بررسی مزایا و معایب اشکودا سوپرب ، مقاله ای کامل در مورد نماینده ای نسبتا ناشناخته از جمهوری چک می باشد که نام سوپرب روی پیراهن آن نقش بسته.
{مقالات بیشتر}: مشاوره تلفنی خرید خودرو
بعد از حواشی محصولات جتا که لوگوی فولکس واگن زیر کاپوت آن ها تا الان نتوانسته مردم را ایجاب به خرید کند به سراغ محصولی اصیل تر، از زیر مجموعه فولکس واگن به نام اشکودا سوپرب می رویم که بعد از معرفی آن توسط شرکت پارس ساتر طی این چند روز حسابی سر و صدا کرده …
شرکت خودروسازی اشکودا در اصل متعلق به جمهوری چک می باشد که طی سال های اخیر بخش زیادی از سهام خود را به آلمان ها واگذار کرده. تاکنون ۴ نسل از مدل سوپرب به بازار جهانی معرفی شده که اغلب آن ها از پلتفرم مشترکی با محصولات فولکس واگن بهره می برند.
اولین اشکودا سوپرب در سال ۱۹۹۹ در چین به نماش درآمد که از ظاهری شکیل تر از پاسات بهزه می برد خالی از لطف نیست که بگوئیم خودروی ملی کشورمان سمند نیز از روی همین نسل پاسات طراحی و توسعه پیدا کرده. نسل دوم و سوم به ترتیب در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۵ پا به عرصه خودرویی گذاشتند که متاسفانه هیچکدام از این نسل ها را به صورت پلاک ملی در ایران ندیدیم مگر به واسطه دیپلمات.
نسل چهارم یا مورد بررسی ما برای اولین بار در سال ۲۰۲۳ با کد اتاق B9 در سه تیپ بنزینی ، پلاگین هایبرید و دیزلی عرضه شد. این نسل از اشکودا سوپرب به علت نزدیکی ساختاری زیاد به برادر ناتنی پاسات نیز معروف است.
بررسی ظاهری اشکودا سوپرب
این سدان کلاس D که برای خانواده های نسبتا پرجمعیت طراحی شده دارای چهره ای به مراتب محافظه کارانه تر از طراحی های روز دنیا دارد با این تفاوت که مردم اروپا چنین سبکی را بیشتر از زرق و برق زودگذر چینی ها پسند می کنند.
چراغ های نه چندان بزرگی که طرح ۴ ضلعی داشته و مجهز به لنز هستند با اتصال به جلوپنجره کرومی و خطوط عمودی آن حسی کلاسیک را برایمان تداعی می کنند. برجستگی های روی کاپوت به عضلانی تر دیده شدن اشکودا سوپرب کمک بسزایی کرده اند مخصوصا که طرح لبخند ژکوند روی سپر نیز به نوبه خود جالب توجه است.
از نمای کناری فولکس واگن پاساتی را می بینید که کمی پوست اندازی کرده مخصوصا که با فرم خوابیده شیشه عقب همانند یک لیفت بک جلوه می کند. خطوط تیز روی درب ها و گلگیرها باعث شدند خودرو از آن چیزی که هست طویل تر جلوه کند. رینگ های ۱۵ پر رخ تراش که سایز ۱۸ اینچی دارند به خوبی توانسته اند فضای گلگیرها را پر کنند هرچند فاق کوتاه لاستیک های ۲۳۵/۴۵/۱۸ ممکن است دردسرهای خاص خودش را برای اسفالت ایران داشته باشد.
چهره پشتی اشکودا سوپرب کمی شباهت به خودروهای تسلا علی الخصوص چراغ های C شکل شکسته که متصل شدنشان به نوار کرومی درب صندوق جلوه ای لوکس را تا حد زیادی رقم زده چیزی که افراد میانسال شیک پوش از یک کت و شلوار رسمی انتظار دارند!
با گذر از نوشته بزرگ اشکودا در بالای صندوق و همچنین دیفیوزر پایین سپر که سعی در اسپرت تر نشان دادن خودرو دارد به خروجی های نمایشی اگزوز بر می خوریم که امروزه در بسیاری از خودروها باب شده است.
بررسی کابین و نمای داخلی Skoda Superb
با ورود به فضای داخلی اشکودا سوپرب ۲۰۲۴ شاهد الگوریتم هایی باشید که خیلی جدید به نظر نمی رسند و حتی از بازار چینی پسند کشورمان کمی سنگین تر جلوه کند. طراحی داشبورد و اتاق همانند ظاهر بیرونی از زبان جدید طراحی روز بهره نمی برد و هدف طراح بیشتر راحتی بوده تا زیبایی!
طراحی داشبورد تا حد زیادی من را به یاد فولکس واگن تیگوان موجود در کشورمان می اندازد که همین موضوع نشانه ی استفاده از سبک کلاسیک از سوی طراحان اشکودا است. فرمان سه شاخ با پشت آمپر کاملا دیجیتالی که انصافا وضوح و کیفیت بالایی دارد را می بینیم. ناگفته نماند که برای اشکودا سوپرب دو تریم داخلی؛ کرم و دیگری تمام مشکی عرضه شده که با توجه به تیپ بندی آن احتمالا شاهد نسخه ی دوم باشیم.
دریچه های ذوزنقه مانند بالای داشبورد در کنار مانیتور ۹ اینچ تمام لمسی ترکیبی از مدرنیته و کلاسیک را به ارمغان آورده است. پایین تر از آن خبری از ادوات لمسی و … نیست و با دکمه های فیزیکی دیجیتالی برای کنترل تهویه مطبوع طرف هستیم که از لحاظ ارگونومی بسیار کاربردی می باشد.
اطراف دسته دنده ساده و غیر الکترونیکی اشکودا سوپرب ادواتی جهت کنترل سیستم های راهبری و رانندگی خودرو وجود دارد که سلیقه افراد کلاسیک باز می باشد. علاوه بر کنسول وسط خودرو شاهد تعبیه فضاهایی کاربردی در جلو و عقب سر دنده برای قرار دادن اشیا نسبتا کوچک هستیم.
با توجه به برچسب قیمتی اشکودا سوپرب ۲۰۲۳ در بازار جهانی شاهد کیفیت متوسط رو به بالایی از ادوات داخلی هستیم البته که نشیمن و کیفیت صندلی ها بسیار دلنشین تر از دیگر بخش ها ظاهر شد مخصوصا که طراحی عمودی کف صندلی ها به همراه دوخت دور آن با دوام تر از تصور هستند.
فضای ردیف عقب اشکودا سوپرب وارداتی بسیار شبیه به فولکس پاسات ظاهر می شود به طوری که سه سرنشین بزرگسال با قد ۱۸۲ احساس راحتی خواهند داشت. نشیمن و ارتفاع از کف صندلی ها در وضعیت بسیار ارگونومیکی قرار دارد هر چند که در این بخش آپشن های خیلی زیادی را نمی بنیم. فضای صندوق نیز با توجه به عمق زیاد پاسخگو نیاز های خانواده ۴ نفره می باشد. لازم به ذکر است که فرم باز شدن درب صندوق همانند خودروهای لیفت بک می باشد.
بررسی مشخصات فنی و رانندگی اشکودا سوپرب
همکاری مهندسان آلمانی و چکی به زیر کاپوت خودرو هم کشیده شده به صورتی که شاهد انجین های فولکس واگن در اشکودا سوپرب و باقی مدل ها هستیم. این خودرو با تیپ های موتوری متفاوت از ۱/۴ تا ۲ لیتر توربو ، پلاگین هیبرید و تنفس طبیعی به بازارها رسیده که ظاهرا تنها انتخاب ما برای ورود به کشور نسخه پایه آن می باشد.
حجم موتور | ۱/۴ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر توربو |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته اتومات دوکلاچه |
شتاب صفر تا صد | ۹/۱ ثانیه |
وزن | ۱۴۵۰ کیلوگرم |
اگر بخواهیم کمی فامیل بازی در بیاوریم باید بگوئیم که این خودرو خویشاوندی دورادوری با خودروهای جتا دارد چرا که آن ها نیز از پیشرانه و گیربکس فولکس واگن بهره مند هستند. شروع به حرکت سوپرب جدید خیلی تیز نبوده اما به محض وارد شدن توربو به مدار شاهد شتاب گیری راضی کننده ای هستیم.
نقطه کور زیادی پشت فرمان اشکودا سوپرب متوجهمان نکرد و می توان رانندگی راحتی را در شهر نیز تجربه کرد. گیربکس ۷ سرعته آلمانی کار خود را به خوبی می کند به طوری که احساس کندی نخواهید کرد و از طرفی ناله های پیشرانه کوچکش هم چندان به گوش سرنشینان نمی رسد.
سواری و عملکرد تعلیق های خودرو که در محور عقب از نوع مولتی لینک می باشد چیزی شبیه به پاسات است، کم لرزش با تکانه های کم که به خولی از پس جاده های زخمی کشورمان بر خواهد آمد. با این شرایط هندلینگ و پایداری اشکودا سوپرب اصلا از حالت ایده آل خارج نشده و بیش فرمانی زیادی را از آن نمی بینیم.
قدرت ترمزگیری خودرو از بسیاری رقبای احتمالی مطمئن تر است و نمره بالایی را دریافت می کند.
بررسی امکانات مهم اشکودا سوپرب پارس ساتر
به احتمال زیاد تیپ وارده سوپرب به کشور ۲۸۰TSI NOBEL خواهد بود که از سطح آپشنی متوسطی برخوردار است که در این صورت رقابت سختی با چینی های گران قیمت نظیر اریزو ۸ و البته برگ برنده ای در مقابل کره ای های وارداتی جدید کم آپشن دارد.
– ۶ ایربگ – سیستم ESP/TCS/HAC – سنسور نور – دو گرمکن – دوربین عقب
– کیلس – صندلی راننده برقی – ترمز پارک برقی – اتوهلد – مانیتور ۹ اینچ
– سنسور جلو – تهویه مطبوع دوگانه – سانروف – کروزکنترل
خرید و قیمت اشکودا سوپرب در ایران
با توجه به افزایش و نوسان زیاد قیمت دلار، درج قیمت برای بسیاری از خودروها کار سختی است. با این که هنوز ارزش اشکودا سوپرب از سوی شرکت پارس ساتر مشخص نشده اما رقمی حدود ۲/۵ میلیارد را می توان برای قیمت کارخانه در نظر گرفت که در صورت ورود به بازار آزاد به رقم ۴ میلیارد نیز خواهد رسید که در این صورت باید با هیوندای الانترا ۲۰۲۳ ، تویوتا کرولا ۲۰۲۳ و نیسان سیلفی رقابت کند.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب هیوندای النترا ۲۰۲۳
نقد و بررسی
اشکودا سوپرب
اشکودا سوپرب نسخه اقتصادی تر پاسات می باشد که با توجه به توان خوب فنی ، کیفیت و امکانات نسبتا بالا می تواند گزینه جذاب تری از کره ای ها و ژاپنی های جدید الورود باشد.
مزایا
- طراحی با اصالت
- کیفیت بالای کابین
- نشیمن راحت صندلی ها
- ترمزهای مطمئن
- ایمنی بالا
- موتور و گیربکس آلمانی
معایب
- طراحی قدیمی تر از رقبای کره ای و ژاپنی
- وارد نشدن نسخه ۳۳۰TSI