بررسی مزایا و معایب هایما ۷X ، مقاله ای کامل درمورد اولین ون چینی وارداتی ایران خودرو می باشد که برای تغییر سبک سلیقه مشتریان آمده است.
بعضی اوقات معنی در بعضی جاها بعضی کلمات معنی های مشابهی با هم پیدا می کنند در حالی که هیچ مظمون نزدیکی یه یکدیگر ندارند برای مثال جذاب ترین می تواند عجیب ترین هم باشد یا کم ترین می تواند خاص ترین باشد این صحبت ها بهانه ای مناسب است تا به سراغ ون جدید ایرانخودرو یعنی هایما ۷X برویم که یه چندتایی لقب (ترین) را به دوش می کشد…
{مقالات بیشتر}: مشاوره رایگان خرید خودرو
هایما ۷X یکی از چند شخصیت جدید از دنیای MPV یا همان ون است که اخیرا به مجموعه طنز قدیمی و تلخ بازار خودروی ایران اضافه شده. از آن جایی که شرکت هایما رفاقت خوبی با گروه فاو داشته و از طرفی فاو هم شریک تجاری مزداموتور محسوب می شود لذا برخی اشتراکات بین محصولات این و آن خواهیم دید.
با وارد کردن محصولی جدید از هایما چین توسط ایران خودرو انتظار داریم که دیر یا زود با کراس اوور کهنه کار بازار یعنی هایما S7 خداحافظی کنیم چرا که با ورود محصولات جدید وارداتی که اتفاقا تعداد قابل توجهی از آن ها قرار است توسط ایرانخودرو عرضه شود دیگر جایی برای پیرمردها نیست.
در سال ۲۰۲۰ و در نمایشگاه هانگ ژو کشور چین بود که اولین معرفی از هایما ۷X به طور رسمی انجام شد که از طراحی نسبتا مفهومی در زمان عرضه بهره می برد.
بررسی طراحی بیرونی هایما ۷X
شرکت ایران خودرو همان روالی را برای این خودرو دنبال می کند که در مورد هایما S7 نیز انجام داده بود یعنی پس از این که دو سه سال از سن خودرو گذشت تازه به سراغش می رود برای همین نباید از یک خودرو با طراحی سه سال پیش انتظار رقابت با زیبارویان امسال را داشته باشیم.
۶ ضلعی و بزرگ بودن جلوپنجره هایما ۷X که مزین شده به خطوط کرومی عمودی با زاویه نسبی هستند در نمای جلویی به خوبی به چشم می خورد. چراغ های جلو در نگاه اول کوچک و تنها به فرم دیلایت خطی کشیده دیده می شوند که با کمی دقت می فهمیم قسمت دودی رنگ پایینی آن که به جلوپنجره وصل شده، چراغ اصلی خودرو با لنز نسبتا بزرگی است که با مه شکن عمودی طرفین سپر هماهنگی مناسبی دارد.
برجستگی زیاد دو خطی که از ستون A خودرو نشات گرفته و تا قسمت جلویی ادامه پیدا کرده باعث شده کاپوت کوتاه تر اما عضلانی به نظر برسد. قسمت پایینی سپر به رنگ مشکی پیانویی است که لیپ زیر سپر باعث ایجاد چهره ای خشن تر شده است.
نقطه قوت و حتی نقطه ضعف خودروهای MPV نمای کناری ان ها است که با وجود شباهت هایی به یکدیگر از نظر طول و ارتفاع، جزئیات اضافی می تواند باعث افت جذابیت این بخش شوند که متاسفانه یا خوشبختانه Haima 7X حد وسطی دارد یعنی طراحی خطوط و حجم پردازی روی درب و اندازه بزرگ شیشه ها مناسب هستند.
پیانویی بودن تنها بخشی از ستون A و ستون C ایده جالب اما خیلی هماهنگی با جنین طراحی نیست. امیدواریم کوچک بودن رینگ های ۱۹ اینچی ۵ پر دوبل خودرو که برای این حجم گلگیر کافی به نظر نمی رسند، باعث ایجاد نرمی در سواری اش شده باشد وگرنه تغییر لاستیک های فابریک ۲۲۵/۴۵ خودرو به نمونه پهن تر با فاق کمتر گزینه منطقی است.
اگر تعدادی از محصولات این سال های آسیایی و اروپایی را دیده باشید با دیدن نمای پشتی هایما X7 به یاد همه ی آن ها خواهید افتاد یعنی فرم چراغ ها ، درب صندوق و شیشه عقب نسخه الگوبرداری شده هستند چیزی که در مورد هایما ۸S نیز دیده بودیم. پیانویی کردن قسمت بالایی درب صندوق که دو انتهای چراغ های بزرگش را به هم وصل کرده خلاقیتی است که ای کاش روی همان کاغذ می ماند.
با وجود این که این نحوه رنگ آمیزی تناسب مناسبی با قسمت های براق سپر دارد اما نامتعارف بودن چنین طرحی باعث تاریخ انقضای کوتاه جذابیتش شده که زود دمده می شود. می توان گفت که بال کوچک بالای شیشه عقب و لیپ پایین سپر تنها المان های اسپرتی هایما ۷ ایکس هستند.
بررسی طراحی کابین و اتاق هایما ۷X
هنگام باز کردن درب بزرگ این ون ۷ نفره با کابینی به رنگ شتری روبرو می شویم که طراحی اش کم و بیش برای ما آشناست. دو مانیتور پیوسته که مجموعا حدود ۲۵ اینچ اندازه دارند و یکی برای فرامین خودرو و دیگری به عنوان کلاستر دیجیتالی قرار گرفته است. کیفیت نمایش و خوانایی نمایشگرها در سطح متوسطی بوده و نسبت به رقبای هم قیمت جدیدترش کمی ضعیف عمل می کند.
دو شاخ بودن فرمان و فرم تقریبا D کات آن حس اسپرتی را منتقل نمی کند و از طرفی به علت طراحی و کیفیت چرم نه چندان جذابش لوکس هم به شمار نمی رود. دریچه های تهویه فرم چند صلعی داشته که اطراف قالب هایشان را کروم گرفته و در زمینه ای از طرح چوب پیانویی واقع شده اند. زیر آن با سیستم تهویه دیجیتالی و ادوات کنترلی اش سر و کار داریم که کارکرد راحتی دارند.
قسمت های نقره ای داشبورد و رودری ها هماهنگی خوبی با تریم داخلی دارند و نمای لوکسی را ایجاد نموده اند. طراحان داخلی هایما ۷X به سلیقه ماشین بازها احترام گذاشته به همین دلیل استفاده از دکمه های نسبتا زیاد را در میانه کنسول می بینیم که پیرامون آن ها با پلاستیک نقره ای و مشکی پیانویی پوشیده شده.
در بالای داشبورد و رودری ها استفاده از پلاستیک نرم را مانند بیشتر خودروهای امروزی می بینیم اما پلاستیک خشک برخی قسمت های داشبورد و کابین یادآور برتری سوبا M4 نسبت به این خودرو می شوند مخصوصا که این کیفیت پایین تر در چرم صندلی ها نیز دیده می شود البته نه این که کیفیت پایینی داشته باشند بلکه در مقایسه با رقیبش کمی ضعیف تر ظاهر می شوند.
هایما ۷X را باید دومین خودروی سبک ۲+۲+۳ امسال بدانیم که برای بررسی فضای ردیف دوم باید عضوی از یک خانواده ۵/۶ نفره شویم. بعد از کمی ور رفتن با زیر آرنجی تکی و جداگانه صندلی و اهرم تنظیم پشتی آن متوجه فضای جادرا این بخش می شویم. البته نباید زیاد انتظار بالایی همچون سوبا M4 را داشته یاشیم چرا که خبری از امکانات ویژه مانند سردکن های عقب یا میزبار نیست.
برای رفتن به ردیف سوم که باعث ایجاد کشیدگی زیادی بین درب عقب تا صندوق شده، فاصله ای نه چندان بزرگ بین دو صندلی ردیف دوم وجود دارد که البته عبور از آن سخت ولی غیرممکن نیست. ردیف سوم فضای پای خوبی را در اختیار سرنشینان قرار می دهد اما ادوات قابل لمس چندان با کیفیت نیستنذ.
وجود صندوق برقی برای یک خودروی خانوادگی نسبتا بزرگ جزو ضروریات است که خوشبختانه در هایما ۷X این موضوع را می بینیم. حتی در صورت باز بودن صندلی های ردیف دوم با حجم نسبتا بالا و مناسب برای ۳ نفر طرف هستیم.
بررسی فنی و رانندگی ون هایما ۷X ایران خودرو
تقریبا همه نکات تا اینجای کار به طور عادلانه ای به سمت سوبا M4 سنگینی می کند اما در بخش فنی اوضاع کمی پیچیده تر می شود و رقابت تنگاتنگی بین این خودرو و هایما ۷X بالا می گیرد مخصوصا وقتی که با اعداد و ارقام مشابهی در بخش فنی طرف هستیم.
با بالا زدن کاپوت و دیدن این همه پلمپ کاری که روش جدید چینی ها برای اثبات مطمئن بودن محصولاتشان است تعجبی نکردم چرا که عین همین اوضاع را در هایما ۸S دیده بودیم. پشت فرمان هایما ۷X حس و حالی شبیه به رقیبش دارد به طوری که دید به اطراف ، سهولت رانندگی و ابعاد خودرو همانند یکدیگر می باشد.
حجم موتور | ۱/۶ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر توربو |
محور محرکه | دو دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۹۲ اسب بخار |
گشتاور | ۲۹۳ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک |
شتاب صفر تا صد | ۱۱ ثانیه |
وزن | ۱۶۷۰ کیلوگرم |
در همان ابتدای رانندگی استفاده از سیستم مک فرسون به جای مولتی لینک در محور عقب خود را نشان داده به طوری که شاهد سواری به مراتب نرم تری نسبت به سوبا هستیم. عایق بندی کابین همانند چیزی که در هایما ۸S نیز دیده بودیم در سطح متوسطی قرار دارد و نفوذ صدای موتور به کابین پس از دور ۴۲۰۰ اذیت کننده است.
طبق گفته خودروسازی هایما، این خودرو دارای تکنولوژی هیوندای در پیشرانه اش می باشد که در کنار ۴۰ کیلو وزن کمتر و ۸ نیوتن متر گشتاور بالاتر نسبت به رقیبش انتظار کشش بالاتر از سوبا M4 را داشتیم که به نظر من این هم ترازی شتاب به دلیل عملکرد بهتر گیربکس دوکلاچه سوبا می باشد به طوری که کمبود گشتاور را جبران می کند.
جدای از این ها عدد ۱۶۵ به عنوان حداکثر سرعت برای هایما هفت ایکس خبر خوبی برای دوستداران سرعت نیست. ترمزها قدرت مناسبی را در مهار کردن وزن خودرو دارند اما در صورت عملکرد پیاپی و داغ کردن آن ها کمی ترس به جان راننده خواهد انداخت. از لحاظ پایداری نیز در حد و اندازه های رقیبش ظاهر می شود که برای یک ون ۷ نفره مناسب است.
بررسی امکانات مهم هایما ۷X
از لحاظ آپشنی رقیب این خودرو با دست پرتری به میدان آمده که همین مورد باعث می شود نگاه تشریفاتی تری نسبت به ان داشته باشیم البته از وجود برخی آپشن های جالب و نسبتا کاربردی مانند دستیار پارک یا دوربین داخل اتاق نباید غافل شد.
– ۶ ایربگ – سیستم ESP/ESC/HAC – دوربین ۳۶۰ – تهویه سه گانه – کروزکنترل هوشمند
– سنسور نور – سقف پاناروما – رادار نقطه کور – رادار بین خطوط – ۲گرمکن ۲ سردکن
– ترمزپارک برقی – اتوهلد – صندوق برقی – اتوپارک – صندلی ها برقی
وضعیت عرضه و قیمت هایما ۷X در ایران
یکی از عجایب واردات خودرو به کشور همین HAIMA 7X است که انگار زورش به سقف قیمتی واردات چربیده و توانسته خود را با قیمتی حدودا ۳۰ هزار دلازی به ایران برساند و ایران خودرو نیز قیمتی معادل ۱/۵ میلیارد در کارخانه و ۱/۸ الی ۲ میلیارد در بازار را رقم بزند.
با این تفاسیر تنها رقیب قیمتی و هم سگمنت هایما ۷X، محصول جدید فردا موتور به نام سوبا M4 است که گزینه ای لاکچری تر و بروزتر نسبت به این خودرو می باشد و تنها برتری بزرگ نماینده ایران خودرو خود ایران خودرو است که خدماتی بسیار گسترده تر و ارزان تر را در اختیار مشتریان قرار خواهد داد البته این صحبت ها منوط به زمانی است که شما اختلاف حدودا ۳۵۰ میلیونی این دو خودرو را جدی نگیرید.
نقد و بررسی
هایما ۷X
اگر در انتخاب بین هایما ۷X و رقیبش، معیار اصلی شما فراوانی قطعات و خدمات است قطعا به سراغ یکی از نمایندگی های ایران خودرو بروید در غیر این صورت برتری ظاهری و فنی با سوبا است.
مزایا
- فضای جادار کابین
- قوای فنی مناسب
- امکانات زیاد
- فراوانی قطعات
معایب
- ظاهر قدیمی تر از سوبا M4
- عایق بندی متوسط کابین
- کیفیت ضعیف تر از رقیب
- ردیف دوم و سوم ضعیف تر از سوبا
به نظرم ماشین جذاب و خوبی هست
همچین هم ون نیست وخیلی عاشقش شدن
در کلاس MPV ها قرار می گیرد و رقیب تقریبا هم قیمت آن سوبا M4 است.
چند ماهی پیگیر شدم چی ثبت نام کنم،، تا این که، متقاعد شدم که هایمای ۷ایکس با ایران خودرو،،، کنار هم ارزش دارند در خوبی ماشین و خوبی خدمات و محصولات و قطعات ایران خودرو
اصلا ون مانند نیست.بیشتر شبیه شاسی بلند سورنتو هست.خیلی خفنه.کاش منم پول داشتم میخریدم یکیشو
از نظر ظاهر شباهت هایی دارد.
درب صندوق عقب خیلی پایین است. اگر کسی از پشت به ماشین شما بزند ، مستقیم توی درب صندوق زده است .
این نوع طراحی در اکثر MPVها و حتی کراس اوورها دیده می شود و اجتناب ناپذیر است هرچند که ایراد محسوب نمی شود.
واقعا درسته انگار اصلا سپر عقب ندارد
این ماشین عالیهههه برعکس این که میگن mpv در ایران طرفدار نداره وقتی از نزدیک میبینیش عاشقش میشی و اصلا شبیه ون نیست و یک شاسی بلند لوکس به نظر میرسه
من چند وقتیه تحویل گرفتم ، سوبا هم از گزینههام بود ولی در نهایت طراحی و فنی هایما رو بیشتر پسندیدم ، سوبا واقعا اغراقآمیز طراحی شده ، گیربکس سوبا هم سی وی تی هست که آدمو میترسونه ، تعویض دنده کندتری هم نسبت به هایما داره ، نظر شخصیم هایما کاربردیتره و سواری بسیار نرمی داره
تشکر بابت تجربه ای که به اشتراک گذاشتید اما باید عرض کنم که گیربکس سوبا M4 نه از نوع CVT بلکه ۷ سرعته دو کلاچه WET(خیس) می باشد که نسبت به گیربکس AT معمولی هایما ۷X از تعویض دنده سریع تر و نرم تری بهره مند است اما مشکلاتی از قبیل تاخیر در شروع حرکت اولیه و استهلاک بالاتر این نوع گیربکس ها باعث شده تا مالکینبا نوع ساده تر بیشتر خو بگیرند.
باتشکر از اقای شاهمرادی. بنظرم با توجه به قیمت خیلی کمتر بیشتر مورد توجه خریداران باشه. سوبا امکانات بالاتری داره اما بهرحال چون هر دو برای قشر متوسط گرون هستند در صورت تلاش برا خرید هرچند با قرض و وام و نگهداری و نمایندگی خدمات راحتر هایما خیلی بصرفه تر از سوبا است و امکانات سوبا به راحتی از اولویت خریدارن خارج میشه. مخصوصا که بیش از سیصد میلیون تفاوت قیمت دارن.
بله هرچند که نماینده MPV ایرانخودرو از ظاهر قدیمی تر و امکانات کمتری نسبت به سوبا بهره می برد اما قیمت کمتر و خدمات بهتر هایما ۷X می تواند گزینه ای جدی تر در قبال هزینه ای کمتر نسبت به رقیب باشد.
خدا قوت
بنظرت کدوم رنگش بهتره، خاکستری ، مشکی ذغالی و مشکی متالیک ؟
واقعا بین این سه رنگ کدوم میتونه بهتر و زیبا تر باشه
رنگ خودرو یک انتخاب سلیقه ای می باشد اما فروش بالاتر رنگ مشکی متالیک این خودرو نشان از بازخورد بهتر مردم دارد.
سلام مریم جان به نظرم رنگ نقره ای عالیه
من برای ثبت نام در ایران خودرو هایما s7 بنویسم یا هایما x۷؟
لطفا راهنمایی بفرمایید کدوم بهتره هم از لحاظ زیبایی هم از لحاظ چیزای دیگ
سلام هایما ۷x به علت بروزتر بودن ، امکانات بیشتر و قوای فنی قوی تر گزینه ی بهتری می باشد.
سلام
من چند ماهی هست x7گرفتم به نظرم قیمتش تا چند وقت دیگه که ماشین امتحانشو پس بده به بالای ۲ میلیارد برسه.سواری نرم .شتاب عالی .مسلط به جاده.ایمنی بالا .اپشن فول .رخ زیبا .راحتی کابین .
سیستم ترمز مطمئن. و…
به نظرم اگر کسی میخواد ماشین چند سال پیش خارجی با کارکرد بالا وقیمت بالا بگیره این ماشین من پیشنهاد میکنم.
ضمن اینکه این ماشینو چون ایرانخودرو ساپورت میکنه هم نمایندگی ها بیشتره هم قطعاتش.
بسیار خودرو نرم و راحتی هست در زمان رانندگی
حس رانندگی با شاسی بلند داره
با توجه به وزن بالاش ولی شتاب خوبی داره
امکاناتش کاملا بروز و بالاتر از خودرو های هم رده خودشه
مهمترین ویژگی اش به نظرم نشمین راحت در ردیف عقب برای خانواده های پرجمعیت است
تنها ضعفش صندوق عقب کوچک آن است
با سلام
بنده اخیرا تحویل گرفتم. بخاطر سایز کوچیک قصد دارم لاستیک هاشو با فاق بلندتر تعویض کنم. ممنون میشم راهنمایی کنید.
با سلام اگر قصد افزایش هندلینگ و پایداری را دارید بهتر است اول از همه به سراغ رینگ با سایز بزرگ تر(۲۰) و انتخاب پهنای لاستیک ۲۴۵ بروید جدا از اینکه برند لاستیک نیز امر بسزایی در کیفیت سواری دارد.
سلام. قراره بزودی ایکس ۷ را از ایران خودرو تحویل بگیرم. برخی کلیپ ها در فضای مجازی از تحویل این خودرو با اتاق تصادفی و پر از خط و خش حکایت دارند. آیا برای اطمینان از سلامت بدنه و موتور، باید قبل از تحویل از کارشناس خودرو کمک بگیرم؟ همچنین شنیده ام بعضی قطعات فنی آن را در مسیر مشهد تا تهران، تعویض می کنند. لطفا در این مورد راهنمایی فرمایید.
با تشکر
با سلام برای خرید هر خودرویی چه کارکرده و چه صفر از کارشناس هم در زمینه فنی و هم بدنه کمک بگیرید که متضرر نشوید و تا حدالامکان برگه خروج خودرو را بعد از بازدید کارشناس خودتون امضا کنید.
آقای شاهمرادی
به نظرتون میتونم تا چند سال بدون مشکل در تعمیر و،،،، از خودرو استفاده کنم
با سلام،
در این یکی دوسال تجربه نشان داده که محصولات چینی در عین افزایش کیفیت و پیشرفت بیش از پیش به سمت و سوی کالای مصرفی رفته اند هرچند در صورت استفاده درست(رانندگی و رسیدگی درست)تا دو الی سه سال خرج هنگفتی نخواهد داشت.
من این ماشین رو دارم
توی این رنج قیمتی که مثلاً تیگو ۷ رو باید ۱۸۰۰ بخری، این ماشین چند سر و گردن بالاتر هستش
سایر موارد فنی هم کاملا سر تر هستش
توی خریدش شکنکید.
ایران خودرو بی گودار به آب نمی زنه
سلام و ادب خدمت عزیزان
خودروی زیباییه.چرا زشت؟
همین که ایران خودرو ساپورتش می کنه برام کافیه. با این تحریم ها ماشین برند خوب ژاپنی صفر نمی تونی بخری و سوار بشی.
پس همین عالیه. از نظر شما نویسنده محترم چی خوبه؟ لکسوس Rx570? برای مدل۲۰۱۲ باید بالای ده میلیارد پول بدی.
۷x هم قشنگتره و هم جادارتر
البته که سلیقه ها متفاوت
کسی هفت نفره استفاده کنه دیگه سخت به ماشین ۵ نفره راضی میشه
واقعا راحتیش قابل مقایسه نیست.
اتفاقا این خودرو مناسب خانواده های ایرانی هست که اهل مسافرت و گردش هستند
چون با خواباندن صندلی های ردیف دوم و سوم جای خواب هم فراهم میشود. نیاز به چادر مسافرتی ، هتل و ویلا ندارن
شاید مشتری چندانی برای دست دوم آن نباشد اما لذت استفاده و کیفیت را فدای پول نکنیم.
دوستان گلم موفق باشین
با سلام. هایماx7
مصرف سوختش چطوره تو جاده و آیا بنزین موجود در بازار اذیتش نمیکنه؟
سلام
دنده ۶ ، رو دور موتور ۳ ، چه سرعتی داره؟
سلام.
آقای شاهمرادی یه سوال برام پیش اومده،
برا ردیف سوم که مسافر میخاد بشینه اگه قد بلند باشه چطور میتونه بره عقب بشینه ؟ کله ش به سقف گیر نمیکنه ؟
سلام
قطع به یقین افراد بلندتر از ۱۸۰ در ردیف سوم کمی دچار چالش خواهند بود هرچند که ردیف سوم برای این خودرو کمی تجملاتی است تا کاربردی!