بررسی مزایا و معایبپژو ۴۰۷ ، مقاله ای حائز اهمیت در مورد این شیر پیر فرانسوی که علیرغم محبوبیتش در اروپا، نتوانست فروش چشمگیری را در ایران تجربه کند.
امروز به سری یکی از معروف ترین کشورهای اروپایی می زنیم، کشوری که در مقطعی خودروهای فراوانی را روانه کشورمان کرد. اصولا ما ایرانی ها خودروهای فرانسوی را محصولاتی با کیفیت اما پرخرج و با استهلاک می دانیم که البته تا حدودی درست است. پژو ۴۰۷ که قرار بود از شهرت برادر کوچکترش ۲۰۶ استفاده کند و به موفقیت آن برسد اما نشد آنچه باید می شد.
تاریخچه پژو ۴۰۷
خوشبختانه یا متاسفانه این خودرو تنها در یک نسل به بازار جهانی راه پیدا کرد و خودروسازی پژو تنها یک فیس لیفت جزئی را روی آن اعمال کرد.
پژو ۴۰۷ سال ۲۰۰۳ در نمایشگاه فرانکفورت به عنوان یک سدان خانوادگی بزرگ معرفی شد و در واقع به عنوان نسخه ی جدیدی از پژو ۴۰۶ وارد میدان شد. وظیفه مونتاژ این خودرو بر عهده دو کشور فرانسه و مالزی بود. بازار جهانی شاهد سه نوع سدان، کوپه و استیشن از این خودرو بوده و در سال ۲۰۰۸ دچار تغییراتی درون کابین به عنوان فیس لیفت شد.
سر انجام در سال ۸۸ (۲۰۰۹) توسط ایرانخودرو به صورت وارداتی و تنها در نمونه سدانش برای رقابت با هم وطنانی همچون مگان و سیتروئن C5 پا به میدان گشود ولی به علت قیمت گذاری نامناسب و عرضه محدود پژو ۴۰۷ نتوانست خیلی در بازار ایران دوام بیاورد. نقطه پایان کار این خودرو در سال ۲۰۱۱ بود جایی که این خودرو جایش را به مدل ۵۰۸ داد.
طراحی پژو ۴۰۷
همواره پژو در طول سال های فعالیت خود، خودروهایی تولید کرده که از حیث طراحی از زمان خود جلوتر بوده و اصطلاحا مفهومی تر طراحی کرده است. پژو ۴۰۷ نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در زمان معرفی کانسپکت این خودرو، نظر همه منقدین را به خود جلب کرد.
چراغ های طویل در کنار کاپوت کشیده اولین چیزی هستند که در نمای جلویی نظر هر بیننده ای را جلب می کند اما طراحان پژو از الگوهای جالب و خلاقانه ی دیگری همچون جلو پنجره ی بزرگ با طرح لبخند و بامپر(محافظ)های گوشه سپر استفاده کردند که ماحصل همه این ها ظاهری نسبتا جذابی هستیم که به نظر می رسد بیشتر به مذاق خانواده ها خوش بیاید تا جوانان!
در طراحی کناری پژو ۴۰۷ چیزی که مخاطب را شگفت زده می کند طویل بودن خودرو است به طوریکه انگار یک سر و گردن از رقبایش حجیم تر است که مقدار زیادی اش را مدیون پوزه کشیده اش هستیم. بامپرهای کار شده روی سپر بر روی درب ها نیز دیده می شوند. همچنین فرم و انحنای شیشه ها از نظر ابعاد ما را به یاد خودروی ۲۰۶ می اندازد و نکته ی جالب در مورد این خودرو قرار گیری آینه ها روی درب است.
رخ عقب ۴۰۷ برخلاف جلویش اصلا خوشحال و با خنده نیست و شاهد چراغ هایی مربعی شکل هستیم که ترکیبش با سپر ساده به همراه دیفیوزر عقب ظاهر نسبتا ساده و مختص خانواده را ساخته اند. به رسم دیگر برادرانش این خودرو نیز دارای صندوق کوتاه و جمع و جوری است.
هنگام وارد شدن به کابین پژو ۴۰۷ با طراحی نسبتا ساده و قدیمی روبرو می شویم که اتفاقا شباهت زیادی به ۲۰۶ نداشته و بسیار بزرگتر از آن می باشد. در میانه و بالای داشبورد دریچه های تهویه به صورت خوابیده و در پایین آن مانیتور ۸ اینچی به همراه ادوات کنترل آن ها قرار گرفته اند. فرمان سه شاخ خودرو به همراه پشت آمپر آنالوگ کف سفید را قبلا هم در برادر کوچکترش دیده بودیم.
با توجه به گذشت بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر کارکرد از نمونه مورد بررسی شاهد افت و صدای محسوسی از کابین نیستیم چرا که دارای کیفیت قابل قبولی است و در حد و اندازه های رنو مگان ظاهر می شود. فضای کابین و صندوق نیز برای یک خانواده ۴ نفره مناسب می باشد.
اطلاعات فنی و رانندگی Peugeot 407
می رسیم به بخش پر بحث ماجرا جایی که این خودرو با دو گیربکس دنده ای و اتومات در بازارمان وجود دارد اما عمده ۴۰۷ های وارد شده از نوع اتوماتیک هستند و نمونه مورد بررسی ما نیز از همین نوع است. البته چیزی که روی کاغذ نیز به وضوح مشخص است، شتاب و قدرت بهتر مدل دنده ای می باشد.
حجم موتور | ۲ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر تنفس طبیعی |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۴۴ اسب بخار |
گشتاور | ۲۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۴ سرعته اتوماتیک |
شتاب صفر تا صد | ۱۲ ثانیه |
وزن | ۱۴۴۶ کیلوگرم |
همانطور که انتظار می رفت شتابگیری اولیه پژو ۴۰۷ نه خیلی سریع است و نه خیلی کند البته عادی است که بعد از کیلومترها کارکرد بخشی از قدرت و شتاب خود را از دست بدهد و هم اکنون در حد رقبایش مخصوصا مگان راه می رود. چیزی که در این خودرو اذیت می کند گیربکس ۴ سرعته اش است که باعث صدای بالای موتور در کابین و تعویض دنده نه چندان سریعش شده است.
اما نکته ی دلنشین این خودرو که در بیشتر دیگر خودرو های فرانسوی نیز دیده می شود، سواری نسبتا نرم و کم کوبشش است که این مورد را علاوه بر سیستم فنربندی خوب باید مدیون، رینگ های کوچک با فاق زیادش باشیم. ترمز هایش نیز از قدرت کافی برخوردار است و جا دارد که بگوییم این خودرو یکی از امن ترین ها در این سگمنت است.
امکانات مهم پژو ۴۰۷
– ۶ ایربگ – تهویه مطبوع اتوماتیک – سنسور جلو
– سیستم ESP – آینه تاشو برقی – سانروف
– پرده عقب – سنسور نور – سنسور باران
از نکات مثبت این خودرو در مقابل رقبایش در زمان خود تعدد آپشن ها بود که البته در حاضر نیز در مقابل بسیاری از خودرو های ساخت داخل هم قیمتش بهتر است. البته که در هنگام خرید این خودرو باید به سلامت آپشن هایش توجه کرد چرا که فرانسوی ها در این موضوع سابقه خوشی ندارند!
وضعیت خدمات و قطعات پژو ۴۰۷
اما نکته ای که باعث تامل در خرید این سدان فرانسوی به جای خودرو های صفر گارانتی دار می شود، کمبود و سخت پیدا شدن قطعات یدکی پژو ۴۰۷ است. به طوریکه برای پیدا کردن قطعاتش باید مبلغ نسبتا زیادی را صرف کنید.
نقد و بررسی
پژو ۴۰۷
اگر از خرید خودروی چینی یا داخلی صفر کیلومتر امتناع می کنید و ترجیح می دهید خودروی مدل پایین اما با اصالت سوار شوید، پژو ۴۰۷ گزینه مناسبی است.
مزایا
- امکانات معقول
- کابین بزرگ
- شتاب مناسب
معایب
- بازار خرید و فروش ضعیف
- خدمات و قطعات نه چندان گسترده