بررسی مزایا و معایب گک امپو ، مقاله ای کاربردی از تمام نکات خوب و بد این سدان چینی است که صدای اگزوزش حسابی سر و صدای همسایه های مونتاژکار را بلند کرده!
پس از بررسی نماینده جدید راسا موتور که برادر بزرگ تر مهمان امروزمان هم می باشد به سراغ تست ظاهری و فنی سدانی رفته ایم که لقب پرآپشن ترین و لوکس ترین چینی وارداتی را تا این جای کار به خود گرفته. گک امپو سدان جمع و جور شرکت گک چین می باشد که قرار است به زودی همراه GS3 از طریق سامانه یکپارچه به خیابان ها برسد.
{مقالات بیشتر}: مشاوره تلفنی خرید خودرو
این خودرو نیز همانند هم تیمی اش محصولی از GAC MOTOR است که با پیشوند ترامپچی در بازار چین عرضه شده. گک امپو یا Empow سدانی در کلاس C و اسپرت می باشد که برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ در نمایشگاه شانگهای به نمایش عموم در آمد خودرویی که اشتراکات زیادی با گک GA4 دارد و روی پلتفرم آن ساخته شده است.
گک امپو در دو نوع بنزینی و هایبرید به بازار چین عرضه شده که جالب است بدانید قوی ترین نسخه هایبرید شتابی معادل ۳/۵ ثانیه را برای رسیدن به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نیاز دارد. البته تاکنون صحبتی درباره ورود این نسخه به ایران نشده و تنها نسخه بنزینی توربو فرصت حضور را کسب کرده.
بررسی طراحی ظاهری گک امپو
در روز تست و بررسی این خودرو با یکی از جذاب ترین و چشم نواز ترین رنگ های خود یعنی سبز تیره در اختیارمان قرار داده شد که همین موضوع بیش از پیش ما را مجذوب خود کرد.
الگو برداری از برندهای مطرح دنیا نکته ای مستتر شده در طراحی های شرکت گک است که در محصولات قبلی هم می بینیم. نمای جلویی امپو تا حدی شبیه به محصولات نیسان نظیر آلتیما و سیلفی می باشد. جلوپنجره بزرگ که گوشه آن ها طرح چند ضلعی با تم زرد اجرا شده و توری جفت لاین عمودی که به لیپ سپر ملحق شدند ظاهر جسورانه و خشنی را پدید آورده اند.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب نیسان سیلفی
پس از بررسی هواکش گوشه سپرها که در قالبی C شکل با رنگ زرد قرار گرفته اند، توجهمان به چراغ های نسبتا کشیده با دیلایت های خطی اش جلب می شود که چهره ای شبیه به چشمان افعی دارد. کاپوت خودرو چندان طویل نمی باشد و سپر خودرو حجم زیادی از نمای جلویی را پوشانده که همین موضوع در تصادفات نکته ای مثبت تلقی می شود.
نمای کناری گک امپو ۲۰۲۳ به واسطه خطوط و انحناهای زیاد روی درب ها و گلگیر جذابیت و گیرایی خوبی دارد ضمن این که شیب سقف بخش عقبی سقف نیز شبیه به خودروهای فست بک و تاحدودی مدل S تسلا می باشد. فلاپ مشکی طرح کربن آینه هماهنگ خوبی با رینگ های پیانویی ۱۸ اینچی خودرو دارند که با لاستیک های میشلن پوشیده شده اند.
چراغ های عقب GAC EMPOW در همان ابتدا من را به یاد تویوتا کرولا ۲۰۲۳ انداخت که فرمی کشیده دارند. گرافیک چراغ ها جذابیت خوبی دارند مخصوصا این که با استایل خشن و اسپرت خودرو همخوانی دارند. گوشه سپر عقب همانند جلو هواکش هایی تعبیه شده که البته بهتر از آن ها دیفیوزر طرح پیانویی پایین سپر است، چهار خروجی اگزوز کاملا واقعی در کنار شیارهای کارآمد که در تست هندلینگ تاثیرشان را خواهیم دید.
بررسی کابین گک امپو وارداتی
با توجه به ماهیت اسپرت این سدان جمع و جور، طراحی را پیاده کردند که هم قشر جوان پسند یا ماشین باز را از دست ندهند و از طرفی علاقه مندان به مد روز هم حس بدی نداشته باشند. کابین گک امپو در نسخه مورد بررسی مشکی رنگ با خطوط زرد رنگ روی فرمان، کمربند و دوخت صندلی ها می باشد.
فرمان بزرگ کمی استخوانی که دی کات بوده و ادوات کنترلی روی بازوهای پیانویی آن نقش بستند حس اسپرتی را به راننده انتقال می دهد مخصوصا این که شیفترهای پشت فرمان نیز حسابی دلمان را قلقلک می دهند. پشت سر آن با کلاستر تمام دیجیتالی ۱۲ اینچی سر و کار داریم که از لحاظ رزولوشن و خوانایی در سطح بالایی قرار می گیرد.
بعد از بررسی خطوط و انحنای داشبورد که از بالای رودری ها شروع شده و تا سمت دیگر کابین رفته، به مانیتور مرکزی با اندازه ۱۰/۵ اینچ می رسیم که کارایی و عملکردش شبیه GAC GS3 بوده و از این حیث از رقبای مونتاژی اش بالاتر می باشد. قرار گیری دریچه های تهوه به صورت سرتاسری کمی یادآور فولکس پاسات برایم بود.
پایین تر از سیستم دیجیتالی تهویه مطبوع که روی بخش چرمی خاکستری کابین واقع شده با فضایی طرح کربن روبرو می شویم که حس کیفیت خوبی را منتقل می کند. تعبیه دکمه استارت خودرو به همراه دسته دنده کمی یغور در این بخش از المان های لوکس گک امپو امزوم محسوب می شود.
نشیمن و پشتی صندلی ها با این که ابعاد خیلی بزرگی ندارند اما از کیفیت خوبی برخوردار هستند و حسی بین اسپرت و لوکس را به سرنشینان منتقل می کنند. همین موضوع باعث می شود تا در سفرهای طولانی سرنشینان دچار خستگی شوند. کیفیت داشیورد و رودری ها در سطح متوسط رو به بالایی ارزیابی شد که با توجه به دقت مونتاژ خوب آن می توان نمره بالاتری نسبت به رقبای مونتاژی نظیر آریزو ۸ بگیرد.
{مقالات بیشتر}: تست و بررسی فونیکس آریزو ۸
با توجه به فاصله محوری نسبتا زیاد گک امپو وارداتی ، فردی با قد ۱۸۲ احساس راحتی خواهد داشت اما به دلیل شیب سقف افراد بلندتر از این عدد کمی با مشکل روبرو خواهند بود. در این بخش امکاناتی از جمله دریچه های عقب ، درگاه USB به همراه کنسول وجود دارند که در سگمنت خود مناسب هستند. فضای ۵۴۰ لیتری صندوق از عمق نسبتا خوبی برخوردار است و مناسب برای خانواده های ۴ نفره می باشد.
بررسی فنی و رانندگی گک امپو جدید
دیگر همگی ما از اعداد و ارقام زیر کاپوت چینی های جدید خبردار هستیم و می دانیم که پیشرانه آن ها پیرامون ۱/۵ لیتر توربو می چرخد. نکته مهم در این خودرو اشتراک فنی اش با گک GS3 می باشد به طوری که از موتور و گیربکس یکسانی بهره مند هستند. راسا موتور در بین نسخه های بنزینی گک امپو جدید انتخاب دیگری از جمله ۲ لیتر توربو با ۸ سرعته AT نیز داشت که ظاهرا به دلیل محدودیت قیمت به سراغ آن نرفته است.
حجم موتور | ۱/۵ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر توربو |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۶۸ اسب بخار |
گشتاور | ۲۷۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دو کلاچه |
شتاب صفر تا صد | ۷/۵ ثانیه |
وزن | ۱۳۴۵ کیلوگرم |
پس از استقرار پشت فرمان خودرو و بالا و پایین کردن ها دکمه ها شروع به حرکت می کنیم، در ابتدا مود کامفورت را برای رانندگی انتخاب کردم که سواری خودرو به واسطه نرم تر شدن تعلیق ، فرمان و کاهش قدرت خودرو آرام تر و راحت تر است. صدای پیشرانه در این حالت چندان به گوش نمی رسد و در کنار سواری کم کوبش گک امپو لذت رانندگی خوبی را تجربه می کنیم.
پس از تحسین مهندسین چینی به خاطر جایگذاری مناسب ادوات داخلی، با انتخاب مود اسپورت پلاس که در آن حساسیت پدال گاز بیشتر، گیربکس سریع تر و فرمان می شود شروع به شتاب گیری می کنیم البته تا یادمان نرفته کیت اگزوز فابریک خودرو را که دکمه آن روی فرمان قرار دارد را فعال می کنیم.
شتاب و کشش گک امپو به طرز عجیبی از اکثر چینی های حال حاضر بازار بهتر است و با رقیب خود، آریزو ۸ که از پیشرانه ۲ لیتری بهره می برد دارای عملکردی مشابه است. صفرتاصد به دست آمده از این خودرو چیزی حدود ۷/۵ ثانیه است که بخشی از آن را باید مدیون عملکرد هوشمندانه گیربکس دوکلاچه تر بدانیم.
در این حالت، خودرو رفتاری بسیار شبیه به خودروهای اسپرت دارد چرا که کوبش های زیاد و جهش های ناگهانی را می بینیم.سایز رینگ و لاستیک ، ارتفاع از سطح زمین و سیستم های کمکی باعث شد تا با اطمینان خاطر خوبی پیچ ها را رد کنیم و عملکرد درخشانی را از گک امپو ببینیم.
بررسی امکانات مهم گک امپو راساموتور
چینی ها به احترام لقب لوکس ترین سدان چینی وارداتی هم که شده از چیزی مضایقه نخواهند کرد البته که جای خالی برخی آپشن ها در گک امپو وارداتی نظیر گرمکن و سردکن صندلی ها خالی است که باعث شده در مقابل رقیب پرآپشنی همچون آریزو ۸ مدیران خودرو کم بیاورد. البته اگر به عنوان یک جوانی که بیشتر به فنی و راه رفتن خودرو اهمیت می دهد نگاه کنیم قضیه چندان هم بد نیست.
– ۶ ایربگ – سیستم ESP/TCS/EBD – صندلی های جلو برقی – شیفتر پشت فرمان
– کروزکنترل اکتیو – تهویه اتومات دوگانه – سنسور و دوربین جلو – نور بالا اتومات
– رادار تصادف جلو – ۵ حالت رانندگی – کیت اگزوز فابریک – سانروف
– شارژ وایرلس – ترمزپارک برقی و اتوهلد – رادار تابلوخوان – رادار بین خطوط
قیمت و خرید گک امپو در ایران
طبق گفته عوامل راسا موتور گک امپو به همراه برادرش GS3 در دور بعدی سامانه یکپارچه فروش خودرو قابل دسترس برای مشتریان خواهند بود و این خودرو با قیمتی محدود ۲/۱ میلیارد برای خریداران تمام خواهد شد که با توجه به شرایط نابسمان بازار احتمال افزایش خودرو تا یک میلیارد بالاتر نیز وجود دارد.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب گک GS3
نقد و بررسی
گک امپو
گک امپو سدانی خوش چهره با ویژگی های فنی بسیار هیجان انگیز است که می تواند لقب برترین چینی وارداتی را از آن خود کند منوط بر آن که قیمتش سر به فلک نکشد.
مزایا
- چهره جذاب و جوان پسند
- چراغ های با کیفیت
- ارتفاع از سطح زمین مناسب ایران
- کیفیت بالای رنگ بدنه
- کیفیت راضی کننده کابین
- پیشرانه قوی و سرحال
- گشتاور و کشش اولیه عالی
- هندلینگ مطمئن
- صدای اگزوز بی نظیر در چینی ها
معایب
- خدمات کمنتر از آریزو ۸
- صندوق کوچک تر از رقیب
- حساس به بنزین بی کیفیت
- نبود برخی امکانات مانند گرمکن و سردکن
ارزش خرید داره با قیمت ۲/۰۵۰/۰۰۰تومان؟
با سلام، نسبت به رقبای هم قیمتی از جمله اریزو ۶ جی تی و ام جی GT جدید که در اینده ای نزدیک به بازار خواهد امد گزینه اسپرت تر و تا حدودی خوش ساخت تر محسوب می شود. هرچند که اصالت برند موریس گاراژ(MG) را نمی توان نادیده گرفت.
نظرشما بابت خریدش چیه باقیمت۲/۰۵۰؟ارزش خرید داره؟قیمت فروشش توبازار آزاد به نظر شما چقدر میشه
به عنوان مصرف کننده، با توجه به برند نسبتا با اصالت و موتور و گیربکس قابل اطمینان گزینه ی خوبی برای استفاده است. با توجه به روند صعودی بازار حداقل تا بعد از تعطیلات، قیمت این خودرو به ۳ میلیارد خواهد رسید.