بررسی مزایا و معایب گک GS3 ، مقاله ای کامل از بررسی نماینده جدید راسا موتور در سگمنت کراس اوورهای کوچک می باشد که بسیار جدی تر از رقبا ظاهر شده.
پس از بررسی خودروهای ژاپنی وارداتی راساموتور کار در این جا به پایان نرسید و به سراغ محصولات چینی رفتیم که در جدیدترین مدل و نسل خود به ایران راه پیدا کرده اند. وقتی اسم برند گک یا GAC می آید همگی به یاد خودروهای قدیمی گذشته شان در ایران می افتیم که بیشتر یک کپی نصفه نیمه از خودروهای مشهور بودند اما این بار گک GS3 حرف هایی برای گفتن دارد که رقبای مونتاژی اش را حسابی ترسانده…
{مقالات بیشتر}: مشاوره تلفنی خرید خودرو
این خودرو با برند ترامپچی(Trumpchi) که مشخص نیست به دلیل علاقه چینی ها به شخصیت مشهور امریکایی انتخاب شده یا نه، در بازار چین به فروش می رسد. در واقع ترامپچی زیر مجموعه برند گک محسوب می شود که بیشتر محصولات اخیرش را با این پیشوند تولید می کند.
گک GS3 کراس اووری جمع و جور در دسته تک دیفرانسیل ها است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ به نمایش عموم درآمد. برادر این خودرو در آن سال ها گک GA3S می باشد که توسط مرتب خودرو در سال های ۹۴ و ۹۵ وارد کشورمان شد. نسل دوم که خودروی مورد بررسی ما نیز می باشد اوایل امسال(۲۰۲۳) معرفی گردید و به بازار برخی کشورها نظیر مکزیک ، فیلیپن و کشورهای عربی راه یافت.
بررسی طراحی ظاهری گک GS3
گک جی اس ۳ خیلی تمایل دارد تا آینه ای از طراحی های مدرن و آینده نگر باشد به طوری که با دقت به خطوط تیز و شکسته بدنه به آن پی می بریم البته در این بین الگو برداری از خودروهای پژو هم بی تاثیر نبوده. ابعاد کلی خودرو در حد رقبایی مانند فونیکس FX و بستیون T77 می باشد که بیشتر جنبه اسپرت و جوان پسند دارند تا لوکس خانوادگی!
اول از همه در نمای جلویی فرم چند بعدی و خلاقانه چراغ ها و جلوپنجره به چشم می خورد. چراغ ها با فرم هشتی و طرح های برجسته روی خود به گوشه جلوپنجره ای با توری مشکی پیانویی و عمودی متصل شده اند. به جز دو خط نسبتا برجسته دو طرف که از ستون ها کشیده شده، نکته دیگری روی کاپوت وجود ندارد.
استفاده از رنگ مشکی پیانویی در حوالی مه شکن های GAC GS3 به صورت عرضی و به فرم اسپرت باعث جذابیت بیشتر نمای جلویی شده هرچند که این مورد بیشتر در رنگ سفید نمایان است. شبکه ورودی هوا با پلاستیک کاری مشکی مات نیز به ابعاد نسبتا کوچکی پایین پلاک قرار دارد.
در نگاه اول با خود می گویید که چینی ها ظاهرا از دستگیره درب هم فاکتور گرفتند اما غاقل از این که با در دست داشتن ریموت خودرو و نزدیک شدن به آن، دستگیره های مخفی به صورت خودکار بیرون خواهند آمد گل سرسبد این آپشن در خودروهای تسلا دیده می شود.
خطوط شکسته و برجسته روی درب ها و گلگیرها نمایی جسورانه و زیبایی را به نمایش گذاشته اند که در ترکیب با فرم کوتاه شیشه ها جذاب درآمده. مشکی بودن رینگ های ۱۸ اینچی که با لاستیک های سایز ۲۳۵/۵۵ پوشیده شده هماهنگی خوبی با ظاهر کلی گک GS3 دارد.
در نمای پشتی با طراحی شبیه به محصولات برندهای معتبر نظیر توسان ۲۰۲۳ و پژو ۳۰۰۸ طرف هستیم که جدای از الگوبرداری، طراحی بسیار هماهنگ و جذابی را با قسمت های دیگر ساخته است. چراغ هایی کشیده با طرح های مثلثی درون خود که تم دودی هم دارند در کنار خطوط افقی روی صندوق و بال عقب توانسته ظاهر خشن و اسپرتی را مهیا کند. مخصوصا که دیفیوزر سپر همراه با دو خروجی اگزوز تمام کننده کار هستند.
در انتهای این بخش باید بگویم که جدای از نمونه مورد بررسی که نسخه معمولی می باشد، نسخه ای تحت عنوان آردیزاین هم وجود دارد که در بخش هایی مانند رینگ های ۱۹ ، دیفیوزر عقب با دو خروجی واقعی و استفاده از رنگ نارنجی با این تیپ تفاوت دارد.
بررسی کابین گک GS3 راسا موتور
پس تا این جای کار با یک کراس اوور جوان پسند طرف هستیم که روحیه اسپرت دارد لذا انتظارمان از کابین یک خودروی اسپرت را مشخص کرده و به سمت گک GS3 امزوم می رویم. پس از باز کردن درب ها توسط دستگیره های مخفی وارد کابین مشکی-کرم خودرو می شویم.
بله! طبعا این ما(مصرف کننده) هستیم که در این بازار محدود باید با خودرو سازگار شویم البته که دلیل محکم تر آن می تواند مدرنیته و عام پسند بودن سبک های روز دنیا باشد. لذا با این که از مانیتور بازی زیاد در کابین لذت نمی برم اما کلاستر ۱۲/۳ اینچی با کیفیت و خوانا این خودرو کمی حس مثبت را به من منتقل کرد.
فرمان سه شاخ با طراحی D کات گک GS3 وارداتی که بازوهای لاغرتر کرومی و روبوقی دایره ای بزرگ دارد حس اسپرت و جالبی به راننده می دهد البته که جای خالی شیفتر پشت فرمان کاملا حس شد. دریچه های تهویه دو طرف فرم جدید و خلاقانه در قالبی از مشکی پیانویی دارد. پایین تر از مانیتور مرکزی ۱۰/۵ اینچی قرار گرفته برروی قسمت کرم رنگ داشبورد که باعث شده کابین خودرو عاری از ادوات فیزیکی زیادی شود، دریچه های تهویه به صورت عمودی به همراه ادوات کنترلی آن ها وجود دارد.
در میانه کابین با یک محفظه بزرگ دو قسمتی برای شارژ وایرلس ، دسته دنده الکتریکی و ترمزپارک برقی طرف هستیم. صندلی ها گیرایی و راحتی مناسبی دارند و انتظار می رود چرم آن همانند رقبای مونتاژی اش به زودی افت نکند. رودری ها و بالای داشبورد از جنس پلاستیک نرم می باشد که حس کیفیت مناسبی القا می کند.
در ردیف دوم گک GS3 راسا خودرو با فضایی مناسب برای دو فرد بزرگسال با قد حدود ۱۸۰ و یک کودک روبرو می شویم که برای این سگمنت خودرو راضی کننده است. چرم صندلی ها همانند جلو دو رنگ هستند و نشیمن مناسبی را در اختیار ما قرار دادند. وجود امکاناتی از قبیل سقف پاناروما ، دریچه تهویه تکی و زیرآرنجی با دو نگه دارنده در این بخش از جمله نکات مثبت آن می باشد. فضای صندوق نیز در حدو اندازه های رقبایش است و برای یک خانواده ۴ نفره کفایت می کند.
مشخصات فنی و رانندگی گک GS3
با نگاهی به کاتالوگ خودرو متوجه می شویم که دیگر فونیکس FX در این بازه قیمتی بدون رقیب نیست…! با بالا زدن کاپوت با حجم همیشگی ۱/۵ لیتری جمع و جوری طرف هستیم که در ابتدا توی ذوق می زند اما با دیدن توربوشارژ با بوست بالا کمی به قوای فنی دلگرم می شویم.
موتور و گیربکس این کراس اوور تک دیفرانسیل با برادرش یعنی گک امپو یکسان است. علاوه بر این در بازار چین گک GS3 با گیربکس ۵ سرعته دستی هم قابل خریداری است که حدود ۰.۲ الی ۰/۳ ثانیه شتاب بهتری را در اختیار راننده قرار می دهد. بعد از حرکت با خودرو و آشنایی با ۵ مود رانندگی برای این خودرو ابتدا حالت اکو را برای تست داخل شهری انتخاب می کنیم که در این صورت مصرف سوخت به زیر ۸ لیتر و فنربندی در نرم ترین حالت خود قرار دارند.
حجم موتور | ۱/۵ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر توربو |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۷۵ اسب بخار |
گشتاور | ۲۷۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه |
شتاب صفر تا صد | ۸/۲ ثانیه |
وزن | ۱۴۰۰ کیلوگرم |
صحبت فنربندی شد باید بگوئیم که این خودرو در محور عقب از میل پیچشی استفاده می کند و عملکرد نسبتا نرمی در مواجه با خرابی های آسفالت دارد. در حالت اسپورت پلاس دریچه گاز سریع تر ، پدال گاز حساس تر و تعلیق خشک تر می شود ضمن این که در نسخه آراستایل شاهد به کارگیری کیت اگزوز فابریک هستیم.
با وجود تاخیر گیربکس دو کلاچه در ابتدای حرکت شاهد کشش اولیه خوبی به واسطه لگ کم توربو و گشتاور بالای ۲۷۰ نیوتن متر هستیم. شتاب گیری خودرو طی ۸/۲ ثانیه به طول انجامید که این عدد با رقیب خود یعنی فونیکس FX با حجم موتور بالاتر ، گشتاور و قدرت بالاتر یکسان شد.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب فونیکس FX
هندلینگ و چسبندگی گک GS3 وارداتی به مراتب از رقبای خود بهتر و مطمئن تر است. ترمزها نیز عملکرد قابل قبولی را از خود بروز می دهند. فرمان پذیری و کنترل خودرو در معابر شهری به واسطه دید بهتر به اطراف راحت تز از رقبایش می باشد.
امکانات مهم GAC GS3 وارداتی راسا موتور
لقب آپشنال ترین چینی وارداتی ما را مجاب می کند که کمی ریزتر امکانات گک GS3 را بررسی کنیم. از آنجایی که اغلب امکانات و فرامین اطلاعاتی آن درون صفحه نمایش لمسی قرار گرفته مجبور به کمی دیجیتال بازی شدیم. از امکانات مهم این خودرو می توان به؛
– ۶ ایربگ – سیستم ESP/TCS/ESC – سقف پاناروما – نور بالا اتومات
– حالات رانندگی – دوربین ۳۶۰ – صندلی راننده برقی – شارژ وایرلس
– صندوق برقی – استارت از راه دور – دو گرمکن – کیلس استارتر
قیمت گک GS3 در ایران
طبق گفته عوامل راسا موتور این خودرو از هفته آتی در سامانه یکپارچه به فروش خواهد رسید و با این حساب تحویل گک GS3 به مشتریان از اواخر سال شروع می شود. هنوز قیمت دقیقی برای این خودرو در نظر گرفته نشده اما طبق پیش بینی ها چیزی حدود ۲ میلیارد به عنوان قیمت کارخانه برای این خودرو خواهد بود.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب بستیون T77
از رقبای این خودرو می توان به فونیکس FX ، بستیون T77 و تیگو ۷ پرومکس اشاره کرد که نسبت به آنان از برتری هایی نظیر مونتاژ بهتر و طراحی خاص تر بهره می برد.
نقد و بررسی
گک GS3
GAC GS3 کراس اووری زیبا ، پرشتاب و پرآپشن است که نسبت به رقبای خودش از لحاظ کیفی یک سر و گردن بالاتر قرار می گیرد.
مزایا
- طراحی جذاب و نوآورانه
- امکانات پرشمار
- شتاب بسیارخوب
- صدای جذاب پیشرانه
- کیفیت بالای کابین نسبت به رقبا
- چسبندگی مناسب در سرعت بالا
معایب
- خدمات محدودتر از رقبا
- حساس به بنزین بی کیفیت
- قیمت بالاتر از رقبا
سلام ودرود
منم ازنزدیک بااین خودرو آشنا شدم مطالب نویسنده کاملا درسته ولی به نظرم سیستم تعلیق عقب یه چیز دیگه بود بهتر بود…
مطالب کاملا رساست
با سلام خدمت شما، این خودرو به علت بهره گیری از تعلیق نوع محور پیچشی که یکی از انواع ساده در طبقه بندی تعلیق ها به شمار می رود سواری نیمه خشکی دارد هرچند که ماهیت خودرو و ارزش قیمتی آن نیز این نکته را گوشزد می کند.