بررسی مزایا و معایب تویوتا پریوس ، مقاله ای کامل و مهم برای خریداران و علاقه مندان به این خودرو محسوب می شود چرا که در آن از تمامی نکات این خودرو صحبت شده است.
نوبتی هم که باشد نوبت خودروی هیبریدی است؛ آن هم از نوع ژاپنی اش. به جرات می توان گفت که تویوتا پریوس یکی از معروف ترین خودروهای تویوتا در بازار های جهانی به شمار می رود. امروز به سراغ بررسی این کم اشتهای پرطرفدار رفته ایم.
تاریخچه تویوتا پریوس
با افزایش جمعیت و در پی آن افزایش مصرف منابع، خودروسازی ها به دنبال کاهش مصرف منابع سوخت و آلودگی محیط زیست دست به تولید خودروهایی هیبریدی و الکتریکی زدند. تویوتا یکی از این خودروسازی ها بود که مدل پریوس را به بازار جهانی معرفی کرد.
اولین نسل از این خودرو در سال ۱۹۹۵ معرفی گردید و امکان تست رانندگی آن برای عموم بود. دو سال بعد پا به خیابان ها گذاشت و در همان سال جایزه برترین خودروی ژاپن را دریافت کرد. البته در سال ۲۰۰۰ بود که تویوتا تصمیم به عرضه این خودرو در کشورهای مختلف گرفت. در امریکا پریوس به عنوان مدل بزرگتر کرولا و کوچکتر کمری فروخته شد.
پس از آن در سال ۲۰۰۳ نسل دوم پریوس در نمایشگاه بین المللی خودرو نیویورک به عنوان مدل ۲۰۰۴ رونمایی شد. این نسل دچار بازطراحی قرار گرفت و به صورت لیفت بک در آمد. نکته جالب این است که این خودرو در بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ با نام فاو پریوس در چین عرضه شد.
و اما فروش ترین نسل تویوتا پریوس، سومین نسل بود که رکورد بسیار خوبی را ثبت کرد. این نسل در سال ۲۰۰۹ معرفی و به فروش رسید. همچنین این نسل دوباره توانست تا جایزه برترین خودرو سال ژاپن را بدست آورد. طبق تحقیقاتی که روی این خودرو صورت گرفت، در زمان خود کمترین آلودگی ممکن را تولید می کرد. این نسل به طور بسیار محدود و تعداد اندکی به کشور وارد شده است.
خودروی مورد بررسی ما از نسل چهارم است که از این نسل در سال ۲۰۱۵ رونمایی شد و در همان سال به فروش رسید. این نسل تا سال ۲۰۲۱ روی خط تولید قرار داشت و در طی این سالیان دچار یک فیس لیفت شد که البته سهم کشورمان تنها نمونه قبل از فیس لیفتش بود. این خودرو از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ در کشورمان وجود دارد.
آخرین نسل معرفی شده از تویوتا پریوس پارسال (۲۰۲۲) در نمایشگاه خودروی ژاپن در معرض نمایش عموم مردم قرار گرفت و در بازار هایی مانند آمریکای شمالی نیز به فروش می رسد.
طراحی تویوتا پریوس
در نمای جلویی تویوتا پریوس با چراغ هایی سه گوش و نسبتا بلندی روبرو هستیم که لنزها در آن خودنمایی می کنند. همه اینها باغث شده تا چهره ی خشنی برای این خودرو ایجاد شود. کاپوت کشیده و دماغه پایین خودرو ما را به یاد خودروهایی داخلی نظیر ۲۰۶ می اندازد. خطوط شکسته روی سپر خودرو نیز به نوبه ی خود خاص است.
نمای جانبی پریوس، پر است از خطوط تیز کوتاه و بلندی که سعی در زیبا نشان دادن خودرو دارند. یکی از خطوط از پشت لاستیک عقب شروع شده و دیگری از روی درب عقب تا صندوق خودرو. ستون c خودرو نیز با رنگ مشکی براق به ملایمت روی صندوق خوابیده است. البته تویوتا می توانست با استفاده از رینگ های بزرگتر از ۱۷ اینچ به زیبایی هر چه بیشتر خودرو کمک بیشتری کند.
با نگاهی به نمای عقبی تویوتا پریوس، با صندوق عمود و صافی برمی خوریم که به چراغ های کشیده و کم عرض و همچنین قسمت کوچک شیشه مزین شده اند. همچنین شیشه عقب خودرو به صورت تخت قرار گرفته که روی آن برف پاک کن بزرگی خوابیده است. در قسمت پایین سپر نیز قسمت پلاستیکی کار شده است که به ظاهر اسپرتش کمک کرده است.
در کل، طراحی ظاهری تویوتا پریوس طوری است که شما از آن خوشتان می آید و یا کاملا بدتان می آید. طراحی خاص این خودرو باعث این امر شده است.
نمای داخلی تویوتا پریوس نیز همانند بیرونش عجیب و خاص است. از دو رنگ بودن داشبورد تا اهرم تعویض دنده قرار گرفته در زیر پنل تهویه و محل قرارگیری صفحه کیلومتر . البته که استفاده از ادوات داخلی به علت جاگیری خوبشان، قابل چشم پوشی نیست. کیفیت کابین به طور محسوسی از رقبای خود بالاتر است و حس اطمینان خوبی را به سرنشینان می دهند. در قسمت هایی از کابین از رنگ آبی استفاده شده که نشان دهنده هیبرید بودن خودرو است که در کمری نیز این مهم را مشاهده کردیم.
فضای داخلی کابین تویوتا پریوس، برای سرنشینان جلو کافی و راحت است اما فضای پا برای سرنشینان عقب کمی اذیت کننده است و اگر قد شما بیش از ۱۸۰ باشد دچار مشکل خواهید شد. اما فضای بار خودرو به علت طراحی مکعبی شکل صندوقش بزرگ است.
اطلاعات فنی و رانندگی Toyota Prius
می رسیم به بخش پرحاشیه ی این خودرو ، تویوتا پریوس از یک موتور بنزینی به همراه یک موتور الکتریکی بهره می برد که به طور خلاصه؛ فعالیت موتور الکتریکی در سرعت های پایین(زیر ۵۰ کیلومتر) است و با عبور سرعت از آن، موتور بنزینی وارد مدار می شود.
حجم موتور | ۱/۸ لیتری با موتور الکتریکی |
تعداد سیلندر | ۴ |
محور محرکه | تک دیفرانسیل(FWD) |
قدرت | ۱۲۲ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۲ نیوتن متر |
گیربکس | ECVT |
شتاب صفر تا صد | ۱۱/۵ ثانیه |
وزن | ۱۳۹۵ کیلوگرم |
هنگام شروع حرکت با تویوتا پریوس، از آنجایی که موتور الکتریکی در مدار است، خودرو واکنش خوبی از خود نشان داده و با شتاب مناسبی از جا کنده می شود. سر و صدای خودرو هنگام سکون بسیار کم بوده گویا که آدم را به شک می اندازد. با عبور سرعت خودرو از ۵۰ کیلومتر و روشن شدن موتور بنزینی، صدای موتور کمی وارد کابین می شود البته که گیربکس CVT اش هم در این آرامش بی تاثیر نبوده است.
ارگونومی کابین و دید به اطراف نسبتا خوب است اما در عقب هنگتم پارک کمی مشکل ساز خواهد بود. هنگام رانندگی با پریوس به علت قرارگیری پشت آمپر در وسط داشبورد کمی نیاز به زمان و عادت کردن دارید. مصرف سوخت این خودرو نیز با توجه به کیفیت بنزین کشورمان کمی بالاتر از عدد اعلامی است اما باز هم بسیار پایین است.
هندلینگ و ترمز های پریوس به علت استفاده از سیستم های امنیتی بالا، از اطمینان خوبی برخوردار هستند. البته که این مهم در نمونه ای که از رینگ ۱۷ اینچی برخوردار است به مراتب بهتر می باشد.
یکی از قابلیت های فنی جالب این خودرو، سیستم بازیابی انرژی ترمز است که در هنگام گاز ندادن به خودرو این امر اتفاق می افتد.
امکانات مهم تویوتا پریوس تیپ C
به جرات می توان گفت که پریوس از معدود ژاپنی هایی است که می تواند در بحث آپشنی، در مقابل کره ای ها قدعلم کند.
– ۷ ایربگ – کروز کنترل هوشمند – رادار نقطه کور
– رادار تغییر لاین – رادار جلوگیری از تصادف – رادار تابلوخوان
– سیستم ESP – اتوپارک – سنسور باران
– نوربالا اتومات – سیستم تهویه اتومات و دوگانه – گرمکن صندلی های جلو
۳ تیپ برای تویوتا پریوس در بازار کشورمان وجود دارد که به ترتیب C و B و A پر آپشن ترین هستند.
نقد و بررسی
تویوتا پریوس
اگر از آن دسته افرادی هستید که به سلامت محیط زیست اهمیت می دهید و به دنبال خودرویی با کیفیت و بی آزار می گردید تویوتا پریوس منتظر شماست.
مزایا
- استهلاک پایین
- شتاب مناسب
- امکانات مناسب
- کیفیت بالاتر از رقبا
معایب
- ظاهر نه چندان عامه پسند