بررسی مزایا و معایب فیات سینا ، مقاله ای مفید در مورد این ایتالیایی با ارزش اما کم فروغ است.
در سالیان اگر سری به اروپا زده باشید، با کمی دقت به وسایل نقلیه عمومی شان متوجه خودرو هایی شده باشید که به دلیل کیفیت نسبتا بالا به عنوان تاکسی یا آژانس تردد می کنند. البته که همین خودرو ها در کشورمان به موفقیت چندان بالایی دست پیدا نکردند. فیات سینا یکی از آن خودروها است که علیرغم ویژگی های خوبش نتوانست کاری از پیش ببرد…
تاریخچه فیات سینا
این خودرو با اینکه تنها در دو نسل به بازار عرضه شد اما نسل اول شامل فیس لیفت های گوناگونی می شود که یکی از آن ها به کشورمان راه پیدا کرد.
نسل اول فیات سینا در سال ۱۹۹۶ معرفی شد و با نام های متفاوتی نظیر فیات پترا و پالیو در کشور های گوناگونی در آسیا و اروپا مونتاژ می شد. اولین فیس لیفتش در سال ۲۰۰۱ اجرایی شد که از قضا نمونه وارد شده به کشور نیز همین می باشد. فیس لیفت دوم در سال ۲۰۰۴ رونمایی شد که طی آن قسمت های سپر و چراغ های عقب تغییر نموده بودند. سومین فیس لیفتش در سال ۲۰۰۷ در معرض همگان قرار گرفت که از الگو های جدید طراحی فیات استفاده می کرد.
فیات سینا در دو سال پیاپی( ۸۸ و ۸۹) در کشورمان توسط تاپکو مونتاژ می شد که به دلیل محدودیت های عرضه نتوانستیم تعداد زیادی از آن را در داخل خیابان ها ببینیم. این خودرو با انواع و اقسام موتور و گیربکس عرضه شده که تنها در یک نمونه وارد ایران شد. قوی ترین نمونه آن دارای حجم موتور ۱۸۰۰ سی سی است.
دومین نسل فیات سینا در سال ۲۰۱۲ تحت عنوان گرندسینا وارد بازار جهانی شد. این خودرو با نام های متفاوتی از قبیل دوج ویژن در کشورهای گوناگون پا گذاشت. این خودرو بیشترین فروش را در کشور برزیل تجربه کرد. سر انجام این خودروی کامپکت در سال ۲۰۲۲ از خط تولید خارج شد.
طراحی فیات سینا
با اینکه حدود ۱۸ سالی از طراحی این خودرو می گذرد اما با توجه به بازار کشورمان، از طراحی نسبتا معقولی بهره می برد و برای رقابت با خودروهای داخلی نظیر رنو النود، دوو سیلو و هیوندای ورنا وارد بازار شد. البته نباید انتظار خودرویی لوکس را داشته باشیم چرا که این خودرو لقب اقتصادی بودن را یدک می کشد.
در نمای جلویی فیات سینا، شاهد چراغ های بیضوی شکل و ساده ای هستیم که در بین آن ها جلوپنجره مشکی رنگ خطی قرار گرفته است. سپر جلو نیز طراحی ساده ای داشته و دو ورودی هوا در بالا و پایین پلاک تعبیه شده است. روی کاپوت نیز از دو طرفین خطوطی ملایم ایجاد شده است که از سادگی محض اش کاسته اند.
هنگامی که از بغل به فیات سینا نگاه می کنم، شاهد فاصله زیاد از زمین و اتاق حجیم اش می شویم. طراحی نمای کناری از جهاتی مانند بزرگ بودن شیشه ها، ارتفاع نسبتا بالا و سادگی با النود شباهت دارد. اصولا در طراحی این خودرو از خطوط تیز استفاده نشده و طراحان سعی حجیم تر نشان دادن خودرو با استفاده از حجم پردازی ها داشتند. رینگ ها نیز از نوع ۸ پر با سایز ۱۴ هستند که تاثیرش در هندلینگ را در ادامه می گوییم…
طراحی پشتی فیات سینا هماهنگی بالایی با رخ جلو داشته و از چراغ های نسبتا بزرگ و کشیده استفاده کرده که در کنار سپر تپل و ساده اش رخ مقبولی را فراهم کرده است. از طراحی عقب خودرو مشخص است که با صندوق بزرگی روبرو هستیم.
طراحی داخلی خودرو بر خلاف ظاهر بیرونی اش به روزتر طراحی شده و از این حیث نسبت به رقبای خود شکیل تر است. در میانه داشبورد شاهد قرارگیری دریچه های تهویه مطبوع در زیر ادوات سیستم صوتی و بالای تهویه مطبوع هستیم که کمی قدرت پرتاب را کاهش داده است. فرمان خودرو نیز طراحی سه شاخ داشته که اندازه بزرگی به نسبت داشبورد دارد. فضای کابین و صندوق نیز همانند النود جادار و مناسب خانواده ها است.
کیفیت داشبورد و رودری های فیات سینا، از چیزی که انتظار داشتیم بهتر است و خودروی مورد نظر با وجود کارکرد بالا افت چندانی نکرده و تنها رنگ بعضی ادوات داشبورد کم شده است.
اطلاعات فنی و رانندگی Fiat Siena
یکی از بخش هایی که می توان گفت باعث فروش ضعیفش شد همین بخش فنی اش است که در مقابل رقبایی همچون النود کم می آورد. روی کاغذ که در حد و اندازه های ۲۰۶ تیپ دو ظاهر می شود حالا بریم پشت فرمان تا ببینیم چه از آب در می آید…
حجم موتور | ۱/۴ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر تنفس طبیعی |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۷۷ اسب بخار |
گشتاور | ۱۱۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی |
شتاب صفر تا صد | ۱۵ ثانیه |
وزن | ۱۱۰۰ کیلوگرم |
طبق انتظاری که داشتیم شتابگیری فیات سینا شباهت زیادی به ۲۰۶ تیپ دو داشته و در سربالایی ها کمی تنبلی مشاهده می شود. اما در سرعت های بالاتر شاهد شتاب ثانویه ی خوبی هستیم که به علت وزن پایینش است. یکی از نقاط مثبت این خودرو مصرف سوخت پایینش است که به طور متوسط چیزی زیر ۷ لیتر می سوزاند.
کیفیت سواری خودرو به علت بهره گیری از رینگ کوچک و لاستیک فاق بلند، نرم بوده و از پس چاله چوله های شهر بر می آید. البته این ویژگی در کنار ارتفاع نسبتا زیادش باعث کاهش چسبندگی و هندلینگش شده است. ترمز ها نیز در حد قابل قبولی ظاهر می شوند.
امکانات مهم فیات سینا
– ۲ ایربگ – آینه با تنظیم برقی – ترمز ABS
از آنجا که فیات سینا خودرویی اقتصادی محسوب می شود، نباید انتظار آپشن های خیلی زیادی باشیم و سطح امکاناتش در حد خودرو های داخلی است.
وضعیت خدمات و قطعات فیات سینا
این خودرو به دلیل محدودیت عرضه به بازار از لحاظ خدمات و قطعات نمایندگی مشخصی نداشته و باید دست به دامان تعمیرگاه های خصوصی شوید که هزینه ی کمی هم از شما دریافت نمی کنند.
نقد و بررسی
فیات سینا
فیات سینا خودروی بدی نیست و ویژگی های خوب زیادی دارد اما رنو النود خودرویی کاربردی تری است که هم برای شهر و هم برای بیرون شهر می توان استفاده نمود.
مزایا
- کیفیت مناسب
- کابین جادار
- طراحی معقول
معایب
- بازار خرید و فروش ضعیف
- شتاب ضعیف
درود به عزیزان .ماشین فیات سی ینا از لحاظ سواری و نرمی آیرو دینامیک به نظر من بهتر از پژو و سمند و حتی ال نود هست و مخصوص اتوبان و جاده های کفی است که با شتاب گیری در سرعت و حرکت سریع رو به جلو لذت رانندگی رو بهتر میکنه ،به نظر من ماشین فوق العاده ای هست و حیف که مونتاژ کمی تو ایران داشته و تنها عیبش هم همینه که از نظر خدمات پس از فروش باید از بازار شوش و فروشنده شناس لوازم جانبی با قیمت بالاتر تهیه بشه که باز به نظر بنده ارزشش رو داره چون سواری فوق العاده ای داره.البته اگه مواظبت درست انجام بشه این ماشین خراب شدنی نیست تا فشار خارج از لیست بهش وارد بشه و عیب بعدیش هم نداشتن سینی زیر موتورش هست چون جاده های ما بسیار با مهندسی ساخته میشه البته از آخر منظورم هست که در جهان اول میشه.خلاصه اگه مصرف کننده اید مثل من بخرید و حالش رو ببرید ،
سلام من میخام یه تمیزشو بخرم چطور میشه پیداش کرد آیا گروه فعالی توی اینستا یا واتساپ داره ؟
سلام بله داره.
۰۹۱۰۷۷۱۶۱۳۸. واتساپ پیام بدین لینک بدم خدمتتون
سلام من دارم ۸۸ خیلی تمیز بدون رنگ ۰۹۱۲۳۲۳۷۰۰۶
سلام
من یدونه سری اول وارداتی بسیار سالم تمیز بدون کوچکترین تصادف وایراد فنی با کارکرد واقعی ۱۲۰۰۰۰کیلومتر به شرط دیاگ و کارشناسی دارم
خودرو در حد نو فوقالعاده با وسواس نگهداری شده و کلیه سرویسها در نمایندگی مجاز انجام شده
سلام فیات هنوز موجوده؟
سلام به همه دوستان
امروز ۱۷ دی ماه ۱۴۰۳ من قصد دارم یه فیات سیه نا بخرم یدونه دیدم مدل ۸۸ دور رنگ میگه ۲۵۵ میلیون نظر عزیزان درباره خریدش چیه لطفا راهنمایی کنید
سلام به دوستان عزیز به نظر شما من فیات سینا بخرم یا لیفان ۵۲۰i?
سلام لیفان ۵۲۰ اصلا نخرید
سلام وادب ، من ۳۰۰ت اینا میتونم جور کنم، خیلی دوست دارم، سمند و پژو نخرم، به نظر شما فیات برای شهرستان مناسبه؟!!