جامع ترین تست و بررسی سئات آتکا ، مقاله ای کامل و جامع در مورد این کراس اوور متوسط است که به نوعی پسرعموی تیگوان محسوب می شود.
اگر یادتان باشد تا سال ۹۷ که تا قبل از بسته شدن واردات خودرو، هنوز خودروهایی از سوی خودروسازی ها بزرگ به ایران می آمدند،نماینده ای نام آشنا از دل اروپا پایش به کشورمان رسید و توانست تعداد اندکی از تک مدل آن یعنی لئون وارد شود. سئات خودروساز اسپانیایی است که در اصل زیر مجموعه خودروساز بزرگ یعنی فولکس واگن بوده و از این حیث می توان گفت که یک رگش آلمانی است.
در بین مدل های وارداتی نام درخشان سئات آتکا اروپایی نیز به چشم می خورد که واردات این مدل برعهده راین خودرو می باشد. در واقع شرکت معین موتور نیز واردات بعضی مدل های دیگر از سئات را گردن گرفته است اما باید گفت که گران قیمت و لوکس ترین محصول این خودروساز اسپانیایی همین می باشد. همچنین نکته قابل توجه مونتاژ این خودرو در ایران است که باعث شده تا لقب اولین کراس اوور اسپانیایی مونتاژ را یدک بکشد.
سال ۲۰۱۶ بود که بازار جهانی برای اولین بار شاهد سئات آتکا بود. تاکنون تنها یک نسل از این خودرو به همراه فیس لیفتش در بازار وجود دارد که خوشبختانه نسخه قابل عرضه در کشورمان از نوع فیس لیفت است. نسخه قبل از فیس لیفت در رخ جلو شباهت بالایی به مدل لئون داشته و شایان ذکر است که از پلتفرم یکسانی با فولکس واگن تیگوان بهره می برد.
زیبایی و ظرافت جفت کلماتی هستند که پس از مشاهده ظاهر سئات آتکا به ذهنمان تداعی می شود. استفاده از تکنیک و امضای همیشگی سئات در خودروهایش، یعنی خطوط نسبتا زیاد و تیز در جای جای خودرو باعث تهاجمی تر شدن ظاهرش شده است. برخلاف مد این روزهای اکثر خودروها مخصوصا چینی ها که به سمت دیجیتالی شدن تک تک اجزای داخلی می روند، در کابین این خودرو هنوز با سبک و سیاق دو سه سال پیش طرف هستیم. کیفیت و دقت در مونتاژ این کراس اوور برگ برنده ای بزرگ در مقابل رقبای چینی و کره ای به شمار می رود.
مشخصات فنی سئات آتکا
خوب در حد لالیگا این بهترین عبارتی است که می توان برای توصیف این بخش به کار برد! خوشبختانه از بین سه پیشرانه ۱لیتری توربو،۱/۵لیتری توربو و ۲ لیتری توربو حجیم ترین نسخه وارد کشورمان خواهد شد و از آنجایی که این موتور و گیربکس روی تیگوان نصب بوده، انتظار خدمات و قطعات یدکی نسبتا خوبی از آن می رود.
حجم موتور | ۲ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر تنفس طبیعی |
محور محرکه | دودیفرانسیل (AWD) |
قدرت | ۱۹۷ اسب بخار |
گشتاور | ۳۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه |
شتاب صفر تا صد | ۷/۴ ثانیه |
وزن | ۱۵۴۰ کیلوگرم |
امکانات مهم سئات آتکا
خبر خوشحال کننده ی خودروسازان راین از سئات آتکا به اهالی فن، ورود فول آپشن ترین نمونه آن با نام Xperience است که از این حیث تن و بدن چینی های پرآپشن را هم به لرزه انداخته است.
۷ایربگ | سیستمESP،TCS،HAC،ESC |
شارژر وایرلس | ۴ رادار |
۳ گرمکن | صندلی های جلو برقی |
سقف پاناروما | نور بالا اتومات و سنسور نور |
مموری صندلی | دنده پشت فرمان |