جامع ترین بررسی مزایا و معایب سانگ یانگ کوراندو ، مقاله ای کامل در مورد این کراس اوور کره ای است.
بسیاری از باورهای ما مردم در دنیا نادرست هستند. یکی از آن ها پرفروش بودن همه ی خودرو های کره ای است بطوریکه امروز به سراغ بررسی محصول کره ای رفتیم که هم خودش و هم برندش در کشورمان طرفداران زیادی ندارند. سانگ یانگ کوراندو کراس اووری است که با وجود سال های نسبتا طولانی حضورش به فروش بالایی دست نیافت.
تاریخچه سانگ یانگ کوراندو
خودروسازی سانگ یانگ، خودروی کوراندو را در قالب چهار نسل به بازار فرستاده است که سهم بازار کشورمان نسل دوم و سوم آن بوده است.
اولین نسل از سانگ یانگ کوراندو در سال ۱۹۷۶ و حوالی جنگ جهانی طراحی و تولید گردید که البته این نسل ماحصل مشارکت سانگ یانگ و جیپ بود. این خودرو در اوایل عرضه با نام جیپ به بازار آمد و بعدها در سال ۱۹۸۳ به سانگ یانگ تغییر یافت.
ما ایرانی ها با نسل دوم کوراندو که در سال های اوج واردات خودرو به کشورمان آمد، آشنایی خوبی داریم. این نسل در حوالی سال ۱۹۹۴ معرفی شد و در سال ۸۵ شمسی با هر دو نوع موتور ۲/۳ و ۳/۲ لیتر وارد کشورمان گردید. البته این نسل به علت ظاهر نه چندان جذاب و استهلاک بالا به فروش بالایی دست پیدا نکرد.
نسل سوم این خودرو که به سانگ یانگ نیو کوراندو معروف است در سال ۲۰۱۰ پایش به خیابان های کره باز شد و در سال ۹۴ شمسی وارد ایران شد تا با هموطنانی همچون توسان و اسپورتیج دست به یقه شود. این نسل دو فیس لیفت را برروی خود تجربه کرد که از شانس خوبمان هر دو نسل وارد کشور شده اند یکی در سال ۲۰۱۷ و دیگری ۲۰۱۸ که تفاوت هایی در سپر ، رینگ و امکانات رفاهی دارند.
آخرین نسل ارائه شده از کوراندو به بازار جهانی در سال ۲۰۱۹ رونمایی شد و تاکنون روی خط تولید قرار دارد. این نسل دارای مدل تمام الکتریکی نیز می باشد که پیشرفت زیادی برای این خودروساز محسوب می شود.
طراحی سانگ یانگ کوراندو
در نمای جلویی کوراندو، با کاپوتی با ارتفاع نسبتا بالایی طرف هستیم که چراغ های بزرگ و کشیده جلوی کاپوت قرار گرفته اند. جلو پنجره نسبتا بزرگ و مستطیلی شکلش راه ارتباطی بین چراغ ها است که نمایی لوکس و باوقارتری نسبت به نمونه قبل فیس لیفت را دارند. استفاده از پلاستیک های مشکی رنگ روی سپر به همراه مه شکن های L شکل باعث شده تا حس اسپرتی خوبی به ماشین بدهند.
چیزی که در نمای جانبی بسیار واضح است، ارتفاع بالاتر سانگ یانگ کوراندو نسبت به رقبایی همچون اسپورتیج و توسان می باشد.البته شیشه های کوتاه خودرو و خطوط ناموازی که روی درب ها کشیده شده اند در این امر بی تاثیر نبوده لند. رینگ ها نیز سایز ۱۸ اینچی دارند که به واسطه طراحی شان ظاهر تهاجمی داده اند.
نمای عقبی کوراندو هماهنگی خوبی با رخ جلو داشته و استفاده از چراغ های کشیده و عمودی به همراه دو خروجی اگزوز در طرفین دیفیوزر باعث شده تا ظاهر اسپرت تری را مشاهده کنیم.با اینکه عرض خودرو نسبت به نمونه قبل فیس لیفت بیشتر شده اما همچنان عرض کم نسبت به رقبا مشهود است.
در داخل کابین سانگ یانگ کوراندو از المان هایی نسبتا تکراری که در بیشتر خودروها دیده بودیم استفاده شده و استفاده از یک صفحه نمایش در وسط و دریچه تهویه مطبوع کشیده کمی قدیم به نظر می رسد. ارتفاع بالای داشبورد شاید کی اذیت کننده باشد اما استفاده از طرح چوب بر روی داشبورد به زیبایی این بخش کمک کرده است. فرمان سه شاخ نیز خوش دست است. کیفیت کابین همانند دیگر رقبای کره در حد متوسطی بوده و راضی کننده است.
یکی از نقاط قوت خوب این خودرو، فضای داخلی کابین است که نه از نظر ارتفاع و نه از نظر فضای پا چه برای سرنشینان جلو و چه عقب هیچ مشکلی وجود ندارد. فضای صندوق نیز برای یک خانواده ۴ نفره به خوبی پاسخگو می باشد.
اطلاعات فنی و رانندگی Ssangyoung Korando
شاید یکی از دلایل شکست این خودرو در فروش همین بخش باشد، جایی که حجم کمتر موتورش نسبت به رقبا کاملا به چشم می آید. البته که این مورد در بیشتر خودروهای این کمپانی دیده می شود. ای کاش که سازنده با استفاده از یک توربوشارژ دهان تمامی رقبا را می بست.
حجم موتور | ۲ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر تنفس طبیعی |
محور محرکه | دو دیفرانسیل (۴wd) |
قدرت | ۱۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۹۷ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک |
شتاب صفر تا صد | ۱۱ ثانیه |
وزن | ۱۶۸۰ کیلوگرم |
شروع حرکت با کوراندو کاملا معمولی و بدون هیجان است اما با دور گرفتن خودرو، اوضاع کمی بهتر می شود. هندلینگ و فرمان پذیری خودرو به طرز عجیبی ضعیفتر از رقبای خود است و حرکت گهواره ای حتی در سرعت های پایین نیز دیده می شود که علت این امر را باید ارتفاع بیش از حد بالا و عرض کم دانست البته که لاستیک های ۲۲۵ اینچ نیز بی اثر نیستند.
دو دیفرانسیل بودن این خودرو مزیت بزرگی است که به همراه زاویه ورود و خروج نسبتا خوبش، می تواند شما را در مشیرهای ناهموار یاری کند.
امکانات مهم سانگ یانگ کوراندو پرمیوم پلاس
لازم به ذکر است که مدل ۲۰۱۸ فقط در نسخه های پرمیوم پلاس وجود دارد و برای مدل های ۲۰۱۵ تنها سه تیپ اپتیموم ، پرمیموم و پرمیوم پلاس
– ۸ ایربگ – سیستم تهویه اتومات – کروز کنترل هوشمند
– سنسور باران – گرمکن صندلی های جلو – گرمکن فرمان
– سانروف – صندلی های جلو برقی – سردکن صندلی راننده
سانگ یانگ کوراندو از لحاط آپشنی کمبود خاضی ندارد و در حد رقبا ظاهر می شود.
نقد و بررسی
سانگ یانگ کوراندو
این خودرو نسبت به رقبای خود قیمت منطقی تری دارد لذا اگر بودجه خرید آن ها را ندارید این یک گزینه مناسب است.
مزایا
- استهلاک پایین
- کابین بزرگ
- امکانات مناسب
معایب
- بازار خرید و فروش ضعیف
- شتاب ضعیف