بررسی و تفاوت های بهمن ریسپکت جدید ، مقاله ای درمورد سدان کوچک گروه بهمن می باشد که تنها نکات بسیار فرعی اش تغییر کرده.
بعد از این که فهمیدیم احترام و وفاداری عضو کوچکی از گستره ای بزرگ تر محسوب می شوند نگاهی به محصولات پرشمار و جدید بازار انداختیم که با وجود این که شرکت بهمن موتور نسبت به رقبا کم کار تر بوده و محصولات خیلی جدیدی را در این اواخر از آن ندیدیم اما با نگاهی به لیست اسامی خودروها جدید به بهمن ریسپکت جدید برخورد کردیم که باعث شد کنجکاوی ما به اوج خودش برسد.
{مقالات بیشتر}: مشاوره تلفنی خرید خودرو
یکسال از عرضه ریسپکت پرایم در بازار ایران می گذرد سدان جمع و جوری که به قول بعضی ها همان چری آریزو ۷ است آن هم به این دلیل که از موتور و گیربکس مشترک با آریزو ۵ و ۶ بهره می برد. درست است که زمان کمی از عرضه این خودرو به بازار می گذرد و در مقابل رقیب سن و سال داری نظیر آریزو ۵ کمتر در بازار چرخیده اما عمده درخشش کم در این مدت کوتاه را باید قیمت بالاتر از رقیبش و همچنین خدمات رسانی بهتر مدیران خودرو نسبت به بهمن موتور توصیف کرد.
در گذشته درباره تاریخچه بهمن ریسپکت پرایم در مقاله مربوطه صحبت کرده ایم و فقط برای یادآوری خوب است بدانیم که Kaiyi Xuandu اسم چینی این سدان بهمنی است که برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ به بازار جهانی معرفی شد. تاکنون تغییراتی تحت عنوان فیس لیفت برای این خودرو لحاظ نشده و ریسپکت پرایم جدید یا همان ریسپکت ۲ یک حرکت خودجوش از سمت گروه بهمن می باشد.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب ریسپکت پرایم
تفاوت ظاهری ریسپکت پرایم جدید
ویروس تغییر ندادن ظاهر خودرو در نسخه ای جدیدتر از همان خودرو، از خودروسازان ایرانی به مونتاژکاران هم سرایت کرده و شاهد تغییری در ظاهر بیرونی ریسپکت پرایم جدید نیستیم.
طراحی دماغه جلویی خودرو با همان فرم سه بعدی جلوپنجره و چراغ های ۴ ضلعی سابق می باشد که ترکیبش با خطوط مشکی سپر و دیلایت های C شکل چهره ای جذاب و اسپرت را پدید آورده.
در نمای کناری هم با همان خطوط افقی ساده طرف هستیم که با کمترین شیب یا انحنا از درب ها عبور نموده اند. رینگ های ۱۷ اینچی رخ تراش ظاهر هماهنگی با خودرو دارند و استفاده از کالیپرهایی به رنگ قرمز ایده جالبی برای این خودرو می باشد. لاستیک ها همچنان کویرتایر با سایز ۲۰۵/۵۰ هستند که ای کاش حداقل کمی پهن تر حتی ۲۱۵ انتخاب می شدند تا هم چسبندگی بهتر شود و همچنین از پشت شاهد نمایی بهتر باشیم.
در نمای عقبی طویل بودن چراغ های دودی خودرو باعث ایجاد پیوندگی میانشان نشده و این نوع چراغ ها به امضای رسپکت در بازار مشهور شده اند. خروجی های اگزوزی که تنها یکی از ان ها واقعی است هماهنگی دلنشینی با صندوق برجسته خودرو و فرم کلی اش دارد.
بررسی و تفاوت کابین ریسپکت جدید
با وارد شدن به فضای داخلی خودرو اگر دقت نکنید و جزئیات کابین ریسپکت پرایم قبلی بادتان نباشد همان چندتا تغییر کوچک هم برایتان مشهود نخواهد بود. سردنده خودرو برخلاف خودرو دیگر اهرمی نیست و جای آن یک سردنده الکترونیکی در کنار کوچک تر شدن لیور دنده را مشاهده می کنید که بسیار به روز تر و ارگونومیک تر می باشد اما شخصا مدل های اهرمی را بیشتر می پسندم.
بعد از آن با طراحی بدون تغییر داشبورد و صندلی ها روبرو می شویم که همان فرم اسپرت و RACE خود را دارند که از قضا به هیچ وجه اذیت یا ناراحتی ایجاد نمی کنند البته نکته ای که همچنان وجود دارد و برطرف نشده ارتفاع بالای صندلی می باشد که این مورد برای افراد بلندر تر از حدودا ۱۸۷ مشکل ایجاد خواهد کرد. این مشکل می توانست بسیار ساده با یک اهرم تنظیم حتی دستی نشیمن حل شود.
به هرحال برای این که پشت فرمان ریسپکت پرایم جدید این ارتفاع بالا را به صورت خودجوش و غیر استاندارد جبران کنم، پشتی صندلی را بیشتر از ۹۰ درجه می خوابانم تا سر به سقف برخوردی نداشته باشد. به دنبال دومین تغییر کیلس استارتر را فشار می دهیم و با کلاستر تمام دیجیتالی جای آنالوگ سابق برخورد می کنیم.
دیجیتالی بودن این بخش باعث ایجاد مزیت رقابتی نسبت به رقیبش یعنی اریزو ۵ S شده مخصوصا این که شفافیت و خوانایی خوبی به لطف ترکیب رنگ آبی فیروره ای و سفید دارد. با این که پشت آمپر آنالوگ و صفحه کیلومترش کمی شبیه به خوروهای ایرانی بود و من را به یاد سمند می انداخت اما حس و حال هیجان بیشتری مخصوصا برای ماشین بازها داشت.
مشخصات فنی بهمن ریسپکت جدید
ریسپکت پرایم در بازار چین تنها یا یک پیشرانه عرضه شده و مشتریان تنها حق انتخاب از بین گیربکس ۵ سرعته دستی یا اتومات CVT را دارند. گروه بهمن به سراغ نسخه اتومات رفته که در CVT بودن و ویژگی هایی که همگی ما از این نوع گیربکس خبر داریم شکی نیست اما وجود شبیه ساز در نسل جدید CVTها باعث افزایش و بهبود لذت رانندگی شده چیزی که گروه بهمن برای این خودرو روی ۹ سرعته بودن ان مانور می دهد.
خلاصه که در بخش فنی هیچ تغییری را مشاهده نکردیم و با همان پیشرانه ساخت چری و مشترک با رقبایی همچون آریزو ۵ و ۶ طرف هستیم. شتاب و کشش خودرو عملکرد مطلوب و در حد رقبا را دارد و همانند سابق شاهد مصرف سوخت بالایی نسبت به حجم موتور خودرو هستیم که علت این امر بیشتر به علت کیفیت پایین سوخت داخلی می باشد.
حجم موتور | ۱/۵ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر توربو |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۵۴ اسب بخار |
گشتاور | ۲۳۰ نیوتن متر |
گیربکس | CVT |
شتاب صفر تا صد | ۱۰/۷ ثانیه |
وزن | ۱۴۱۰ کیلوگرم |
بررسی امکانات رسپکت جدید
متاسفانه در بخش آپشنی هم شاهد تغییر خاصی نیستیم و همچنان فقدان امکاناتی نظیر سردکن صندلی یا کول باکس دیده می شود.
بخشی از امکانات مهم بهمن ریسپکت ۲:
- دوربین ۳۶۰
- دو گرمکن
- سانروف
- شارژ وایرلس
- کروزکنترل
- ترمزپارک برقی و اتوهلد
- آینه تاشوبرقی
- کیلس استارتر
- دو مود رانندگی
تفاوت های ریسپکت پرایم جدید و قدیم
۱- تغییر دسته دنده از اهرمی به الکترونیکی
۲-جایگزینی کلاستر دیجیتالی جای آنالوگ
قیمت ریسپکت جدید در ایران
شاید بهترین خبر از سوی بهمن موتور می توانست افزایش ندادن قیمت نسبت به نمونه قبلی باشد نکته ای که باعث می شد ریسپکت پرایم جدید بیش از پیش در رقابت با آریزو ۵ اسپرت باقی بماند اما قیمت این خودرو هم اکنون چیزی حدود ۱/۲ میلیارد در سامانه یکپارچه می باشد که نسبت به نسخه قبلی خود حدود ۱۱۰ میلیون و در قیاس با رقیب مدیران خودرویی خود ۱۰۰ میلیونی گران تر است.
نقد و بررسی
بهمن ریسپکت پرایم جدید
بهمن ریسپکت پرایم جدید همان نسخه قبلی است که کمی برای رقابت با آریزو ۵ اسپرت آماده تر شده اما این آماده شدن منوط به تغییر فنی و ظاهری نیست.
مزایا
- سردنده الکترونیکی و جدیدتر
- کلاستر به روز و خوانا
- بدون افزایش قیمت
معایب
- عدم تغییر ظاهری
- عدم تغییر فنی
- نبود آپشن هایی مثل سردکن و کولباکس
- عدم حل مشکل ارتفاع بالای صندلی های جلو
سلام
ممنون از تحلیل شما
اما قیمت کارخانه ظاهرا ۱۱۰ میلیون بیشتر از ریسپکت قبلی هست !
قبلی ۹۷۳ تومان و ریسپکت ۲ حدود ۱ میلیارد و ۸۰ تومان است.
سلام، بله متاسفانه برخلاف ادعای عوامل گروه بهمن در روز معرفی ریسپکت جدید این خودرو افزایش قیمتی فراتر از ۱۰۰ میلیون را در لیست جدید قیمت ها تجربه کرده است.
متاسفانه شرکت کلاهبرداری میکنه.ریسپکت جدید با تغییراتی بسیار کوچیک رو با مبلغ ۱۳۰ تومن گرونتر داره قالب میکنه.اونم به صورت اجباری در سامانه یکپارچه
بهترین کار تا زمانی که به قیمت واقعی برسند، صرف نظر از خرید نسخه صفر از کمپانی است.
سلام – داخل سند و برگ سبز و کارت خودرو سیستم خودرو : ریسپکت پرایم تیپ AB1 ذکر کرده.
ولی آپشنها از جمله دنده برقی و سایر آپشنها و برگه های الصاقی روی خودرو ریسپکت ۲ هست .
آیا سند و برگ سبز در ذکر مدل خودرو درسته یا اشتباه ذکر شده؟
با سلام، با توجه به این که خودروی شما تیپ ۱ بوده و این تیپ فاقد این امکانات می باشد، در برگ سبز و کارت خودرو اطلاعات به درستی وارد شده است.