بررسی مزایا و معایب میتسوبیشی میراژ ، مقاله ای است که از تمامی جزئیات خودرو در آن صحبت شده است.
امروز از خودرویی ژاپنی میزبانی می کنیم که نه خیلی خانوادگی است و نه اسپرت در عوضش تا دلتان بخواهد جمع و جور و شهری است. میتسوبیشی میراژ هاچبک کوچک شهری است که حدود ۱۰ سالی از ورودش به ایران گذشته است اما هیچ وقت نتوانست مانند رقبای کره اش به فروش برسد که البته بی حکمت هم نیست!
تاریخچه میتسوبیشی میراژ
این هاچبک کوچک شهری در ۶ نسل به بازار چهانی عرضه شده است که از قضا آخرین نسل آن به ایران وارد شده است و از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ در کشور موجود است که طی این سال ها، یک فیس لیفت روی آن صورت گرفت.
پیدایش میتسوبیشی میراژ بر میگردد به سال ۱۹۷۸ جایی که اولین نسل آن در دو مدل ۳درب و ۵درب معرفی شد و ۵ سال بعد از آن بود که میتسوبیشی نسل دوم را هم همانند نسل اول در دو نوع به بازار عرضه کرد.
نسل سوم میراژ نیز در سال ۱۹۸۷ در انواع مختلفی از جمله سدان نیز عرضه شد که در بعضی از بازار ها به آن لنسر نیز می گفتند.
چهارمین نسل این خودرو نیز در سال ۱۹۹۱ با نام میتسوبیشی کلت به بازار ارائه گردید که تا ۹۵ میلادی روی خط تولید قرار داشت سپس در همان سال نسل پنجمی نیز به بازار آمد و این پایان موقت عرضه این خودرو بود.
تولید آخرین نسل ارائه شده به بازار در سال ۲۰۱۲ کلید خورد و در سال ۲۰۱۷ اولین فیس لیفت خود را تجربه کرده و سپس در سال ۲۰۱۹ بار دیگر زیر تیغ جراحی رفت. البته که دومین فیس لیفت آن هیچ وقت به ایران راه پیدا نکرد و نمونه مورد بررسی ما مدل ۲۰۱۸ و از آخرین میراژ های وارد شده است.
طراحی میتسوبیشی میراژ
نمونه ی قبل از فیس لیفت(۲۰۱۵-۲۰۱۶) به علت طراحی بیش از حد ساده و به دور از هرگونه خلاقیتی مورد توجه مردم قرار نگرفت و منتقدین نیز طراحی میراژ را بسیار محافظه کارانه می دانستند.
اما طراحی نمونه فیس لیفت شده به علت تغییر در شکل و شمایل جلوپنجره،چراغ ها و رینگ ها بسیار منطقی تر و زیباتر نمایان می شود.
نمای جلویی میتسوبیشی میراژ به واسطه خطوط روی کاپوت، چراغ های لنز دار نسبتا بزرگ و سپر جلو تهاجمی ظاهر شده البته کروم کاری های جلوپنجره و سپر جلو در لوکس تر نشان دادنش بی تاثیر نبوده اند.
در نمای جانبی میراژ، طراحان میتسوبیشی تنها به دو خط افقی اکتفا کرده و حتی از استفاده از کروم کاری روی دستگیره درب ها پرهیز نمودند و سادگی را چاشنی کار کرده اند که شاید به مزاق بسیاری خوش نیاید.
از نمای بغل خودرو که بگذریم، شاهد هماهنگی مطلوبی بین عقب و جلو میراژ هستیم به طوریکه فرم چراغ های خودرو تناسب خاصی با چراغ جلو داشته اند و البته این طرح چراغ ما را کمی به یاد چراغ ۲۰۷ نیز می اندازند که در نوع خود جالب است. اسپویلر (بال عقب) نیز تلاش در اسپرت نشان دادن این خودرو دارد.
هرچند طراحی ظاهر بیرونی میتسوبیشی میراژ دارای کم و کاستی هایی است اما اصلا زشت نبوده و رضایت مشتری را جذب می کند. اما در مقابل رقبای کره ای خود نظیز کیا پیکانتو ، هیوندای i10 ضعیفتر ظاهر می شود.
به طراحی کابین که می رسیم، استفاده از قطعات پیانویی بر روی داشبورد و فرمان به خوبی به چشم می آیند، چیزی که در خودرو های دیگر میتسوبیشی نظیر لنسر و ASX دیده بودیم. ظاهر کابین نیز همانند بیرون خودرو به دور از هیجان بوده و نمی توان انتظار بالایی از آن داشت اما کیفیت داشبورد و رودری ها مناسب بوده و به نظر می رسد که دوام خوبی را در کیلومتر های بالاتر داشته باشند.
فضای کابین میراژ نیز همانند رقبایش برای استفاده شهری کافی ارزیابی شده و جوابگوی گشت و گذار آخر هفته هست.
اطلاعات فنی و رانندگی Mitsubishi Mirage
ابتدا توجه شما را به اطلاعات این هاچبک کوچک شهری جلب می نماییم:
حجم موتور | ۱/۲ لیتری |
تعداد سیلندر | ۳ |
محور محرکه | دیفرانسیل جلو FWD |
قدرت | ۸۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | اتومات CVT |
شتاب صفر تا صد | ۱۴ ثانیه |
وزن | ۹۴۰ کیلوگرم |
همین اول باید بگوییم که این خودرو صرفا برای استفاده در شهر تولید شده و در سفرهای برون شهری و سفر کاربرد چندانی ندارد. با دانستن این مطلب سوار خودرو می شویم.
حرکت اولیه میتسوبیشی میراژ به واسطه گیربکس CVT و وزن کم آن مناسب بوده اما کمبود قدرت در شتابگیری و سرعت های بالا به خوبی مشهود است بطوریکه بسیاری از خودروهای وطنی نیز از پس میراژ بر می آیند. از آنجا که موتور این خودرو ۳سیلندر بوده بعید است که بتواند با ۴ سرنشین سربالایی های شهری مانند تهران را به راحتی پشت سر بگذارد.
هندلینگ میراژ به واسطه استفاده از رینگ ۱۵ اینچی با فاق نسبتا کوتاه قابل قبول بوده اما نبود سیستم ESP توی ذوق می زند و توصیه می کنیم که در شرایط ناهموار، این خودرو را زیاد به چالش نکشید. ترمز ها نیز با توجه به وزن پایینش قدرت خوبی دارند.
عایق بندی کابین بی نقص نبوده و در دور موتور های بالا صدای موتور اذیت کننده است اما سیستم فنربندی میراژ گرچه ساده( جلو مک فرسون و عقب مستقل ساده) است؛ می تواند به خوبی از پس چاله چوله های شهری بر بیاید.
انصافا از مصرف پایین میتسوبیشی میراژ یورو ۵ نمی توان به راحتی عبور کرد به طوریکه در شهر تنها حدود ۵ لیتر مصرف می کند که با توجه به باک ۳۵ لیتری اش مناسب است.
امکانات مهم میتسوبیشی میراژ
– ۶ ایربگ – کیلس استارتر – گرمکن صندلی های جلو
– دوربین دنده عقب – کروز کنترل – دی لایت
از لحاظ آپشنی میراژ در سطح متوسطی قرار داشته و در مقابل رقیبی مانند پیکانتو حرف زیادی برای گفتن ندارد.
نقد و بررسی
میتسوبیشی میراژ
اگر به دنبال خودرویی برای استفاده شهری و کارهای روزمره می گردید میراژ خودرویی با کیفیت، مصرف پایین و فضای خوب کابین است البته که چشم پوشی از قدرت فنی کم آن کار سختی است.
مزایا
- کیفیت نسبتا خوب کابین نسب به رقبای کره ای
- مصرف سوخت کم حتی در شهر
- ابعاد مناسب برای جا به جایی در شهر
- استهلاک پایین
معایب
- بازار ضعیفتر از کره ای ها
- قدرت فنی کمتر نسبت به i10 و پیکانتو
- فضای بار کم برای سفر برون شهری