کامل ترین بررسی مزایا و معایب رنو لاگونا ، مقاله ای جانع درباره این فرانسوی ناشناخته است که مورد بی توجهی قرار گرفته است.
امروز به سراغ بررسی خودرویی می رویم که بیش از یک دهه از حضورش در بازار کشورمان می گذرد اما همچنان خودرویی ناشناخته برای مردمان کشورمان محسوب می شود. رنو لاگونا خودرویی در کلاس کوپه است که برای رقابت با سراتو کوپه، جنسیس کوپه و GT86 آمد.
تاریخچه رنو لاگونا
رنو لاگونا در بازار جهانی در سه کلاس استیشن، سدان و کوپه عرضه شده است. این خودرو از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۵ در قالب سه نسل روی خط تولید قرار داشت که سهم بازار کشورمان تنها نسل سوم آن بود.
در سال ۱۹۹۳ خودروسازی رنو، از اولین نسل رنو لاگونا رونمایی کرده و یکسال بعد به خیابان ها فرستاد و این نسل در سال ۱۹۹۸ دچار فیس لیفت شد و تا سال ۲۰۰۱ روی خط تولید قرار شد. این نسل لاگونا در واقع نمونه ی حجیم تر رنو ۲۱ محسوب می شد.
نسل دوم رنو لاگونا در سال ۲۰۰۰ به عنوان مدل ۲۰۰۱ معرفی گردید و در سال ۲۰۰۵ دچار فیس لیفتی شد که ظاهرش را عامه پسندتر کرد و امکانات زیادی به آن اضافه شد. این نسل نیز تا سال ۲۰۰۸ تولید شد.
سومین نسل لاگونا که خودروی مورد بررسی ما نیز است، در سال ۲۰۰۷ در نمایشگاه خودروی فرانکفورت از آن رونمایی شد و از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵ تولید گردید. کلاس کوپه در این نسل اضافه شد که در نسل های قبلی شاهد آن نبودیم. نکته قابل توجه، مشترک بودن پلتفرم این خودرو با نیسان آلتیما و تیانا است.
این خودرو در کشورمان فقط با مدل ۲۰۱۲ وارد کشور شده است.
طراحی رنو لاگونا
از آنجا که طراحی رخ جلوی هر سه کلاس استیشن، سدان و کوپه لاگونا تقریبا یکسان است، با دیدن آن ها نمی توان به طور قطع تفکیکشان کرد.
طراحی جلوی خودرو شباهت زیادی به ایگوآنا داشته که ظاهرا طراحان رنو قصدشان هم همین بوده! چراغ هایی کشیده و کم عرض خودرو و کاپوتی بلند با خطوطی ملایم و به همراه ورودی هوای بزرگ در پایین سپر که گویا جایگزین جلوپنجره خودرو شدند همگی طراحی نه چندان به روز اما قابل قبولی را رقم زده اند که با ماهیت خاص بودنش، تناسب خاصی دارد.
نمای جانبی رنو لاگونا به واسطه شیب ملایم و کم سقف که از ستون جلوی خودرو شروع شده و تا صندوق خودرو امتداد یافته است، جذابیت خاصی دارد که با رینگ های ۱۸ اینچی ۱۰ پر خودرو دو چندان شده است.
شاید بتوان گفت که نمای عقب شاهکار طراحی رنو لاگونا است که بار جذابیت و خاص بودنش را به دوش می کشد. چراغ هایی مستطیلی شکل و کشیده که در زمان طراحی اش از بقیه رقبا جلوتر بوده اند. رنو سعی داشته تا با استفاده از دیفیوزر پایین سپر و دو اگزوز در طرفین ظاهر اسپرتی به این خودرو ببخشد. خیلی ها معتقدند که چهره عقب رنو لاگونا شباهت زیادی به بنز اس کلاس کوپه دارد البته بهتر است بگوییم که اس کلاس کوپه شبیه به لاگونا است.
با توجه به اینکه حدود ۱۱ سالی از طراحی بیرونی نمای بیرونی رنو لاگونا می گذرد، نباید انتظار عجیبی از آن داشته باشیم اما انصافا هنوز هم خودروی خاصی است بطوریکه به خوبی نگاه مردم را در خیابان می دزدد.
طراحی کابین رنو لاگونا بیشتر ما را به یاد خودروهای لوکس و خانوادگی می اندازد تا کوپه ی اسپرت! یعنی تقریبا بدون هیچگونه هیجان خاصی. نمای داخل خودرو شباهت بالایی به کابین رنو لتیتود دارد. کیفیت کابین با توجه به شناختی که از این برند داشتیم، قابل قبول و با افت کیفی پایینی،ارزیابی شد.
از آنجا که با خودرویی کوپه طراف هستیم، نمی توان انتظار فضایی دلباز و بزرگ را از خودرو داشته باشیم. فضا برای سرنشینان جلو مناسب اما برای سرنشینان عقب کم است و بیشتر مناسب کودکان می باشد تا بزرگسال. اما فضای صندوق برخلاف تصور بزرگ و برای سفر نیز مناسب هستند.
مشخصات فنی و رانندگی Renault Laguna
نکته حائز اهمیت در این بخش، یکسان بودن موتور این خودرو با نیسان مورانو است. در واقع موتور رنو لاگونا متعلق به شرکت نیسان بوده که نکته ی مثبتی برای این خودرو محسوب می شود.
حجم موتور | ۳/۵ لیتری |
تعداد سیلندر | ۶ سیلندر تنفس طبیعی |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۲۴۵ اسب بخار |
گشتاور | ۳۳۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک |
شتاب صفر تا صد | ۸ ثانیه |
وزن | ۱۵۲۰ کیلوگرم |
با توجه به حجم بالای موتور ساخت نیسان، شتابگیری اولیه رنو لاگونا مناسب و در حد و اندازه های جنسیس و GT86 حاضر می شود. البته دیفرانسیل جلو بودن خودرو باعث شده تا هندلینگش همانند دیفرانسیل عقب ها نباشد و از این حیث کمی دچار ضعف است. سواری خودرو نیز با توجه به ماهیت اسپرتش، خشک است ولی همچنان از رقبایش نرمتر عمل می کند.
گیربکس لاگونا تکنولوژی خیلی بالایی را دارا نیست اما نسبتا نرم دنده ها را عوض می کند. ترمز های خودرو نیز با توجه به وزنش کافی بوده و قابل اطمینان هستند. مصرف سوختش نیز با توجه به حجم بالای موتور طبیعتا عدد کمی نخواهد بود.
در کل رنو لاگونا از نظر فنی، حرف زیادی در مقابل رقبای آلمانی ندارد اما رقبای آسیایی خود را به خوبی به چالش می کشد.
امکانات مهم رنو لاگونا
– ۶ ایربگ – کیلس استارتر – سیستم ESP
– کروز کنترل – سنسور باران – ترمز پارک برقی
– سیستم تهویه دوگانه و اتومات – صندلی راننده برقی – گرمکن صندلی های جلو
– سقف پاناروما – سیستم صوتی بوز – مموری صندلی
چیزی که مشخص است، بالاتر بودن سطح امکانات لاگونا نسبت به رقبایش است. یکی از ویژگی های منحصر به فرد در این خودرو و خودرو های جدید رنو، فرمان پذیری چرخ های عقب است که به ۴CONTROL معروف است. این آپشن در هنگام دور زدن به مانور پذیری خودرو کمک می کند و در سر پیچ ها پایداری آن را افزایش می دهد.
نقد و بررسی
رنو لاگونا
اگر به دنبال خودرویی خاص و با ویژگی های اسپرت می گردید و به فکر فروشش نیستید، رنو لاگونا کوپه گزینه مناسبی است. اما قیمت بالا و کمبود قطعات بدنه این خودرو باعث دلسردی خریدار می شود.
مزایا
- هندلینگ خوب
- کیفیت مناسب کابین
- خاص بودن
- شتاب و قدرت مناسب
معایب
- بازار خرید و فروش بد
- قطعات و خدمات ضعیف