بررسی مزایا و معایب رنو فلوئنس ، مقاله ای مفید درباره ی این فرانسوی کم شمار است.
{مقالات بیشتر}: مشاوره تلفنی خرید خودرو
سگمنت سدان های اقتصادی و جمع و جور بازار تقریبا شلوغ ترین بازه ی رقابتی بوده به طوریکه از هر برندی تقریبا یک محصول وجود دارد. البته که باید گفت سردسته ی آن ها از نظر فروش خودروهای کره ای هستند. یکی از خودروهای این سگمنت رنو فلوئنس می باشد که با گذشت ۱۰ سالی از ورودش، کهنه کار کم فروغی محسوب می شود.
تاریخچه رنو فلوئنس
با معرفی این خودرو بسیاری از افراد آن را نمونه جدید رنو مگان می پندارند اما واقعیت مطلب چیز دیگری است، در واقع رنو مگان خود محصولی کاملا متفاوت نسبت به فلوئنس است.
رنو فلوئنس تنها در قالب یک نسل و با چند فیس لیفت جزئی به بازار های جهانی رسید. این خودرو برای اولین در سال ۲۰۰۹ معرفی شد که بر اساس پلتفرم مشترک رنونیسان ساخته شده بود. این خودرو در کشور های مختلفی از جمله آرژانتین، روسیه، هند و کره و ترکیه مونتاژ می شد. این خودرو در بازار کره جنوبی با نام رنوسامسونگ SM3 عرضه می شد.
نسخه فیس لیفت فلوئنس در سال ۲۰۱۲ رونمایی شد که طی آن تغییراتی در جلوپتجره، رینگ ها و آپشن ها صورت گرفته بود همچنین فیس لیفتی برای سال ۲۰۱۵ در نظر گرفته شد که تغییرات چندانی با قبلی نداشت و تنها در دیلایت و چراغ ها متفاوت بود.
خوشبختانه بازار کشورمان شاهد هر دو نسخه، یعنی قبل و بعد از فیس لیفت بوده است. سال ۹۱ بود که نسخه قبل از فیس لیفتش توسط نگین خودرو وارد کشور شد و درست ۲ سال پس از آن یعنی سال ۹۳ نسخه فیس لیفتش در سه مدل E2 و E4 و دنده ای در کشورمان حضور پیدا کرد. نکته قابل توجه این است که بعضی از فلوئنس ها مونتاژ کره و بعضی مونتاژ ترکیه هستند که این موضوع در مدل E4 نمود بیشتری دارد.
طراحی رنو فلوئنس
لازم به ذکر است که نمونه مورد بررسی ما مدل E4 سال ۲۰۱۷ به عبارتی آخرین نمونه های وارد شده به کشور می باشد.
در نمای جلویی فلوئنس لوگو بزرگ قرار گرفته ی رنو در مرکز جلو پنجره پیانویی و باریک که چراغ های بزرگ و بیضی شکل را به هم مرتبط کرده است را مشاهده می کنیم. کروم کاری دور مه شکن ها و شبکه ی ورود هوا تناسب خوبی با رخ جلو دارند. همچنین خطوط روی کاپوت باعث تهاجمی تر شدن ظاهر خودرو شده اند به طوریکه در نگاه اول شاهد چهره ی عصبانی ای هستیم.
{مقالات بیشتر}: راهنمای خرید بهترین خودرو تا یک میلیارد تومان
هنگام مشاهده رنو فلوئنس از بغل، برآمدگی روی کاپوت و پوزه ی خودرو جلب توجه می کند. همچنین خط کشیده شده از گلگیر جلو تا چراغ عقب و خطوط دور گلگیرها باعث عضلانی تر شدن خودرو شده اند به طوریکه از رقبای خود حجیم تر به نظر می رسد. رینگ ها نیز از نوع ۱۰ پر ۱۷ اینچی می باشد.
در طراحی پشتی فلوئنس همانند جلوی خودرو از چراغ های نسبتا کشیده و بیضوی استفاده شده که در کنار خروجی اگزوز کار شده در قسمت پلاستیکی سپر ظاهری، جذاب و معقولی را ایجاد کرده اند هرچند که مانند سراتو YD الانترا مشتری جذب کن نیست اما طراحی خانوادگی تری دارد.
با ورود به کابین شاهد طراحی نسبتا آشنایی هستیم که قبلا در خودروهایی مانند اسکالا دیده بودیم. در میانه داشبورد برخلاف رقبای کره ای اش با طراحی متفاوت تری سر و کار داریم به طوریکه از بالا تا پایین بین اجزای تعبیه شده فضایی ایجاد شده است برای مثال به فاصله بین مانیتور تا دریچه ها و یا دریچه ها تا ادوات داخلی دقت نمایید. اینگونه طراحی مانند رقبایش هیجان انگیز نیست اما لوکس تر و خانوادگی تر است!
کیفیت رویه داشبورد و رودری های رنو فلوئنس در حد رضایت بخشی بوده و می توان گفت که یک پله از رقبایش بهتر است و بعید است که در کارکردهای بالاتر شاهد افت زیادی باشیم. فضای داخلی و صندوق به لطف ارتفاع و طول زیاد خودرو مناسب و برای خانواده ۴ نفره کافی است.
اطلاعات فنی و رانندگی Renault Fluence
می رسیم به بخشی از رنو فلوئنس که هم جذاب است و هم دلسرد کننده! جذاب به دلیل قدرت و شتاب بالاتر از انتظار، دلسردکننده بخاطر گیربکسی که راحت است اما از لذت رانندگی می کاهد.
حجم موتور | ۲ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر تنفس طبیعی |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۴۴ اسب بخار |
گشتاور | ۱۹۴ نیوتن متر |
گیربکس | CVT |
شتاب صفر تا صد | ۱۰/۹ ثانیه |
وزن | ۱۴۰۶ کیلوگرم |
رانندگی با این خودرو از نظر شتاب و قدرت شباهت بالایی به رقبای خود دارد. به لطف عایق بندی خوب کابین، صدای بالایی را احساس نکرده اما گیربکس CVT اش در دور موتورهای بالا کمی صدای آزاردهنده را به اتاق منتقل می کند.
رنو فلوئنس کلا خودرویی راحت الاستفاده و نرمی است که این مهم را در کیفیت سواری اش میبینیم. علاوه بر این هندلینگ و چسبندگی خودرو در سطح قابل قبولی قرار دارد و پایداری خوبی را در پیچ ها داریم. همچنین ایمنی و ترمز های خودرو در سطح بالایی بوده و قابلیت اطمینان بالایی دارد.
نباید فراموش کرد که نمونه دنده ای این خودرو با گیربکس ۷ سرعته نیز در بازار وجود دارد که به جرات می توان گفت یکی از بهترین قدرت و شتاب را در اختیار خریداران در این رده قرار می دهد.
امکانات مهم رنو فلوئنس E4
همانطور که گفتیم فلوئنس دارای سه مدل دنده ای، E2 و E4 می باشد که به ترتیب نیم فول، نیم فول و فول محسوب می شوند. یکی از نکاتی که باید در مورد این خودرو توجه کرد مونتاژ کره یا ترکیه بودن آن می باشد که از نظر آپشنی تفاوت چندانی بین آنها نیست و تنها در رنگ تریم داخلی متفاوت هستند، ترکیه(کرم) و کره( مشکی)
– ۶ ایربگ – ترمز پارک برقی – سیستم صوتی بوز
– سیستم تهویه اتومات و دوگانه – کیلس استارتر – سانروف
– گرمکن صندلی های جلو – سنسور باران – کروزکنترل
وضعیت خدمات و قطعات رنو فلوئنس
نگین خودرو یکی از نمایندگی هایی بود که مشتریان زیادی از آن ناراضی بودند چرا که در تحویل خودروها به مردم تاخیر زیادی داشت و بعضا مشتری ها را با هزینه جانبی بیشتری روبرو می کرد اما در سالیان اخیر به مراتب این وضعیت بسیار بهتر شده و نمایندگی های نسبتا زیادی در کلان شهر ها وجود دارد.
نقد و بررسی
رنو فلوئنس
هم اکنون رنو فلوئنس با قیمت کمتری نسبت به رقبا قابل خرید است لذا اگر به دنبال خودرویی خانوادگی با کیفیت و خوش ساخت هستید، این یک گزینه مناسب است.
مزایا
- کیفیت خوب
- شتاب خوب
- ایمنی بالا
معایب
- بازار ضعیفتر از کره ای ها