مشخصات و بررسی جامع کیا K5 ، جزو ارزنده ترین مقاله های خودرویی پیرامون ببر جدید کره ای می باشد که برای رقابت با انبوه چینی های بازارمان کمین کرده است.
یادش بخیر یک زمانی جایگاه خودروها براساس برند به صورت ایرانی،چینی،کره ای، ژاپنی و … بود و در این بین چه غوغایی می کردند کره ای های زیبا و پرآپشن؛ این ها جملاتی است که این چند مدت اخیر زیاد به گوش همگی ما رسیده و باید گفت که بعد از گذشت حدود ۵ سال از ورود آخرین خودروی کره ای، دیگر آن جلوه روزهای اولیه را ندارند.
{مقالات بیشتر}: مشاوره تلفنی خرید خودرو
با ناامیدی به گشت و گذار خودرویی در نت ادامه می دادیم که در همین حین خبر ورود نماینده ای کهنه کار از سرزمین چشم بادامی ها به ایران گوش هایمان را تیز کرد، اپتیما به جرات یکی از موفق ترین سدان های بازار ایران و جهان است که توانست رقبایش را به خوبی مشت و مال دهد. نسل جدید(پنجم) آن را باید کیا K5 خواند که در بازار جهانی از ۲۲ هزار یورو فی می خورد.
کیا K5 نسل پنجم سدان سایز متوسطی است که برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ قدم به بازار جهانی گذاشت و تاکنون فیس لیفتی روی آن صورت نگرفته است. این خودرو از رقیبان مستقیم هیوندای سوناتا نسل هشتم است که ظاهرا قرار نیست همراه با برادر ناتنی خود در بازار حضور پیدا کند، چرا که تاکنون نامی از آن بین محصولات وارداتی هیوندای دیده نشده است.
خوشبختانه ما ایرانی ها با این نسل از کیا K5 نیز کاملا ناآشنا نیستیم چرا که تعداد محدودی از آن به صورت دیپلمات و گذرموقت در سطح شهر دیده شده اند. خشونت و سبک تهاجمی طراحی های کیا در این خودرو نیز دیده می شود، بطوریکه استفاده از چراغ های کشیده، خطوط تیز بدنه و فرم کوپه مانند سقف به خوبی بیانگر این مهم هستند.
طراحی کابین کیا K5 یا همان اپتیما نیو نسبت به طراحی بیرونی اش از سادگی بیشتری برخوردار بوده و اصطلاحا خانوادگی تر کار شده! اما بعضی المان های نسل های پیشین در اینجا نیز دیده می شود برای مثال کشیدگی داشبورد به سمت راننده، صفحه نمایش بزرگ بالای تهویه مطبوع و …
مشخصات فنی کیا K5
به پربحث ترین بخش درباره این خودرو رسیدیم. با کمی گشت و گذار در بازارهای حاشیه خلیج فارس به وجود ۳ تیپ پیشرانه برای این خودرو پی بردیم که البته حاشیه از جایی شروع شد که ابندا قرار بود کیا K5 با موتور ۱/۶ توربو یعنی همان انجینی که اسپورتیج ۲۰۲۳ نیز دارد وارد شود، سپس خبرهای جدیدی از ثبت سفارش موتور ۲ لیتر تنفس طبیعی به گوش رسید که هفته پیش رسما از آن رونمایی شد.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب کیا سراتو ۲۰۲۳
این پیشرانه ۲ لیتری که از تکنولوژی پاشش غیرمستقیم سوخت(MPI) بهره می برد، روی بسیاری از محصولات جدید هیوندای-کیا همانند سراتو ۲۰۲۳ و سوناتا ۲۰۲۳ نصب شده است. گیربکس مچ شده با این پیشرانه یک ۶ سرعته AT می باشد که عملکرد مطلوبی را ارائه می دهد هرچند که این ترکیب فنی جزو پایه ترین ها در بین نسخه های قابل خریداری از کیا اپتیما جدید است!
حجم موتور | ۲ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر تنفس طبیعی |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۵۸ اسب بخار |
گشتاور | ۱۹۶ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتومات |
شتاب صفر تا صد | ۱۱ ثانیه |
وزن | ۱۴۴۰ کیلوگرم |
بعد از چرخاندن سوییچ فیزیکی خودرو و قرار دادن دسته دنده کلاسیک طوری اش در حالت D شروع به حرکت می کنیم، کشش و شتاب اولیه خودرو خوب یا بد بسیار شبیه به اپتیماهای نسل TF و JF می باشد و کمی تنبلی در راه رفتن دیده می شود. تسلط راننده بر جاده در سطح خوبی قرار دارد و این موضوع کابرد شهری خودرو را افزایش داده هرچند که خبری از رادار یا علائم هشدار دهنده برای رانندگی وجود ندارد.
به جرات می توان گفت که اکثر ویژگی های سواری کیا K5 یک پله نسبت به سدان های قبلی این خودروساز بهبود داشته از عایق بندی کابین ، صدای اتاق تا نرمی سیستم تعلیق در محور عقب به دلیل مولتی لینک بودن نوع استفاده شده در آن. نکته ای که فراتر از انتظارم ظاهر شد هندلینگ و پایداری این خودرو در سرعت های بالا بود به نحوی که عملکرد به مراتب بهتر از تمام اپتیما های کنونی را تجربه کردیم.
{مقالات بیشتر}: راهنمای خرید بهترین خودرو تا ۳ میلیارد تومان
ترمزها در هر ۴ چرخ از نوع دیسکی خنک شونده هستند که خوشبختانه قدرت خوبی برای مهار ابعاد بزرگ این خودرو دارند. پس از کمی رانندگی نسبتا پرگاز با کیا K5 پشت آمپر عددی نزدیک به ۱۰ لیتر را داخل شهر نشان می دهد که مقدار قابل قبولی است.
امکانات مهم کیا K5
واقعیتش دیگر گذشت آن روزها که می گفتیم اگر آپشن می خواهید فقط به سراغ کره ای ها بروید! بازار پر شده از چینی هایی که انواع و اقسام آپشن ها در اندازه های متفاوت را دارا هستند حتی بیشتر از کره ای ها! اما حال بحث مهمی که پیش می آید کیفیت و دوام است جایی که باید ببینیم چینی ها به مانند کره ای ها پیشرفت داشته اند یا خیر.
متاسفانه سقف واردات خودرو(۲۰ هزار دلار) گریبان گیر کیا K5 2023 هم شده و حالا باید شاهد تیپ پایه آن در کشور باشیم که حتی از تهویه اتومات یا سانروف هم بی بهره است. پس خلاف ذهنیت قبلیمان از اپتیما باید گفت که اگر به دنبال آپشن هستید اصلا سمت این خودرو نروید!
۶ کیسه هوا | رادار نقطه کور و بین خطوط |
آینه برقی | رینگ و لاستیک ۱۶/۶۵/۲۰۵ |
سنسور نور | فرمان برقی |
سنسور و دوربین دنده عقب | کروزکنترل |
سیستم ESP/TCS/ESC |
شیشه ها سولار |
قیمت کیا K5 در ایران
هنوز قیمت دقیقی از سوی کوشاخودرو برای این سدان نیمه لوکس منتشر نشده اما طبق پیش بینی ها کیا K5 با قیمتی نزدیک به ۳ میلیارد کارخانه به دست مشتریان خواهد رسید که حال باید دید که با ورود به بازار به چه قیمتی دست پیدا خواهد کرد. سدانی که ویژگی های مثبت زیادی از جمله کیفیت بالا ، پرستیژ خوب ، فنی بی دردسر و ظاهر جذاب بهره مند شده اما نداشتن آپشن به خصوص و قیمت بسیار بالا از جمله نکات نچسب در خرید آن است.