بررسی مزایا و معایب فیات ۵۰۰ ، مقاله ای درخور توجه برای افراد علاقه مند به این هنر سبک مینیمال ایتالیایی می باشد.
جمع و جور به سبک ایتالیایی ها. امروز به سراغ بررسی خودرویی کم فروش و تقریبا ناشناخته رفتیم بطوریکه هر چقدر در بازارهای جهانی پرفروش است اما در ایران با شکست بزرگی روبرو شد و قیمت گذاری بالا و غیرمنطقی گریبان گیرش شد. فیات ۵۰۰ هاچبک شهری می باشد که نزدیک به ۱۰ سالی است که در کشورمان حضور دارد.
تاریخچه فیات ۵۰۰
فیات ۵۰۰ هاچبک شهری کوچک موتور عقبی در سگمنت A بود که برای اولین بار در سال ۱۹۷۵ رونمایی شد و تا سال ۱۹۷۵ به فروش می رسید و بعد از آن نیز چندسال با مدل لانگ که کمی ابعاد بزرگتری داشت روی خط تولید قرار گرفت. این خودرو با مدل های متفاوتی نظیر ۲ درب سدان، ۲ درب کانورتیبل، ۳ درب استیشن و ون عرضه گردید. این خودرو تماما فقط در شهرهای ایتالیا مونتاژ می شد.
نسل مدرن فیات ۵۰۰ که نمونه مورد بررسی ما نیز هست، در سال ۲۰۰۷ و به بهانه ی تولد ۵۰ سالگی این خودرو پا به بازار نهاد. این نسل تاکنون روی خط تولید قرار داشته و تنها فیس لیفت هایی جزئی روی آن صورت گرفته است. فیات مونتاژ این خودرو را مانند نسل قبلی به ایتالبا منحصر نکرد و این وظیفه را به دوش کشورهایی مانند هلند و مکزیک نیز انداخت.
البته که نسل مدرن فیات ۵۰۰ در مدل های مختلفی نظیر توربو و الکتریکی نیز به بازار معرفی شد که استقبال قابل توجهی از آن گردید.
در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ بود که نمونه قبل از فیس لیفت این خودرو در تعداد محدودی توسط پارسیان موتور وارد کشور شد.
طراحی فیات ۵۰۰
به جرات می توان گفت که طراحی این خودرو چه در نسل اول و چه در نسل دوم، به نوعی نماد برای کشور ایتالیا تبدیل شده است و همگان آن را تحسین می کنند. در سال ۱۹۵۹ بود که آقای دانته جیاگوسا ، طراح نسل اول این خودرو جایزه ای را برای طراحی خوبش دریافت کرد. به همین دلیل است که بعد از گذشت ۶۶ سال از معرفی فیات ۵۰۰، جهان تنها شاهد یک نسل از آن بود.
با نگاهی کلی به فیات ۵۰۰، با دایره های زیادی در جلو، عقب و داخل خودرو روبرو می شویم که ما را به یاد خودروهای مینی می اندازد. طراحان سبک مینیمالیسم را برای این هاچبک در نظر گرفته اند. کوچک شاید برای فردی که اولین بار است این خودرو را می بیند کمی جای تعجب باشد و حتی این خودرو را چینی فرض کند.
در نمای جلویی با چراغ های دایره ای نسبتا کوچکی روبرو هستیم که پایین آن دو مه شکن هم اندازه چراغ قرار گرفته است. دو قطعه کروم کاری به موازات هم دیگر روی سپر کار شده است که شباهت جالبی به سبیل دارند. پایین سپر نیز دریچه ورود هوای نسبتا بزرگی قرار گرفته است و همگی با هم ظاهری فانتزی را رقم زده اند.
با توجه به اینکه نمونه وارد شده به کشور از نوع دو درب است، با درب های بزرگ که تقریبا از گلگیر جلو تا نزدیک گلگیر عقب را پوشانده روبرو می شویم و طول کم خودرو را بهتر درک می کنیم. رینگ های خودرو نیز از نوع ۱۵ اینچی انتخاب شده اند. حجم پردازی های روی گلگیر نیز به پهن تر نشان دادن خودرو کمک کرده اند.
نمای عقبی فیات ۵۰۰ جایی است که فانتزی پسندها با دیدن آن به ذوق می آیند. چراغ هایی در حد و اندازه های موتور سیکلت اما کیفیت بالا و صندوق کوچکی که خطی از روی آن عبور کرده و به گلگیرها رسیده است. کروم کاری های سپر جلو بر روی سپر عقب نیز دیده می شود که ظاهری کلاسیک را برای این خودرو رقم زده اند.
طراحان فیات ۵۰۰ در کابین نیز همانند بیرون خودرو از دوایر زیادی استفاده کرده اند، از پشت آمپر و دریچه تهویه تا دکمه های روی داشبورد. نکته جالب در این خودرو، همرنگ بودن رویه ی داشبورد با رنگ بدنه است که جذابیتش را دو چندان کرده است. کیفیت کابین انتظارات ما را برآورده کرده و خودروی خوش ساختی محسوب می شود.
فضای کابین بر خلاف آنچه از بیرون دیده می شود بزرگتر و جادارتر است و ۴ سرنشین، تقریبا راحت داخل خودرو قرار می گیرند و برای جابجایی داخل شهر مناسب می باشد. صندوق عقب خودرو نیز جوابگوی کاربرد روزانه و خرید نیز می باشد.
اطلاعات فنی و رانندگی Fiat 500
در بازارهای جهانی فیات ۵۰۰ با موتور و گیربکس های گوناگونی عرضه شده است اعم از ۹۰۰ سیسی تا ۱۴۰۰ توربو اما در کشورمان فقط با یک نوع موتور وارد خیابان ها شد.
با توجه به اینکه این خودرو برای استفاده شهری ساخته شده، نباید انتظار شتاب و قدرت عجیبی را ازش داشته باشیم. صدای پیشرانه در حالت سکون بسیار کم بوده که نشان از عایق بندی خوب خودرو دارد؛ البته که حجم پایین موتور هم بی تاثیر نیست.
هندلینگ و مانور پذیری فیات ۵۰۰ مطلوب بوده و جابجایی را در شهر ساده کرده است. تعلیق خودرو نیز تقریبا از پس چاله چوله های شهر بر می آید و آزار چندانی ندارد. از آنجایی که طیف وسیعی از بانوان از این خودرو استستم تهویه فاده می کنند، ابعاد خودرو مناسب برای آنان بوده و پارک کردن با آن آسان می باشد.
هر چند که قدرت فنی فیات ۵۰۰ در مقابل رقبایی همچون آلفارومئو میتو و دی اس ۳ زیاد چشمگیر نیست اما از نظر استهلاک و مصرف سوخت بهتر از آن ها ظاهر می شود.
امکانات مهم فیات ۵۰۰
– ۷ ایربگ – سیستم ESP – کروز کنترل
– حالت رانندگی ECO – سیستم تهویه اتومات
از لحاظ آپشنی، فیات ۵۰۰ در سطح بالایی قرار نداشته و در مقابل رقبا و حتی ارزانتر از خود حرف زیادی برای گفتن ندارد.
وضعیت خدمات و قطعات فیات ۵۰۰
شاید یکی از دلایل مهم امتناع از خرید فیات ۵۰۰ به عنوان خودرویی شهری علاوه بر قیمت گزاف همین خدمات نه چندان چشمگیر و نامناسب است و باید اذعان داشت که در صورت خرابی یا تصادف تقریبا باید به اندازه هزینه یک پراید پیاده شوید.
ناگفته نماند خود هزینه سرویس دوره ای این خودرو به عنوان یک هاچبک درون شهری بسیار بالا بوده و در کل برای قشر متوسط استفاده از یک خودروی داخلی برای استفاده روزمره به صرفه تر است.
نقد و بررسی
فیات ۵۰۰
برچسب قیمتی فیات ۵۰۰ به گونه ای است که هر کسی با این قیمت سمت خودرویی هاچبک نمی رود اما اگر به دنبال خودرویی منحصرا داخل شهری هستید، فیات ۵۰۰ منتظر شماست.
مزایا
- خاص و کمیاب بودن
- کیفیت و مونتاژ قوی
- مصرف سوخت پایین
معایب
- قیمت بالا
- خدمات و قطعات کم
- بازار خرید و فروش ضعیف