بررسی مزایا و معایب تویوتا bZ4X ، یکی از کامل ترین مقالات پیرامون نکات فنی و ظاهری این کراس اوور ژاپنی است که دو دیفرانسیل بودنش حسابی به مذاق مشتریان خوش آمده.
{مقالات بیشتر}: مشاوره تلفنی خرید خودرو
بعد از شروع طوفانی مدل های کرولا و لوین در بازار ایران، شاهد دیده شدن مدل هایی کمیاب از این خودروساز ژاپنی در سطح شهر هستیم که نه بنزینی هستند و نه هایبرید بلکه شانس موفقیت آن ها تنها وابسته به یک موتور برقی بی صدا است. تویوتا BZ4X یکی از آن کمیاب ها است که ظاهر عجیبش در شهر حسابی غوغا کرده …
تویوتا BZ4X نه تنها در ایران بلکه در بیشتر کشورها خودرویی تازه تولید و چشم ربا است. اولین معرفی آن در بازار جهانی به سال ۲۰۲۲ بازمی گردد. مونتاژ این خودرو نیز همانند دیگر مدل های اخیر وارد شده به کشورمان توسط دو شرکت فاو و گک انجام می شود.
این خودرو همانند برادر کوچکترش BZ3 از پلتفرم مشهور e-TANGA استفاده می کند که پیش تر در مدل هایی همچون پریوس و CHR دیده بودیم.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب تویوتا BZ3
با توجه به موفقیت این خودرو در پاس کردن استانداردهای اروپا از جمله یوروانکپ، شاهد فروش و بازخورد مثبتی از سوی مصرف کنندگان اروپایی هستیم. از طرفی خویشاوندی BZ4X با سوبارو سولترا باعث افزایش ضریب اطمینان آن ها به این کراس اوور تمام برقی شد.
بررسی طراحی ظاهری تویوتا bZ4X
کاملا مشخص است که تویوتا برای طراحی مدل های بنزینی و برقی از دو تیم مجزا با ایده های متفاوت بهره گرفته است چرا که کمتر شباهت یا رسم الخطی مشترک میان آن ها پیدا خواهید کرد.
ترکیب خطوط شکسته و سیال در طراحی تویوتا BZ4X 2025 باعث شده تا به سنت شکنی تویوتا بیشتر عادت کنیم. چراغ هایی کشیده اما منفصل ، حجم دهی گلگیر در امتداد کاپوت و شیشه مایل عظیم خودرو باعث ایجاد چهره ای خشن و اسپرت برای آن شده است. همچنین وجود رنگ مشکی برای گلگیرها باعث ایجاد تضاد و البته خاص تر شدن این خودرو شده است.
به واسطه شیب دهی های متعدد ، طراحی سیال طور درب ها و ارتفاع پایین شاهد سایزی بزرگتر در نمای جانبی هستیم چیزی که استفاده از رینگ های ۱۸ اینچی رختراش دوبل به جذابیت های آن افزوده است. باقی گذاشتن هاله ای از خطوط طراحی روی گلگیرها باعث پدیدآمدن جلوه ای سه بعدی و البته عضلانی تر در این بخش شده است.
در نمای پشتی شاهد شباهت بالای تویوتا bZ4X با مدل bZ3 هستیم که عمده این شباهت به واسطه چراغ های به هم پیوسته یکسان آن هاست. اسپویلر بالای شیشه نیز با فرم کم سابقه ای طراحی و تعبیه شده که مانند آن را بیشتر در خودروهای مسابقه ای دیده بودیم.
طراحی داخلی و کابین Toyota bZ4X برساوش
با ورود به کابین BZ4X جدید نیز همان طراحی جدید و کمی عجیب بیرون خودرو دیده می شود البته که برحی از المان های خودرو همچون فرمان و کلاستر کوجک آن تداعی گر حس و حال مدل هایی همچون پریوس برای ما بود.
قرارگیری مانیتور تاچ ۱۲.۳ اینچی در بالای دریچه های تهویه باعث شده تا ارگونومی این خودرو در سطح مطلوبی قرار گیرد و دسترسی به ادوات داخلی اسوده باشد. سردنده الکترونیکی نیز در میانه کنسول به سبک مشکی پیانویی تعبیه شده که حس به روز بودن را به خوبی منتقل می کند.
برخلاف آن چه از ظاهر بیرونی تویوتا bZ4X برساوش نشان می دهد، با فضای داخلی بسیار کاربردی برای راننده و سرنشینان علی الخصوص در بخش صندلی ها مواجه هستیم که خوشبختانه تجربه نه چندان خوش مدل CHR را از ذهنمان دور کرد. همین وضعیت در ردیف دوم نیز وجود دارد و می توان گفت این قسمت پذیرای سه بزرگسال با قد ۱۸۴ است.
بررسی فنی و رانندگی تویوتا bZ4X وارداتی
در بخش فنی با خودرویی تمام برقی طرف هستیم که در بازار جهانی در دو تیپ تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل به تولید رسیده است هرچند که اسامی دیگری همچون تک موتور و دو موتور برقی را نیز برای این دو به کار می برند، که خوشبختانه نسخه وارداتی به کشور از نوع دو موتور برقی یا همان دو دیفرانسیل است.
ظرفیت باتری | ۶۶.۷ کیلووات ساعت |
محور محرکه | دو دیفرانسیل (AWD) |
قدرت | ۲۱۵ اسب بخار |
گشتاور | ۳۳۶ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته ECVT |
شتاب صفر تا صد | ۷.۴ ثانیه |
وزن | ۲۰۱۰ کیلوگرم |
پشت فرمان تویوتا bZ4X برقی حس رانندگی آرام و البته بدون هیجانی را تجربه خواهید کرد که همین امر عاملی برای انتخاب نکردن این خودرو از سوی ماشین بازها می باشد. شتابگیری اولیه خودرو به واسطه ماهیت برقی و توان بالای باتری ها در سطح بسیار ایده الی قرار دارد.
مورد بعدی کیفیت سواری و هندلینگ تویوتا BZ4X وارداتی می باشد که با توجه به استفاده از تعلیق مولتی لینک در محور عقب شاهد پاسخ های مناسبی در برابر ارتعاشات وارده از سوی جاده هستیم. شعاع گردشی بسیار ایده آل باعث شده تا شاهد مانورپذیری خوبی در معابر شهری باشیم موردی که در مدل های برقی پیشین این خودروساز نیز وجود داشت.
امکانات مهم تویوتا BZ4X وارداتی برساوش
هرچقدر که شرکت های واردکننده خودرو در مدل های بنزینی کم کاری کردند ، در مدل های برقی بسیار درخشان تر ظاهر شدند. تویوتا bZ4X در سه تیپ آپشنی XLE و Nightshade و Limited در بازار جهانی وجود دارد که خوشبختانه نسخه وارداتی به ایران فول ترین آن می باشد.
– ۸ ایربگ – سیستم ESP/TCS/ESC/ASR – رادار نقطه کور – رادار تابلوخوان – رادار بین خطوط
– ترمزپارک برقی – ۳ گرمکن ۲ سردکن – صندوق برقی – دوربین ۳۶۰ – مموری سیت
– پانوراما – شارژر وایرلس – اتوپارک – سنسور نور و باران – تهویه اتومات دوگانه
خرید و قیمت تویوتا bZ4X برساوش خودرو
اولین دور فروش این خودرو توسط شرکت واردکننده در دی ماه ۱۴۰۳ با رقم قطعی ۳.۴ میلیارد صورت گرفت. با تحویل به مشتریان و ورد به بازار آژاد این رقم هم اکنون تا ۶ میلیارد هم بالا رفته است که همین موضوع باعث شده که تویوتا bZ4X را در مقابل رقبایی همچون آئودی Q5 etron و فولکس واگن ID4 ببینیم.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب آئودی Q5 e-tron
نقد و بررسی
تویوتا bZ4X
این کراس اوور ژاپنی را باید نماینده ای شایسته از تکنولوژی روز دنیا دانست که در صورت عدم پیشرفت کشورمان در این بازه کوتاه، شایستگی های آن قدای کم کفایتی برخی افراد خواهد شد.
مزایا
- ظاهر خاص و جذاب
- کیفیت مطلوب رنگ و مونتاژ
- صندلی های راحت
- امکانات بالای رفاهی و ایمنی
- شتاب اولیه بسیار راضی کننده
- ترمزهای مطمئن
معایب
- نامشخص بودن وضعیت خدمات
- بازار خرید و فروش نامشخص
- کمبود ایستگاه های شارژ خودروهای برقی