جامع ترین تست و بررسی دی اس ۴ کراس بک، مقاله ای کامل و مفید درباره این خودرو فرانسوی است که توجه شما را به آن جلب می نمایم.
تفاوت ها در کوچکترین نکات نیز مهم هستند. احتمالا این اصل خودروسازی می باشد که ما امروز به بررسی یکی از محصولات تقریبا ناشناخته آن در بازار کشورمان می پردازیم. دی اس ۴ کراس بک از آن دسته خودروها بود که مجال عرض اندام پیدا نکرد نتوانست موفق ظاهر شود.
تاریخچه دی اس ۴ کراس بک
همانطور که مستحضرید، دی اس برند لوکس خودروسازی سیتروئن بوده که به منظور ارائه کیفیت بالا و خاص به مشتریان عرضه می شود. دی اس ۴ کراس بک در قالب دو نسل در بازارهای جهانی حضور دارد که تنها نسل اول آن در بازه ی کوتاهی به ایران آمد.
اولین نسل دی اس ۴ کراس بک به طور رسمی در سال ۲۰۱۱ در نمایشگاه بین المللی رونمایی شد. در سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ روی خط تولید قرار داشت و در کشورهایی نظیر فرانسه و مالزی مونتاژ می شد البته شرکت دی اس، فروش بالای این محصول را باید مدیون بازار چین باشد. در سال ۲۰۱۵ بود که فیس لیفتی روی آن اعمال شد.
سرانجام فیس لیفت این نسل در سال ۲۰۱۷ و همراه با دیگر محصولات شرکت Ds وارد کشورمان گردید. البته بازه کوتاه عرضه و تحریم ها باعث شد تا این خودرو موفقیت بالایی را در فروش کسب نکند.
دی اس ۴ کراس بک نسل دوم با طراحی بسیارگیرا و جلوتر از زمان خود در سال ۲۰۲۱ معرفی گردید و در یک سال بعد وارد خیابان ها شد. این نسل جایگزین دی اس ۵ شده بود که در سال ۲۰۱۸ از خط تولید خارج شده بود. پلتفرم این خودرو با هموطنان خود نظیر پژو ۴۰۷ یکسان است.
طراحی دی اس ۴ کراس بک
در نمای جلویی خودرو با چراغ هایی بلند و کشیده روبرو هستیم که به نوار کرومی جلوپنجره متصل شده و نمای مشابه دی اس ۵ را نمایان می کند. همچنین قسمت های مشکی رنگ روی سپر و دور مه شکن ها ظاهر اسپرتی را ساخته اند. دو خط موازی روی کاپوت نیز تا اواسطش ادامه پیدا کرده است.
نمای جانبی دی اس ۴ کراس بک، اوج خلاقیت طراحان دی اس را به رخ می کشد بطوریکه با چندین خطوط افقی غیر هم جهت روبرو هستیم که اصلا ظاهر خودرو را آشفته نشان نمی دهند. خطی که از جلوی گلگیر شروع شده تا درب عقب امتداد یافته و خط دومی که در پایین درب ها وجود دارد و دیگری که به صورت نیم دایره روی گلگیر را تزیین کرده است. انحنای شیشه ها نیز هماهنگی مطلوبی با این خط و خطوط دارند. رینگ ها ۱۷ اینچی خودرو طراحی قابل قبولی دارند اما می توانستند طراحی زیباتر و تهاجمی تری داشته باشند.
با دیدن رخ عقب خودرو، ناخودآگاه به یاد محصولات پژو و سیتروئن می افتیم که البته به واسطه مشترک بودن پلتفرمش با آن ها، بیراه هم نیست. نمای عقبی اوج اسپرت بودن خودرو است. از گرافیک چراغ ها گرفته تا دو خروجی اگزوز روی دیفیوزر.
اولین چیزی که بعد از دیدن کابین اکثر محصولات دی اس به چشممان می آید، طرح چرم صندلی است که شباهت بالایی به بندساعت داشته و به نوعی لوکس بودن را منتقل می کنند که البته در این خودروی اسپرت کمی ناخوشایند است. طراحی پنل مرکزی بصورتی بوده که راننده دسترسی آسانی به ادوات داخلی داشته باشد.
کیفیت کابین دی اس ۴ کراس بک به طرز محسوسی نسبت به رقبایی نظیر نیسان جوک بالاتر است و در بیشتر قسمت های داشبورد از پلاستیک نرم استفاده شده است. فضای کابین نیز با توجه به ماهیتش کمی جمع و جور بوده و در ردیف دوم کمی کمبود فضا را احساس خواهید کرد البته که از نیسان جوک اوضاع بهتر است.
اطلاعات فنی و رانندگی Ds 4 crossback
در این قسمت با موتور و گیربکس غریبه ای روبرو نیستیم و با اعداد ارقام فنی اش تقریبا آشنایی داریم. این خودرو از موتور و گیربکس یکسانی با پژو ۲۰۰۸ بهره می برد و تفاوت آنها در وزن بیشتر دی اس و شتاب کمترش خلاصه می شود.
حجم موتور | ۱/۶ لیتری توربو |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۶۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۴۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک |
شتاب صفر تا صد | ۱۰/۵ ثانیه |
وزن | ۱۴۷۰ کیلوگرم |
کشش خودرو در حرکت اولیه، به واسطه لگ نسبتا کم توربویش، خوب بوده اما نسبت به جوک و ۲۰۰۸ ضعیف تر عمل می کند. صدای کم موتور خبر از عایق بندی مناسب کابین چه در حالت سکون و چه در دور موتورهای بالا می دهد.
هندلینگ و فرمان پذیری دی اس ۴ کراس بک مناسب و قابل قبول می باشد هر چند که به دلیل نداشتن سیستم چهارچرخ محرک، نسبت به نیسان جوک ضعیف تر ظاهر می شود. ترمز ها نیز در وضعیت عالی قرار دارند.
از آنجایی که این خودرویی اسپرت است اما ماهیت خود و برندش را فراموش نکرده و شاهد سواری نسبتا نرم و بدون کوبشی هستیم.
امکانات مهم دی اس ۴ کراس بک
– ۶ ایربگ – سیستم ESP – کروزکنترل
– رادار نقطه کور – رادار تغییرلاین – ترمزپارک برقی
– اتوهلد – سیستم صوتی هایفای – سیستم تهویه دوگانه و اتومات
– گرمکن صندلی های جلو – ماساژور صندلی های جلو – کیلس استارتر
از لحاظ آپشنی دی اس ۴ کراس بک در سطح قابل قبولی بوده و توان رقابت با رقیبان خود را دارد.
نقد و بررسی
دی اس ۴ کراس بک
گروه هدف این خودرو جوانانی می باشند که عشق سرعت و شتاب هستند اما واقعیت امر بهتر ظاهر شدن نیسان جوک از این حیث است.
مزایا
- کیفیت مناسب
- خاص بودن
- امکانات مناسب
معایب
- بازار خرید و فروش ضعیف
- ویژگی های اسپرت کمتر نسبت به جوک