راهنمای خرید بهترین خودرو تا ۵ میلیارد تومان ، مقاله ای از گلچین بهترین انتخاب های پیشنهاد شده توسط کارشناسان مطرح بازار است.
صحبت درمورد ۵ میلیارد تومان با این که بسیار راحت است اما اصلا درآوردن و خرج کردنش راحت نیست. در بازاری که بیش از ۵ سال است که خودروی جدید با کیفیتی به خود ندیده اغلب انتخاب های کارکرده ای برای خریدار وجود دارد که در صورت سلامت ظاهری و فنی گزینه های خوبی به شمار می روند.
خوشبختانه به بازه قیمتی رسیدیم که علاوه بر کره ای و ژاپنی ها می توانیم به آلمانی ها هم نگاهی بیاندازیم البته اگر در حد زیادی انتظارمان را بالا نبریم. در این میان معدود گزینه های صفری هم وجود دارند که اغلبشان کره ای یا ژاپنی هستند و برای دوستانی که علاقه به سوار شدن کارکرده ندارند می تواند انتخاب خوبی باشد هرچند که بالاترین صفرکیلومترها هم مدلی بالاتر از ۲۰۱۸ نیستند!
بهترین خودروهای صفر تا ۵ میلیارد تومان
نیسان ایکس تریل مدل ۲۰۱۸
گزینه اول را با یک کراس اوور نام آشنا آغاز می کنیم خودرویی که در بازه ۴ میلیارد هم دیده می شد البته در لیست کارکرده ها! موتور و گیربکس کم دردسر و اقتصادی خودرو هرچند چندان به مزاق ماشین بازها خوش نمی آید اما عملکرد مناسب و رضایت بخشی را برای یک خانواده دارد.
- مزایا: ظاهر بهتر از مدل ۲۰۱۷ / کیفیت بالای کابین / فضای جادار کابین / مصرف سوخت معقول / سازگار با شرایط ایران
- معایب: بازار فروش ضعیف تر از کره ای ها / کمیاب بودن در بازار
{مقالات بیشتر}: نقد و بررسی نیسان ایکس تریل
تویوتا کمری هایبرید XLE مدل ۲۰۱۷
تنها سدانی که بیشتر از سفید آن را با رنگ زرد تاکسی های ویژه فرودگاه دیدیم خودرویی که به علت ویژگی هایی از قبیل شتاب خوب ۸/۸ ثانیه ای به واسطه موتور ۲/۵ لیتری که مکمل یک موتور الکتریکی شده به سرعت خودش و قیمتش را بالا کشید به نحوی که رقبای صفر این خودرو را باید در بازه ۴ میلیارد تومان جستجو کنید. همین افزایش قیمت باعث به چشم آمدن نقاط ضعف کم اهمیتش مانند ظاهر ساده تر از رقبا و هزینه باتری ها شد.
- مزایا: کیفیت بالای کابین / دوام فنی کم نظیر / قوای فنی بهتر از سوناتا هایبرید / سواری بی صدا / عایق بندی عالی کابین
- معایب: ظاهر ساده تر از رقبا / امکانات کمتر از رقبا / قیمت بالاتر در مقابل سوناتا
کیا سورنتو GTLINE مدل ۲۰۱۷
به عنوان گزینه بعدی نماینده سنگین وزن کیا را داریم که ای کاش برخلاف بقیه موقعیت ها، قلبی بزرگ را در سینه داشت. موتور ۲/۴ لیتری معروف تتا ۲ که به قول بعضی ها به شبه توربو (GDI) مجهز است توانایی تولید تقریبا ۱۸۵ اسب بخار را دارد که برای تکان دادن طول حدودا ۵ متری و وزن ۱/۷ تنی اش بسیار ترسناک است.
بی آزارتر بودن پیشرانه مشترکش با سانتافه و کیفیت بالاتر این کراس اوور ۷ نفره باعث شد موفقیت خوبی را در ایران تجربه کند هرچند که قیمت بالاترش نسبت به پسرعمو خود نتوانست بعضی ها را برای خرید قانع کند. نباید فراموش کرد که هردوی این خودروها از نظر فنی در سطح پایین تری از رقبای خود قرار می گیرند.
- مزایا: ظاهر با وقارتر از سانتافه/ ابعاد بزرگ تر کابین و ردیف سوم/ کیفیت مطلوب کابین/ خرابی کمتر از سانتافه/ امکانات زیاد
- معایب: قوای فنی نسبتا ضعیف / قیمت بالاتر از سانتافه
بهترین ماشین های کارکرده با پنج میلیارد تومان
رنج قیمتی ۴/۹ تا ۵/۱ پر از خودروهای خوبی است که هرکدام ویژگی مثبتی منحصربه فردی دارند اما پیشنهاد ثابت من به شما خرید گزینه ای با مدل بالا و کارکرد پایین می باشد لذا به سراغ خودروهایی با این ویژگی ها رفته ایم که از نظر بدنه بی رنگ و کارکرد معقولی نسبت به سن و سالشان دارند.
فولکس واگن تیگوان مدل ۲۰۱۸
آلمانی! اما نه به اندازه بی ام و پرخرج و نه به اندازه بنز لوکس گرایانه. تیگوان در سال ۲۰۱۷ توسط ماموت خودرو به کشورمان معرفی شد تا برای رقابت با بی ام و X3 به پا خیزد، خودرویی که از پیشرانه سرحال ۲ لیتری و گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه بهره می برد و عملکردی نه به اندازه رقیب بیمری اش اما بسیار بی دردسر و کم خرج تر از آن رفتار می کند ضمن این که شتاب خوبی هم دارد.
- مزایا: ظاهر همگون و زیبا/ پیشرانه قوی/ امکانات زیاد/ کیفیت بالای کابین/ استهلاک کمتر از X3/ سواری نرم تر از X3
- معایب: ناسازگار با بنزین معمولی
لکسوس GS250 مدل ۲۰۱۴
سدان متوسطی که برای رقابت با بنز E و بی ام و سری ۵ به ایران آمد. خودرویی که اصالت برندش اتمام حجتی برای همگان بود اما زیر کاپوتش خبرهای خیلی رقابتی وجود نداشت یعنی پیشرانه ۶ سیلندر با حجم ۲/۵ لیتر به اندازه بنز تمدن گرا هم سریع نبود اما گذشت سال ها از عمر هر سه این خودروها می بینیم که همین پیشرانه تنفس طبیعی توانسته خود را سرپا نگه دارد و بدون آن که خرج زیادی روی دست مالک بگذارد از بنزین ایرانی بنوشد و کیفیتش را نبیند!
- مزایا: ظاهر ساده اما شیک/ پیشرانه خوش صدا/ کم خرج بودن/ کیفیت کم نظیر اتاق/ صندلی های بسیار راحت/ سازگار با بنزین کشور/ شتاب راضی کننده/ گشتاور دوربالای مناسب/ ارزش خرید بالا
- معایب: شتاب ضعیف تر از آلمانی ها/ امکانات کمتر از رقبا
{مقالات بیشتر}: نقد و بررسی لکسوس GS250 FSPORT
سانگ یانگ رکستون مونتاژی مدل ۱۴۰۰
شاسی بلندی واقعی با شاسی مستقل که بتوان به راحتی از هر سه ردیفش استفاده کرد. کراس اووری که قابلیت آفرود بالایی داشته باشد هرچند که از پیشرانه ۲ لیتر توربو بهر می برد. همه این ها مشخصات رکستون مدل ۲۰۲۱ جدیدترین کراس اوور شاسی مستقل کره ای مونتاژ در ایران می باشد که علیرغم تمام ویژگی های مثبتش نتوانست در مقابل طرز تفکر افراد سودجو و کسانی که برایش قیمت گذاری بالایی انجام دادند به ایستد.
هنگام گشت و گذار برای خرید این خودرو با دو فیس ربرو می شوید که یکی G4(قبل فیس لیفت) و دیگری امپرور(نیوفیس) می باشد که تفاوت آن ها در رینگ ها، چراغ ها و برخی ادوات داخلی نظیر فرمان می باشد.
- مزایا: ظاهر جذاب/ ابعاد هم اندازه لندکروز/ کابین بسیار جادار/ امکانات بالا/ شتاب و کشش خوب/ سال تولید جدید/ ایمنی خوب/ قابلیت افرود مناسب
- معایب: حساس به بنزین/ خدمات محدود در شهرستان ها
{مقالات بیشتر}: تست و بررسی سانگ یانگ رکستون
تویوتا پرادو دودرب(TXL) مدل ۲۰۱۲-۲۰۱۳
وقتی صحبت از شاسی بلند می شود یکی اسم تویوتا یادمان می افتد یکی هم پرادو. نسخه قابل خریداری از نوع دو درب می باشد که زیر کاپوت حجیمش پیشرانه نه چندان بزرگ ۲/۷ لیتری ۴ سیلندر پنهان شده. با وجود قابلیت ۴WD و ارتفاع مناسب نمی توان انتظار زیادی از نماینده ژاپنی با این قوای فنی داشت و بیشتر باید روی آسفالت آن را بسنجیم که از قضا آن هم نتیجه خیلی اعجاب انگیزی نداشت.
در واقع خرید پرادو دو درب ۴ سیلندر یک چیزی هم عقلانی و هم احساسی است چرا که خوب فروش می رود و از طرفی شاسی بلندی مناسب حتی برای خانواده هاست. در آن سو باید از کم و کاستی هایش گفت که باعث می شود کمی خریدار به فکر فرو رود.
- مزایا: ظاهر شکیل/ ابعاد مناسب حتی خانواده/ گشتاور و کشش اولیه مناسب/ ایمنی بالا/ کیفیت و دوام خوب/ هزینه نگهداری کمتر از آلمانی ها/ سواری نرم
- معایب: امکانات نه چندان زیاد/ پیشرانه ضعیف برای وزن ۱/۸ تنی/ هندلینگ و پایداری نسبتا ضعیف/ ترمزهای معمولی
بی ام و ۳۲۰i مدل ۲۰۱۸
این گزینه را جایگزین ۵۲۸i مدل ۲۰۱۴ کردم چرا که شتاب آن را دارد، سال تولیدش جدیدتر است، نمونه های کم کارش در بازار بیشتر است و همچنین کم خرج تر می باشد. سری سه مخصوصا نسخه ۳۲۰ از اول هم مظلوم بود چرا که آپشن هایش زیادی در آن نمی بینیم و اسم و رسم برادر بزرگ ترش را هم ندارد.
استفاده از موتور B48 نسل جدید که ۲ لیتر حجم و حدود ۱۶۱ اسب بخار قدرت دارد باعث پدیدآمدن شتابی معادل ۷/۵ ثانیه برای این نماینده جوان پسند بیمر شده است که نیازمند به رسیدگی مناسبی می باشد در غیراینصورت با مشکلاتی مانند ارور شروع می کند تا این که به خرابی برسد.
- مزایا: ظاهر خشن/ کیفیت قابل قبول کابین/ شتاب و قوای فنی بسیار خوب/ دارای نمایندگی فعال/ شتاب بالاتر از بنز C200
- معایب: بازار ضعیف تر از نسخه ۳۳۰/ امکانات نه چندان زیاد/ ردیف دوم کوچک/ سواری خشک تر بنز C کلاس
بنز E200 مدل ۲۰۱۴ لوآپشن
نوبتی هم باشد نوبت کلاس متوسط بنز می باشد که خوراک فخز فروشی در معابر است حالا هر نسلی که می خواهد باشد. پیشرانه ۲ لیتری مشترک با نمونه E250 که قدرت کمتری دارد قطع به یقین فاصله ها از بی ام و ۵۲۰i عقب می ماند. از سوی دیگر برای بلندپروازی با این آلمانی به سراغ تیپ پایه آن بروید که سقف فلزی دارد و اوج اپشن آن مانیتور بزرگ وسطش می باشد.
- مزایا: ظاهر با جذبه/ هزینه نگهداری کمتر از ۵۲۰i/ کیفیت بالا/ عایق بندی عالی کابین/ لرزش کم اتاق/ سواری نرم
- معایب: حساس به بنزین بی کیفیت/ امکانات کم/ قوای فنی ضعیف تر از ۵۲۰i
نتیجه گیری و انتخاب
در مقاله بهترین ماشین ها با پنج میلیارد تومان سعی شد تا برترین پیشنهادهای اهالی فن را برای شما بازگو کنیم تا اتخاب دقیقی داشته باشید اما اگر در انتخاب نهایی خود دودل هستید می توانید از مشاورین خریدخودرو کاریزو راهنمایی بگیرید تا گزینه ای نزدیک با معیارهای خود را خریداری کنید.
{مقالات بیشتر}: مشاوره تلفنی خرید خودرو