بررسی مزایا و معایب سوبارو فارستر ، مقاله ای در خور توجه برای افرادی است که نیازمند کسب اطلاعات در مورد این خودرو هستند.
از دیرباز تاکنون خودروهای ژاپنی از پرفروش ترین محصولات بازار های جهانی و حتی ایران بودند. شرکت هایی مانند تویوتا، لکسوس و … اما خودروی امروز ما از خودروسازی است که نه تنها پرفروش نبود بلکه به صورت نامعلومی غیبش زد. سوبارو فارستر کراس اوور کوچکی بود که علیرغم تمامی شایستگی هایش نادیده گرفته شد.
تاریخچه سوبارو فارستر
بازارهای جهانی تاکنون از ۵ نسل این خودرو میزبانی کرده اند که سهم ایران تنها نسل چهارم آن بود. محصولات سوبارو جزو پرفروشترین خودروها در بازار کشورهایی مانند آمریکا و استرالیا و خود ژاپن بودند که نشان از اطمینان بالای مردم به این شرکت است.
در سال ۱۹۹۵ بود که سوبارو اولین نسل از فارستر را به صورت طراحی اولیه در نمایشگاه توکیو معرفی کرده و ۲ سال بعد راهی بازار نمود. همچنین این خودرو به واسطه شکل قرارگیری موتورش که به اصطلاح باکسر گفته می شود از امنیت بالایی برخوردار بود.
سوبارو دقیقا ۵ سال بعد تصمیم گرفت که نسل دوم فارستر را هم به بازار معرفی کند و در سال ۲۰۰۳ به خیابان ها فرستاد که این نسل در نمایشگاه خودرو شیکاگو در معرض دید همگان قرار گرفت. نسل سوم این خودرو نیز علاوه بر بازار های ذکر شده توانست به دو بازار پر تقاضای چین و هند راه پیدا کند که گامی اساسی برای سوبارو تلقی می شد.
به جرات می توان گفت که اوج فروش و تقاضا برای فارستر در این نسل بود که واقعا بی جهت هم نبود! یکجورایی این نسل یک پرش سه گام از نسل گذشته اش محسوب می شد که متاسفانه دیر به ایران آمد و زود رفت طوریکه خیلی ها اصلا متوجه ورود این خودرو نشدند. این نسل سال ۲۰۱۲ در نمایشگاه خودرو نیویورک به نمایش در آمد و در سال ۲۰۱۸ جایش را به نسل بعدی داد. این خودرو تنها با مدل ۲۰۱۴ در بازار کشورمان قرار دارد.
آخرین نسل سوبارو فارستر که تاکون نیز روی خط تولید قرار داشته در سال ۲۰۱۸ معرفی شد و با تاخیری یکساله پا به بازار گذاشت. این نسل از نظر ابعاد کمی درازتر و پهن تر شده بود در حالیکه وزنش کاهش پیدا کرده بود!
طراحی سوبارو فارستر ۲۰۱۴
علت اصلی کم فروغ بودن سوبارو فارستر در ایران قطعا شرکت وارد کننده آن بود اما یکی از بخش هایی که احتمال شکست این خودرو بالا بود بخش طراحی ظاهری است که یقینا در مقابل محصولات کره ای کم می آورد.و اصطلاحا می گویند؛ رخش ایرانی پسند نیست.
در نمای جلویی خودرو می بینیم که چراغ ها بدون هیچ آرایش اضافه و یا حتی دریغ از یک لنز طراحی شده اند که البته با طرح سپر و جلو پنجره خودرو هماهنگی خوبی دارند و چهره ای عصبانی را پدید آورده اند.
به نمای جانبی فارستر که می رسیم همان سادگی نمای جلویی به چشم میخورد که در واقع به جز دو خط افقی ساده که از گلگیر جلو کشیده شده اند جیز دیگری در کار نیست. رینگهای خودرو در مدل های وارد شده به ایران بر خلاف نمونه خارجی از نوع ۱۸ اینجی با طرح ساده هستند.
طراحان نمای عقبی خودرو نیز خلاقیت خاصی به خرج نداده و به استفاده از چراغ های کوچک ، سراگزوز تک لول و شیشه عقب اتوبوسی (بزرگ) رضایت داده اند. در کل نمای بیرونی قابل قیاس با رقبای کره ای نیست اما نمی توان گفت که زشت است. ظاهرش سنگینی خاصی دارد!
داخل کابین فارستر را که نگاه می اندازیم کمی حالمان بهتر می شود، فقط کمی! چون اینجا هم با نمای عجیب غریبی رو به رو نیستیم و بیشتر ما را به یاد کابین مزدا ۳ می اندازد که طراحی اش ۲ سال از فارستر قدیمی تر است.
اما کیفیتش، دوامش و مونتاژ دقیقش را نمی توان کتمان کرد. بطوریکه اصلا ظاهر معمولی اش از یادمان رفت. فضای کابین نیز به لطف ارتفاع زیاد سقف ما را مجبور که جمع تر نشستن نمی کند بر خلاف خیلی از کره ای ها که فضای کابین را فدای ظاهر می کنند.
مشخصات فنی و رانندگی سوبارو فارستر
این بخش می توانست با بهره گیری از یک موتور ۶ سیلندر برگ برنده بزرگی در مقابل رقبای کره ای باشد ولی حیف که در فارستر نیز با اعداد و ارقام مشابه کره ای ها سر و کار داریم:
۲/۵ لیتری تنفس طبیعی | حجم موتور |
۴ | تعداد سیلندر |
دو دیفرانسیل(چهار چرخ محرک) | محور محرکه |
۱۶۹ اسب بخار | قدرت |
۲۳۵ نیوتن متر | گشتاور |
cvt | گیربکس |
۱۰/۵ | شتاب صفر تا صد |
۱۴۹۵ کیلوگرم | وزن |
همانطور که در جدول بالا مشخص است، قاعدتا نمی توان اتنظار بیش از حدی از فارستر داشت و اوضاع خیلی به خودروهای کره ای شباهت دارد.
هنگام شروع حرکت با سوبارو فارستر به دلیل بهره گیری از سیستم چهارچرخ محرک ، شاهد کشش مناسبی هستیم اما در دور های بالاتر تفاوت چندانی با کراس اوورهای کره ای ندیدیم و حتی می توان گفت که در مقابل بعضی از آن ها کم می آورد.
به نظر می رسد که اگر سوبارو از یک گیربکس پیشرفته تر و با دنده های بیشتر استفاده می نمود شرایط اینگونه نمی شد.
اما کیفیت سواری خودرو مطلوب بوده و کاملا راضی کننده است. از آنجا که این خودرو در تست های تصادف یوروانکپ ۵ ستاره ایمنی دریافت کرده از امنیت بالایی برخوردار بوده و در عملکرد هندلینگ و ترمز ها نیز این مهم دیده می شود
امکانات مهم سوبارو فارستر
– ۸ کیسه هوا – کروزکنترل – دنده پشت فرمان
– صندوق عقب برقی – کیلس استارتر – سیستم ضد واژگونی
– سقف پاناروما – سنسور نور – قفل دیفرانسیل
چیزی که مشخص است؛ سوبارو فارستر از نظر آپشنی حرف زیادی برای گفتن در مقابل کره ای ها نداشته و خودروی پر آپشنی نیست.
نقد و بررسی
سوبارو فارستر
اگر به دنبال خودرویی با کیفیت و خاص هستید و با خرید و فروش بسیار ضعیف این خودرو مشکلی ندارید، در خرید سوبارو فارستر شک نکنید.
مزایا
- کیفیت بالا
- استهلاک پایین
- سواری نسبتا نرم
معایب
- بازار خرید و فروش ضعیف
- خدمات و قطعات کمیاب