بررسی مزایا و معایب مزدا CX-30 ، مقاله ای کامل از تست ظاهری و فنی کراس اوور ژاپنی است که آماده رقابت سنگین با نماینده هم وزن خود از شرکت هوندا است.
{مقالات بیشتر}: مشاوره تلفنی خرید خودرو
بعد از حواشی عجیب افزایش قیمت کارخانه ای خودروهای داخلی که کم و بیش تاثیر خبرش را روی بازار خودرو و نوسانات آن دیدیم به سراغ یکی از جدیدترین خودروهای موجود در سامانه یکپارچه رفتیم که حسابی سو صدا کرده است. مزدا CX-30 کراس اووری ژاپنی الاصل که شرکت آفتاب خودرو واردات آن را برعهده گرفته است.
این کراس اوور ژاپنی برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ در نمایشگاه خودرو ژنو به نمایش عموم درآمد. محصولی که بر پایه نسل چهارم مزدا ۳ و کراس اوورهایی نظیر مزدا CX3 و CX5 ساخته شد تا بتواند خلا بین این دو خودرو را پر کند. تاکنون تنها نسل دومی از مزدا CX-30 معرفی نشده و تنها شاهد فیس لیفت هایی جزئی در آن بودیم.
{مقالات بیشتر}: تست و بررسی مزدا ۳ مدل ۲۰۲۳ وارداتی
طراحی ظاهری مزدا CX-30 2024
در نمای جلویی این ژاپنی اخمو شاهد همان چهره مزدا ۳ نسل چهار هستیم، چشمانی کشیده به سبک ژاپنی ها و ترکیب آن با جلوپنجره ای مشبک و نسبتا بزرگ به اسپرت تر شدن هر چه بیشتر این بخش کمک کرده اند.
قد و قواره نمای کناری از همان ابتدا به مخاطب می گوید که این خودرو بیش از یک کراس اوور کوچک شهری دستش پر است. ترکیب گلگیرهای بسیار حجیم ، شیب زیاد سقف و رینگ های ۱۹ اینچی به شکیل تر شدن این نما کمک کرده اند. از سری نکات ثابل ذکر این بخش باید به فلاپ های پلاستیکی دور گلگیرها اشاره کرد.
با این تفاسیر گنجاندن چراغ های مزدا ۳ در نمای عقب مزدا CX30 جدید زیاد دور از ذهن نبود و شاهد چراغی با ترکیبی از LED های دایره ای و خطی که تم دودی نیز دارند هستیم. استفاده از المان های اسپرت نظیر بالچه کوجک بالای شیشه به همراه اگزوزهای دوبل در طرفین باعث جلوه ای خشن همچون رخ جلویی هستیم.
طراحی داخلی و کابین Mazda CX-30 وارداتی
با ورود به کابین مزدا CX-30 آفتاب خودرو بد نیست که یادی هم از میتسوبیشی اوتلندر نسل سوم کنیم که ظاهرا طراحان مشترکی در بخش داخلی با این خودرو داشتند. ناموازی بودن طراحی داخلی این خودرو خلاف چیزی که در مزداهای گذشته می دیدیم بوده و باید اذعان داشت که این سبک و سیاق شاید به مذاق برخی ها خوش نیاید.
فرمان سه شاخ و نسبتا باریک اولین حس اسپرتی است که بلافاصله پس از قرارگیری پشت فرمان خودرو احساس خواهید کرد. کیلومتر شمار تمام آنالوگ و سه بخشی آن از دیگر جذابیت های مزدا CX-30 برای ماشینبازها است. کشیدگی نسبی داشبورد به سمت راننده دیگر نکته ی هیجان انگیز کابین خودرو است که هشدارهایی درباره روح اسپرت خودرو می دهد.
قرارگیری مانیتور ۹ اینچی در بالاترین قسمت داشبورد خودرو شاید کمی دسترسی و ارگونومی راننده را در این بخش صعیف کرده باشد هرچند که وجود موس وسط کمی این موضوع را کم رنگ تر می کند. با عبور از تریم قهوه ای بالای داشبورد به دریچه های تهویه مطبوع سرنشین می رسیم که فرم مستطیلی شکل به خود گرفته اند.
وجود تعداد زیاد دکمه و کلید در گوشه کنار کابین باعث شده تا در میان انبوه خودروهای مدرن مصنوعی، مزدا CX-30 جدید کمی حس در اختیار بودن را به راننده القا کند.
استفاده از پلاستیک نرم همراه با دوخت در بسیاری از قسمت های کابین باعث شده تا هنوز که هنوز است سر تعظیم را برای ژاپنی ها پایین بیاوریم البته که از وجود پلاستیک خشک در معدود بخش هایی از رودری و داشبورد نمی توان گذر کرد. ارتفاع کم سقف در ردیف عقب جایی است که گریبان مزدا CX30 را می گیرد و باید اذعان کرد که افراد بلندتر از ۱۸۰ حداقل از لحاظ جای پا اصلا احساس راحتی در این بخش نخواهند داشت.
تست رانندگی مزدا CX-30 وارداتی
این خودرو در بازار جهانی با سه انجین ۲ لیتر تنفس طبیعی ، ۲.۵ لیتر تنفس طبیعی و یا ۲.۵ لیتر توربو عرضه می شود که فعلا سهم کشور ما نسخه اول و ضعیف تر می باشد. پیشرانه ای که روی مزدا ۳ ۲۰۲۴ وارداتی به کشورمان نیز دیده می شود و از این لحاظ می توان عملکرد فنی نسبت یکسانی را متصور بود.
حجم موتور | ۲ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر تنفس طبیعی |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۵۶ اسب بخار |
گشتاور | ۲۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتومات |
شتاب صفر تا صد | ۱۱.۸ ثانیه |
وزن | ۱۴۳۰ کیلوگرم |
در ابتدای شروع رانندگی بد نیست که اشاره ای به گیربکس ۶ سرعته با تکنولوژی اسکای اکتیو مزدا CX-30 کنیم گیربکسی که در همان ابتدا با سبک و سنگین کردن به موقع دنده ها به راننده می گوید که لذت رانندگی مزدا از گذشته تا الان تغییری نکرده است.
با تخته کردن پدال گاز شاهد جهش نسبتا خوبی برای این کراس اوور ۱.۴ تنی هستیم موردی که هرچند نمی تواند در حد و اندازه های رقبای چینی باشد اما نیازهای یک خانواده را برطرف می کند. وجود سواری نیمه خشک از قدیم الایام در انواع مزدا دیده می شد و در مزدا CX-30 2024 نیز همین مورد وجود دارد، علت این مهم را باید استفاده از تعلیق تورشن بیم در محور عقب دانست.
بررسی امکانات مهم مزدا CX-30
تاکنون تنها نسخه وارد شده مزدا CX-30 به کشور از نسخه SELECT SPORT می باشد که از لحاظ آپشنی در سطح متوسطی قرار دارد و از جمله امکانات مهم آن باید به موارد زیر اشاره کرد:
– ۷ کیسه هوا – رادار نقطه کور – رادار بین خطوط – سیستم i-stop – صندلی برقی
– مموری صندلی – دوربین ۳۶۰ – شیفتر پشت فرمان – هدآپ – صندوق برقی
– سیستم bose – سانروف – کروزکنترل هوشمند – ترمزپارک برقی – اتوهلد
قیمت و خرید مزدا CX-30 وارداتی
در ابتدای ورود این خودرو تنها برای جانبازان قابل ثبت نام و خریداری بود اما طی روزهای اخیر و در جدیدترین دور سامانه یکپارچه خرید این خودرو برای عموم مردم باز شد. رقم در نظر گرفته شده از سوی شرکت برای مزدا CX-30 2024 چیزی حدود ۲.۵ میلیارد می باشد.
از رقبای این خودرو می توان به هوندا وزل ، هیوندای کونا و کیا سلتوس و حتی اسپورتیج توربو اشاره کرد.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب هوندا وزل
نقد و بررسی
مزدا CX-30
مزدا CX-30 را باید فردی بسیار کمالگرا دانست که سعی می کند تا تمام اقشار خریدار را راضی نگه دارد هرچند که کم و کاستی هایی در برخی قسمت ها دارد.
مزایا
- طراحی با اصالت
- کیفیت بالای کابین
- امکانات راضی کننده
- ایمنی بالا
- لذت بالای رانندگی
معایب
- ردیف دوم نسبتا کوچک
- وارد نشدن نسخه ۲.۵ لیتری توربو