بررسی مزایا و معایب فونیکس تیگو ۸ پرو مکس مقاله ای است شامل معرفی این خودرو نو ورود به بازار ایران و تفاوت های آن با نمونه ی پرو.
{مقالات بیشتر}: مشاوره تلفنی خرید خودرو
تیگو ۸ با دیفرانسیل اضافه!
اواخر سال ۱۴۰۰ بود که مدیران خودرو خبر از معرفی محصولی جدید با عنوان فونیکس تیگو ۸ پرو داد. شاسی بلندی که قرار بود لوکس ترین محصول چری در ایران باشد.
خودروسازی چری با ارائه این محصول در واقع قدرت و پیشرفت خودروسازان چینی را به رخ ژاپنی ها و کره ای و حتی اروپایی ها کشیدند. تولید این خودرو نشان دهنده موفقیتی است که پس از چندین دهه شکست و تحقیر بدست امده است.
نهایتا در آذر ماه ۱۴۰۱ خبر از ورود تیگو ۸ پرو مکس به گوش رسید که تفاوت هایی جذاب را برای دوستداران سگمنت شاسی بلند رقم می زد.
تیگو ۸ پرحاشیه !!!
کراس اووری که پای حواشی اش به ایران از خودش زودتر رسید. حواشی از قبیل قیمت گذاری بالا در ایران و قرار گرفتن در بازه قیمتی خودروهای کره ای و ژاپنی و یا عرضه آن بصورت تک دیفرانسیل (FWD) می توانست نسخه ی شکست فروش این خودرو را بپیچد.
اما به لطف تبلیغات و خدمات رسانی خوب مدیران خودرو این خودرو با استقبال مطلوبی از مشتریان روبرو شد.
سرآغاز تیگو ۸
این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ میلادی در نمایشگاه خودرو پکن معرفی گردید که در واقع چری این خودرو را به عنوان نسخه عضلانی تر تیگو ۷ معرفی کرد.
بر روی این نسل از تیگو ۸ موتور ۱/۵ لیتری توربو نصب شد که توانایی تولید ۱۴۵ اسب بخار و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور را داراست که قبلا این موتور را بر روی تیگو ۷ موجود در ایران دیده بودیم.
{بیشتر بخوانید}: مشخصات و بررسی جامع فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس
سرانجام در سال ۲۰۱۹ چری نمونه ی فیس لیفت شده را با عنوان پلاس به همراه انجین ۱/۶ لیتری توربو عرضه کرد.
اخرین تیگو ۸ پرو مکس در می ۲۰۲۲ در معرض عموم مردم قرار گرفت. چیزی که مشخص است بازطراحی های صورت گرفته روی این خودرو می باشد که توانسته ظاهر آینده نگرانه آن را حفظ کند.
طراحی ظاهری تیگو ۸ پرومکس
در نگاه اول مردم عادی تفاوت خاصی بین نسخه پرومکس و پرو دیده نمی شود که واقعیت امر هم همین است، در واقع در نمای جلویی درست اطراف جلو پنجره بزرگش قسمتی به رنگ خاکستری اضافه شده که ظاهر خشن تری را در کنار چراغ های کشیده و کاپوت عضلانی اش تحویل مخاطب می دهد.
در نمای جانبی تیگو ۸ ممکن است دو نسخه پرو و پرومکس را در هم گم کنید چرا که هیچ تفاوتی بین او دو در این قسمت دیده نمی شود و ای کاش حداقل شرکت می توانست با ارائه رینگ های بزرگتر حتی یک سایز، در این قسمت نیز رخ تهاجمی تری بگیرد.
اوج تفاوت ها را باید در نمای پشتی جست، چرا که استفاده از چراغ های دودی، سراگزوزهای دوبل طرفین به خوبی برای هر فرد غیرماشین بازی هم محسوس است. البته به احتمال زیاد تا چندی دیگر شاهد تغییر فیس پرو به پرومکس باشیم چرا که تعویض این دو برای عزیزان اسپرت کار کشور مثل آب خوردن می ماند. حالا بیا و تشخیص بده که کدام تیگو ۸ پرو است کدام پرومکس!
{مقالات بیشتر}: راهنمای خرید بهترین خودرو تا دو میلیارد تومان
از نحوه وارد شدن به کابین تیگو ۸ پرو مکس که با باز شدن رکاب برقی شروع می شود تا خود طراحی موس وسط کنسول همگی همان نسخه پرو می باشند. استفاده از دو صفحه نمایش به مجموع ۲۴ اینچ درون کابین حس لوکس و به روز بودن را منتقل می کند. کیفیت رودری ها و داشبورد در سطح رضایت بخشی قرار دارند اما ای کاش چرم صندلی ها کمی جون دار تر بودند که در کیلومترهای بالاتر به مشکل رنگ پریدگی یا شل شدن نشیمن دچار نشوند.
قاعدتا از یک کراس اوور متوسط ۷ نفره با طول نزدیک ۵ متر انتظار کابین جادار داشتیم که همین هم شد، فضای سر و پاها حتی برای افراد با قد ۱۸۵ مناسب بوده و کمبود فضا ندیدیم. صندوق بار تیگو ۸ پرو مکس در صورت خواباندن ردیف سوم صندلی ها نیازهای یک خانواده ۴ نفره را برطرف میکند.
تفاوت های اصلی تیگو ۸ پرو و پرو مکس چیست؟
برای راحتی شما عزیزان تفاوت های این دو خودرو در جدول زیر قرار گرفته اند:
گرافیک متفاوت چراغ ها(smoke light) | جلوپنجره بزرگتر | سپر با طراحی جدید |
۴ خروجی اگزوز | دو دیفرانسیل (AWD) |
اطلاعات رانندگی و رانندگی تیگو ۸ پرو مکس
بحث اصلی این مقاله دقیقا همین بخش است جایی که تفاوت ها آشکارتر می شود و دیگر با یک پیشرانه کم حجم در کنار این وزن سنگین طرف نیستیم. ناگفته نماند که با همه تغییراتی که روی نسخه پرومکس اتفاق افتاده، تیگو ۸ پرو مکس حدود ۱۲۰ کیلویی چاق شده است.
نام خودرو | فونیکس تیگو ۸ پرو مکس |
حجم موتور | ۲۰۰۰ سی سی توربوشارژ (TGDI) |
گیربکس | ۷ سرعته دو کلاجه |
محور محرک | دو دیفرانسیل (AWD) |
قدرت موتور | ۲۵۴ اسب بخار |
گشتاور | ۳۹۰ نیوتن متر |
وزن | ۱۷۱۲ کیلوگرم |
صفر تا صد | ۸/۹ ثانیه |
نکته ای جالب و عجیب که از همان ابتدای رانندگی متوجهش شدیم، تفاوت اندک و نه چندان محسوس شتابگیری اولیه نسبت به نسخه پرو است که این مهم را از روی مقایسه عدد صفرتاصد این دو خودرو فهمید که تنها اختلافی حدود ۱ ثانیه دارند. شتابگیری و کشش تیگو ۸ پرومکس در سربالایی ها مناسب بوده و در دور موتورهای بالا صدای کمی به اتاق نفوذ می کند که نشان از عایق بندی خوب کابین دارد. گیربکس دوکلاچه هم در اکثر مواقع بازخورد خوبی را از خود نشان داده و تعویض دنده نرمی را ارائه می دهداما گاهی در رانندگی های سریع و پرفشار عملکردش کمی دچار افت می شود.
{بیشتر بخوانید}: مشخصات و بررسی جامع فونیکس تیگو ۷ پرو e پلاس
هندلینگ تیگو ۸ پرو مکس با توجه به قابلیت AWD که همان دو دیفرانسیل خودمان می باشد، برای این ابعاد خودرو مناسب بوده. همچنین ترمز ها نیز در سطح متوسطی قرار دارند و در صورت داغ شدن دیسک و کالیپرها احتمال افت توان قدرت ترمز دور از انتظار نیست.
یکی از ایراداتی که چند مدتی است در فضای مجازی به بعضی محصولات چینی نسبت داده می شود، از کار افتادن کولر در صورت فشار زیاد و بالا رفتن آمپر بود که متاسفانه طبق تستی که از تیگو ۸ پرو مکس در این باب گرفتیم، شایعه حقیقت دارد. همچنین از دیگر نکات منفی این خودرو مصرف حدود ۱۴ لیتر در شهر است که برای خودرویی با این حجم موتور و توان بالاست.
برخی از امکانات مهم تیگو ۸ پرو و پرو مکس
عجیب نیست که اگر بگوییم تیگو ۸ پرو مکس جزو پر آپشن ترین یا حتی پر آپشن ترین کراس اوور چینی بازار ایران است، چرا که لیست بلند بالایی از امکانات لوکس و روز دنیا را در اختیار راننده می گذارد. در ضمن این خودرو در دوتیپ اکسلنت و IE عرض می شود که نسخه IE دارای چهار آپشن اضافه یعنی گرمکن فرمان و صندلی های عقب و دوربین ثبت وقایع در کنار شیشه های عایق می باشد.
– سیستم TJA :کروزکنترل هوشمند – صندوق برقی – ۶ حالت رانندگی – نمایشگر ۲۴ اینچی روی داشبورد
– رادار خروج از لاین – سیستم نظارت بر رفتار راننده – رادار تابلوخوان – رادار پیشگیری از تصادف جلو و عقب
– استارت انجین از راه دور – شیفتر پشت فرمان – گرمکن فرمان – دوربین ثبت وقایع
قیمت و خدمات تیگو ۸ پرومکس
یکی از پر بحث ترین جای این خودرو همین قیمتش است که امروز(۵/۲۳) در بازار حدود ۲/۷ میلیارد تومان فی می خورد که به همین دلیل لقب گرانترین کراس اوور صفر چینی هم یدک می کشد. همین امر باعث شده تا خیلی ها ترجیح بدهند تا بجای یک تیگو ۸ پرومکس صفر کیلومتر با ۵ سال گارانتی به سراغ کره ای هایی نظیر سانتافه، اسپورتیج و توسان و حتی ژاپنی بروند که امتحان خود را پس داده اند!
نقد و بررسی
فونیکس تیگو ۸ پرومکس
تیگو ۸ پرومکس از آن دسته خودروهایی است که نه میتوان با قاطعیت گفت که خریدش منطقی است و نه میتوان گفت که ماشین کم ارزشی می باشد. این شما هستید که انتخاب می کنید با این بودجه خودروی صفر کیلومتر چینی را سوار شوید و یا به سراغ خودروهای کارکرده کره ای بروید.
مزایا
- ظاهر خشن در عین لوکس بودن
- کیفیت مناسب کابین
- امکانات زیاد در حد کره ای های جدید
- تعداد بالای نمایندگی های مدیران خودرو
- شتاب و کشش قابل توجه
- فضای بزرگ ردیف دوم
- عایق بندی خوب کابین
معایب
- ارزش خرید پایین
- کیفیت رنگ متوسط و پایینتر از کره ای ها
- بروز برخی ایرادات در کارکرد پایین
- کیفیت نسبتا پایین چرم صندلی ها
- نیازمند به بنزین با کیفیت
سلام کلا بررسی شما روی تیگو هشت پرو مکس اشتباه است ابن خودرو موتور ۲ لیتر TGDI با ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور و چهار چرخ متحرک AWD دارد که تفاوتی بسیار بزرگ است جالب است که با حجم موتور مشابه فقط ۱۰ نیوتن متر گشتاور کمتر از VOLVO XC90 دارد جالب است توجه کنید که الان ولوو نیز متعلق به چری است و هر دو موتور ولوو موضوعه و تیگو ۸ پرو مکس طراحی اروپایی هستند.
لطفا دقت بفرمایید.
با سلام، ابتدا که تشکر بابت دقت شما و پوزش بابت بی دقتی نویسنده مشخصات! اما در خصوص قیاس شاسی بلند سایز بزرگ سوئدی که از قیمت و سگمنت ماورای تیگو ۸ است باید گفت که این مقایسه ی درستی نبوده و این تنها اعداد و ارقام روی کاغذ نیستند که ارزش یک خودرو را مطرح می کنند البته حرف شما درمورد اختلاف ۱۰ نیوتن متری صحیح است اما آیا در عمل هم تفاوت ها به همین کوچکی خواهد بود؟ همچنین اینکه پیشرانه XC90 دارای تکنولوژی استفاده همزمان توربو و سوپرشارژ بوده و هیچ شباهتی با انجین تیگو ۸ پرومکس ندارد!
قیمت و خدمات تیگو ۸ پروم کس
تیگو ۸ پروم کس
لطفا متن اصلاح شود عبارت دارای اشتباهات تایپی است
مرسی، اصلاح شد.
با سلام و تشکر. آیا تیگو ۸ پرومکس ارزش خرید دارد یا خیر؟
سلام، اگر خرید خودروی صفری مدنظر شما هست که در صورت نگهداری اصولی حدود دو الی سه سال بدون اذیت چندانی برای شما کار کند گزینه مناسبی است.
مشکل ناسازگاری با بنزین. و بالا رفتن امپر چجوری قابل حل
مشکل بالا رفتن امپر با ریمپ برطرف می شود اما برای ناسازگاری با بنزین بهتر است به سراغ اکتان یا بنزین سوپر بروید.
سلام خداوکیلی تیگو۸ پرومکس ie دومیلیارد پانصد هشتاد هزار پولشه تازه صد میلیون بیمه بدنه میگیرن و کیفیت لاستیک خشک ایرانی ضعیف و یه دست میکشه چرا کامل ننوشتید یعنی مردم نمیدونند این ماشین نزدیک دومیلیارد و هفتصد و پنجاه پاشون اب میخوره تازه اگر بخوان لاستیک عوض بشه وتحت لیسانس نمایندگی باشه ضده خش نمایشگر ، روکش صندلی و شیشه دودی نمایندگی ۳ میلیارد پول میگیره کامل بنویسید شاید خوندن بهشون بر بخوره تازه ۴ ماه یا بیشتر به اسم ۹۰ روز کاری پولت خوابیده پنجشنبه وجمعه و روزهای مناسبتی که ماشالله کم نیست ، تاکی خون مردم رو تو شیشه میکنن میدن به چین خدا میدونه منکه از هیچیش راضی نیستم تازه اقساطی حق لیزینگ صد یا دویست میلیونی رو هم نقد میگیرن 😢😭 و هزار ایراد که بگم باید در نمایندگی رو ببندن ، نبود قطعه نبود متخصص نبود انضباط نبود پاسخگویی به مردم نبود حرف راست و حساب کتاب تاخیر خود شرکت تاخیر در تحویل و تاخیر چکاپ و اینکه نمیدونی با ماشینت چیکار میکنن و چه روغنی میریزن که ۱۰۰۰۰۰ کار میده چون میگن برو فردا پسفردا بیا ایا آدم عاقل پول دست این افراد میده ، مردم من عقل نداشتم شما نکنید لطفا اولا قیمتش با بازار یکی هست بلکم بیشتر دومن پولت میخوابه به امید ماشین صفر که شانس بیاری سالم و بی خط و خش دستت برسه چهارما هیچکس جوابگو نیست قبلش با روی خوش پولتو میگیرن و هی دروغ میگن واقعا دیگه یه مقاله نوشتم بسه براشون راستی بنزین رو نگم براتون وایییییییی
با سلام خدمت دوستان
من تمامی فرمایشات اقا ابراهیم در خصوص بی مسوولیتی و دروغ گویی وبد قولی و عدم صداقت و شرافت و همچین عدم ذره ای اخلاق مداری رو صد درصد تائید میکنم کمااینکه در سال ۹۶ بنده یه دستگاه خودروی تیوولی از مدیران خودرو به ارزش حدودا صدوده میلیون تومان ثبت نامکرده بودم و خلاصه میکنم ….. نهایتا این بی پدر ها و بی شرفها بعد از یک و نیم سال تعویق در تحویل در سال ۹۸خودرو ، مبلغ ۳۲۰ میلیون از ما پول گرفتن تا ماشینو تحویل بدن ….. شکایت هم کردم ولی هیچ نتیجه ای حاصل نشد …. مطالبی که خدمتتان عرض کردم بیشتر پیرامون شرکتی بود که متوالی واردات این خودرو ( تیگو ۸ پرومکس) بود …. و اما در مورد خودروی مورد بحث ، چون یک تجربه جدید در خصوص چهار چرخ متحرک در خودروهای چینی بحساب میاد والا توجه به قیمت بالا …. واقعا نمیدانم چهار چرخ متحرک این خودرو در چه حدی از کیفیت و قدرت بوده و اینکه در دراز مدت آیا میتوان از سلامت اپشنهای آن مطمئن بود یا خیر ؟ بحثی کاملا جدا میباشد و به نظر من نیازمند گذشت زمان میباشد البته نباید منکر زیبایی ظاهری و داخلی و امکانات و اپشنهای به روز و فروتن این خودرو باشیم …..فعلا بدور از هر گونه اظهار نظر غیر منطقی و احساسی ، انشاالله امید واریم خریداران این خودرو در گذر زمان از سلامت و حفظ کیفیت خودرو به لحاظ فنی و ظاهری راضی باشند…. از اینکه مطلب طولانی شد عذرخواهی میکنم🙏🏻🙏🏻