بررسی مزایا و معایب تویوتا BZ3 ، مقاله ای کامل از نکات ریز و درشت این سدان تمام الکتریکی روز دنیا است که جا پای پریوس نهاده!
{مقالات بیشتر}: مشاوره تلفنی خرید خودرو
بازار نوسانی خودرو در زمانی به سر می برد که خودرو زیاد است و خریدار کم و بیشتر خریداران منتظر کاهش یکباره قیمت ها هستند هرچند که این اتفاق دور از ذهن است. به هرحال امروز به سراغ یکی از اولین محصولات برقی تویوتا می رویم که با همکاری چینی ها ساخته شده، تویوتا BZ3 سدان جدید الورود بازار ایران است که …
این سدان متوسط دسته C برای اولین بار در سال ۲۰۲۲ در بازار چین تحت عنوان محصولی جدید از فاو-تویوتا به نمایش درآمد که اشتراکات نسبتا زیادی با مدل BZ4X دارد که به تعبیر بسیاری ها نسخه کراس اوور همین مدل است. گفتنی است که شرکت بی وا دی مسئول تولید باتری های این خودرو بوده و طراحی کلی آن در ژاپن صورت گرفته.
اولین بار نیست که شاهد همکاری تویوتا با شرکت فاو هستیم بلکه در همین چندماه اخیر خودروهایی مانند تویوتا لوین و کرولایی را ملاقات کردیم که مونتاژشان در این شرکت چینی صورت گرفته. تویوتا bz3 را باید سوم یا چهارمین محصول یازگار با محیط زیست دانست که می تواند یادآور محصولاتی همچون کمری هیبرید ، CHR و پریوس باشد.
بررسی طراحی ظاهری تویوتا BZ3 2024
نکته ای که بسیاری از منتقدان آن را مثبت می دانند استفاده این خودرو از پلتفرم E-TNGA است چیزی که شاید خبر از بازنشستگی پریوس و جایگزینی BZ3 را در پی داشته باشد.
در نمای جلویی شاهد طراحی مفهومی و آینده نگر به سبک تسلا هستیم. چراغ های یک تیکه متصل به هم که با شیب نسبی از گوشه سپر کشیده شده و همچنین خطوط شکسته سپر که دربرگیرنده قسمت های پلاستیکی نظیر فلاپ ها ، شبکه ورودی هوا و لیپ زیر آن هستند. برآمدگی در امتداد ستون A و خطوط کاپوت به فضایی تر دیده شدن چهره آن کمک کرده اند.
اوج ظرافت طراحان را می توان در نمای کناری تویوتا BZ3 مشاهده کرد جایی که تلفیقی از خطوط سبک و سنگین را روی درب ها می بینیم. شیب زیاد سقف ، خط شکسته درب عقب و ایجاد لچکی عقب از سری جذابیت های طراحی این خودرو است که در کنار جزئیاتی مانند دستگیره های مخفی شونده و استفاده از رنگ مشکی براق روی قسمت هایی از بدنه دو چندان شده است.
ترکیب رنگ مشکی ، نقره ای با خطوط سفید در رینگ های ۱۸ اینچی تویوتا BZ3 وارداتی هماهنگی مناسبی با ابعاد خودرو دارد. از طرفی استفاده از لاستیک های سایز ۲۲۵/۵۰ برند یوکوهاما نوید یک سواری مطمئن را می دهد.
بعد از گذر از درب بزرگ محفظه شارژ باتری های خودرو به چراغ های پیوسته اش می رسیم که تم دودی داشته و انتهای آن ها فرم هشتی به خود گرفته اند. خطوط روی درب صندوق و سپر همانند جلوی خودرو باعث ایجاد چهره ای به مراتب خشن تر و امروزی شده. تویوتا مدعی شده که این نوع طراحی در تویوتا BZ3 جدید ضریب درگی آن را به ۲۱۸ هزارم رسانده و جزو آیرودینامیک ترین طراحی های سال می باشد!
بررسی طراحی داخلی Toyota BZ3 2024
هنگام ورود به کابین خودرو با طراحی بسیار به روز و مفهومی طرف هستیم که تا حد زیادی سلیقه ای است چرا که این سبک طراحی خیلی به مذاق ماشین باز و کلاسیک بازها خوش نمی آید. فرمان سه شاخ و کوچک که استایلی مربعی شبیه به دسته های بازی داشته و ترکیب آن با کلاستر تمام دیجیتالی مستطیلی شکل که نزدیک شیشه تعبیه شده، بسیار خلاقانه است.
قسمت مورد علاقه ایرانی ها را باید این صفحه نمایشگر عمودی تمام تاچ دانست که دست کم ۱۶ اینچ اندازه اش هست! ناگفته نماند که ۹۰ درصد فرامین تویوتا بی زد ۳ از جمله آپشن ها، سیستم صوتی و تهویه از داخل همین قطعه دیجیتالی صورت می پذیرد.
پس از سطح بدون شیب بالای داشبورد به بخش میانی می رسیم جایی که نوار کذومی افقی هم سو با کانال داخلی تا دریچه های تهویه کشیده شده. در میانه کابین شاهد تنظیم حالت گیربکس به صورت دایره ای هستیم که روی بخش پیانویی تعبیه شده. محفظه ای زیر دسته دنده الکترونیکی BZ3 واقع شده که برای قرار دادن وسایل کوچک و دم دستی مناسب است.
روی درب ها یا وسط کنسول خبری از کاپ هولدر نیست بلکه به سبک بسیاری از خودروهای قدیمی نظیر ماکسیما سمت چپ فرمان تعبیه شده است. صندلی های چرمی خودرو کیفیت و راحتی مناسبی داربه طوری که ند افراد بزرگ جثه نیز احساس ناراحتی نخواهند داشت.
قسمت هایی از داشبورد و رودری ها از پلاستیک نرم و بخش هایی از داشبورد که خیلی در دسترس نیستند از پلاستیک خشک ساخته شده اند. ردیف دوم تویوتا BZ3 وارداتی به علت فاصله محوری زیاد برای افراد بزرگسال با قد ۱۸۸ نیز محدودیت ایجاد نخواهد کرد.
بررسی فنی و رانندگی با تویوتا BZ3
کم مصرف تر از پریوس! همان طور که گفته شد قوای فنی این خودرو برعهده شرکت چینی BYD است که تویوتا بی زد سه را در دو تیپ ۱۸۱ اسبی و ۲۴۴ اسبی با گشتاور مشترک ۳۰۰ نیوتن متر راهی بازار کرد. به احتمال زیاد باید منتظر نسخه اول(۱۸۱ اسب بخاری) آن در کشورمان باشیم.
تفاوت این دو نسخه علاوه بر ۶۳ اسب بخار به مقدار پیمایش آن ها نیز مربوط می شود که در نسخه ضعیف تر شاهد پیمایشی معادل ۵۱۷ و در نسخه قوی تر ۶۰۶ کیلومتر هستیم. با گشودن کاپوت متوجه برخی اشتراکات قطعات فنی این خودرو با مدل پریوس شدیم که به نوبه ی خود نوید یک دسترسی راحت به قطعات را می دهد.
نوع/تیپ | الیت پرو | لانگ رنج پرو |
قدرت | ۱۸۱ | ۲۴۴ |
گشتاور | ۳۰۳ نیوتن متر | ۳۰۳ نیوتن متر |
صفرتاصد | ۸/۵ ثانیه | ۷ ثانیه |
وزن | ۱۷۱۰ کیلوگرم | ۱۸۰۰ کیلوگرم |
پیمایش | ۵۱۷ کیلومتر | ۶۰۶ کیلومتر |
محور محرکه | دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل جلو |
بررسی امکانات مهم تویوتا bz3 برقی
تفاوت های دو تیپ ذکر شده در بالا تنها منوط به بخش فنی نیست و شاهد امکانات رفاهی و ایمنی بیشتر از جمله تعداد ایربگ ۹ در برابر ۶ هستیم. در نسخه الیت پرو تویوتا BZ3 که وارداتش برای کشورمان محتمل تر است آپشن های زیر را می بینیم:
– سیستم رانندگی خودران – ۲ سردکن و ۲ گرمکن – شارژ وایرلس – رادار بین خطوط
– رادار تابلو خوان – صندلی های جلو برقی – سنسور نور و باران – رادار نقطه کور
– سانروف – تهویه اتومات دوگانه – کروزکنترل هوشمند – صندوق برقی
خرید و قیمت تویوتا BZ3 وارداتی در ایران
نسخه پایه این خودرو در بازار جهانی چیزی حدود ۲۳ هزار دلار قیمت دارد که با احتساب افزایش نرخ گمرکی و بیمه برای خودروهای وارداتی باید منتظر رقمی حدودا ۲/۵ میلیارد برای تویوتا BZ3 باشیم که با ورود به بازار آزاد می تواند تا ۴ میلیارد هم جهش پیدا کند!
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب نیسان سیلفی
از رقبای مستقیم این خودرو باید در بین بنزینی ها به دنبال هیوندای النترا ۲۰۲۳ ، نیسان سیلفی و تویوتا لوین هیبرید بگردیم که هیچکدام توانایی رقابت فنی با تویوتا BZ3 را نداشته و صرفا از لحاظ کم دردسر بودن نگهداری موتور بنزینی نسبت به این خودرو برتری دارند.
نقد و بررسی
تویوتا BZ3
سدانی تمام برقی که می تواند علاوه بر کم خرج بودن تویوتا پیشرفت چینی ها را در باطن خود به خریداران نشان دهد.
مزایا
- طراحی ظاهری آینده نگر
- کیفیت بی نظیر رنگ بدنه
- امکانات مناسب حتی در نسخه الیت پرو
- پیمایش قابل توجه ۵۱۷ کیلومتری
- متریال راضی کننده کابین
- اتاق جادار و خانوادگی
معایب
- مشکل شارژ کردن خودروهای برقی در ایران