtec اختصاصی هوندا ست که در دنیا این فناوری مشهوره، ضمنا توربو شارژ هم نیست و از لحاظ بنیزین هیچ نگرانی وجود نداره، ماشینی است با کیفیت، کم استهلاک و بسیار ایمن، اگر شما در سوییس زندگی می کنید شاید باب طبع شما نباشد ولی در ایران باید قدر این ماشین را دانست.