بررسی مزایا و معایب اکستریم VX ، مقاله ای کامل از نکات مهم شاسی بلند لوکس مدیران خودرو است که برای جایگاه بزرگان گام برداشته.
وقتی حرف از شاسی بلند لوکس می شود، انتظارات از آن خودرو بسیار بالاتر می رود برای مثال دیگر سیستم دو دیفرانسیل جزو پیش پا افتاده ها برایش است یکی از شاسی های پاگنده ۱۰ سال اخیر که هنوز هم با جولان در سطح شهر نگاه همه را می دزدد لکسوس LX است اما روی صحبت ما با نمونه چینی آن به نام اکستریم VX است که هر طرفش برای ما تداعی گر یکی از شاسی های مطرح جهان می باشد…
{مقالات بیشتر}: مشاوره تلفنی خرید خودرو
بازار کشورمان در چند سال اخیر پر شده از کراس اوورهای کوچک و بزرگ اما کمتر از ۱۰ درصد آن ها موفق به کسب جایگاه شاسی بلند لوکس شده اند که از قضا بین آن ها شاید تنها هاوال H9 بود که از دیار چین بود. اکسید VX جزو گران ترین ، بزرگ ترین و آپشنال ترین محصولات چری است که قرار است تحت عنوان Xtrim در کشورمان به فروش برسد.
کانسپکت اکستریم vx در سال ۲۰۱۹ و نسخه اصلی آن برای اولین بار در نمایشگاه خودرو پکن سال ۲۰۲۰ رونمایی شد که عرضه آن با تاخیری یکساله یعنی از ۲۰۲۱ آغاز شد. از اواخر همان سال نسخه فیس لیفت با نام exeed lanyue به بازار چین رسید که تغییراتی را در جلوپنجره ، گرافیک چراغ ها و رینگ ها داشت.
با باز شدن واردات خودرو طی چند ماه اخیر، مدیران خودرو بی کار ننشست و محصولات لوکس برند چری یعنی اکستریم را با سه مدل وارد کشور کرد که بالاترین آن ها همین مهمان امروزی ما می باشد.
بررسی طراحی بیرون اکستریم VX
اگر بخواهیم درون خانوادگی صحبت کنیم باید گفت که این خودرو نمونه باشگاه رفته ی تیگو ۸ می باشد که از هر نظر ابعادش کمی بزرگ تر شده در غیر این صورت باید به شباهت هایش با بی ام و X7 ، کادیلاک اسکالید و کمی هم بنز GLS اشاره کنیم.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب فونیکس تیگو ۸ پرو مکس
خبری از چشم های کشیده تک دیلایت و انحنای زیاد در اکستریم VX نیست که برای یک شاسی بلند لفظا لوکس همین درست است. چراغ های بزرگ دارای ۴ لنز مربعی نسبتا کوچک که همراه با دیلایت قرار دارند به جلوپنجره بسیار بزرگ ۶ ضلعی مانندش متصل شده اند که در آن ترکیبی از خطوط عمودی کرومی و پیانویی مشهود است.
حجم دهی پر به واسطه خطوط اطرافش و همچنین شلوغ کردن آن توسط کروم و چراغ ها از نکاتی است که در کنار کاپوت صاف و بدون شیب خودرو که دارای خطوط سبکی است باعث پدید آمدن چهره ای جسور و کمی قلدر شده اند.
در نمای کناری اکستریم VX 2023 بیش از آن که خطوط روی درب ها و گلگیرها توجهمان را جلب کند، طول ۵ متری و فاصله بین درب عقب تا صندوق به چشممان می آید که چیزی معادل لکسوس LX570 است. خطوط نسبتا برجسته دور گلگیرها و خط صافی که از چراغ جلو تا چراغ عقب از بالای دستگیره های درب عبور کرده طراحی ساده و به دور از بزک کاری می باشد.
طراحی تقریبا مستطیلی شکل شیشه ها به همراه کروم کاری حاشیه شان متناسب با کروم پایین تر از فرورفتگی درب ها می باشد و خیلی اغراق آمیز نیست. ارتفاع از سطح زمین خودرو نسبتا زیاد است و یک رکاب برقی عجیب الخلقه مانند تیگو ۷ پرو و تیگو ۸ را می طلبد. جدای از طراحی جذاب رینگ های ۲۰ اینچی با تعداد پره های بالا، با لاستیک های میشلن روبرو می شویم که انتظارات ما را برای یک رانندگی بی صدا بالا می برد.
در نمای عقبی با بی ام و X7 طرف هستیم که میکاپش را کمی عوض کرده وگرنه فرم چراغ های سرتاسری و شیشه عقبی که شکل مستطیلی دارد بسیار شبیه آن است. قرارگیری چراغ های مخصوص شب خودرو به صورت عمودی در طرفین سپر همانند جلو می باشد. خطوط افقی روی درب صندوق و سپر در تجملی کردن کار تاثیر مثبتی دارند. دو خروجی بزرگ اگزوز در طرفین که هر دو واقعی هستند باعث جلوه ای خشن شده اند.
بررسی کابین اکستریم وی ایکس
با ورود به کابین اکستریم VX حدودا چند سالی رو به جلو پرتاب می شویم به نحوی که این مقدار از مانیتوربازی و دیجیتالی بودن کابین من را در قالب کارمند اطلاعات ناسا تشبیه کرد. نکته قابل توجه این است که تنها در نمونه فیس لیفت شاهد این مقدار از صفحه نمایشگر خواهیم بود و نسخه قبل از فیس لیفت داشبوردی به سبک تیگو ۷ پرومکس دارد.
به قول بسیاری از همکاران کابین اکستریم VX شباهت بالایی به بنز EQS دارد اما راستش را بخواهید باید بگویم که طراحی هردو خودرو در سالی مشترک صورت گرفته که باعث شده تا لفظ کپی برداری را برای چینی بلند قد به کار نبریم.
فرمان دو شاخی که دی کات بوده و به زیر روبوقی آن قطعات طرح کربن متصل شده، حس جالب و جدیدی را به راننده منتقل می کند اما به نظر من چندان لوکس نیست مخصوصا که دکمه های فرمان هم لمسی هستند و بسیار بزک! از دریچه کولر مثلثی این سمت تا آن سمت شاهد پنل شیشه ای یک تیکه هستیم که سه مانیتور روی آن به واسطه حاشیه مشکی رنگ از هم جدا شده اند.
از بین این ها، کلاستر و مانیتور مرکزی برای همگی ما آشنایی دارد اما مانیتور سوم که تقریبا اندازه کوچک تری نسبت به بقیه دارد و روبروی سرنشین جلو قرار دارد شاید کمی عجیب باشد. این مانیتور حکم مکمل مانیتور مرکزی را دارد به طوری که برخی از فرامین مانند پخش موسیقی روی آن قابل تنظیم و نشان داده می شود.
بعد از جلو داشبورد کوتاه و دریچه های تهویه باریک خودرو به کنسول بزرگ مرکزی می رسیم که همانند خودروهای روز دنیا خالی از دکمه یا ادوات مکانیکی می باشد. طراحی رودری ها خیلی فضایی نیستند اما به کارگیری قطعات پیانویی و کرومی روی آن جلوه شکیلی بخشیده اند.
کیفیت ادوات داخلی اکستریم VX به وضوح از هر چینی که تا به امروز سوار شدم بهتر است. استفاده ترکیبی و بجا از پلاستیک نرم و خشک موضوعی است که پیشرفت چینی ها را به رخ من کشید. نشیمن صندلی ها نیز دارای طرح منحنی دار است که راحتی خوبی دارند و در مسافت های طولانی اذیت نمی کنند.
شل شدن چرم صندلی راننده که در حالت خوشبینانه به علت نشستن زیاد راننده های زیادی است، موردی بود که در خودروی تست درایو دیدم و امیدوارم در نسخه ای که به دست مشتریان می رسد زودی به سر چرم صندلی اتفاق نیفتد.
با توجه که نمونه مورد نظر از تیپ فلگشیپ می باشد با سه صندلی سر و کار داریم و خبری از استایل VIP و دو صندلی نیست. فضای پا و سر تا دلتان بخواهد وجود دارد حتی با قد ۱۹۰! وجود دریچه تهویه روی سقف و قابلیت تنظیم ان ها از روی کنسول نکته ای جالب است. سقف پاناروما هم تا ابتدای ردیف سوم کشیده شده که مبادا حس دلتنگی به سرنشینان دست بدهد.
نشستن در ردیف سوم مانند اکثر خوذروها سخت است اما خوشبختانه جا پای بهتری را تجربه می کنیم مهم تر از آن فضای قابل توجه صندوق است که حتی با باز بودن ردیف سوم، فضایی مناسب در حدود ۴۰۰ لیتر را در اختیار شما قرار می دهد.
بررسی فنی و رانندگی اکستریم VX
شرکت چری دو پیشرانه را برای این خودرو در نظر گرفته که یکی از آن ۱/۶ توربو و دیگری ۲ لیتر توربو می باشد که از قضا به واسطه سیستم AWD شاهد انتقال قدرت هستیم. مدیران خودرو نسخه حجیم تر را برای اکستریم VX و بازار ایران در نظر گرفته که در واقع همان موتور تیگو ۸ پرومکس و آریزو ۸ است اما با این تفاوت که خبری از گیربکس دو کلاچه نیست و با یک گیربکس AT معمولی بی دردسر طرف هستیم.
حجم موتور | ۲ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر توربو |
محور محرکه | دو دیفرانسیل (AWD) |
قدرت | ۲۶۱ اسب بخار |
گشتاور | ۴۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتومات |
شتاب صفر تا صد | ۹ ثانیه |
وزن | ۱۹۲۰ کیلوگرم |
هنگام بررسی نمای پشتی اکستریم VX با بج ۴۰۰T روبرو شدیم که معرف میزان گشتاور خودرو می باشد عددی که ترکیبش با ۲۵۶ اسب بخار روی کاغذ می توان عملکردی عالی را متصور شد. بعد از کمی ور رفتن با این همه دم و دستگاه کامپیوتری موفق به حرکت دادن خودرو شدم، به لطف نبود گیربکس دوکلاچه دیگر خبری از مکث و کندی شروع حرکت نیست.
با این که گشتاور خودرو ۱۰ نیوتن متر و قدرت آن تقریبا ۸ اسب بخار نسبت به تیگو ۸ پرومکس بهتر شده اما وجود وزنی بیشتر از ۱/۹ تن برای اکستریم VX باعث شده تا شتاب و کششی شبیه به برادرش را تجربه کنیم البته که در سرعت های بالاتر و شتاب ثانویه شاهد صلابت بیشتری از این خودرو هستیم.
شاسی بلند لوکس بیش از این که سریع باشد باید نرم و راحت باشد. عملکرد عالی سیستم تعلیق اکستریم VX در کنار سکوت کم نظیر کابینش چیزی بود که اصلا انتظارش را نداشتم هر چند که از دوستداران چری خواهش می کنم آن را با ولوو XC90 مقایسه نکنند. حرکت های گهواره ای خودرو به وضوح بیشتر از کراس اوورهای معمولی می باشد که این مورد سرپیچ ها بیش تر هم می شود.
ترمزها عملکرد مطمئنی از خود نشان می دهند با این که همانند بیشتر شاسی بلندهای بزرگ شاهد کله کردن و دایو زدن اکستریم VX مخصوصا در سرپایینی ها هستیم. دید به جلو و اطراف به واسطه شیشه ها و آینه های بزرگ مناسب است اما جمع و جور کردن یک خودروی ۵ متری در معابر شهری مخصوصا تهران کار راحتی نیست.
امکانات مهم چری اکستریم VX مدیران خودرو
بعضی جملات بدجور جنجالی هستند مثل این که بگویم؛ مجموع کل امکانات کره ای های وارداتی جدید اندازه اکستریم VX نیستند! صندلی برقی یا دوربین ۳۶۰ درجه جزو پایه ترین امکاناتی هست که در این خودرو وجود دارد و مدیران چری بیش تر به دستیار صوتی و رانندگی نیمه خودکار سطح ۲ می نازند که خود این ها یعنی لیست بلندبالایی از رادارها …
– ۱۰ ایربگ – سیستم ESP/TCS/HAC/ESC – دارای ۶ رادار – ۴ صندلی برقی – سه مانیتور
– تهویه سه گانه – صندوق برقی – اتوپارک – کروزکنترل اکتیو – مموری سیت راننده
– ۴ حالت رانندگی – سنسور نور و باران – چراغ ها AFS – نور بالا خودکار – ۴گرمکن ۴سردکن
وضعیت عرضه و قیمت اکستریم VX در ایران
مدیران خودرو هنوز نصمیم دقیقی برای قیمت گذاری محصولات جدید خود نگرفته است اما با توجه به این که اکستریم VX لقب های ترین زیادی را به دوش می کشد احتمالا قیمتی کمتر از ۳/۴ میلیارد نخواهد داشت مخصوصا این که باید برای دیگر برادران جدیدش جای قیمت گذاری باقی بماند.
این قیمت گذاری باعث می شود رقبایی همچون اسپورتیج ۲۰۲۳ ، نیسان ایکس تریل ۲۰۲۳ و حتی کارکرده های مطرح بازار به رقابت با اکستریم VX بیایند.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب کیا اسپورتیج ۲۰۲۳
نقد و بررسی
اکستریم VX
اگر رویای سوار شدن شاسی بلندهای لوکس مطرح بازار به دلتان مانده و از پرداخت مبلغی بالا برای یک چینی هراس ندارید، اکستریم VX خودرویی با کیفیت ، پر آپشن و تا حد زیادی لوکس می باشد.
مزایا
- طراحی شکیل
- امکانات زیادتر از اکثر چینی ها
- شتاب و کشش مناسب
- طراحی شبیه به شاسی های لوکس مطرح
- کیفیت و متریال رده بالا
معایب
- ناسازگاری با بنزین بی کیفیت
- حرکت گهواره ای سر پیچ ها
- حضور در بازه قیمتی ژاپنی ها و المانی ها
یک مقایسه بین این ماشین و هونگچی اچ ۵، از لحاظ کیفیت داشته باشید، کدام بهتر است
این دو خودرو در دو سگمنت متفاوت هستند اما برندینگ اکستریم به علت پشتیبانی مدیران خودرو بهتر ظاهر شده و به طبع خدمات بهتری خواهد داشت.
سلام
ایاباتوجه به نکات مشترک این خودرو باتیگو ۸ارزش خرید داره
با سلام
وجود قطعات فنی مشترک با تیگو ۸ پرومکس می تواند نوید قطعات و خدمات رسانی خوب را برای این خودرو تصور کرد.
Yes
خودرو ایک تریم بدترین و زشت ترین خودرو در دنیاست که قابل خرید و فروش هم نیست و یک لاکچری بازی احمقانه دارد
حالت خوبه ?????
یعنی کیفیتش میتونه رقیب فونیکس fx پرمیوم بشه یا نه
با سلام
به طور کلی این خودرو تحت عنوان برند لوکس مدیران خودرو وارد شد که کیفیتی بالاتر از بقیه محصولات این شرکت دارند.
در تست درایوی که اینجانب با خودرو اکستریم vx داشتم شتاب اولیه خودرو خیلی کم بود و تنبلی خودرو حس می شد و مورد دوم صدای موتور خودرو داخل کابین کاملا مشخص بود