بررسی مزایا و معایب ام جی GT وارداتی ، مقاله ای کامل و جامع از محصول جدید فردا موتورز است که امیدواریم سرآغاز دوران خوش ام جی در ایران باشد.
{مقالات بیشتر}: مشاوره تلفنی خرید خودرو
هرچند که نمایشگاه اکسپو تهران ۱۴۰۲ بیشتر شبیه معدن خودروهای چینی شناخته شده و ناشناخته بود اما به صورت محدود در گوشه کنار نمایشگاه چینی هایی با اصالت دیده می شدند که گذشته نسبتا موفقی در بازار کشورمان داشته اند یکی از آن ها که نامش در غرفه فردا موتور به چشم می خورد، ام جی GT وارداتی می باشد که …
نسل یک ام جی جی تی که همراه با برادرانش نظیر GS و ۶ توسط مدیاموتورز وارد کشورمان شد علیرغم کیفیت و عملکرد کلی قابل قبولش نتوانست فروش بالایی را کسب کند و جایگاه ام جی در ایران همچنان معلق باقی ماند. نسل دوم این خودرو که مهمان امروزمان هم هست برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ در نمایشگاه پکن معرفی شد البته همینجا عرض کنم که در اغلب کشورها چیزی به اسم GT وجود ندارد و شاهد پسوند ۵ برای این نماینده موریس گاراژ هستیم.
برادر کوچک تر ام جی ۶ یا همان MG GT جدید بر پایه پلتفرم Roewe i5 محصولی دیگر از سایک موتور ساخته شده. خوشبختانه با خودرویی شناخته شده طرف هستیم که توانسته در بسیاری از بازارها نظیر ویتنام ، مکزیک ، آمریکای شمالی و استرالیا نفوذ کند. تاکنون فیس لیفت یا نسل جدیدتری از این خودرو معرفی نشده و این جزو معدود دفعاتی است که مردم کشورمان می توانند خودروی روز دنیا سوار شوند.
بررسی ظاهری ام جی GT وارداتی
رنگ آبی فیروزه ای یا روشن یا هر اسمی که شما بگوئید اولین چیزی است که خودروی واقع در مرکز غرفه فرداموتور را جذاب تر از چیزی که هست نشان می دهد. پیشرفت طراحی GT جدید نسبت به نسل یک بسیار محسوس است البته که هنوز هم اشتراکاتی بین آن ها دیده می شود.
دماغه کشیده و پایین در کنار کاپوت بلند و چراغ های کشیده از سری جذابیت های نمای جلویی ام جی تی وارداتی می باشند. اتصال صلیبی شکل جلوپنجره بزرگ پیانویی ، طرح هواکش گوشه سپر و ورودی هوای پایین باعث ایجاد ظاهری درنده و البته اسپرتی شده که خشونت بیشتری از سابق دارد.
جزئیات طراحی ام جی جی تی ۲۰۲۴ از جمله طرح دوکی توری جلونجره و رنگ کربن اطراف آن زیبایی بصری جالبی دارند و امیدواریم پس از مسافت های بالا کیفیت خود را همانند بسیاری از چینی های حال حاضر بازار از دست ندهند.
هنگامی که از بغل به ام جی جی تی جدید نگاه می کنیم تقارن بسیار جالبی را بین قسمت جلویی و عقبی خودرو می بینیم و این سبک طراحی من را به یاد ام جی ۶ مدل GT انداخت البته با توجه به رده قیمتی این خودرو بهتر است آن را با کی ام سی J7 مقایسه کنیم چرا که هر دو در دسته لیفت بک ها قرار می گیرند.
خطوط روی بدنه با شیب ملایمی از گلگیر جلو تا چراغ عقب کشیده شده که همین مورد باعث بزرگ تر دیده شدن ابعاد خودرو شده است. رینگ های ۵ پر با طراحی رخ تراش و لاستیک های ۲۱۵/۵۵ هماهنگی مناسبی با ظاهر کلی خودرو دارند. همچنین از بعضی نکات همانند کروم بالای شیشه ها و لچکی شیشه عقب دریافت که ام جی جی تی خواهان بازار لوکس پسندها هم هست.
بعد از بررسی شیب زیاد سقف و شیشه عقب که اغلب در لیفت بک ها می بینیم با درب صندوق کوتاه و کوچکی روبرو می شویم که دو طرف آن با چراغ هایی شبیه به چراغ های پژوهای جدید تزئین شده. ترکیب خروجی های اگزوز روی دیفیوزر و طرح هواکش روی سپر چیز خوبی از آب درآمده البته که هر دو خروجی نمایشی بوده و اگزوز اصلی از زیر دیفیوزر کشیده شده است. لوگو قرمز GT از دیگر نکات ریز این قسمت است که به ادعای اسپرت بودن خودرو دامن می زند.
بررسی طراحی کابین و داخل MG GT 2023
با ورود به کابین ام جی جی تی وارداتی مانند اکثر خودروهای امروزی بازار با دو مانیتور بزرگ روبرو می شویم که یکی از آن ها با ابعاد ۱۰ اینچی در جایگاه کلاستر و دیگری به صورت افقی به عنوان مانیتور مرکزی واقع شده. تقریبا تمامی ادوات داخلی کابین به سمت راننده متمایل شده اند که همین مورد سهولت دسترسی و ارگونومی را افزایش می دهد.
شیفترهای پشت فرمان به همراه دوخت های قرمز از نکات هیجان انگیز این سدان کوچک اسپرت می باشند که خلق و خوی اسپرت دارد. نحوه قرارگیری متفاوت برخی ادوات داخلی مانند کیلس استارتر خوابیده روی داشبورد ، دریچه های تهویه زیر مانیتور و اشکال روی داشبورد به نوبه ی خود جذاب است هرچند که سنتی پسندان را جذب نخواهد کرد.
در میانه داشبورد ، رودری ها و حتی دریچه های تهویه اشکال چند ضلعی و مشبکی دیده می شود که رنگ مشکی پیانویی داشته و ترکیبش با طرح کربن برخی قسمت های کابین نظیر دستگیره های درب بسیار زیبا نمایان می کند. دقت مونتاژ ام جی جی تی جدید به طور قطع از رقبای هم وطن مونتاژی اش بالاتر است ضمن این که کیفیت کابین نیز به علت استفاده از قطعات مرغوب تر(نه لزوما پلاستیک و فوم نرم) به مراتب دلنشین تر است.
دید محدود شیشه عقب کمی توی ذوق می زند اما راحتی نشیمن صندلی ها باعث شد کمی این مورد را فراموش کنیم ضمن این که دید به جلو به واسطه پوزه پایین خودرو چندان عالی نیست. در مرکز این کروم و پیانویی کاری وسط کابین، سردنده الکترونیکی به سبک محصولات بی ام و قرار گرفته که حس خوبی را منتقل می کند.
بالاخره شیب سقف یک جا گریبان گیر ما شد آن هم وقتی که با قد ۱۸۳ در ردیف دوم MG GT جدید در حال بازی با آپشن های محدود این بخش مانند تک دریچه تهویه مطبوع و کنسول وسط بودیم. در کل با توجه به فضای صندوق که در حد متوسطی می باشد ابعاد این چینی جکع و جور مناسب برای خانواده های حداکثر ۴ نفره است.
اطلاعات فنی و رانندگی ام جی جی تی فردا موتور
بالاخره رسیدیم به بخشی که می تواند همانند نسل قبلی اش یادآور خاطرات درخشانی باشد. زیر این کاپوت بلند قامت یک پیشرانه با حجمی مشابه با گذشته اما به مراتب قوی تر حضور دارد که حداقل روی کاغذ از بسیاری رقبا سرتر است این مهم را باید از صدقه سری شرکت وارکننده دانست که به جای واردات نسخه تنفس طبیعی همین پیشرانه به سراغ پرخورانی رفته که از سیستم پاشش مستقیم سوخت بهره می برد.
حجم موتور | ۱/۵ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر توربو |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۷۳ اسب بخار |
گشتاور | ۲۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه اتومات |
شتاب صفر تا صد | ۸/۵ ثانیه |
وزن | ۱۲۶۰ کیلوگرم |
وقت را تلف نکرده و با روحیه ی هیجانی یک جوان شروع به رانندگی می کنیم، تاخیر دریچه گاز و لگ توربو در سطح بسیار پایینی قرار دارد و همین مورد باعث شده تا توربو خودرو در دور پایین به داد موتور برسد و این گونه شد که شتاب صفر تا صدی معادل ۸/۸ ثانیه را برای ام جی جی تی ۲۰۲۳ در شرایط ایران ثبت کردیم.
در حالت اسپرت علاوه بر عملکرد سریع تر و هماهنگ تر گیربکس و موتور شنونده صدای جذاب پیشرانه هم هستیم که نسبت به رقبای خود بهتر ظاهر می شود. در رانندگی آرام، ثبات نسبی در سواری خودرو دیده می شود هرچند که استفاده از تعلیق تورشن بیم در محور عقب خشکی سواری را برایمان یادآوری می کند.
عملکرد مطلوب سیستم های ESP, ASR و TCS در کنار ارتفاع پایین و لاستیک های نسبتا با کبفیت GITI باعث هندلینگ و پایداری زبان زدی از ام جی GT وارداتی ۲۰۲۴ شده هر چند که در مقایسه با همشهری تقریبا هم قیمت یعنی گک امپو کمی به تپق زدن خواهد افتاد.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب گک امپو
وزنی معادل یک دنا پلاس باعث شده تا ترمزهای دیسکی خودرو کار سختی را پیش رو نداشته باشند. البته این وزن کم هم باعث خوشحالی شد و هم ناراحتی چرا که با کمی جستجو درباره تست تصادف این خودرو به نتایج عجیب ۱ ستاره ایمنی خواهید رسید که همین موضوع، اطمینان راننده و سرنشین را نسبت به استحکام بدنه MG GT کم می کند.
امکانات مهم ام جی GT فرداموتور
خوشبختانه ام جی جی تی جدید از نظر امکانات چندان دست و پا بسته نیست به خوبی می تواند بازار آپشن دوست ایران را جذب خود کند.
– ۶ ایربگ – سیستم ESP/ASR/TCS/ESC – کیلس استارتر – شیفتر پشت فرمان – ترمزپارک برقی
– اتوهلد – سانروف – رادار بین خطوط – سنسور نور و باران – تهویه اتومات
قیمت ام جی GT وارداتی در ایران
با توجه به این که این خودرو به تازگی برای اولین بار در نمایشگاه اکسپو تهران رونمایی شد هنوز قیمت دقیقی برای آن اعلام نشده اما با توجه به پیش بینی از قیمت دلاری و هزینه های گمرکی چیزی معادل ۱/۶ میلیارد به صورت ثبت نامی و ۲/۸ میلیارد در بازار آزاد خواهد بود.
نقد و بررسی
ام جی GT
ام جی GT نسل دوم سدانی کوچک با روحیه ی اسپرت می باشد که در صورت عرضه با قیمت منطقی می تواند فروش خوبی را کسب کند چرا که ویژگی های فنی و ظاهری این خودرو برای هر خریداری فریبنده است.
مزایا
- ظاهر تهاجمی و خشن
- کیفیت رنگ و مونتاژ بالا
- شتاب و کشش جذاب
- وجود شیفتر پشت فرمان
- مصزف سوخت زیر ۸/۵ داخل شهر
- فرمان پذیری مطمئن
معایب
- سواری نسبتا خشک
- ردیف دوم نه چندان بزرگ
- نیازمند بنزین با کیفیت