بررسی مزایا و معایب بی ام و ۱۲۵i جامع ترین مقاله درباره این هاچبک پرطرفدار جذاب آلمانی است.
زمان نشان داده که هر چند ذائقه ما ایرانی ها با خودروهای هاچبک زیاد همسو نیست، اما با خوش شانسی ما خودروهای هاچبکی وارد کشور شد که جزو برترین های سگمنت خودشان محسوب می شوند. بی ام و ۱۲۵i یکی از آن هاچبک هایی هست که می توانست فروش بالایی را تجربه کند اما به علت محدودیت واردات و قیمت گذاری بالا شاهد این موفقیت نشد.
تاریخچه بی ام و ۱۲۵i
خودروسازی بی ام و این خودرو را در قالب سه نسل به بازار عرضه کرده است که سهم بازار کشورمان نسل اول و دومش بوده است. از رقبای این خودرو در بازار جهانی می توان به فولکس گلف و آئودی A3 اشاره کرد.
نسل اول بی ام و ۱۲۵i در سال ۲۰۰۳ معرفی گردید و یکسال بعد به خیابان ها آمد. این نسل در اوج واردات خودرو به کشورمان وارد کشور شد یعنی در سال ۸۸ شمسی توسط پرشیاخودرو در سه نوع هاچبک ، کروک و کوپه وارد گردید. مدل هاچبک این نسل در دو تیپ ۱۱۸ و ۱۲۰ در بازار وجود دارد. این نسل تا سال ۲۰۱۱ روی خط تولید قرار داشت.
نسل دوم این خودرو در سال ۲۰۱۱ رونمایی شد. خوشبختانه نمونه وارد شده به کشور از نوع فیس لیفتش بوده که خوش چهره تر از نمونه اولیه است. این نسل نیز فقط در نوع هاچبک و با دو تیپ ۱۲۰ و ۱۲۵ در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ وارد شده است.
نسل سوم این خودرو در سال ۲۰۱۹ معرفی شد که از پلتفرم یکسانی با مدل های X1 و X2 و سری ۲ بهره می برد. لازم به ذکر است که این نسل به فروش بالایی در کشور چین دست پیدا کرد و به همین علت بی ام و نمونه ای مخصوص از این خودرو را برای چین طراحی کرد.
طراحی بی ام و ۱۲۵i
از آنجایی که بی ام و ۱۲۵I در دسته ی هاچبک های اسپرت قرار می گیرد پس طراحان سعی در طراحی خودرویی اسپرت و تهاجمی داشته و از المان های اسپرت زیادی استفاده نمودند.
در نمای جلویی ۱۲۵i با چهره ای ناآشنا طرف نیستیم و جلو پنجره دوتیکه و چراغ های آداپتیو که به نوعی امضای بی ام و محسوب می شوند را مشاهده می کنیم. این خودرو شباهت بالایی به مدل سری ۶ داشته و این را می توان از کاپوت بلند خودرو فهمید که با وجود خط و خطوط روی کاپوت جذابیتش دو چندان شده است.
در نمای کناری بی ام و ۱۲۵i شاهد طراحی پیچیده ای نیستیم و طراحان آلمانی تنها به دو خط افقی روی درب ها رضایت داده اند. چیزی که در نمای بغل به خوبی به چشم می خورد، کاپوت بلند خودرو و گلگیر جلوی طویل اش است. رینگ ها خودرو نیز ۱۸ اینچی از نوع ۵ پر دوبل با رنگ دودی است که نمای خشنی را ساخته است.
به نظر ما طراحی نمای عقبی بی ام و ۱۲۵i اوج زیبایی این خودرو است که این امر به علت سنت شکنی بی ام و در طراحی پشت این خودرو است بطوریکه بسیاری از مردم با دیدن نمای پشتی ذهنشان به سمت محصولات بی ام و نمی رود. چراغ های بزرگ با LEDهای فراوان حجم زیادی از رخ عقب را پوشش داده که به همراه سپر دو رنگ خودرو چهره جذابی را رقم زده است.
با چیزی که انتظارش را داشتیم روبرو شدیم. طراحی داخل این خودرو نیز همانند دیگر مدل های بی ام و است. طراحی در این خودرو به گونه ای است که همه چیز در دست راننده باشد و دسترسی راحتی هنگام رانندگی داشته باشد.
کیفیت کابین بی ام و ۱۲۵i گرچه در حد دیگر محصولات این خودروساز آلمانی ظاهر نمی شود، اما در حد راضی کننده ای ارزیابی می شود و باید توجه داشت که این خودرو بیشتر یک خودروی اسپرت است تا لوکس پس نمی توان انتظار بالایی از ان داشت.
فضای داخلی کابین برای سرنشینان جلویی در حد مطلوبی است اما برای سرنشینان عقب کمی دچار ناراحتی خواهید شد.
اطلاعات فنی BMW 125i
مشخصات فنی بی ام و ۱۲۵i شباهت بالایی به بقیه مدل های بی ام و داشته و از این حیث روی کاغذ شاهد عملکرد بسیارخوبی از این خودرو هستیم. این خودرو در مقابل رقیب هم وطنش یعنی گلف gti از قدرت بالاتری بهره می برد. البته این خودرو با کد ۱۲۰ نیز در بازار وجود دارد که تفاوتش در بوست کمتر توربو و در نتیجه قدرت کمترش خلاصه می شود
حجم موتور | ۲ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر توربو |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۲۲۵ اسب بخار |
گشتاور | ۳۱۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتومات |
شتاب صفر تا صد | ۷ ثانیه |
وزن | ۱۴۷۵ کیلوگرم |
به جرات می توان گفت که رانندگی با بی ام و ۱۲۵i ، جزو هیجان انگیز ترین رانندگی ها برای ما بود بطوریکه شتاب و قدرت خودرو به طرز عجیبی ما را شوکه کرده و در کنار دیفرانسیل عقب بودنش، اجازه شیطنت های مخصوص پیست را به ما داد.
از لحاظ چسبندگی و هندلینگ، ۱۲۵i در سطح عالی قرار دارد و برای مانور پذیری های ناگهانی و سرپیچ ها مشکلی نخواهید داشت. ترمز ها نیز از نوع خنک شونده هستند که تضمین یک رانندگی ایمن را می دهند.
با توجه به ماهیت اسپرت بودن خودرو، نمی توان از آن سواری نرم و بدون کوبشی را انتظار داشت.
امکانات مهم بی ام و ۱۲۵i
– ۶ ایربگ – دو حالت رانندگی – دنده پشت فرمان
– سانروف – صندلی های جلو برقی – سیستم تهویه دوگانه و اتومات
– سیستم صوتی هارمن کاردن
یکی از نقاط ضعف این خودرو کمبود آپشنی در مقابل رقبا است که البته از خودروی اسپرت انتظار بالایی هم نمی توان داشت.
نقد و بررسی
بی ام و ۱۲۵i
اگر به دنبال خودرویی هاچبک و مخصوص لذت بردن از رانندگی اش هستید و با قیمت گزاف آن مشکل ندارید به سراغ بی ام و ۱۲۵i بروید.
مزایا
- شتاب عالی
- لذت رانندگی بالا
معایب
- بازار خرید و فروش ضعیف
- امکانات نه چندان زیاد