بررسی مزایا و معایب هوندا سیتی ، مقاله ای کامل و جامع از محصول جدید شرکت هوندا در ایران است که آوازه ی جهانی در فروش دارد.
{مقالات بیشتر}: مشاوره تلفنی خرید خودرو
اصطلاح (خبری خوشی که در تلخ ترین روزها به گوش ماشین بازها رسیده است) را باید جزو عادت های زندگی در ایران دانست که پس از افزایش یکباره ارز و به تبع قیمت خودرو فاصله ما را بیشتر از آن چه که هست کرده! البته این خبر خوش ورود برخی از خودروهای پرفروش بازار اروپا بود که امروزمان را از بالای این لیست یعنی هوندا سیتی شروع می کنیم…
همان طور که از نام این ژاپنی خوش چهره معلوم است، با خودرویی در کلاس شهری و نسبتا جمع و جور طرف هستیم که در سگمنت سدان های B یا کامپکت ها جای می گیرد این یعنی باید رقبایی همچون هیوندای اکسنت ۲۰۲۳ و کیا ریو ۲۰۲۳ را برای رقابت ملاقات کند.
تاکنون حدود ۷ نسل از هوندا سیتی در کلاس بندی سدان و هاچبک به بازار رسیده که تنها نسل وارده به این همین نسل هفتم می باشد که برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ به نمایش عموم درآمد. هوندا BALLADE از دیگر اسامی این خودرو است که به بازار آفریقا ، اندونزی ، مالزی و تایلند نفوذ کرده و توانسته فروش خوبی را در بین قشر متوسط جامعه تجربه کند.
در ایران نیز شرکتی تازه نفس به نام آذریوردسال بانی واردات هوندا سیتی ۲۰۲۴ به بازار کشورمان شده که ظاهرا تنها در نسخه سدان کارش را بسته!
بررسی ظاهری هوندا سیتی وارداتی
در طراحی نمای جلویی این خودرو مانند اکثر مدل های هوندا شاهد چراغ هایی کشیده ، جلوپنجره ای سیال به رنگ کرومی و خطوط نسبتا زیاد هستیم. ترکیب چراغ های کریستالی طور به همراه دیلایت خطی من را به یاد هوندا سیویک جدید می اندازد. نوار کرومی جلوپنجره که از بالای چراغ ها تا لوگوی بزرگ هوندا امتداد پیدا کرده است و خطی شکسته را ایجاد نموده اند.
کاپوت خودرو نیز فرمی کشیده و برجسته ای دارد که باعث بهبود دید راننده خواهد شد. دو شبکه ورودی هوا برای هوندا سیتی در نظر گرفته شده که با پلاستیک کاری های طرفین سپر همخوانی جالبی دارند.
نمای جانبی هوندا سیتی ۲۰۲۳ همانند رقبای خود بوده و شاهد ابعاد بزرگ شیشه ها و ارتفاع سقف هستیم چیزی که ترکیبشان با خطوط سیال روی درب ها به مراتب دلنشین تر شده. قرارگیری آینه های نسبتا بررگ روی بدنه و به تبع ایجاد لجکی کوچک باعث کاهش نقطه کور گلگیرها شده. آنتن کوسه ای و خط شکسته دور حلالی گلگیر از دیگر شیرین کاری های این بخش است. رینگ های رخ تراش خودرو سایزی معادل ۱۵ اینچ را دارند که فضای نسبتا بزرگ گلگیرها را با لاستیک ۱۸۵/۶۰ پوشش دادند.
در نمای پشتی نیز با چهره ای به مراتب بزرگ تر از ابعاد و اندازه خودرو طرف هستیم که بخش زیادی از آن را باید مدیون چراغ های LED و نئون دانست که روی صندوق و گلگیر را پوشانده است. فرم V شکل گرافیک چراغ ها باعث شده تا ابعاد کوچک صندوق چندان به چشم نیاید. سپر عقب هوندا سیتی ۲۰۲۴ وارداتی در اوج سادگی طراحی شده و تنها دو شبرنگ در طرفین سپر تعبیه شده است.
بررسی نمای داخلی هوندا سیتی جدید
امان از دست این چینی ها که با تغییر ذائقه مشتریان ایرانی باعث شده اند که با ورود به کابین هوندا سیتی و طراحی داخلی آن خیلی ذوق نکنیم و واژه کلاسیک را برای آن به کار ببریم. البته که سبک طراحی مانیتور وسط و دریچه تهویه بیرون چندسالی هست که در خودروهای داخلی کشورمان نیز دیده می شود اما این کجا و آن ها کجا!
ترکیب بسیار زیبا و دلنشین فرمان سه شاخ به همراه کلاستر آنالوگ با کامپیوتر سفری کوچک بینشان دل هر ماشین بازی را در این بازار تمام دیجیتالی می رباید. کابین تمام مشکی هوندا سیتی ۲۰۲۴ به همراه صندلی های پارچه ای طرح دار آن با این که خیلی لوکس جلوه نمی کنند اما کیفیت و راحتی مناسبی دارند که جای خالی چرم را تا حد زیادی به دست فراموشی می سپاریم.
دریچه های عمودی تهویه که دورشان با کروم تزیین شده و حالت پله ای و برآمده به خود گرفته اند جزو معدود حرکات لاکچری در قشر اقتصادی سدان ها به حساب می آیند. کیفیت و کارایی مانیتور ۱۰ اینچی تمام لمسی هوندا سیتی وارداتی بسیار بهتر از انتظارمان بود و قابلیت کانکت شدن با گوشی های اندروید و ایفون را داراست.
قطع به یقین نباید از یک سدان اقتصادی در بازار اروپا انتظار کیفیت و متریال لوکس داشت اما این جا ایران است و این سدان ارزان قیمت ژاپنی باید با رقبای لوکس چینی رقابت کند. بی صدا و کیپ بودن ادوات داخلی و دوام آن ها در دراز مدت در هوندا سیتی بسیار مهم تر از نرمی و لطافت اجزای داشبوردش است که خوشبختانه در این مورد ما را سر افکنده نکرد.
ردیف دوم هوندا سیتی جوان با آپشن هایی از جمله زیر آرنجی میانی و سانروف از ما پذیرایی می کند که شاید در حد خودش قابل قبول باشد اما در قیاس با چینی هایی از جمله آریزو ۶ جی تی و کی ام سی J7 حرفی برای گفتن ندارد! فضای صندوق برخلاف ورودی کوچک آن دارای عمق و طول زیادی است که حجمی بیش از ۵۰۰ لیتر را فراهم اورده است.
تست رانندگی و مشخصات فنی هوندا سیتی آذریوردسال
بعد از تمسخر موتورهای ۱/۵ لیتری و کم حجم خودروهای چینی توسط اهالی ژاپنی باز با گشودن درب کاپوت هوندا سیتی شاهد پیشرانه ای به همان حجم آن هم غیر توربو و سیستم دیگری هستیم که این مشخصات فنی حداقل روی کاغذ نمی تواند خیلی چشمگیر باشد.
حجم موتور | ۱/۵ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر تنفس طبیعی |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۲۱ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۵ نیوتن متر |
گیربکس | CVT |
شتاب صفر تا صد | ۱۲/۷ ثانیه |
وزن | ۱۱۶۵ کیلوگرم |
پشت فرمان خودرو با نقاط کور زیادی مواجه نیستید و در کنار شعاع گردشی خوب آن باعث شده رانندگی شهری لذت بخشی را تجربه گنید. هنگام رانندگی غیرهیجانی و با دور موتور پایین عملکرد رضایت بخش و نرمی را از هوندا سیتی ۲۰۲۳ و گیربکس اقتصادی اش شاهد هستیم درست مانند چیزی که از یک ژاپنی انتظار می رود.
با قرار دادن گیربکس در حالت S شاهد تعویض دنده در دور موتور بالاتر و حساس تر شدن دریچه گاز خودرو هستیم هرچند که شتاب گیری و کشش خودرو در حد همان رقبای کره ای وارداتی هم سطح خود بوده و توان رقابت با چینی های توربو را ندارد. صدای وارده به کابین در سطح بسیار پایینی قرار دارد و این را باید از عایق کاری مناسب آن بدانیم.
در بحث ایمنی، هوندا سیتی حرف های زیادی برای گفتن دارد و با کسب ۵ ستاره ایمنی از یوروانکپ جزو ایمن ترین وارداتی های جدید محسوب می شود. این مورد را در قسمت هندلیتگ و پایداری خودرو می توان مشاهده کرد به طوری که با ارتفاع نه چندان پایین عملکرد بسیار رضایت بخشی را از این سدان می بینیم.
بررسی امکانات مهم هوندا سیتی
همان طور که اشاره شد با این که قرار است هوندا سیتی در نسخه های نسبتا کامل و فول به بازار بیاید، با این حال حرف های زیادی در مقابل رقبای چینی هم قیمت خود ندارد البته که خیال خریداران از بابت سلامت و دوام آپشن ها در طولانی مدت راحت است و کمتر به مشکلات برقی برخورد می کنند.
– ۶ ایربگ – سیستم ESP/TCS/ESC – سانروف – سنسور نور و باران – ماینتور ۱۰ اینچ
– کیلس استارتر – تهویه مطبوع اتومات – کروزکنترل – شیفتر پشت فرمان – ۲ گرمکن صندلی
خرید و قیمت هوندا سیتی در ایران
هنوز قیمت دقیقی از سوی شرکت عرضه کننده برای این سدان کوچک تعیین نشده اما طبق پیشی بینی ها و قیمت رقبای این خودرو، عددی معادل ۲/۲ میلیارد به عنوان قیمت کارخانه ای هوندا سیتی پیش فرض ذهنی ما است که با ورود و عرضه به بازار آزاد این رقم تا ۳ میلیارد هم جهش خواهد داشت!
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب فونیکس آریزو ۶ جی تی (GT)
نقد و بررسی
هوندا سیتی
هوندا سیتی سدانی زیبا و ارزنده برای خانواده های کم جمعیت است که ویژگی های مثبت فراوانی دارد اما صد حیف که قیمت بالای آن باعث شده تا در مقابل رقبای چینی پرآپشن ایرانی دوست قرار گیرد.
مزایا
- طراحی بیرونی جذاب و ماندگار
- اتاق بی صدا و کیپ
- نشیمن راحت صندلی ها
- فضای بزرگ ردیف دوم و صندوق ۵۰۰ لیتری
- دوام کیفی بالا
معایب
- امکانات نه چندان زیاد
- قوای فنی غیرهیجان انگیز