کامل ترین بررسی مزایا و معایب میتسوبیشی ASX ، مقاله ای جامع در مورد این کراس اوور ژاپنی است.
{مقالات بیشتر}: مشاوره تلفنی خرید خودرو
از آنجا که سلیقه بیشتر ایرانی ها خودروی شاسی بلند است، این خودروها در بیشتر سگمنت ها اعم از کوچک و متوسط و بزرگ پرطفدار ظاهر شده اند البته لازم به ذکر است که بیشتر کراس اوور ها نقش شاسی بلند را بازی کردند. میتسوبیشی ASX کراس اووری است که حدود ۱۰ سالی از ورود آن به بازار کشورمان می گذرد و با استقبال نسبتا بالایی روبرو شد.
تاریخچه میتسوبیشی ASX
این خودرو تاکنون در قالب دو نسل به بازارهای جهانی عرضه شده است که سهم کشورمان تنها نسل اول آن بوده است.
نسل اول میتسوبیشی ASX برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ در نمایشگاه خودرو ژاپن معرفی شد و یکسال بعد پایش به خیابان ها رسید. البته این عرضه ی اولیه تنها منحصر به بازار ژاپن شده است. و اما نمونه ای که قرار بود در اروپا عرضه شود، در همان سال در نمایشگاه بین المللی نیویورک معرفی شد.
میتسوبیشی با اینکه نسل زیادی از این خودرو را معرفی نکرده اما علاقه زیادی به فیس لیفت دارد بطوریکه نسل اول شامل چهار فیس لیفت می شود که سه تا از آن ها وارد کشورمان شدند. فیس لیفت ها به ترتیب در سال های ۲۰۱۲ , ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ اعمال شدند.
{مقالات بیشتر}: راهنمای خرید بهترین خودرو تا دو میلیارد تومان
در سال ۲۰۱۲ بود که میتسوبیشی ASX توسط آرین موتور وارد کشور گردید تا با خودروهایی کره ای نظیر توسان و اسپورتیج رقابت کند. نسخه فیس لیفتش در سال ۲۰۱۵ ئارد شد و شاهد تغییراتی در سپر ، رینگ ها و امکانات خودرو بودیم.
نسخه دوم و سوم میتسوبیشی ASX به ترتیب در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ عرضه شدند که تفاوت کلی آن ها تنها در سپر عقب بود. اما هنوز خبری از فیس لیفت چهارمش در بازار ایران نیست.
نسل دوم میتسوبیشی ASX در سال ۲۰۲۲ معرفی شد و قرار است امسال وارد خیابان ها شود. باید ببینیم که تغییر شرایط واردات خودرو، ASX نسل دوم به ایران نیز می آید یا نه.
طراحی میتسوبیشی ASX
چیزی که مشخص است، طراحی ASX همانند رقبای کره ای خود زیاد چشمگیر نیست و آن ها خودروهایی عامه پسندتر هستند. در نگاه کلی خودرویی جمع و جور تر از رقبایش است که در ادامه درستی یا نادرستی اش را متوجه می شویم.
در نمای جلویی میتسوبیشی ASX با چراغ هایی نسبتا بزرگ روبرو هستیم که لنز در آن ها به خوبی جلب توجه می کند. جلوپنجره و شبکه ورودی هوا هردو روی سپر و متصل به هم واقع شده اند که به نوعی امضای میتسوبیشی محسوب می شود به طوریکه در مدل لنسر نیز دیده می شود. دو خط روی کاپوت نیز کشیده شده اند که به اسپرت تر نشان دادن ظاهر خودرو کمک کرده اند.
هنگام مشاهده نمای جانبی ASX ، طول کمتر و ارتفاع پایین تر سقف نسبت به رقبا کاملا مشهود است. خطوط کار شده دور گلگیر و روی درب ها نمای خوبی به خودرو بخشیده اند که در واقع خودرو را حجیم تر نشان می دهند. رینگ ها ۱۸ اینچی خودرو نیز تقریبا مقدار زیادی از گلگیر ها را پر کرده که با توجه به طراحی اش ظاهر خشنی را ساخته اند.
در نمای عقبی میتسوبیشی ASX نیز با چراغ هایی کشیده روبرو هستیم که به واسطه کروم کاری روی صندوق به هم مرتبط شده اند. همچنین مه شکن ها در طرفین سپر از طریق قسمت پلاستیکی مرتبط شده اند که نمایی اسپرت را به خودرو بخشیده اند. دیفیوزر پایین سپر نیز در مدل های ۲۰۱۷ وجود دارد.
هنگام ورود به کابین، با نمای نسبتا مدرن و زیبایی روبرو هستیم که در میانه داشبورد با صفحه نمایش ۶/۵ اینچی مواجه می شویم که در پایین آن دکمه های سیستم تهویه مطبوع واقع شده اند. کیفیت کلی و مونتاژ کابین نسبتا بالا بوده و در بیشتر قسمت ها از پلاستیک نرم استفاده شده است.
فضای کابین برای ردیف جلو مناسب و بزرگ بوده اما سرنشینان عقب کمی از نظر ارتفاع سقف دچار ناراحتی خواهند بود.
اطلاعات فنی و رانندگی Mitsubishi ASX
به بخشی رسیدیم که می تواند یکی از نقاط ضعف این خودرو تلقی شود و در مقابل رقبا ضعیف تر عمل کند چرا که نسبت به آن ها از حجم موتور پایین تری بهره می برد و گیربکس CVT اش هم داستانی است برای خودش…
حجم موتور | ۲ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر تنفس طبیعی |
محور محرکه | دو دیفرانسیل (۴WD) |
قدرت | ۱۴۸ اسب بخار |
گشتاور | ۱۹۵ نیوتن متر |
گیربکس | CVT |
شتاب صفر تا صد | ۱۱ ثانیه |
وزن | ۱۳۶۰ کیلوگرم |
شروع حرکت با میتسوبیشی ASX به واسطه قدرت نه چندان بالای موتور و گیربکس CVT، چندان هیجان انگیز نبوده و انتظار شتاب و قدرت بالایی نباید از آن داشت. صدای موتور خودرو نیز به علت گیربکسش، در دورهای بالا وارد کابین می شود و کمی آزاردهنده است.
در سواری خودرو هر چند به علت رینگ های بزرگ کمی کوبش دیده می شود اما نرم تر از رقبا ظاهر می شود. همچنین دو دیفرانسیل بودن به همراه ارتفاع مناسب از سطح زمین، باعث شده تا در آفرود های سبک بسیار کارآمد ظاهر شود.
هندلینگ و فرمان پذیری ASX متوسط بوده و در حد رقبا عمل می کند اما پیشنهاد می کنیم که این خودرو را زیاد به چالش نکشید.
امکانات مهم میتسوبیشی ASX تیپ ۴
این خودرو شامل دو تیپ، ۲ و ۴ می شود که مدل های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ تنها در تیپ ۴ که نمونه ی فول تر محسوب می شود وجود دارند و تیپ ۲ مربوط به مدل های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ می شود.
– ۷ ایربگ – سیستم تهویه اتومات – گرمکن صندلی های جلو
– صندلی راننده برقی – دنده پشت فرمان – نور بالا اتومات
– سنسور باران – کروز کنترل – سقف پاناروما
نقد و بررسی
میتسوبیشی ASX
این خودرو نسبت به رقبای خود قیمت معقول تری دارد و در ضمن کیفیت ساخت بالاتری نیز دارد اما از نظر فنی کمی توی ذوق می زند.
مزایا
- کیفیت بالا
- کم استهلاک
معایب
- شتاب نه چندان بالا
- امکانات کمتر از رقبا