بررسی مزایا و معایب فردا M4 ، مقاله ای مفید و کامل در مورد این چینی تازه وارد به بازار است که فعلا به مشتریان تحویل داده نشده است.
یکی از شرکت های نوپایی که در یکی دو سال اخیر تصمیم به واردات، مونتاژ و فروش خودروهای چینی مخصوصا دانگ فنگ و شاسی بلند گرفته است، فرداموتورز یا همان FMC می باشد که به بهانه مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه خودرو توانست به فروش و استقبال مناسبی دست پیدا کند. یکی از محصولات جدید این خودروسازی که از اسفند ماه زمزمه فروشش به گوش می رسید، سوبا M4 است که در واقع با نام FMC به فروش می رسد.
{بیشتر بخوانید}: مشاوره رایگان خرید خودرو
تاریخچه فردا سوبا M4
با توجه به بسته بودن واردات خودرو، مردم کشورمان از حضور خودروهای روز بازار اروپایی محروم ماندند اما باز جای شکرش باقیست که روابط حسنه ما با کشور چین باعث حضور خودروهای نوظهور آن ها در کشورمان شده است.
یکی از این خودروها همین سوبا M4 است که سال ۲۰۲۲ در نمایشگاه خودرو چین با نام دانگ فنگ فورتینگ یات معرفی شد و به لطف تلاش مناسب بانی های وارداتش، در اواخر سال ۱۴۰۱ شاهد اولین سری فروش این خودرو بودیم.
از سری نکات جالب این ون لوکس فرداموتورز ۷ نفره بودن آن است که تاکنون شبیهش را کمتر دیده ایم مخصوصا در چینی ها. گران ترین محصول فرداموتورز در مرحله دوم فروش یکپارچه خودرو با قیمت کارخانه ای ۲میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به فروش رسید.
طراحی فردا سوبا M4
همانطور که گفته شد از نکات خوبی که این خودرو دارد، بهره گیری از جدیدترین زبان طراحی دانگ فنگ است که الحق و الانصاف پیشرفت چشمگیری از این حیث داشته اند و به گونه ای توانایی رقابت با کره ای ها را دارد.
اگر فیلم تبدیل شوندگان را دیده باشید حتما پس از مشاهده رخ جلوی سوبا M4 به یاد یکی از شخصیت های شرور فیلم می افتید. ظاهر مفهومی جلوی خودرو با وجود چراغ های L مانند و جلوپنجره ی عظیمی که استفاده از رنگ مشکی پیانویی و خطوط کرومی باعث لوکس دیده شدن خودرو شده اند و ما را به یاد جلو پنجره لکسوس LX570 2021 می اندازد. خطوط روی کاپوت نیز سعی در هبکلی تر نشان دادن خودرو دارند.
{مقالات بیشتر}: راهنمای خرید بهترین خودرو تا دو میلیارد تومان
از همین ابتدا باید بدانیم که این خودرو نه شاسی بلند است و نه کراس اوور بلکه در کلاس ون قرار می گیرد پس نباید از طول ۵ متری اش تعجب کنیم. نمای کناری فردا سوبا M4 شباهت جالبی به سورنتو نیز دارد مخصوصا اینکه شیشه های دو ردیف و لچکی روی ستون عقب به هم متصل و یک تیکه کشیده شده اند. بیشتر از حجم پردازی ها و خطوط روی درب، رکاب مرکب از فلاپ و کروم و همچنین نوار کرومی که از چراغ جلو تا عقب امتداد یافته جلب توجه می کنند. رینگ های ۱۸ اینچی اش نیز هماهنگی خوبی با طراحی اش دارند.
زبان طراحی که جدیدا در چند سال اخیر مد شده، استفاده از چراغ های متصل به هم است که در سوبا M4 نیز دیده می شود. استفاده از چراغ هایی L مانند و شبیه به جلوی خودرو که از LED های با گرافیک بالا و نازک بهره می برد باعث جذابیت بصری خوبی برای این خودرو شده است. همچنین تو رفتگی درب صندوق از دیگر شیرین کاری های طراحان است.
بررسی کابین فردا سوبا ام فور
با وارد شدن به کابین فردا سوبا M4 احتمالا کمی گیج خواهید شد مخصوصا اگر قبل از این کابین لاماری ایما را دیده باشید چرا که شباهت بالایی بین این آن است! از دریچه تهویه، قسمت میانی داشبورد و فرمان همگی همانگونه هستند. البته که گفتیم هر دو خودرو اصالتا متعلق به دانگ فنگ موتورز بوده و یکجورایی هم خانواده محسوب می شوند.
اما تفاوت بزرگش با لاماری در رنگ داشبورد است که سفید کرم می باشد البته رنگ مشکی هم به صورت خیلی محدود وارد شده است، طراحی خاص دریچه تهویه مطبوع در کنار صفحه نمایش ۱۰ اینچی لمسی و طرح چوب کار شده در کابین همگی در ایجاد نمایی لوکس نقش دارند. کیفیت کابین و رودری ها در حد مطلوبی بوده و بعید است در طول مدت زمان دچار افت زیادی شوند.
فضای کابین با توجه به ۷ نفره بودن بسیار راحت است اما نکته قابل توجه، وجود دو صندلی در ردیف دوم و سه صندلی برای ردیف سوم داخل صندوق است که حس خودروهای گران قیمت اروپایی را القا می کند و اصطلاحا این مدل برای لوکس تر جلوه دادن کابین خودرو صورت گرفته است.
از ویژگی صندلی های ردیف دوم فردا سوبا M4 می توان به اهرمی کنار نشیمن برای حرکت عرضی صندلی ها اشاره نمود که به نوبه خود جالب است فقط ای کاش که برقی بودند! همچنین وجود میزبار و آپشن هایی از جمله گرم کن و سردکن صندلی ها، لذت و راحتی این بخش را دو چندان کرده اند.
برای دستیابی به ردیف سوم سوبا M4 باید از فاصله بین دو صندلی ردیف دوم عبور کنیم که برای افراد درشت هیکل تاحدودی سخت می باشد اما به جرات می توان گفت که دو بزرگسال و یک کودک در این محل احساس راحتی خواهند داشت به طوری که دریچه های تهویه مطبوع و پورت USB نیز مزید بر علت شده اند.
اطلاعات فنی و رانندگی FMC Suba M4
از دیگر اشتراکات سوبا M4 با لاماری ایما در این بخش است جایی که از موتور و گیربکس یکسانی بهره می برند و متاسفانه با همان تک دیفرانسیل جلو به کار خود ادامه می دهد. لازم به ذکر است که به گفته شرکت فرداموتورز پیشرانه این خودرو متعلق به میتسوبیشی ژاپن بوده، با این اوصاف انتظار ما از این خودرو همانند لاماری بالاست اما باید توجه داشت که این خودرو بیشتر برای خانواده است تا کل کل های پشت چراغ قرمز!
حجم موتور | ۱/۵ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر توربوشارژ |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۹۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۸۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته اتوماتیک(دوکلاچه تر) |
شتاب صفر تا صد | ۱۱ ثانیه |
وزن | ۱۷۱۵ کیلوگرم |
رانندگی با این خودرو از چند جهت لذت بخش است، اول ارگونومی خوب راننده است که علاوه بر دید خوب به اطراف، دسترسی مناسبی به ادوات داخلی دارد. دوما شتاب و کشش مناسب خودرو با توجه به وزنش است، با افزایش فشار پدال گاز سوبا M4 در دور موتور بالا باز شاهد عایق بندی خوب کابین هستیم. همچنین سواری نسبتا نرم خودرو در جاده است که ناشی از تعلیق خوب این خودرو است.
البته ناگفته نماند که با اتفاقاتی همانند لاماری ایما در این خودرو نیز روبرو هستیم برای مثال کشش و نوان خودرو طبق گفته ها شرکت آنقدرها بالا نمی باشد.
اصولا از یک ون ۵ متری نمی توان انتظار هندلینگ خاصی داشت اما به لطف ارتفاع از زمین نه چندان بالایش، پایداری و چسبندگی مقبولی را تجربه کردیم. ترمز ها نیز وضعیت رضایت بخشی داشته و از پس این هیکل بر می آیند. همچنین طبق تست های اعلامی موسسه ایمنی نه چندان مطرح CNCAP سوبا M4 موفق به کسب ۵ ساره ایمنی شده که حداقل از خودروهای وطنی دارای استاندارد ۸۵ گانه کشورمان محکم تر به نظر می رسد!
امکانات مهم فردا سوبا M4
– ۸ ایربگ – سیستم های ESP،TCS – رادار تغییرلاین
– رادار نقطه کور – رادار تصادف جلو – نور بالا اتومات
– ماساژور صندلی راننده – ۴ گرمکن و ۴ سردکن – صندلی دو ردیف برقی
– صندوق برقی – سقف پاناروما – نورپردازی کابین
به جرات می توان گفت که فردا سوبا M4 علیرغم قیمت بالا، یکی از پرآپشن ترین چینی های عرضه شده به بازار می باشد که توانایی رقابت با کره ای های مدعی را دارد.
وضعیت خدمات و قیمت فردا سوبا M4
به گفته فرداموتورز این محصول شامل ۵ سال یا ۱۰۰ هزار کیلومتر گارانتی میباشد که خوشبختانه با افزایش تعداد و فروش محصولات این خودروسازی می توان خدمات پس از فروش نسبتا خوبی را برایش متصور بود. فردا سوبا M4 هم اکنون(۶/۷) حدود ۲/۴ میلیارد تومان قیمت دارد که باعث شده رقبای کارکرده کره ای و ژاپنی زیادی را پیش روی خود ببیند.
البته بازار و مردم ایران نشان داده اند که همیشه از خودرویی که اسم دهان پرکن، رخ خوب و آپشن زیاد داشته باشد استقبال خوبی می کنند. مهم تریم موردی که به نطر من تهدید کننده جان خودروهای جدید توربو و الخصوص چینی ها است، بنزین بی کیفیت کشورمان می باشد که پیشنهاد می کنم حتما از بنزین با کیفیت(سوپر) یا لاقل اکتان استفاده کنید.
ویدئو بررسی فردا سوبا M4
با توجه به تفاسیری که از فردا سوبا M4 خواندید و شنیدید به نظر شما این خودروی خانوادگی ۷ نفره می تواند مدعی خوبی در مقابل رقبای صفر چینی یا کارکرده کره ای باشد و اصلا ارزش خرید دارد؟ حال شما با کامنت کردن نظر شخصی خود به افرادی که قصد خرید این خودرو را دارند کمک کنید.
نقد و بررسی
فردا سوبا M4
اگر اهل سفر هستید و به دنبال خرید خودرویی صفر کیلومتر در این بازه قیمتی می باشید، فردا سوبا گزینه ارزشمندی است که دارای چهره ای مصمم، آپشن های گیج کننده و شتاب خوبی است.
مزایا
- ظاهر جذاب و کمتر دیده شده
- کیفیت مناسب داشبورد و صندلی ها
- امکانات زیاد
- تنها ون لوکس هفت نفره صفر
- سواری نرم
- فضای داخلی بزرگ و راحت
- تنوع و کیفیت رنگ نسبتا بالا
- ردیف سوم جادار
- چراغ های تمام LED با گرافیک بالا
- صندوق بار حجیم مناسب سفر
معایب
- پیشرانه حساس به بنزین
- تک دیفرانسیل بودن
- حضور در رده قیمتی کراس اوورهای مطرح کره ای و ژاپنی