بررسی تفاوت های فونیکس تیگو ۷ پرو و پرومکس ، مقاله ای کامل درمورد برادر کوچک تیگو ۸ است که هر چه می گذرد شبیه تر به آن می شود.
به روزرسانی و آپدیت محصول ارائه شده به بازار یکی از مهم ترین کارهایی است که یک شرکت می تواند انجام دهد چرا که سود دو جانبه هم برای خود و هم برای مشتری دارد اما بعضی وقت ها مشهود نبودن این اصلاحات در قبال پرداخت مبالغ سنگینی است که آدم را وا می دارد البته امروز فونیکس تیگو ۷ پرومکس را داریم که آمده تا خلاف این موضوع را ثابت کند.
{مقالات بیشتر}: مشاوره رایگان خرید خودرو
از میان انبوه کراس اوورهای رنگارنگ چینی ، یکی از معروف ترین و خوش فروش ترین آن ها تیگو ۷ پرو است که از سال ۱۴۰۰ وارد بازار شد. کراس اوور تک دیفرانسیلی که برای پر کردن جای خالی بین x55 و فونیکس FX به بازار آمد. در این مدت عرضه ایراداتی مانند کمبود کشش در برخی جاده ها و کیفیت پایین بخش هایی از کابین به آن وارد شد.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب فونیکس تیگو ۷ پرو
مدیران خودرو برای حل این مشکلات تصمیم به معرفی تیگو ۷ پرومکس گرفت که از لحاظ ظاهری تغییرات بسیار جزئی اما در بخش فنی بسیار مجهزتر شده است. نسخه پرومکس در سال ۲۰۲۱ یعنی یک سال پس از رونمایی نسل جدید تیگو ۷ به عنوان نسخه پلاس در چین ارائه شد. ناگفته نماند که مدل ۲۰۲۳ این خودرو نیز در کشور مبدا رونمایی شده که از ظاهر برادر بزرگ تر خود استفاده می کند.
بررسی ظاهری فونیکس تیگو ۷ پرومکس
تغییرات ظاهری نسخه پرومکس خلاصه می شود به فرم جدید چراغ های مه شکن ، جلوپنجره جدید و چراغ عقب یک تیکه.
کاپوت صاف به همراه چندین دسته خطوط روی آن باعث افزایش ابهتش شده اند که هماهنگی خوبی هم با خط برجسته روی سپر دارند. در این بخش با همان چراغ های نسبتا ظریف اما خشنی روبرو هستیم که کروم کاری از زیر آن ها شروع شده و پیرامون جلوپنجره را پوشش داده است. قالب کلی مه شکن ها تغییر زیادی نکرده است اما چراغ های روز به فرم عمودی درآمده اند و کرنر لایتی که کنار دستشان است.
در بخش سپر جلوی تیگو ۷ پرو مکس شاهد بزرگ تر شدن شبکه ورودی هوا همراه با توری خطی اش هستیم. یک خط کروم کاری به همراه فلاپ های پلاستیکی همانند سایق هستند.
نسخه پرومکس در کشور چین برخلاف ایران از رینگ های متفاوتی نسبت به پرو بهره می برد اما در اینجا شاهد هیچ گونه تغییری از بابت طراحی کناری نیستیم مگر بج مشکی رنگ روی گلگیر که حرف T قرمز روی آن وجود دارد. تیگو ۷ پرومکس با وجود اینکه ارتفاع چندان بالایی ندارد مجهز به رکاب برقی نیز هست که هنگام باز کردن درب بیرون می آید. خطوط روی درب و بامپرهای پلاستیکی پایین درب ها دقیقا عین همان نسخه قبلی هستند. ریزه کاری دیگر شرکت چری ، رنگ قرمز کالیپرهای ترمز است که همراه با رنگ مشکی لچکی عقب و ستون C تضاد جالبی بسازد.
واقعیت امر این است که در نگاه اول متوجه تفاوت های Tiggo 7 Pro Max و Pro نمی شوید ولی هنگامی که کنار هم قرار گیرند ، سرتاسری شدن چراغ عقب و حذف لوگو فونیکس در فاصله بین چراغ ها و اضافه شدن نوشته فونیکس زیر شیشه عقب به خوبی نمایان خواهند شد. این تغییر چراغ باعث شد تا دیگر منتقدین از شباهت این خودرو با رنو کولئوس صحبتی نکنند.
طراحی کابین چری تیگو ۷ در هر صورت باید شبیه یک بنده خدایی باشد! نسخه پرو شبیه X55 پرو بود و الان هم شبیه تیگو ۸ پرو شده است با این تفاوت که در تیگو ۷ پرومکس شاهد کابین تمام مشکی هستیم. بالای داشبورد با دو صفحه نمایش تاچ ۱۲ اینچی طرف هستیم که یکی از آن ها برای کلاستر و دیگری متعلق به فرامین داخل کابین است که انصافا از حیث کیفیت و عملکرد بهبود بسیار خوبی نسبت به نسخه های اولیه داشته است.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب ام وی ام X55 پرو
قرارگیری دریچه های تهویه مطبوع در فرم سرتاسری کابین کمی ابعاد درشت تری از تیگو ۸ پرو دارد که در کنار چرم دوزی های متعدد روی داشبورد حس لوکس بودن را منتقل می کنند. ظاهرا خود شرکت چری متوجه دردسر نگهداری قطعات پیانویی داخل کابین شده و به صدای مشتریان نیز زیاد اهمیت می دهد چرا که شاهد جایگزینی قطعات استیل مات به جای مشکی براق هستیم که ترکیب خانواده پسندتری را ایجاد نموده اند.
جایگیری شارژر وایرلس و محفظه قطعات در میانه کابین تیگو ۷ پرومکس نیز تغییر کرده است درست مانند بج کوچک سیستم صوتی سونی که روی ستون A قرار داده شده که باعث شده نقطه ضعف تیگو ۷ به نقطه قوتی تبدیل شود. نکته مثبت دیگر را باید افزایش کیفیت کابین نسبت به نسخه پرو دانست که این مورد در چرم صندلی ها و نشیمن آن ها نیز مشهود است.
کمترین تغییرات را در ردیف دوم شاهد هستیم یعنی همان امکانات نسخه پرو در اینجا نیز وجود دارد، دریچه تهویه و پورت USB در کنار سقف پاناروما. با قد حدود ۱۸۵ احساس کمبود جا حس نمی شود و با توجه به فضای صندوق نیز باید گفت که ابعاد خودرو برای یک خانواده ۴ نفره کفایت می کند.
بررسی فنی و رانندگی Fownix Tiggo 7 Pro Max
از دیگر شباهت های این خودرو با تیگو ۸ پرو زمانی دیده می شود که کاپوت سنگینش را به لطف جک گازی بالا می زنیم، شاهد پیشرانه مشترک با فونیکس FX ، آریزو ۶ GT و … هستیم که عملکرد و پرفورمنس خوبی را از خود نشان داده و انتظار ما قبل از رانندگی با خودرو شتاب و کشش بهتر نسبت به برادر بزرگترش است چرا که حدود ۱۰۰ کیلویی لاغرتر می باشد.
هنگامی که به عنوان راننده سوار تیگو ۷ پرو مکس شدم، از لحاظ ارگونومی و دید به اطراف تفاوتی با سابق نکرده است و به واسطه آینه های بزرگ و کاپوت نسبتا برجسته دید کافی به بیرون دارید. فرمان D کات نیز شباهت زیادی به نسخه قبلی دارد اما خوشبختانه تغییر طراحی کلاستر باعث حسی بسیار دلچسب تر شده است.
حجم موتور | ۱/۶ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر توربو |
محور محرکه | دو دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۹۷ اسب بخار |
گشتاور | ۲۹۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه |
شتاب صفر تا صد | ۹/۲ ثانیه |
وزن | ۱۴۸۰ کیلوگرم |
با فشردن پدال گاز شروع حرکت فونیکس تیگو ۷ پرومکس به مراتب هیجان انگیزتر از قبل شده که به نظر من علاوه بر موتور بخش زیادی اش را هم باید از صدقه سری گیربکس دو کلاچه اش بدانیم که جای CVT را گرفته است. با این که گیربکس قبلی گشتاور را بهتر در اختیارمان می گذاشت اما دیگر خبری از صدای زیاد پیشرانه در دور بالا نیست که همین مورد نکته مثبتی است.
البته نباید از دردسرهای گیربکس دو کلاچه نسبت به CVT هم گذشت که علاوه بر مصرف سوخت بالاتر نیازمند سرویس دوره ای جدی تری است. صحبت از مصرف شد باید گفت که تیگو ۷ پرومکس حدود ۱۲ لیتر در شهر و ۷ لیتر در جاده می سوزاند.
ای کاش مدیران خودرو این محصول را به صورت AWD عرضه می کرد تا شاهد بهبودی بهتر در عملکرد هندلینگ و پایداری اش باشیم. ترمزها همانند گذشته در سرازیری های سنگین و عملکرد پیاپی دچار کمبود قدرت می شوند که این مورد را می توان از فاق زیاد لاستیک ها نیز دانست هرچند که درکنار تعلیق مولتی لینک عقب سواری نسبتا نرم و کم کوبشی را ارائه می دهند. ناگفته نماند که مدیران خودرو احتمال عرضه نسخه دارای سیستم چهارچرخ متحرک را در سال آینده به مشتریان داده است.
امکانات مهم چری تیگو ۷ پرومکس
در این بخش نیز شاهد تغییرات مثبتی بودیم و آپشن های ایمنی زیادی از جمله رادارهای تصادف و نقطه کور به آن اضافه شدند. مهم تر از این ها قابلیت رانندگی نیمه خودکار است که البته با توجه به جاده های غیر استاندارد و رانندگی غیر نرمال ما ، امید چندانی به این آپشن نیست. بعضی اپشن های تیگو ۷ پرومکس اضافه که نه اما بهبود پیدا کرده اند برای مثال شارژر وایرلس آن دارای قدرت بیشتری شده که تلفنتان را سریع تر شارژ می کند.
البته نبود برخی امکانات کاربردی تر مانند سردکن صندلی ها یا شیفتر پشت فرمان ، نوعی فقدان هستند.
– ۶ ایربگ – دوربین ۳۶۰ – مانیتور ۱۲/۳ اینچی – ۲ گرمکن جلو – تهویه اتومات
– سقف پاناروما – کروزکنترل هوشمند – صندلی های جلو برقی – مموری سیت راننده – دستیار صوتی
– صندوق برقی – ۵ رادار – دوربین ثبت وقایع – سنسور نور و باران – حالت رانندگی
وضعیت عرضه و قیمت فونیکس تیگو ۷ پرو مکس
داغ ترین بازار حتی داغ تر از جا به جا کردن ارزهای دیجیتالی ، رقابت کراس اوور های چینی حوزه ۲ میلیارد تومان است که از قضا تیگو ۷ پرومکس نیز قرار است به این جمع اضافه شود. مدیران خودرو قصد عرضه این خودرو را تا پایان سال دارد که برای رقابت با دیگنیتی پرستیژ ، فیدلیتی پرستیژ و فونیکس FX و تیگو ۸ پرو به میدان بیاید.
{مقالات بیشتر}: بررسی تفاوت های فیدلیتی پرستیژ و پرایم
البته این رقابت داخلی چندان برای فروش محصولات مدیران خودرو خوشایند نیست اما تیگو ۷ پرومکس خودرویی خانوادگی تر از FX و جوان پسندتر از تیگو ۸ پرو است با این تفاوت که از اولی کندتر اما از برادر بزرگترش تیزترمی باشد اما باید در نظر داشت که با قیمتی یکسان واقعا این خودرو بدون سیستم AWD ارزش خرید بیشتری دارد؟
نقد و بررسی
فونیکس تیگو ۷ پرومکس
اگر به دنبال کراس اووری خوش ساخت ، زیبا و امکانات زیاد هستید و از تیگو ۸ پرو خوشتان نمی آید، فونیکس تیگو ۷ پرومکس گزینه مطلوبی است با اینکه تفاوت چندانی با برادر بزرگش ندارد!
مزایا
- شتاب و کشش بهتر از پرو
- امکانات بیشتر از نسخه قبل
- گیربکس سریعتر
- افزایش کیفیت نسبت به قبل
- کاهش ورود صدای پیشرانه به کابین
معایب
- تغییر ظاهری کم نسبت به نسخه پرو
- موتور و گیربکس حساس تر از قبل
- نبود برخی امکانات کاربردی مانند سردکن
- وجود رقبای زیاد در این رده قیمتی
سلام
ممنون از بررسی جامع و کاملتون.
من مطالب بررسی طیاد میخونم ولی این مقاله یکی از بهترینها و کاملترینها بود.
مرسی.
فقط من یه سوالی دارم، با توجه به این حساسیتی که راجب نوع سوخت این خودروهای توربو هست و وضعیت بنزین سوپری که کم هست تو جایگاه ها و اکتان مناسبی که گرون میشه مثلا هر باک بنزین شاید ۷۰۰.۸۰۰ تومان بشه توصیه شما برای نگهداری این خودروها چی هست؟
اصلا راه دیگه ای هست؟
اگه بنزین خوب گیر نیاد بنزین معمولی چقدر آسیب میرسونه؟
چون مشکل اینجاست که بنزین سوپر خیلی کم هست و مطمئنا همه ی کسایی که خودرو توربو دارن هم توان پرداخت هزینه های سنگین رو ندارن.
ممنون میشم در مورد این ابهامی که برای خیلیا هم هست توضیحی بدین.
خسته نباشید.
سلام و درود مرسی بابت دیدگاه خوب شما. در جواب باید بگویم که ممکن است بسیاری از خودروهای توربو در طی دو سه سال استفاده با بنزین معمولی اتفاقی چشمگیر یا قابل توجهی برای مالک به وجود نیاورند اما نتیجه این کار به صورت حرفه ای تر، در ابتدا ناک زدن موتور(اختراق ناقص و…) است که در این شرایط ایسیو(ECU)خودرو طبق برنامه ریزی ها انجام شده در تلاش است تا با کاهش قدرت موتور و افزایش مصرف سوخت تا حد زیادی ضعف ناک زدن را برطرف کرده و شرایط استیبلی را رقم زند دقیقا مانند چیزی که در بسیاری از خودروهای کارکرده توربو داریم می بینیم.
البته قضیه جایی وخیم می شود که این ناسازگاری با بنزین و تلاش ecu برای جبران آن جواب نمی دهد و نتیجه آن می شود کاهش تدریجی قدرت و گشتاور موتور که بسیاری از افراد حتی آن را پیش زمینه ای از پدید آمدن استهلاک و خرابی برای توربوشارژر خودرو و از کار افتادن همیشگی آن می دانند.
در بازار ایران با سه راه حل برای این مشکل روبرو هستیم؛
۱-استفاده از بنزین باکیفیت(عدد اکتان بالا) که متاسفانه تعداد بسیار پایینی از جایگاه ها حتی در تهران این نوع بنزین را عرضه می کنند در کنار این که هزینه بالاتری هم روی دست مشتری می گزارد.
۲- بنزین معمولی با اکتان که در این مورد نیز برای رسیدن به عدد حداقلی نیازمند پیشرانه توربو یعنی مقدار ۹۳ نیازمند محصولی با کیفیت و البته اورجینال هستیم که متاسفانه جدای از مقدار هزینه ای که خود شما فرمودید باید با مشکلاتی از قبیل فیک بودن یا نبودن آن نیز سر و کله بزنیم.
۳- یکبار سنگین ولی برای همیشه!!! این روش که اصطلاحا در آن پیشرانه خودرو ریمپ می شود، اصلاحاتی را در سیستم کامپیوتری خودرو لحاظ می کنند که باعث کاهش نسبتا قابل توجه حساسیت موتور به بنزین(سازگار با بنزین معمولی) می شود در عین این که مصرف سوخت و توان موتور کمترین لطمه را می بیند. لذا پیشنهاد بنده ریمپ خودروی توربو و نزدیک تر کردن آن برای تطابق با بنزین بی کیفیت داخلی است.
سلام مجدد و وقت بخیر
مرسی از جواب سریع و به مقع تون.
بله خیلی هم عالی و منطقی بود توضیحاتتون و با توجه به اینکه عرض کردم نظر کارشناسای زیادی رو خوندم و دیدم ولی نشون دهنده علم و سوادتون هست که تو این زمینه فعالیت شما خیلی قابل اهمیته و تبریک میگم بهتون.
واقعا ممنون جناب شاهمرادی عزیز.
امیدوارم که بتونم تو خرید خودرو و راهکارهای بهتر ازتون کمک و مشورت بگیرم حتما .
رضایت شما خرسندی ماست ضمن این که من و دوستان مشاورم در تلاش برای ادای وظیفه خود هستیم تا شما مصرف کنندگان عزیز محصولی مطابق با اولویت هایتان انتخاب کنید.
سلام وقت بخیر ضمن سپاس از شما بنده با کلی تلاش الان می تونم تیگو هفت پرومکس را خریداری کنم لطفاً در این خصوص و با قیمت حدود یک میلیارد و هشتصد میلیون این خودرو را معرفی و یا گزینه دگر انتخاب کنم .صرفا قصد مصرف دارم نه خرید و فروش و همچنین بنزین چه کنم با این کیفیت ها و قیمت و .. ممنون
با سلام به طور کلی محصولات چینی جدید برای استفاده نهایتا ۵ ساله مناسب هستند. با توجه به این که تیگو ۷ پرومکس از پیشرانه مشابه با تیگو ۸ پرو بهره می برد نیازمند بنزین با کیفیت(عدد اکتان بالا) می باشد چه بنزین سوپر چه به واسطه مکمل سوخت. اگر این مقدار رسیدگی برایتان میسر نیست باید به سراغ خودروهای تنفس طبیعی و ترجیحا غیرچینی با مدل بالا و کارکرد پایین برای مثال سراتو ۲۰۱۷ ، النترا ۲۰۱۷ یا مزدا ۳ نیو ۱۳۹۷ بروید که قطع به یقین ضریب اطمینان بالاتر و دردسر کمتری دارند.
سلام. وقت بخیر
این ماشین سردکن صندلی هم داره که فرموده بودید نداره
و اینکه کیفیت چینی ها امروز خیلی بالا رفته