جامع ترین بررسی مزایا و معایب کیا اسپورتیج که در آن به توضیحات هرچه بیشتر در مورد نکات مثبت و منفی آن می پردازیم.
{مقالات بیشتر}: مشاوره تلفنی خرید خودرو
کیا اسپورتیج نسل سوم را می توان یکی از خودروهایی دانست که خودروسازی کیا با معرفی آن به سمت رقابت با محصولاتی همچون میتسوبیشی(ASX)و هیوندای توسان(LM) و تویوتا راوفور رفت.
تاریخچه کیا اسپورتیج
خودروسازی کیاموتورز تا کنون ۵ نسل از این خودرو را طراحی و معرفی کرده است. اولین نسل از اسپورتیج در سال ۹۳ میلادی تولید و روانه بازار شد. البته که ماحصل این نسل به علت طراحی نه چندان چشمگیر موفقیت آمیز نبود.
با این اوصاف کیا با سرمایه گذاری بر طراحی هر چه بهتر نسل دوم بار دیگر این خودرو را درسال ۲۰۰۴ روانه بازار کرد. این نسل از اسپورتیج اولین حضور او در بازار ایران بود که با استقبال خوبی از مشتریان روبرو گردید بطوریکه هم اکنون نیز نمونه های کارکرده آن خرید و فروش می شوند.
اما انقلاب در طراحی عمده خودروهای کیا از سال ۲۰۱۰ توسط مهندس آلمانی “پیتر شرایر” رقم خورد. نسل سوم در زمان عرضه با طراحی منحصر به فرد خود توانست نظر منتقدین را به خود جلب کند. خودرویی که برخلاف نسل های گذشته توانست با موفقیت به بازارهای اروپا و امریکا قدم بگذارد.
نسل چهارم که با کد اتاق QL شناخته می شود در اواخر سال ۲۰۱۵ در نمایشگاه فرانکفورت از آن رونمایی شد.البته عرضه این خودرو از سال ۲۰۱۶ میلادی با عنوان مدل ۲۰۱۷ در بازار جهانی آغاز شد و درسال ۹۶ شمسی به کشورمان راه یافت.
بار دیگر درژوئن سال ۲۰۲۱ بود که کیا با معرفی نسل پنجم اسپورتیج نشان داد که به دستاورد های مهمی در طراحی مفهومی خودروها دست پیدا کرده است.این نسل که با کد NQ5 شناخته می شود هم اکنون نیز بر روی خط تولید قرار دارد.
طراحی کیا اسپورتیج ۲۰۱۰-۲۰۱۵
با وجود اینکه بیش از یک دهه از طراحی این نسل اسپورتیج میگذرد اما باز نمی توان ایراد بزرگی به طراحی این خودرو وارد کرد به گونه ای که با مشاهده نمای جلویی این خودرو دماغه کشیده شبیه به پوزه ببر آن خودنمایی می کند که با چراغ های کشیده اش سازگار می باشد.جلوپنجره نیز طرحی شبیه به کندوی زنبور دارد که به نوبه ی خود جلب توجه می کند.
البته باید به این مهم نیز اشاره کرد که این خودرو در سال ۲۰۱۴ و در بخش هایی نظیر رینگ ها و سپر جلو و چراغ عقب و جلوپنجره دچار تغییراتی با عنوان فیس لیفت شده است.
زمانیکه از نمای بغل به کیا اسپورتیج نگاه می کنیم انحنای شیب سقف که به خودرو حالتی شبیه به کوپه داده است کاملا مشهود می باشد.همچنین رینگ های ۱۸ اینچی ۵ پر به خوبی توانسته اند ظاهر اسپرتی به خودرو ببخشند.ناگفته نماند که بسته به سفارش گذاری رینگ هایی با عنوان رینگ پورشه ای نیز در مدل های ۲۰۱۵ و ۱۶ دیده می شوند.
{مقالات بیشتر}: راهنمای خرید بهترین خودرو تا ۴ میلیارد تومان
گرافیک بی نظیر چراغ ها اولین چیزی است که پس از دیدن نمای عقب خودرو نظرمان را به خود جلب می کند.شیشه عقب کوچک و قسمت های پلاستیکی سپر و تو رفتگی پایین صندوق همگی نمای جذابی را برای مخاطب خلق کرده اند.
نمای داخلی کیا اسپورتیج همانجایی است که بین مخاطبان دو دستگی ایجاد می شود. عده ای طراحی داخلی خودرو را ساده و شکیل می دانند و عده ای نیز آن را قدیمی و نامتناسب با طراحی بیرون آن.از فرمان ۳ شاخه تا رودری ها و دکمه های تهویه و سیستم صوتی همگی طوری در کنار هم قرار گرفته اند که راننده و سرنشینان هنگام استفاده سردرگم نشوند.
کیفیت داشبورد به طور کلی متوسط بوده و در بیشتر قسمت ها از پلاستیک خشک استفاده شده که اگرچه بی کیفیت نیستند اما نمره عالی هم دریافت نخواهند کرد. به چرم فرمان و صندلی ها می رسیم جایی که بیشتر خودروهای کره ای دچار ضعف هستند به طوریکه فرمان خودرو پس از مدتی استفاده براق و پوسیده خواهد شد.
امکانات و آپشن های اسپورتیج
همانطور که شما نیز ازتعدد آپشن در خودرو های کره ای مطلع اید در جدول زیر گوشه ای از امکانات این خودرو(فولترین نمونه) را برای شما تهیه کردیم:
آینه برقی سنسورپارک جلو و عقب سردکن صندلی ۲ ۴ گرمکن صندلی
سنسور نور سقف پاناروما تهویه مطبوع اتومات و دوگانه فرمان سه حالته
کمربند سقفی شیب سنج سیستم ESP کیلس استارتر
دفلاک ۶ایربگ سیستم صوتی اینفینیتی ساب عقب
کروزکنترل دوربین عقب مانیتور ۴ اینچی صندلی راننده برقی
کول باکس دیلایت
لازم به ذکر است که اسپورتیج دارای انواع تیپ بندی شامل لوآپشن و نیم فول و فول در بازار می باشد.
مشخصات فنی و رانندگی با اسپورتیج
به طور کلی این نسل اسپورتیج با ۲ نوع موتور وارد بازار کشور شده است. اولی که از نوع توربو و دارای ۲ لیتر حجم بوده که میتواند ۲۶۰ اسب بخار را در اختیار راننده قرار دهد. این انجین در بازار بسیار کمیاب بوده و فقط در مدل های ۲۰۱۲ وجود دارد (به عبارتی تمامی اسپورتیج های توربو کشور ۲۰۱۲ هستند اما تمامی ۲۰۱۲ ها دارای توربو نمی باشند).
نوع دوم که تنفس طبیعی بوده و با نام تتا ۲ شناخته می شود از آشناترین انجین های بازار بوده که بر روی اکثر محصولات کره ای وجود دارد. این انجین ۲/۴ لیتری با پاشش غیرمستقیم سوخت توانایی تولید ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور را دارد.
۲۴۰۰ تنفس طبیعی ۲۰۰۰ توربو حجم موتور
MPI 4 GDI 4 تعداد سیلندر
۱۷۵ اسب بخار ۲۶۰ اسب بخار قدرت موتور
۲۳۰ نیوتن متر ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور
۱۶ ۱۶ تعداد سوپاپ
۱۵۹۸ ۱۵۹۸ وزن
دو دیفرانسیل دو دیفرانسیل قوای محرکه
۲۴۰ ۲۴۰ حداکثر سرعت
۱۰/۵ ثانیه ۷/۵ ثانیه شتاب صفر تاصد
اولین نکته ای که پس از نشستن پشت فرمان کیا اسپورتیج متوجه آن خواهید شد ، دید کم راننده نسبت به گلگیر های جلو می باشد. شتاب این خودرو در حد متوسطی ارزیابی می شود به طوریکه در حد رقبای خود ظاهر خواهد شد ؛ اما خشکی و کوبش سیستم تعلیق به نسبت خودرویی همچون تویوتا راوفور به مراتب بیشتر احساس می شود.
ترمزها قدرت مناسبی برای توقف این کراس اوور کره ای را داشته و توانسته اند که در کنار هندلینگ قابل قبول امنیت خوبی را برای سرنشینان فراهم کنند.
نقد و بررسی
کیا اسپورتیج
کیا اسپورتیج طرفداران بسیارزیادی در کشورمان دارد.اگر به دنبال خودرویی خوش قیافه با آپشن های مناسب و روتین بازار را دارید اسپورتیج منتظر شماست.اگرچه فنربندی نسبتا خشک اش کمی توی ذوق می زند.
مزایا
- طراحی زیبا
- آپشن های نسبتا زیاد
- شتاب معقول
- بازار خرید و فروش عالی
معایب
- سواری نسبتا خشک
- کیفیت متوسط کابین