بررسی مزایا و معایب سانگ یانگ کایرون ، یکی از کامل ترین نوشته ها در مورد این بچه غول کره ای است که با وجود رقبای سرشناسش نتوانست به فروش بالایی برسد.
بعضی از خودروها با وجود قیمت نه چندان بالا، بسیار کمیاب هستند و اغلب فرصت رویت آن ها از خودروهای چند ده میلیاردی کمتر است البته محصولات برخی از برندها کلا اینگونه هستند برای مثال سانگ یانگ که ۱۸ سالی از حضورش در ایران می گذرد اما حدود ۶،۷ سالی است که به واسطه طیف جدیدی از محصولاتش جایگاه خود را در ایران تثبیت کرد. یکی از خودروهای نه چندان موفق سانگ یانگ کایرون است که سال های نسبتا زیادی از ورودش گذشته اما …
تاریخچه سانگ یانگ کایرون
تولید یک نسل از این خودرو کافی بود تا سانگ یانگ متوجه شکست شاسی بلند متوسط خود در بازار جهانی شود. در این میان تنها یک فیس لیفت را تجربه کرد که از قضا نمونه وارد شده به کشورمان نیز است. مونتاژ این خودرو در کشورهایی از جمله روسیه، اوکراین و کره صورت می گرفت.
سانگ یانگ کایرون برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ معرفی شد که دو سال پس از آن دچار فیس لیفت شد. در نمونه فیس لیفت چراغ های عقب و جلو و رینگ ها تغییر کرده بودند. این خودرو در واقع دارای ابعادی کوچکتر از رکستون و بزرگتر از کوراندو داشته که البته به واسطه مستقل بودن شاسی خودرو قابلیت بالایی در آفرود و جاده های ناهموار دارد.
خبر ورود این خودرو در اواخر دهه هشتاد به گوش رسید اما واردات آن بین سال های ۹۰ تا ۹۲ صورت گرفت. یکی از نکاتی که شرکت وارد کننده در زمان خیلی روی آن مانور می داد، موتور و گیربکس این خودرو است که تحت لیسانس بنز آلمان قرار داشت. این موضوع را درباره مدل چیرمن نیز شنیده بودیم! سر انجام این خودرو در سال ۲۰۱۴ به انتهای خط رسید و تولیدش متوقف گردید.
طراحی سانگ یانگ کایرون
سیاری از مردم هنگام مشاهده رخ جلوی سانگ یانگ کایرون به یاد بنز s class w221 می افتند که بیراه هم نیست و گویا بنز تنها در طراحی بخش فنی دخیل نبوده است. در رخ جلو شاهد چراغ هایی مثلثی شکل و نسبتا بزرگ هستیم که در فاصله ی کمی از مه شکن های روی سپر قرار گرفته اند. جلو پنجره کرومی رنگ و شبکه ورود هوا شباهت بالای به هم داشته و لبخند ملیحی را تحویل مخاطب می دهد. همچنین دو خط از بالای کاپوت شروع شده و تا چراغ ها امتداد پیدا کرده اند.
شباهت بیشتر برادران یا خواهران را با یک خال یا خط متوجه می شوند که از قضا کایرون نیز از این قاعده مستثنی نبوده و هنگام مشاهده نمای کناری اش خطوط افقی کشیده شده از چراغ عقب تا گلگیر جلو دقیقا همان نسخه ی اجرا شده روی اکتیون هستند. ابعاد بزرگ شیشه ها باعث دید مناسب به اطراف شده است. رینگ های ۱۸ اینچی با فاق زیادش با ابعاد خودرو هماهنگی دارد.
در طراحی عقب سانگ یانگ کایرون یک پیرمرد خسته خاصی نهفته است. خیلی از منتقدین اذعان داشتند که کسل کننده ترین قسمت خودرو همینجاست جایی که چراغ ها در فاصله ای یکسان از بالا و پایین صندوق تعبیه شده که می توانست بالاتر قرار بگیرند. شیشه عقب نیز همانند بقیه شیشه ها اندازه بزرگی داشته که برای شاسی بلندی با این هیکل نکته مثبتی است. در کل با وجود رقبایی نظیر نیسان مورانو و سانتافه اتاق قدیم شاهد ظاهر چندان چشمگیر و زیبایی نیستیم.
طراحان داخلی خودرو همان نسخه بیرون را در اینجا تکرار کرده اند و انصاف نیست از شباهت کابین کایرون با اکتیون بگذریم پس اهل فن می دانند که دیگر چه خبر است! کشیدگی طراحی داشبورد به سمت راننده باعث دسترسی خوب به ادوات حین رانندگی شده است. فرمان ۴ شاخ با پشت آمپر آنالوگ ساده همگی حرف از زبان طراحی کلاسیک می زنند که برای ما ایرانی ها کمی بی رنگ و لعاب است.
بعد از حدود ۱۶۰ هزار کیلومتر کارکرد با اینکه چرم صندلی ها و رنگ ادوات کنترلی افت کرده است اما باز شاهد کیفیت قابل قبولی هستیم که حتی از برخی چینی های صفر کیلومتر بهتر ظاهر می شود. اگر از بیرون خودرو به فاصله زیاد بین درب عقب تا چراغ عقب دقت کنید با خود می گویید که حتما این خودرو ۷ نفره است اما چیزی غیر از یک ۵ نفره ی بزرگ نیست.
اطلاعات فنی و رانندگی Ssangyong Kyron
همان ابتدا به موتور و گیربکس تحت لیسانس بنز این خودرو اشاره کردیم اما نکته قابل توجه مشترک بودن موتور این خودرو با سانگ یانگ چیرمن و رکستون نسل اول است که توان نسبتا بالا با وجود حجم موتور بالا را باید مدیون طراحی آلمانی انجینش باشد.
حجم موتور | ۳/۲ لیتری |
تعداد سیلندر | ۶ سیلندر تنفس طبیعی |
محور محرکه | دو دیفرانسیل (۴WD) |
قدرت | ۲۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۱۲ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته اتوماتیک |
شتاب صفر تا صد | ۱۲ ثانیه |
وزن | ۱۹۵۰ کیلوگرم |
قاعدتا از یک شاسی بلند دو تنی نباید انتظار شتاب و سرعت بالایی داشته باشیم اما با این حال شاهد شتابگیری مناسب و تقریبا در حد و اندازه های رقیبانش هستیم. چیزی که سانگ یانگ کایرون را بیشتر از هر چیزی از رقبایش متمایز می کند گشتاور بالا، دیفرانسیل هوشمند در کنار زاویه ورود و خروج خوبش است که حس اطمینان خوبی به راننده می دهد.
هنگام تخته گاز با کایرون با اینکه با گیربکس چندان بروز و عجیبی روبرو نیستیم اما سرعت و نحوه تعویض دنده ها قابل قبول است، نکته قابل توجه این گیربکس اذیت نکردن و فشار کم روی موتور است به طوریکه دنده ها را در مرز دور موتور ۵۳۰۰ عوض می کند. عجیب تر از ظاهر خودرو، مصرف سوختش است که با کمی رانندگی پر گاز در شهر کوهپایه ای مانند تهران به ۲۲ یا ۲۳ لیتر می رسد البته از باک ۹۵ لیتری اش هم نباید غافل شد!
صحبت درباره هندلینگ و چسبندگی در خودروهای شاسی بلند کمی خنده دار و غیر اصولی است در این خودرو نیز با وجود ارتفاع و فاق لاستیک زیاد اوضاع چندان مناسب نیست و پیشنهاد می کنیم که زیاد اذیتش نکنید. این داستان در مورد ترمزها نیز صدق می کند و در ترمزهای ناگهانی شاهد غلت خوردن خودرو روی لاستیک هستیم.
امکانات مهم سانگ یانگ کایرون
– ۶ ایربگ – ۲ گرمکن – صندلی های جلو برقی
– تهویه اتومات و دوگانه – سانروف – سنسور باران
سانگ یانگ کایرون از لحاظ آپشنی در حد متوسطی قرار داشته و به وضوح در مقابل رقیبی مانند سانتافه و حتی چینی های صفر کیلومتر کم می آورد البته این مقدار آپشن برای ۱۲ سال پیش نعمتی بوده است!
وضعیت خدمات و قطعات سانگ یانگ کایرون
محال است که اسم سانگ یانگ بیاید و ما یاد خدمات پس از فروش ضعیفش نیفتیم البته که این امر به دلیل عملکرد ضعیف رامک خودرو از همان زمان ثبت نام تا تحویل خودرو است که خیلی از مالکان از این موضوع شکایت دارند.
کایرون به نوبه ی خود خودروی پرخرجی نبوده و اتفاقا به گفته مالک نمونه مورد بررسی در طول این سالیان استهلاک زیادی نداشته است.
نقد و بررسی
سانگ یانگ کایرون
اگر خودرویی خانوادگی و مخصوص سفر می خواهید که از پس بیشتر جاده ها بر بیاید و به دنبال خرید چینی صفر کیلومتر نیستید، سانگ یانگ کایرون گزینه ارزنده ای است.
مزایا
- کیفیت معقول
- کابین بزرگ
- قدرت فنی خوب
معایب
- بازار خرید و فروش ضعیف
- خدمات و قطعات نه چندان زیاد