بررسی مزایا و معایب تیگارد L7 پلاس ، مقاله ای کامل از نکات مهم و کاربردی پیکاپ تنفس طبیعی دیار خودرو می باشد که خویشاوندی نزدیکی با G9 دارد.
نیمچه پهلوان های بازار یا همان پیکاپ های چینی روز به روز در حال افزوده شدن هستند و یکی پس از دیگری بیشتر شبیه پیکاپ های آمریکایی می شوند البته فقط ظاهر! سانیار موتور یا همان دیار موتور خودروسازی است که پای محصولات تیگارد موتور را به کشورمان باز کرد که یکی از این اهالی چینی های جدید الورود تیگارد L7 plus می باشد پیکاپی که در نوع خودش…
{مقالات بیشتر}: مشاوره تلفنی خرید خودرو
پیکاپ درشت هیکل دیارخودرو محصولی از شرکت نسبتا معتبر ZX AUTO می باشد که در ساخت خودروی های سنگین کارنامه ای درخشان از خود دارد. ژانگ ژینگ ترالورد که نام اصلی این خودرو در چین می باشد برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ به گوش همگان رسید خودرویی که تاکنون نسل جدید یا فیس لیفت گیرایی از آن به نمایش در نیامده اما نسخه ای تحت عنوان ویشی ۱۹۸۶ از این خودرو به تولید رسیده که عمده تغییرات آن در بخش فنی بوده است.
خوب یا بد نسخه ای پیشرفته تر از نمونه مورد بررسی وجود دارد که صحبتی برای عرضه اش نشده اما ظاهرا در آینده ی نزدیک به عنوان نسخه ای لوکس تر و با پسوند G9 عرضه خواهد شد که مهم ترین مشخصه آن بهره گیری از پیشرانه توربو ساخت رنونیسان است.
بررسی ظاهری تیگارد L7 plus
زمانی که این خودرو برای اولین در نمایشگاه شهر آفتاب ۱۴۰۲ به صورت عمومی به نمایش درآمد بازخورد های راست و چپ داشت به این صورت که برخی از مردم آن را پر ابهت و خشن قلمداد می کردند و بعضی دیگر قدیمی و زمخت! به هرحال تیگارد L7 پلاس با ظاهر نسبنا قدیمی وارد بازار جدید پسندی شده که T8 و کلوت در حال رخ نمایی هستند.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب کی ام سی T8
رخ جلویی خودرو ناخودآگاه من را به یاد بهمن G9 انداخت البته که سایز تیگارد L7 پلاس به ایکس لارج هایی مانند آن نمی خورد به هرحال با جلو پنجره ای کرومی با خطوط افقی طرف هستیم که در طرفین آن چراغ های دارای لنز بزرگ به سبک آمریکایی اش جا خوش کرده اند.
طول تقریبا ۵.۵ متری خودرو به خوبی هنگام مشاهده از بغل چشم را می زند مخصوصا این که تاج کرومی رنگ دوبل قسمت بار هم به خوبی جلب توجه می کند. در این قسمت با نمای عجیبی روبرو نیستیم و خطوط افقی سبکی را می بینیم که روی گلگیرهای جلو وعقب امتداد یافته است.
نکته مثبت تیگارد ال ۷ پلاس که برای آفروددوستان مهم است ارتفاع از سطح زمین به مراتب بیشتر خودرو نسبت به رقبا می باشد چیزی که عبور از مسیرهای دشوار را آسان می سازد البته تمامی این صحبت ها به شرط برداشتن رکاب کمکی فابریکش است. فضای بسیار بزرگ گلگیرها که نشان از کورس بالای کمک ها هم می تواند داشته باشد توسط رینگ های ۱۷ اینچی به همراه لاستیک ۲۶۵/۶۵ پر شده اند.
در نمای پشتی مانند اکثر پیکاپ های حال حاضر کشور با چراغ های عمودی نیمه LED طرف هستیم که کمی تم دودی به خود گرفته اند از طرفی بیشتر عرض و پهنای تیگارد L7 جدید است که توجه را جلب می کند مخصوصا که قسمت بار خودرو فضای بسیار زیادی را برای مالک به وجود آورده البته که نبود لاینر یا همان کفی قسمت بار از نکات چندان مثبتی نیست.
بررسی طراحی داخلی Tigard L7 Plus
به عقیده بنده چیزی که یک پیکاپ شهری باید در آن خوب باشد دلنشین بودن فضا و نمای داخلی کابین است چیزی که کم و بیش در پیکاپ های بازار کشور می توانیم ببینیم و خوشبختانه تیگارد L7 پلاس نیز به جمع آن ها اضافه شد.
ابعاد بزرگ صندلی های پارچه ای ، فرمان چهار شاخی که خالی بودن بازوی راستش توی ذوق می زند همچنین وجود کلاستر آنالوگ به سبک خودروهای یک نسل گذشته از مهم ترین نکاتی بود که در نگاه اول با آن ها آشنا شدیم. ارتفاع بالا ، کاپوت صاف و آینه های بزرگ باعث شده تا دید خوبی را به بیرون داشته باشیم.
طراحی و قرار دادن مانیتور در بین دریچه های تهویه عمودی سخن از طراحی خیلی به روزی ندارد هرچند شاهد مانیتور تاچ ۱۱ اینچی با کیفیت نسبتا خوبی می باشیم که نحوه قرارگیری و ابعادش حس افترمارکتی بودن را منتقل می کند. پایین تر از آن با ادوات تنظیم تهویه به صورت دستی طرف هستیم که برای چنین خودرویی کمی عجیب است.
کمی آن ورتر با سردنده ۵ سرعته و دکمه های تنظیم دیفرانسیل روبرو می شویم که در معمولی ترین حالت خود قرار گرفته اند. استفاده از چرم مارون در بخش هایی از کابین مانند رودری ها و قسمت جلویی داشبورد باعث افزایش جذابیت کابین تیگارد L7 پلاس شده البته که پیانویی کاری ظریف در اطراف دریچه های تهویه هم نمی توان نادیده گرفت.
با توجه به استفاده از پلاستیک خشک اما خوش ساخت در بیشتر قسمت های کابین می توان انتظار دوام بالایی را از آن داشت هرچند که در مقابل برخی از رقبا مانند کی ام سی T9 و فوتون G7 در مرتبه ای پایین تر قرار می گیرد. فضای ردیف دوم در سطح رقبای خود بوده و دو بزرگسال با قد ۱۸۲ احساس راحتی خواهند داشت.
{مقالات بیشتر}: مشخصات و قیمت جک T9(هانتر)
مشخصات فنی و رانندگی تیگارد L7
خوشبختانه برای بالا بردن کاپوت حجیم و سنگین تیگارد L7 پلاس یک جفت جک گازی در نظر گرفته شده تا بتوانیم به راحتی پیشرانه ای با بلوک قرمز را ببینیم که از قضا لوگو میتسوبیشی روی آن حک شده است. با وجود حجم موتور بیشتر این خودرو نسبت به بیشتر پیکاپ های بازار باز هم شاهد فضای خالی نسبتا زیادی در زیر کاپوت هستیم.
همان طور که گفته شد پیشرانه این خودرو از سری ۴K2 میتسوبیشی موتور می باشد که در این جا بذون هرگونه پرخورانی از جمله توربو قرار گرفته. این مهم می تواند فواید دوری از مشکلات توربو در شرایط کشورمان را به دنبال داشته باشد اما به هرحال با پیکاپی طرف هستیم که روی کاغذ در حد یک دنا توربو قدرت دارد!
حجم موتور | ۲/۴ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر تنفس طبیعی |
محور محرکه | دو دیفرانسیل (۴WD) |
قدرت | ۱۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۳۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی |
شتاب صفر تا صد | ۱۵/۲ ثانیه |
وزن | ۱۹۴۵ کیلوگرم |
رانندگی با تیگارد L7 پلاس و به طور کلی بسیاری از پیکاپ های چینی بازار شبیه به یکدیگر است چرا که در اکثر آن ها شاهد استفاده از پلتفرمی مشابه با هایلوکس و به تبع رفتاری مشابه با آن را می بینیم. ۴۰۰ سی سی حجم بیشتر پیشرانه باعث شده تا این خودرو در حرکت های اولیه مخصوصا در سربالایی ها عملکرد خوبی را داشته باشد.
برای رانندگی در شهر کمی طول می کشد تا ابعاد بزرگ خودرو دستتان بیاید مخصوصا این که تیگارد l7 پلاس خودروی چهار شانه ای است و هر جایی نمی توان برای آن جای پارک پیدا کرد. اصولا از یک پیکاپ با وزنی نزدیک به ۲ تن نمی توان انتظار شتاب و سرعت داشت مخصوصا که در محور عقب این خودرو از تعلیق یکپارچه استفاده شده که بازی های خودش را دارد!
صدای پیشرانه چهارسیلندر در دورهای بالاتر از ۴ هزار به کابین نفوذ می کند. شتاب گیری تیگارد L7 Plus علی الخصوص ثانویه در سطح متوسط رو به بالایی قرار دارد و اصلا حوصله بر نیست. ۵ سرعته بودن گیربکس خودرو تطابق مناسبی ویژگی فنی اش داشته و جای خالی برای یک دنده بیشتر احساس نمی شود البته از مصرف بالاتر(حدودا ۱۴ لیتر شهری) این پیشرانه نسبت به رقبا نباید غافل شد!
و اما ضعف اصلی را باید ترمزهای تیگارد L7 Plus دانست که علت اصلی آن را باید ترمرهای کاسه ای عقب ، وزن بالا و فاق زیاد لاستیک های وطنی بارز دانست. لازم به ذکر است که دیفرانسیل خودرو دارای حالات ۲H/4H/4L می باشد که شرایط تست هر کدام از آن ها مهیا نبود اما پیش بینی می شود که عملکرد راضی کننده ای حتی در حالت فابریک از خود نشان دهد.
جدای از این بحث به گفته عوامل تیگارد موتور در اوایل سال جدید باید منتظر نسخه اتومات و ۲ لیتری توربو تیگارد L7 پلاس باشیم که ظاهرا همان پیشرانه ۴K22 نصب شده روی دایون Y5 و بهمن G9 خواهد بود.
امکانات مهم تیگارد L7 پلاس
متاسقانه باید اذعان داشت که تیگارد L7 دنده ای یکی از کم آپشن ترین ها در بین رقبای خود است که همین موضوع می تواند فروش این پیکاپ را در بازار آپشن دوست ایران تحت تاثیر قرار دهد البته با ورود نسخه اتوماتیک می توانیم آینده ی درخشانی را برای ترالورد متصور باشیم.
– ۲ ایربگ – سیستم ESP/ESC/ASR – تنظیم دستی صندلی ها – سنسور دنده عقب
– مانیتور ۱۱ اینچ – دوربین دنده عقب – قفل دیفرانسیل – کروزکنترل
قیمت و خرید تیگارد L7 پلاس در ایران
چیزی که مشخص است قیمت پایین تر تیگارد L7 پلاس نسبت به دیگر پیکاپ های مونتاژی می باشد با این تفاسیر می توان برچسب قیمتی حدود ۱/۵ الی ۱/۶ میلیارد را برای این خودرو متصور شد که در این صورت رقابت سختی با کی ام سی T8 خواهد داشت.
نقد و بررسی
تیگارد L7 پلاس
این پیکاپ با داشتن قیمت کمتر از رقبا و هزینه نگهداری کمتر و از طرفی نداشتن دردسرهای توربو گزینه مطلوبی برای خریداران باشد.
مزایا
- ابعاد بزرگ خودرو
- فضای کاربردی زیاد کابین
- بهره گیری از تکنولوژی میتسوبیشی
- نداشتن هزینه و استهلاک توربو سواری
- قیمت کمتر از رقبا
معایب
- مصرف سوخت نسبتا بالا(۱۴ لیتر شهری)
- طراحی قدیمی تر در قیاس با رقبا
- ترمزهای ضعیف
- تکان های زیاد ردیف دوم