جامع ترین بررسی مزایا و معایب سانگ یانگ رکستون ، مقاله ای کامل در مورد این شاسی بلند گران قیمت است.
{مقالات بیشتر}: مشاوره تلفنی خرید خودرو
وقتی حرف از شاسی بلند سایز بزرگ می شود تمام ذهنمان سمت شاسی بلندهای ژاپنی می رود، غافل از اینکه در بین کره ای ها نیز چند مدعی پیدا شده است که در بازه ی واردات خودرو به صورت نه چندان گسترده وارد بازارمان شدند. سانگ یانگ رکستون شاسی بلندی است که به دو صورت وارداتی و مونتاژ در کشور حضور پیدا کرده است.
تاریخچه سانگ یانگ رکستون
ما ایرانی ها کم و بیش با سانگ یانگ رکستون آشنایی داریم چرا که هر دو نسل آن با فیس لیفت هایش در بازارمان وجود دارد. در حال حاضر این خودرو جزو مدل بالاترین(از نظر سال) خودروهای وارداتی کشورمان محسوب می شود.
نسل اول رکستون در سال ۲۰۰۲ معرفی شد و شامل دو فیس لیفت می شود که به ترتیب در سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۲ روی آن اعمال شد که خوشبختانه هر دو فیس لیفت آن وارد کشور شدند که البته به دلیل برچسب قیمتی بالا و حضور رقبایی مانند سانتافه و وراکروز به فروش بالایی دست نیافت. این نسل شامل انواع موتور و گیربکس می شد که از قضا قوی ترین نمونه که ۳۲۰۰ ۶ سیلندر است وارد شد. لازم به ذکر است که این موتور متعلق به شرکت بنز بوده است.
دومین نسل سانگ یانگ رکستون با پسوند G4 در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد و با یک سال تاخیر توسط رامک خودرو به بازارمان راه پیدا کرد. سپس نسخه فیس لیفتش پس از وقفه سه ساله به صورت مونتاژی به کشور برگشت. نمونه های مونتاژی این خودرو با نام امپرور و مدل ۱۴۰۱ در بازار موجود هستند.
طراحی سانگ یانگ رکستون
خودروی مورد بررسی ما از نوع مونتاژی ۱۴۰۱ بوده که در بخش های جلو پنجره، رینگ ها و چراغ ها دچار تغییر شده است. در طراحی خودرو سعی شده تا از المان های لوکس استفاده شود.
در نمای جلویی ارتفاع بالای کاپوت ما را به یاد خودروهایی نظیر لکسوس LX و لندکروز می اندازد و به جرات می توان گفت که گیرایی بالایی دارد. چراغ های چهار لنز خودرو در کنار جلو پنجره عظیمش همگی در ایجاد یک نمای لوکس و پرابهت نقش دارند. جلوی این خودرو بودن با این عظمت در جاده واقعا ترسناک است.
هنگامی که از بغل به سانگ یانگ رکستون نگاه می کنیم تازه معنای واقعی شاسی بلند را متوجه می شویم و با کمی مقایسه با خودروهای هم قیمت مانند سانتافه و سورنتو به وضوح به ارتفاع بالاترش پی برده و نیاز به رکاب برای سوار شدن کاملا احساس می شود. حجم پردازی های گلگیر و خطوط روی درب ها در بزرگتر نشان دادن خودرو موثر هستند.
طراحی عقب رکستون از پیچیدگی کمتری برخوردار است و چراغ هایی را مشاهده می کنیم که LED هایش با اتصال به بخش کرومی صندوق، خطی صاف را تشکیل داده اند. روی صندوق و سپر نیز خط L مانندی دیده می شود که به نوبه ی خود جذاب است. ارتفاغ از سطح زمین خوب خودرو باعث شده تا زاویه خروج خودرو مناسب برای آفرود بازی باشد.
بررسی کابین رکستون G4
هنگام وارد شدن به کابین سانگ یانگ رکستون با داشبورد عظیمی روبرو می شویم که پهنای زیاد خودرو باعث این امر شده است. طراحی داشبورد خیلی عجیب و غریب نیست و استفاده از تهویه های عمودی و صفحه نمایش در وسط داشبورد در دیگر خودروها نیز دیده بودیم. یکی دیگر از تفاوت های این نسخه با پیش از فیس لیفت، همین فرمان چهار شاخش است که در نسخه قبلی، سه شاخ بود.
نشیمن و ابعاد راحت صندلی ها نکته ای مطلوب پشت فرمان رکستون است که تا حدی من را به یاد لندکروز اتاق ۲۰۰ انداخت. کیفیت و متریال بالای قطعات داخل کابین از مزیت های این خودرو نسبت به رقبای خود می باشد. دید به اطراف برای یک شاسی بلند بزرگ مناسب است اما تشخیص دقیق فاصله گلگیرهای جلو با موانع کمی چالش برانگیز می باشد.
{مقالات بیشتر}: راهنمای خرید بهترین خودرو تا ۵ میلیارد تومان
استفاده از تریم چوب و چرم ناپا به جذابیت بخش کابین افزوده اند. کیفیت کابین در حد بالایی بوده و می تواند رقبا را به چالش بکشد. فضای کابین نیز با توجه به ۷ نفره بودنش بزرگ و جادار بوده. اما هنگام استفاده از ردیف سوم فضای بار چندان زیادی برایتان باقی نخواهد ماند.
اطلاعات فنی و رانندگی Ssang yong Rexton
به بخشی می رسیم که این خودرو انتظارات خریدار را برآورده می کند اما نه آن طوری که انتظارش را داشته باشید. شاید منتظر یک موتور ۶ سیلندر حجیم زیر این کاپوت گنده باشید ولی اصلا این طور نیست و مهندسان کره ای برای به حرکت درآوردن این خودروی شاسی مستقل از شیوه ای دیگر استفاده کرده اند…
حجم موتور | ۲ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر توربو |
محور محرکه | دو دیفرانسیل (۴WD) |
قدرت | ۲۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک |
شتاب صفر تا صد | ۱۱/۸ ثانیه |
وزن | ۲۱۱۰ کیلوگرم |
استفاده از توربوشارژ با بوست بالا و لگ کم باعث شده تا شتاب اولیه این غول ۲ تنی رضایت بخش باشد و احساس تنبلی نکنیم. البته از آنجایی که خودرویی آفرودی نیز محسوب می شود، شاید این موتور ۲ لیتری نتواند انتظارات آفرود دوستان را برآورده کند. ناگفته نماند که دیفرانسیل سه حالته اش قابلیت خوبی برای مانورهای سبک دارد.
کیفیت سواری سانگ یانگ رکستون در حد رضایت بخشی بوده ولی نباید انتظار سواری نرمی در حد لندکروز یا لکسوس LX را داشته باشید. به طور کلی نمی توان انتظار هندلینگ و چسبندگی بالایی از شاسی بلندهای شاسی مستقل داشت اما با این حال نمره قابل قبولی را دریافت می کند. یکی از نقاط مثبت این خودرو عایق بندی خوب کابین است که در دورهای بالا نیز صندای چندان زیادی وارد کابین نمی شود.
یکی از نکاتی که خریداران باید به آن توجه کنند رسیدگی سروقت به موتور توربویش است چرا که سهل انگاریشان ممکن است هزینه های سنگین تری را رقم بزند و از آنجا که رامک خودرو زیاد خدمات مناسبی ارائه نمی کند ….
امکانات مهم سانگ یانگ رکستون امپرور ۱۴۰۱
– ۹ ایربگ – ۵ گرمکن ۲ سردکن – مموری صندلی
– صندوق برقی – اتوهلد – اتوپارک
– رادار تصادف – رادار نقطه کور – رادار تغییر لاین
این خودرو از لحاظ آپشنی، یکی از کامل ترین خودرو های رده خود است که در مقابل رقبایش کم نمی آورد.
قیمت سانگ یانگ رکستون امپرور در ایران
جدیدترین نسخه موجود از رکستون نیوفیس در کشور دارای مدل ۱۴۰۱ می باشد. این خودرو هم اکنون از خط تولید رامک خودرو کنار گذاشته شده است. قیمت کنونی صفر کیلومتر این خودرو چیزی بالغ بر ۶ میلیارد تومان می باشد که به عنوان یک شاسی بلند کره ای با بازار فروش و قطعات یدکی محدود چندان منطقی نیست اما افرادی که به دنبال خودرویی با شاسی مستقل برای بیراهه نوردی ، امکانات زیاد و شتاب شهری قابل قبول هستند این خودرو اصلا گزینه بدی نیست.
نقد و بررسی
سانگ یانگ رکستون
اگر به دنبال خرید شاسی بلندی هستید که صفر کیلومترش در بازار وجود داشته باشد و از دردسرهای خودروهای کارکرده آلمانی و ژاپنی نگران هستید، رکستون گزینه ی مناسبی است.
مزایا
- ظاهر خوب
- کابین بزرگ
- امکانات مناسب
معایب
- بازار خرید و فروش ضعیف
- خدمات کم