پس از بررسی میدانی دو نماینده احتمالی گک یا صحیح تر جی ای سی که قرار است توسط شرکت راسا موتور به بازار کشورمان ره پیدا کنند سراغ محصولی دیگر از این خانواده رفتیم که لوکس تر ، خشن تر و گران قیمت تر از بقیه شان می باشد. شرکت واردکننده هنوز به طور رسمی گک امکو را در معرض نمایش عموم قرار نداده اما امروز ریز و درشت این خودرو را برای شما بازگو می کنیم.
{مقالات بیشتر}: مشاوره تلفنی خرید خودرو
این کراس اوور جمع و جور که همانند برادرانش با پیشوند ترامپچی در بازار چین عرضه می شود، نسخه کانسپکت آن در سال ۲۰۲۱ به نمایش در آمد و درست سال بعد برای اولین بار در نمایشگاه ژانگ ژو چین معرفی و به بازار آمد. گک ترامپچی امکو از همان ابتدا به واسطه طراحی مفهومی اش نظر بسیاری از منتقدین و مردم را به خود جلب کرده بود.
گک امکو بر روی پلتفرم مدل قدیمی تر این شرکت یعنی GS4 پی ریزی شد و به همین خاطر در بسیاری از بازارها این خودرو را نسل جدیدی از جی اس ۴ می دانند. لازم به ذکر است که این خودرو در دو نسخه بنزینی و هایبرید به بازار جهانی معرفی شده که سهم کشور ما فعلا نسخه بنزین سوز آن می باشد.
طراحی ظاهری گک امکو
عجیب تر و حیرت انگیزتر از خودروی اقتصادی ۴ میلیاردی در بازار را باید خلاقیت مهندسان چینی دانست که با این طراحی توانسته اند خط و نشان محکمی برای رقبای خود بکشند. تهاجمی ، آینده نگر و لوکس گرایانه بهترین کلماتی هستند که در قبال گک EMKOO می توان نام برد.
خطوط تیز قسمت جلویی اعم از چراغ ها ، لبه کاپوت و گریل حسابی دلربایی می کند. پس از کاپوت بسیار پر فراز و نشیب خودرو که ابعادی هیکلی به گک امکو داده، توجهم به دیلایت های نقطه چین مانند هشتی آن جلب شد که ترکیبش با جلوپنجره شیاردار و همرنگ بدنه بسیار جذاب شده.
با کمی دقت فهمیدم که چراغ های اصلی خودرو زیر دیلایت ها و با همان فرم قرار گرفته شده و خوشبختانه یا متاسفانه طبق طراحی ایرانی پسند ما مه شکن ها در جای همیشگی خود قرار دارند. زیر پلاک خودرو و در جلوی شبکه ورودی هوا، رادار تصادف گک امکو قرار گرفته که جدای از بحث آپشنی بسیار جلب توجه می کند.
در نمای کناری نیز همان خطوط برجسته روی درب ها ، گلگیرها و ستون ها دیده می شود. دستگیره درب ها همانند چیزی که در کراس اوور کوچک تر گک دیده بودیم به صورت مخفی است و با داشتن ریموت خودرو و نزدیک شدن به آن خود را نشان می دهد. فلاپ کاری های رکاب و دور گلگیرها جذابیت خوبی به این کراس اوور سایز متوسط داده اند. رینگ ها ۱۰ پر رخ تراش با لاستیک های ۲۳۵/۶۰/۱۹ جیتی ظاهر هماهنگی با رخ خودرو دارند.
اوج شاهکار شرکت گک در نمای پشتی امکو می باشد جایی که چراغ های LED خودرو همانند جلو فرم خطی داشته و طراحی C شکل به خود گرفته است. زاویه زیاد شیشه عقب به همراه اسپویلر کوچک بالایش باعث جل.ه ای به مراتب اسپرت تر شده مخصوصا این که طراحان چینی خروجی اگزوز چندضاعی هر چند نمایشی و دیفیوزر را فراموش نکرده اند.
طراحی داخلی و کابین GAC EMKOO
پس از بالا و پایین کردن عملکرد دستگیره های مخفی خودرو با کابینی دیجیتالی و به روز اما متفاوت از رقبا روبرو می شویم. متفاوت از این حیث که طراحان داخلی در هر قسمتی از کابین یک شگرد متفاوتی را رقم زده اند برای مثال درست است که مانند اکثر خودروهای چینی امروزی با دو مانیتور مواجه هستیم اما ابعاد و سبک و سیاق متفاوتش بسیار قابل توجه است.
فرمان گک امکو وارداتی استایلی شبیه به برادرانش داشته و در القای حس اسپرت به واسطه کلاستر با کیفیت ۸ اینچی چیزی کم ندارد. هرچند که فقدان شیفتر پشت فرمان توی ذوق می زند. صفحه نمایشگر ۱۰ اینچی مرکزی از کیفیت و وضوح بالایی برخوردار است ضمن این که اکثر فرامین خودرو از این قسمت کنترل می شود.
با این که تنظیم تهویه مطبوع از مانیتور خودرو صورت می گیرد شاهد نکته جالبی هستیم که آن نحوه تنظیم دریچه سمت شاگرد است که توسط اهرمی می توان اقدام نمود. نورپردازی کابین که روی درب ها و قسمت میانی داشبورد دیده می شود باعث جلوه ای لوکس تر شده هرچند که آپشن خیلی جدیدی نیست!
در فضای میانی کنسول گک امکو شاهد زمینه ای سه بعدی با جنس چوب براق هستیم که روی آن ادوات مورد نیاز رانندگی نظیر سردنده الکترونیکی کوچک کرومی، ترمزپارک و دکمه استارت انجین وجود دارند. فضای خالی زیر این بخش باعث افزایش فضای مورد نیاز برای وسایل شده است.
صندلی ها از ابعاد خوبی برخوردار هستند و با وجود طراحی اسپرت و نسبتا فاق کوتاه، دربرگیرندگی خوبی دارند. دسترسی به ادوات داخلی مخصوصا مانیتور در سطح مطلوبی قرار دارد البته که کار کردن با آن حین رانندگی از پیچیدگی کمی برخوردار نیست. دید به بیرون و اطراف به علت برجستگی های کاپوت و آینه های بزرگ مناسب است اما دید نمای عقب به واسطه شیشه کوچک راضی کننده نیست و باید بیشتر به دوربین ۳۶۰ و رادارها اعتماد کنید.
کیفیت رودری ها و داشبورد گک امکو در سطح رضایت بخشی قرار دارد و نسبت به محصولات چینی مونتاژی هم اکنون بازار یک سر و گردن بالاتر است. فضای ردیف دوم به علت فاصله دو محوری نسبتا زیاد خودرو، جوابگوی ۴ بزرگسال با قد ۱۸۵ می باشد ضمن این که نشیمن و ارتفاع صندلی ها اصلا آزاردهنده نیستند و برخلاف بسیاری از رقبا سرنشینان دید به بیرون خوبی دارند.
پس از باز شدن برقی درب صندوق با ابعادی به حجم ۴۲۰ لیتر مواجه می شویم که تقریبا در حد و اندازه رقبایش می باشد البته که شخصا از گک امکو راساخودرو با این ابعاد انتظار بیشتری داشتم. خوشبختانه خبری از صندلی های اضافه و کم کاربرد تاشو خبری نیست و مشتری برای بازار فروش مجبور به پرداخت مبلغی گزاف نمی شود.
مشخصات و بررسی فنی گک امکو
با کلی شوق و ذوق کاپوت حجیم خودرو را بالا می زنیم و طبق معمول این چینی ها هستند که باز هم با یک پیشرانه کم حجم توربو ما را غافلگیر می کنند. این دم و دستگاه همان چیزی است که در دیگر گک های شرکت راسا موتور نظیر امپو و جی اس ۳ دیده بودیم با این تفاوت که با توجه به افزایش وزن این خودرو، مهندسان چینی اسب بخار بیشتری(حدود ۱۰) برای گک امکو زین کرده اند.
بدون مقدمه چینی که همان حالت های رانندگی اکو و نرمال می باشد به سراغ مود اسپرت می رویم. شتاب اولیه و اصطلاحا کندن اولیه خودرو در حد خودرویی مانند تیگو ۸ پرومکس می باشد و از سرگاز خوبی برخوردار است. فنربندی گک امکو در حالت اسپرت تا حد زیادی خشک و در مود اکو سواری نرمی دارد هرچند که جایگزینی لاستیک های جیتی به جای میشلن گزینه جالبی نبود!
حجم موتور | ۱/۵ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر توربو |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۷۷ اسب بخار |
گشتاور | ۲۷۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه |
شتاب صفر تا صد | ۸/۳ ثانیه |
وزن | ۱۵۷۰ کیلوگرم |
آرامش کابین باعث شد تا بیش از پیش به عایق کاری مناسب و مونتاژ خوب گک امکو پی ببریم به طوری که نسبت به چینی های مونتاژی حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد ساکت تر است. با بالا رفتن دور موتور گیربکس دو کلاچه تر از خود عملکرد راضی کننده ای نشان می دهد البته امیدواریم در رانندگی های پرفشار و داغ کردن دست به کارهای عجیب نزند.
پایداری خودرو با توجه به عملکرد مطلوب سیستم ESP و عریض بودن اتاق بسیار راضی کننده است هر چند جای خالی سیستم AWD برای این کراس اوور اسپرت حس می شود. قدرت ترمزگیری گک امکو ۲۰۲۳ در سطح متوسط رو به بالایی ارزیابی می شود و از این حیث در کنار وجود ۵ ستاره ایمنی، ضریب اطمینان خوبی به ما داد.
بررسی امکانات مهم گک امکو وارداتی
در این بخش با یکی از دست پر ترین های بازار طرف هستیم که قرار است در بالاترین نسخه وارد کشور شود از این رو می تواند در بحث آپشنی به خوبی با تیگو ۸ پرومکس گلاویز شود. البته نبود برخی امکانات مانند گرمکن صندلی ها و تک گانه بودن تهویه در گک امکو باعث تعجب ما شد.
– ۶ ایربگ – سیستم ESP/TCS/ESC – سقف پاناروما – صندوق برقی – صندلی های جلوبرقی
– مموری سیت – دوربین ۳۶۰ – شارژ وایرلس – پرده برقی عقب – رادار نقطه کور
– رادار بین خط – رادار تابلو خوان – کروزکنترل آداپتیو – سنسور نور و باران – نورپردازی کابین
– ۲ سردکن – تهویه اتومات – ترمزپارک برقی – ۵ حالت رانندگی – اتو پارک
قیمت گک امکو در ایران
رقم پرداختی برای ترامپچی امکو در ایران هنوز مشخص نشده اما با توجه به قیمت جهانی این خودرو که در مدل ۱/۵ لیتری فول چیزی در حدود ۲۰ هزار دلار است پیش بینی ما عددی معادل ۲ میلیارد در سامانه یکپارچه می باشد رقمی که با توجه به شرایط نابسامان بازار آزاد شاید به ۴ میلیارد هم برسد!
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب فونیکس تیگو ۸ پرو مکس