فنی ترین بررسی مزایا و معایب بی ام و سری ۲ ، مقاله ای جامع در مورد هر سه نسخه وارد شده از این خودرو به کشورمان است.
همگی ما هنگام شنیدن اسم بی ام و به یاد مدل های پرفروشی نظیر سری ۵ یا سری ۷ می افتیم. اما در بازه ی زمانی کوتاه پس از برجام خودروهایی آلمانی وارد کشور شدند که یکی از آن ها بی ام و سری ۲ بود که انواع کروک و کوپه آن به همراه نسخه ای ویژه به نام اکتیوتورر که جزو اولین ون های بی ام و در ایران است.
تاریخچه بی ام و سری ۲
به طور کلی بی ام و سری ۲ در قالب دو نسل وارد بازار جهانی شده است که تنها یک نسل سهم کشورمان بود.
نسل اول بی ام و سری ۲ در سال ۲۰۱۳ معرفی شد و با دو نسخه کروک و کوپه حضور داشت. سرانجام در سال ۹۵ هر دو نسخه آن توسط پرشیا خودرو وارد کشور شد. نمونه کروک با کد های ۲۲۰ و ۲۳۰ وارد شدند و نمونه کوپه با کد ۲۲۰. همچنین نسخه اکتیوتورر با کد ۲۱۸ وارد شد.
دومین نسل بی ام و سری ۲ سال ۲۰۲۱ با کد اتاق G42 معرفی شد که در کشور مکزیک طراحی و تولید می شد. طراحی این نسل به گونه ای است که بسیاری از منتقدین نسل قبلی را زیباتر می دانند و به نوعی پسرفت حساب می کنند. این نسل هم اکنون روی خط تولید قرار دارد.
در این میان سال ۲۰۱۹ بی ام و سری ۲ در نسخه گرن کوپه با ظاهری کاملا متفاوت طراحی و عرضه شد که طول عمر زیادی نداشت و بیشتر در کشور چین به فروش رسید.
طراحی بی ام و سری ۲
در نمای جلویی انواع نسخه بی ام و سری ۲ با ظاهری آشنا طرف هستیم. چراغ های کشیده و دو لنز در کنار جلو پنجره دو تکه اش ظاهری تکراری اما عامه پسند و زیبا را ساخته اند. سپر خودرو نیز طراحی خیلی عجیبی ندارد و دو خط در طرفین سپر دیده می شود.
هنگامی که از بغل به بی ام و سری ۲ نگاه می کنیم، اوضاع کمی متفاوت می شود و بستگی دارد که کدامیک را مشاهده می کنید. در مدل کروک شاهد ارتفاع کمتر سقف پارچه ای اش نسبت به بقیه نسخه ها هستیم و در مدل اکتیوتورر که نوعی ون محسوب می شود شاهد ارتفاع بالای سقف و صندوق جمع و جورش هستیم.
نمای پشتی بی ام و سری ۲ در نسخه های کروک و کوپه مشابه یکدیگر هستند اما در نسخه اکتیوتورر شاهد چراغ های نسبتا بزرگ و در زیر آن دو شبرنگ هستیم. سپر خودرو نیز در اوج شادگی طراحی شده اما هماهنگی مناسبی با شکل و شمایل خودرو دارد.
هنگام وارد شدن به کابین بی ام و سری ۲ نسخه های کروک و کوپه ، همانند بیرون خودرو شاهد نمای تقریبا آشنایی هستیم که در اکثر محصولات این سالیان بی ام و مورد استفاده قرار گرفته است. البته در نسخه اکتیوتورر اوضاع کمی متفاوت است و شاهد دریچه های تهویه مطبوع متفاوت در کنار بهره گیری از چوب پیانویی روی داشبورد هستیم.
همانطور که انتظار داشتیم نسخه های کروک و کوپه از نظر فضای کابین خیلی بزرگ نیستند و استفاده از ردیف عقبشان کار راحتی نیست. اوضاع در نسخه اکتیوتورر ۱۸۰ درجه تغییر می کند و شاهد فضای بسیار کارآمدی هستیم که پاسخگوی نیاز های خانواده می باشد. کیفیت کابین هر سه نسخه در سطح قابل قبولی بوده و رضایت بخش می باشد.
اطلاعات فنی و رانندگی Bmw 2 Series
بسته شدن واردات خودرو باعث شد تا ما ایرانی ها آشنایی خوبی با موتور N55 پیدا کنیم به طوریکه روی بیشتر محصولات بی ام و این موتور سوار شد پس روی نسخه های کروک (۲۳۰i و ۲۲۰i) و کوپه (۲۲۰i) نیز سوار شد و تنها تفاوت ان ها در بوست توربو و در پی آن قدرتشان است. اما بار دیگر شاهد قضیه ای متفاوت در اکتیوتورر بودیم.
۲۳۰i | ۲۱۸i |
۴ سیلندر توربو | ۳ سیلندر توربو |
دیفرانسیل عقب | دیفرانسیل جلو |
۲۵۲ اسب بخار | ۱۳۵ اسب بخار |
۳۵۰ نیوتن متر | ۲۲۰ نیوتن متر |
۸ سرعته اتومات | ۶ سرعته اتومات |
۶/۵ ثانیه | ۱۰ ثانیه |
۱۵۴۰ کیلوگرم | ۱۴۴۵ کیلوگرم |
شتابگیری با نمونه ۲۳۰i بسیار هیجان انگیز بوده و به جرات می توان گفت که جزو سریعترین خودروهای بازار محسوب می شود. اما در ۲۱۸i شاهد شتابگیری معمولی هستیم و این به دلیل کاربرد آن می شود که بیشتر مختص شهر است. صدای وارده به کابین در حد پایینی بوده که نشان از عایق بندی خوب کابین می باشد.
کیفیت سواری در نسخه های کروک و کوپه بی ام و سری ۲ به واسطه ماهیت اسپرتشان به مراتب خشک تر از اکتیوتورر است اما این ارتفاع کمتر و سواری خشکتر باعث هندلینگ و چسبندگی دلنشینی شده که به مذاق جوانان خوش می آید.
امکانات مهم بی ام و سری ۲
بی ام و ۲۱۸i اکتیوتورر داری دو مدل فول و نیم فول می باشد که در نسخه فول شاهد کیت ام(سپر جلو و عقب،رینگ ام، فرمان ام) هستیم.
– ۶ ایربگ – صندلی های جلو برقی – تهویه اتومات دوگانه
– گرمکن صندلی های جلو – سیستم صوتی هارمن کاردون – دنده پشت فرمان
وضعیت خدمات و قطعات بی ام و سری ۲
از آنجا که پرشیا خودرو بانی ورود محصولات بی ام و به ایران است، شاهد تعداد بالایی از نمایندگی هایش در سطح کشور هستیم اما هنوز در شهرهای کوچک مشکل خدمات رسانی وجود دارد.
قطعات این خودرو در بازار وجود دارد و از این بابت نگرانی وارد نیست اما هزینه ی بالایی را باید بابت آن ها پرداخت کنید. همچنین هزینه های سرویش دوره ای و حتی بنزین این خودرو عدد پایینی محاسبه نمی شود چرا که موتور توربویش نیاز به بنزین با اکتان بالا دارد.
نقد و بررسی
بی ام و سری ۲
از آنجا که هر سه نسخه سری ۲ قیمت های بالایی دارند، پیشنهاد ما خرید سری بالاتر با مدل پایینتر است چرا که آن ها علاوه بر ویژگی اسپرت، اتاقی لوکس تر را در اختیار شما می گذارند.
مزایا
- کیفیت مناسب
- ظاهر جذاب
معایب
- بازار خرید و فروش ضعیف
- هزینه نگهداری نسبتا بالا