بررسی مزایا و معایب سیتروئن C3 ، مقاله ای مفید درباره ی این فرانسوی کم فروغ است.
اگر بخواهیم لقب ساخت بیشترین هاچبک را به یکی از کشورهای سازنده خودرو بدهیم، اولین کشور قطعا فرانسه خواهد بود به گونه ای که حتی تا الان نیز پژو ۲۰۶ توسط ایرانخودرو تولید می شود. اما در بازه ی واردات خودرو، ایرانخودرو به سراغ واردات محصولات پژو رفته و سایپا نیز در جوابش به سراغ سیتروئن رفت. سیتروئن C3 هاچبکی است که حدود ۵ سالی از حضورش در ایران می گذرد و …
تاریخچه سیتروئن C3
این خودرو در قالب ۳ نسل در بازارهای جهانی حضور یافت که تنها نسل سوم آن به کشورمان راه یافت. از رقبای این خودرو می توان به پژو ۲۰۸ ، دی اس ۳ اشاره کرد.
نسل اول سیتروئن C3 در سال ۲۰۰۱ در نمایشگاه خودرو فرانکفورت به عنوان مدل ۲۰۰۲ معرفی شد و در کشورهای گوناگونی برزیل، اروگوئه و اسپانیا مونتاژ می شد. در دو نوع ۵ درب و ۳ درب تولید شده و از پلتفرم مشترکی با پژو ۲۰۶ بهره می برد. فیس لیفت این نسل در سال ۲۰۰۵ معرفی شد که تغییراتی در جلو پنجره و رینگ ها صورت گرفته بود.
دومین نسل سیتروئن C3 سال ۲۰۰۹ در نمایشگاه فرانکفورت معرفی شد که ظاهری شبیه به دی اس ۳ دارد چرا که از پلتفرم یکسانی با آن استفاده می کند. این خودرو جزو بهینه ترین خودروها محسوب می شود چرا که علاوه بر مصرف پایین، آلودگی کمی را تولید می کند. سال ۲۰۱۳ بود که از فیس لیفتش رونمایی شد و در بخش گرافیک چراغ ها، سپر جلو و عقب و آپشن ها تغییر کرده بود.
نسل سوم C3 در سال ۲۰۱۶ رونمایی شد که در ظاهر شباهت زیادی به مدل C4 دارد. فیس لیفت این نسل سال ۲۰۲۰ معرفی گردید که تغییرات چندانی روی آن صورت نگرفت. سر انجام در سال ۹۷ این خودرو توسط سایپا در شهر کاشان، مونتاژ شد و در دو مدل ۹۷ و ۹۸ در بازار موجود است که البته تفاوت هایی اندک بین آن ها است که در ادامه به شما می گوییم.
طراحی سیتروئن C3
در نمای جلویی با ظاهری تقریبا مفهومی روبرو هستیم. سه ردیف چراغ در جلوی خودرو واقع شده است که ما را به یاد نیسان جوک می اندازد. ردیف بالایی دیلایت ها می باشند که توسط دو خط جلو پنجره به لوگو سیتروئن منتهی شده اند. چراغ های اصلی در وسط و در پایین سپر مه شکن ها واقع شده اند. شبکه ی ورود هوا درست در بالای پلاک خودرو قرار دارد که با فلاپ های کار شده ظاهر جذاب و هماهنگی را فراهم کردند.
از آنجایی که در بدنه این خودرو از رنگ های متفاوتی استفاده شده است؛ هنگامی که از بغل به سیتروئن C3 نگاه می کنیم شاهد سقف قرمز رنگ، ستون های پیانویی و قسمت پلاستیکی ملقب به ایربامپ روی درب ها هستیم که ظاهری شلوغ اما زیبا را فراهم کرده اند. رینگ های خودرو در نمونه مورد بررسی ما مشکی پیانویی می باشد که ظاهر اسپرت تری را ترتیب داده است.
نمای پشتی سیتروئن C3 شباهت بسیار زیادی به دی اس ۳ دارد. طراحان نمای عقبی علاقه به طراحی مینیمال دارند. چراغ های نسبتا گرد در کنار گرافیک بالایش زیبایی خاصی به خودرو بخشیده است. روی سپر عقب پلاستیک های مشکی رنگی تعبیه شده که هماهنگی خوبی با نمای خودرو دارد.
اصولا فرانسوی ها علاقه مند به طراحی های خاص و دیده نشده دارند که در این خودرو نیز همین داستان دیده می شود. با وارد شدن به کابین شاهد داشبوردی جمع و جوری هستیم که استفاده از نوار قرمز در آن به جذابیتش افزوده است. در میانه ی داشبورد دریچه های تهویه مطبوع دو تکه تعبیه شده اند که در پایینش صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی با متریال بالایی قرار دارد. فرمان خودرو طراحی سه شاخ داشته که روبوقی و دکمه های روی آن قالب مربعی دارند.
استفاده از پلاستیک نرم و در برخی قسمت ها خشک باعث شده تا شاهد کیفیت مناسبی باشیم که بعید است در کارکرد های بالا به راحتی به صدا بیفتد. فضای کابین و صندوق از آن چیزی که انتظارش را داشتیم بزرگتر بود و ۴ سرنشین بزرگسال به راحتی در ردیف عقب قرار می گیرند.
اطلاعات فنی و رانندگی Citroen C3
ابن هاچبک جمع و جور با ظاهر جسورش برگ برنده ای دارد که می تواند با استفاده از آن خود را در بین جوانان سر زبان ها بیاندازد؛ به جرات می توان گفت که این خودرو از تمامی رقبایش سریعتر و چابک تر است حتی از پژو ۲۰۰۸ که موتور و گیربکس یکسانی با این خودرو دارد.
حجم موتور | ۱/۶ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر توربوشارژ |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۶۳ اسب بخار |
گشتاور | ۲۴۳ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک |
شتاب صفر تا صد | ۸/۵ ثانیه |
وزن | ۱۲۵۰ کیلوگرم |
شتابگیری سیتروئن C3 بسیار قابل توجه بوده و توربویش با کمترین لگ شما را شگفت زده می کند. صدای وارده به کابین چه در حالت سکون و چه در دور موتور های بالا آزاردهنده نبوده که ناشی از عایق بندی خوب کابین است.
کیفیت سواری خودرو در حد متوسطی است و خیلی نرم نیست که این مورد به دلیل حفظ پایداری و هندلینگ اش است به طوریکه به دلیل ارتفاع کمتر سقف نسبت به رقبا، از مانورپذیری بهتری برخوردار است. ترمز ها نیز از قدرت بالایی برخوردار هستند. در ضمن این خودرو موفق به کسب ۴ ستاره ایمنی از یوروانکپ شده است.
نکته قابل توجه برای خریداران این خودرو و پژو ۲۰۰۸ و هر خودرویی که از این انجین استفاده می کند؛ دقت بالا در نگهداری و استفاده از بنزین با کیفیت می باشد چرا که موتور با بوست بالای توربویشان نیاز به بنزین با کیفیت دارد و در صورت خرابی می تواند هزینه سنگینی بر گردن مالک بگذارد.
امکانات مهم سیتروئن C3
این خودرو در ابتدای عرضه با رینگ نقره ای ملقب به فرانسوی و سپس از انتهای سال ۹۷ با رینگ مشکی پیانویی عرضه شد(هر دو سایز ۱۶ هستند) که تمامی مدل های دارای این رینگ فاقد گرمکن صندلی می باشد.
– ۶ ایربگ – سیستم ESP – سیستم تهویه اتومات
– کروزکنترل – استارتر دکمه ای – گرمکن صندلی های جلو
این خودرو از لحاظ خدمات در سطح خوبی قرار دارد چرا که سایپا پشت آن قرار دارد. نکته ی قابل تامل وضعیت خرید و فروش این خودرو است که در سطح پایینی است.
نقد و بررسی
سیتروئن C3
اگر قصد خرید خودرویی هاچبک دارید و از پژو ۲۰۰۸ خوشتان نمی آید؛ سیتروئن C3 گزینه ی مناسبی است چرا که ۲۰۰۸ اکثر ویژگی های C3 را دارا می باشد.
مزایا
- شتاب بالا
- کیفیت مناسب
معایب
- بازار خرید و فروش ضعیف