بررسی مزایا و معایب رنو داستر ، مقاله ای کامل و جامع در مورد این کراس اوور فرانسوی است که برای رقابت با چینی ها پای به میدان گذاشت.
اگر در خیابان از شهروندان عادی در مورد سخت ترین کار دنیا پرس و جو کنید، حتما به کار در معدن خواهید رسید اما اگر از یک ماشین باز سئوال کنید یکی از پاسخ ها دیدن شاسی بلند فرانسوی است! به خصوص در ایران که حتی تعداد شاسی بلندهای آلمانی نیز بیشتر است. حال به سراغ یکی از معدود کراس اوورهای فرانسوی رفتیم که از قضا ما ایرانی ها آشنایی خوبی با آن داریم. رنو داستر محصولی معروف در بین افرود بازان است که فروش نسبتا بالایی را تجربه کرده است.
تاریخچه رنو داستر
این خودرو تاکنون با دو نسل در بازار جهانی حضور پیدا کرده است. البته در بسیاری از کشورها این خودرو را با نام داچیا می شناسند که در واقع تولید کننده رومانیایی خودروهای رنو است. سهم کشورمان از این دو نسل تنها نسل اول آن به همراه فیس لیفت هایش می باشد.
نسل اول رنو داستر در سال ۲۰۱۰ در نمایشگاه خودرو سوئیس معرفی شد که بسیاری از منتقدین طراحی آن را بیش از حد محافظه کارانه و طراحی غیر مشتری پسند می دانند. مونتاژ این خودرو در کشورهایی نظیر روسیه، بزریل و رومانی و … صورت گرفته است. نمونه فیس لیفت این خودرو سه سال بعد در نمایشگاه خودرو فرانکفورت رونمایی شد که طی آن رینگ ها، چراغ های عقب و جلو و آپشن ها دچار تغییر شده بودند. نکته قابل توجه تولید این خودرو به صورت پیکاپ در برخی کشورها است.
سال ۹۳ بود که این خودرو برای اولین بار پای به کشورمان گذاشت و واردات این خودرو بر عهده نگین خودرو بود، سپس در سال ۲۰۱۶ نمونه فیس لیفتش وارد شد که توانست فروش بهتری نسبت به قبل از فیس لیفتش را تجربه کند. این خودرو تا سال ۹۷ وارد کشورمان می شد و با بسته شدن واردات به انتهای داستان رسید.
دومین نسل از رنو داستر در سال ۲۰۱۷ در نمایشگاه خودرو فرانکفورت معرفی شد که در ظاهر به علت چراغ های ریزترکوچکتر دیده می شد با اینکه از ابعاد یکسانی با نسل قبلی بهره می برد. فیس لیفت این نسل نیز در سال ۲۰۲۱ رونمایی شد که در آن جلوپنجره،چراغ های جلو و رینگ ها دچار تغییر شدند.
طراحی رنو داستر
در نمای جلویی با کاپوتی صاف اما دارای خطوطی طرف هستیم که در کنار چراغ های مربعی شکل و متصل به جلو پنجره ظاهر نسبتا جذاب و متفاوتی را فراهم کرده اند. همچنین سپر برآمده و تپل خودرو ظاهری مناسب برای افرود بازان ایجاد کرده که البته ارتفاع بالایش نیز باعث زاویه ورود خوبش شده است.
نمای کناری رنو داستر عاری از هرگونه اضافه کاری و تفاوت آشکاری با سایر کراس اوورها دارد. در نمای بغل گلگیر های حجیم به همراه خط روی آن ها به خوبی به چشم می آیند. البته روی درب ها اثری از خطوط دیده نمی شود و به گونه ای شاهد شباهت بالایش با رنو ساندرو استپ وی هستیم.
ساده ترین بخش رنو داستر را باید نمای پشتی این خودرو دانست که شاهد چراغ هایی مستطیلی شکل و عمودی هستیم که بر آمدگی مقابلش روی صندوق جالب توجه است. شیشه عقب ابعاد نسبتا بزرگی داشته و از این حیث دیده راننده به عقب مناسب است. همچنین به رسم خودروهای رنو نوشته داستر روی فلاپ صندوق قرار گرفته است.
با ورود به کابین ناخودآگاه به یاد رنو النود و ساندرو می افتیم که شاید از نظر خیلی ها شباهت کابین یک خودروی گران قیمت با آن ها جالب نباشد. طراحی کابین خیلی چشمگیر نیست اما از همان ابتدا داشبورد دو رنگش اوضاع را کمی بهتر می کند.
کیفیت رودری و داشبورد در حد مطلوبی بوده و قابل قبول است. فضای کابین نیز برای پنج سرنشین بزرگسال چه از نظر فضای سر و چه فضای پا مناسب است.
اطلاعات فنی و رانندگی Renault Duster
هنگامی که اعداد و ارقام قسمت فنی این خودرو نگاهی می اندازیم متوجه یکسان بودن پیشرانه این خودرو با رنو فلوئنس و اسکالا می شویم که البته برای کراس اووری با این هیکل و وزن کمی دلسرد کننده باشد. لازم به ذکر است که نمونه مورد بررسی ما از نوع دو دیفرانسیل است.
به طور کلی دو نوع داستر وارد کشورمان شده، تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل که به طبع نمونه تک دیفرانسیل در شتابگیری بهتر ظاهر می شود چرا که صد در صد قدرت روی چرخ های جلو قرار دارد.
حجم موتور | ۲ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر تنفس طبیعی |
محور محرکه | دو دیفرانسیل (۴WD) |
قدرت | ۱۳۵ اسب بخار |
گشتاور | ۱۹۴ نیوتن متر |
گیربکس | ۴ سرعته اتوماتیک |
شتاب صفر تا صد | ۱۲ ثانیه |
وزن | ۱۳۶۰ کیلوگرم |
همانطور که انتظار داشتیم شتاب اولیه خودرو به واسطه تعداد کم دنده اش و موتور نه چندان حجیم معمولی ظاهر می شود و بیشتر قدرت خوبش در حرکت اولیه سربالایی ها ما را مجذوب خود می کند. از آنجایی که این خودرو چهارچرخ متحرک است می توانیم در افرودهای سبک روی آن حساب باز کنیم.
یکی از نکات خوب رنو داستر سواری به نسبت نرمش است که نسبت به رقبای خود یک سر و گردن بالاتر است. هندلینگ و فرمان پذیری هم قابل قبول است که البته پیشنهاد می کنیم زیاد آن را به چالش نکشید. ترمزها نیز قدرت بالایی در مهار کردن جثه خودرو دارند.
امکانات مهم رنو داستر
– دو ایربگ – صفجه نمایش ۷ اینچی – کروزکنترل
– آینه ها برقی
از نظر آپشنی این خودرو در دو تیپ PE و SE وارد شده است که به ترتیب نیم فول و فول هستند اما نکته قبل توجه کمبود آپشن حتی در تیپ فولش است که دغدغه ای مهم برای ایرانی ها است و خیلی ها به همین دلیل روی به سوزوکی گرند ویتارا می آورند.
نقد و بررسی
رنو داستر
اگر به دنبال خودرویی با دوام،مناسب برای سفر و حتی شهر هستید و از خرید چینی های صفر کیلومتر امتناع می کنید رنو داستر منتظر شماست.
مزایا
- استهلاک پایین
- کابین بزرگ
- دوام بالا
معایب
- شتاب معمولی
- امکانات کم