بررسی مزایا و معایب ولوو C70 ، مقاله ای کامل در مورد این خودروی کروک کم فروش بازار ایران است.
سال جدید که می رسد با خودش خیلی چیزها می آورد؛ طراوت، شادابی و حال خوب که بیشتر آن ها را باید مدیون فصل جذابی به نام بهار باشیم! البته برای درک بهتر این حال خوب نیاز به یک بهانه داریم. بهانه ای به نام خودروی کروک به همین خاطر در یک روز آفتابی به سراغ خودروی سقف بازی رفتیم که کمتر کسی با آن آشنایی دارد، ولوو C70 سوئدی پرآوازه ای است که مدت زیادی از حضورش در ایران می گذرد اما بهایی چندانی به آن داده نشده است!
تاریخچه ولوو C70
این خودرو تاکنون در دو نسل به بازار جهانی عرضه شده که سهم بازار کشورمان تنها نسل دوم آن بوده است. C70 برای رقابت با خودروهایی نظیر بی ام و سری ۳ و بنز CLK پا به میدان گذاشت.
اولین نسل ولوو C70 در سال ۱۹۹۶ در نمایشگاه خودرو پاریس در دو نوع کوپه و کانورتیبل معرفی شد البته نسخه کانورتیبل با فاصله زمانی یکساله آمد. در بازار جهانی این خودرو با انواع و اقسام موتور و گیربکس وجود دارد اما قوی ترین نسخه آن ۲/۴ لیتری ۵ سیلندر است.
سر انجام در سال ۲۰۰۶ نسل اول C70 جایش را به نسل دوم داد، این نسل که در نمایشگاه خودرو فرانکفورت رونمایی شد، در سال ۲۰۱۰ دچار اولین تغییراتش در قالب فیس لیفت گردید و رخ جلو تقریبا تغییرات زیادی کرده بود. سال ۹۲ بود که افرا موتور تصمیم به واردات این خودرو گرفت و هم اکنون در بازار تنها با مدل ۲۰۱۳ قابل خریداری است.
طراحی ولوو C70
بحث درباره ی ظاهر این خودرو مقوله نسبتا پیچیده ای است. اصولا خودروهای ولوو ابدا زشت نیستند چه بسا دارای ظاهر منحصر به فرد خود می باشند اما در این خودرو قضیه کمی فرق دارد و با قطعیت نمی توان گفت که زشت است یا زیبا!
در نمای جلویی ولوو C70 شاهد کاپوتی کشیده دارای دو خط ملایم و پوزه پایینش هستیم که چراغ های کشیده به همراه جلو پنجره چهارضلعی اش روی آن قرار گرفتند. سپر خودرو نیز طراحی عجیبی نداشته و تنها دو مه شکن در طرفین به همراه شبکه ورودی هوا دیده می شود.
هنگامی که از بغل به C70 نگاه می کنیم، با دو دسته خط افقی روبرو می شویم که یکی از چراغ جلو تا چراغ عقب و دیگری از پایین گوشه سپر جلو تا عقب امتداد یافته است. روی درب نیز تورفتگی ایجاد شده است که از سادگی خودرو کاسته است همچنین رینگ ها از نوع ۷ پر دوبل با سایز ۱۸ می باشد که تاثیرش برروی سواری را جلوتر بازگو میکنیم.
طراحان قسمت پشتی ولوو C70 راحت راحت ۱۰ سالی مسن تر از طراحان جلویی هستند به طوریکه رخ عقب طراحی کلاسیک تری داشته و از آنجایی که اغلب خریداران اینگونه خودروها جوانان هستند پس یک نکته ی منفی برایش محسوب می شود. چراغ های عقبی بزرگ و مثلثی شکل هستند که با کروم کاری روی سپر و خروجی های اگزوز تناسب دارد.
در نمای داخلی نیز همان سادگی رخ بیرون وجود دارد. در میانه داشبورد دریچه های تهویه مطبوع در عین سادگی طراحی شده اند و در زیر آن ها تعداد زیادی ادوات و دکمه های مربوط به سیستم صوتی و تهویه مطبوع بر روی قسمت نقره ای رنگ قرار گرفته است. فرمان سه شاخ و پشت آمپر آنالوگش به رسم دیگر بخش ها طراحی کلاسیکی دارد.
استفاده از رنگ کرم برای رودری و چرم صندلی ها فضای دلبازتری را ایجاد کرده اند مخصوصا هنگامی که سقف خودرو باز است. کیفیت کابین با توجه به شناختی که از این برند داشتیم بسیار قابل توجه بود و با وجود کارکرد حدود ۱۲۰هزار کیلومتری این خودرو، افت چندانی دیده نمی شود. با اینکه ولوو C70 خودرویی ۴ نفره است اما عملا بیشتر به درد دو نفر می خورد تا ۴ نفر!
اطلاعات فنی و رانندگی Volvo C70
انصافا این خودرو همه چیزش به همه چیزش می آید، حالا یعنی چه!؟ در با کیفیت بودن بخش فنی این خودرو شکی نیست مخصوصا دارا بودن تکنولوژی ۵ سیلندرش اما واقعا عملکرد فنی اش حداقل روی کاغذ به رقبا نمی رسد.
یکی از دلایل شتاب و قدرت معمولی ولوو C70 را باید وزن بالای آن دانست که آن هم بخاطر اضافه وزن سقف کروکش است. البته آنجایی اوضاع بدتر می شود که بوست پایین و لگ بالایش دست به دست هم داده اند که اینگونه می شود باید برای شتابگیری اش کمی حوصله به خرج دهید.
بعد از ضد حالی که خوردیم، کیفیت سواری ما را شگفت زده می کند به طوریکه نسبت به رقبای خود نرم تر ظاهر می شود. نکته ی مثبت دیگر این خودرو هندلینگ و پایداری اش است که در کنار امنیت بی نظیرش جای نگرانی باقی نگذاشته است. اصلا بحث ایمنی که می شود نام درخشان ولوو می درخشد! یکی از نکات ایمنی که در طراحی این خودرو صورت گرفته است، قرارگیری سرنشینان خودرو پایین تر از خودروهای معمولی است، که این مورد باعث جلوگیری از پرت شدن به بیرون هنگام تصادفات می شود.
امکانات مهم ولوو C70
– ۶ ایربگ – ساب جلو – گرمکن صندلی های جلو
– سنسور باران – کروزکنترل – صندلی های جلو برقی
این خودرو از نظر آپشن تنها در یک نسخه وارد کشورمان شده است که واقعیتش را بخواهید آن هم خیلی پر و پیمان نیست و در مقابل رقبا کار سختی را پیش رو دارد.
وضعیت خدمات و قطعات ولوو C70
باز اگر تا اینجای کار همه چیز قابل قبول و چشم پوشی برای خریدار باشد، بحث خدمات و حتی استهلاک این خودرو همانند آب سردی بر پیکر مخاطب است. خلاصه که تامین لوازم یدکی ظاهری و فنی ولوو c70 کار آسانی نیست و هزینه ی کمی هم ندارد!
نقد و بررسی
ولوو c70
اگر از هزینه و خرج های بنز و بی ام و می ترسید به دنبال ولوو C70 بیاید، نه اینکه خودروی بدی باشد نه ولی خیلی همه چیزش معمولی و در سطح متوسطی برای این رده قیمتی است.
مزایا
- کیفیت خوب
- ایمنی بالا
معایب
- ظاهر نه چندان جذاب
- شتاب معمولی
- بازار خرید و فروش ضعیف