• تماس با ما
  • تبلیغات
  • مشاوره تلفنی خرید خودرو
کاریزو
  • صفحه اصلی
  • نقد و بررسی انواع خودرو
    • خودروهای آلمانی
    • خودروهای آمریکایی
    • خودروهای ایتالیایی
    • خودروهای ایرانی
    • خودروهای چینی
    • خودروهای ژاپنی
    • خودروهای فرانسوی
    • خودروهای کره ای
  • مشاوره تلفنی خرید خودرو
  • قیمت روز خودرو
  • فروشگاه

No products in the cart.

  • ورود کاربر
  • ثبت نام
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • صفحه اصلی
  • نقد و بررسی انواع خودرو
    • خودروهای آلمانی
    • خودروهای آمریکایی
    • خودروهای ایتالیایی
    • خودروهای ایرانی
    • خودروهای چینی
    • خودروهای ژاپنی
    • خودروهای فرانسوی
    • خودروهای کره ای
  • مشاوره تلفنی خرید خودرو
  • قیمت روز خودرو
  • فروشگاه
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
کاریزو
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج

بررسی و تفاوت های شاهین پلاس و شاهین CVT

شایان شاهمرادی توسط شایان شاهمرادی
مهر ۱۹, ۱۴۰۲
خانه نقد و بررسی انواع خودرو خودروهای چینی
Share on FacebookShare on Twitter
بررسی و تفاوت های شاهین پلاس و شاهین CVT
ردیف دوم شاهین پلاس
کابین شاهین CVT
کابین شاهین دستی

بررسی تفاوت های شاهین پلاس و شاهین CVT ، کامل ترین ارزیابی نسخه های جدید و حتی مقایسه آن ها با نمونه دنده ای است.

جلوی شاهین CVT

شخصا حیوان خانگی یا پت نداشتم اما حس قائل بودن حقوقی برای حیوانات را در خود می بینم با این که اصلا و ابدا تفاوت بین طاووس نر ، ماده یا بچه را نمی توانم تشخیص بدهم البته در حرفه خودم با خودروهایی طرف شدم که تشخیص تفاوتشان از انواع طاووس هم سخت تر بود شاهین پلاس از نوع خانگی و سایپایی بوده که ادعای تغییرات زیادی دارد اما در حقیقت باید بگردید تا اختلاف را با نسخه G پیدا کنید.

{مقالات بیشتر}: مشاوره رایگان خرید خودرو

با بازنشسته شدن سمج ترین کارگر دنیا یعنی پراید که در حد یک رئیس به ان بها داده شده بود شرکت سایپا در سال ۹۷ به سراغ معرفی محصولی جدید به نام رهام رفت که ظاهرا مدیر نامگذاری سایپا علاقه زیادی به پرنده ای به نام شاهین داشته است به همین دلیل در اواخر سال ۹۸ با این نام در نمایشگاه ها حاضر شد. البته جلوتر می فهمیم که شاید کبوتر را جای شاهین به ما قالب کرده اند!

به هرحال این خودرو از سال ۹۹ به صورت غیررسمی با دو تیپ G و S به بازار رسید که از قضا تمام شاهین های موجود در خیابان ها از تیپ فول تر یعنی G می باشند چرا که نسخه دیگر تنها به صورت محدود و آزمایشی تولید شد. بعد از ۳ سال عرضه این خودرو، شرکت سایپا اقدام به افزودن سیستم های ایمنی نظیر ESP و TCS و HAC روی نسخه های پس از تابستان این محصول کرد.

البته این پایان کار نبود و شاهد دو نسخه ی دیگر تحت عنوان شاهین CVT و شاهین پلاس نیز از اواخر امسال خواهیم بود که عمده تفاوتشان در بخش فنی است.

شاهین CVT

بررسی طراحی شاهین پلاس و تفاوت ها

به طور کلی تفاوت خاصی بین ظاهر هر سه نسخه سایپا شاهین وجود ندارد یا بهتر است بگوییم که تفاوتشان محسوس نیست.

خداروشکر در نمای جلویی شاهین دیگر شاهد سبک و سیاق پراید و تیبا نیستیم و با الگوریتمی به مراتب به روزتر برای بازار پیر ایران طرف هستیم. چراغ های نسبتا بزرگی که هرچند قدیمی شده اند اما با المان هایی مانند جلوپنجره ۶ ضلعی کروم کاری شده و قالب های چندضلعی سپر هماهنگی خوبی دارند. با اینکه چراغ ها از ساده ترین حالت ممکن و بدون هیچ لنز یا … می باشند اما قرارگیری دیلایت ها به همراه مه شکن در قسمت پایین سپر کمی اوضاع را بهتر کرده است.

{مقالات بیشتر}: راهنمای خرید بهترین خودرو تا ۵۰۰ میلیون تومان

در نمای کناری شاهین پلاس و شاهین CVT شاهد تغییر دستگیره درب ها به نمونه کرومی هستیم که در نسخه G این خودرو دیده نمی شود. ناگفته نماند که طبق شنیده ها قرار است نسخه CVT این خودرو با رینگ های ۷ پر مشکی پیانویی عرضه شود. خط کشی طراحان سایپا روی درب ها و گلگیرهای خودرو باعث ظاهری به مراتب شکیل تر شده است.

از نکات جالب این خودرو شباهت بسیار بالای رینگ های ۵ پر آن به رینگ های رنو ساندرو است که ظاهر دلنشین تری نسبت به نمونه دیگر دارد. آنتن کوسه ای مشکی رنگ را هم نباید از قلم انداخت که جای نمونه ساده پیچی را در تیپ های جدید گرفته است.

شاهین سبز

تنها راه تشخیص شاهین پلاس و شاهین CVT از یکدیگر در نمای پشتی، بج یا لوگو + است. البته تفاوت هر دو نسخه جدید شاهین با تیپ G، نوار کرومی باریک است که چراغ ها را به هم ربط داده است. به جز چراغ های L مانند نسبتا بزرگ که بیشتر خلاقیت این بخش را به دوش می کشند بقیه اجزا جذابیت چندان بالایی ندارند. یکی از انتفاداتی که به این خودرو وارد است آینه های بسیار بزرگ و اصطلاحا اتوبوسی اش می باشد که علاوه بر طراحی نه چندان هماهنگ با بدنه ، جایگیری بدی هم دارند هرچند که دید خوی را ارائه می دهند.

داخل کابین شاهین پلاس و اتومات CVT شباهت بسیار بالایی به یکدیگر داشته و در واقع تنها تفاوتشان سردنده آن هاست که همسن مورد هم چندان مشهود نیست ولی برخلاف نسخه G شاهد دو رنگ شدن کابین ، صندلی های چرم با طرح لوزی و استفاده از طرح چوب روی قسمت هایی از درب و لیور دنده هستیم که حس کیفیت بالاتری را القا می کنند اما همچنان کیفیت کلی داشبورد در سطح قبلی است و باید با پلاستیک خشک اطراف خود دست و پنجه نرم کنید.

مقایسه کابین شاهین پلاس و دنده ای

نکته مثبت کابین استفاده از مانیتور ۱۰ اینچی ۱۰ تاچ است که نسبت به نسخه ۷ اینچی قبلی شاهد کیفیت و عملکرد بهتری از آن هستیم. با نگاهی به قسمت چپ فرمان سه شاخ خودرو یعنی جایی که براکت ۴ قسمتی اش قرار دارد شاهد پر شدن یکی از دکمه های خالی با سیستم پایداری و کنترل هرزگردی هستیم که اصطلاحا ESC هم گفته می شود.

فضای ردیف دوم سایپا شاهین با اینکه فاصله دو محوری خیلی زیادی ندارد اما مناسب برای سه بزرگسال متوسط جثه با قد ۱۸۰ سانتی متر است. فضای صندوق نیز برای یک خانواده ۳ یا ۴ نفره کفایت می کند.

تفاوت های فنی شاهین پلاس و  شاهین اتومات CVT

همان طور که می دانید هر خودروسازی با ساخت و ارائه یکی پیسرانه نام خود را بر سر زبان ها انداخته است برای مثال تویوتا با ۲JZ یا ۳.۸ لیتری نیسان و … در این میان سایپا و ایران خودرو بیکار ننشسته و پیشرانه های M15TC و TU5 را به لیست افسانه ای تولیدات خود افزوده اند و جالب تر آن که این دو دانش آموز تیزهوش، چند مدتی است که با یکدیگر رفاقت می کنند!

تفاوت های شاهین پلاس و شاهین CVT

 به طور کلی پیشرانه شاهین اتوماتیک CVT همانند نسخه G دنده ای است و تنها شاهد تغییر گیربکس  ۵ سرعته دستی هستیم. اما با بالا زدن کاپوت نسخه پلاس با پیشرانه ای شبه TU5 برخورد می کنیم که با کد ME16 شناخته می شود و با تغییراتی که روی آن صورت گرفته توانایی تولید قدرتی بالاتر از نسخه دیگر را دارد.

در واقع گیربکس شاهین پلاس ۶ سرعته از نوع AT است یعنی همان چیزی که در تارا اتومات ، دنا پلاس اتومات و ۲۰۷ اتومات دیده می شود. خوب یا بد دیگر اکثرمان تجربه هایی از موتور TU5 داریم که می تواند دوام بالاتر و راندمان بهتری را نسبت به نسخه CVT در اختیارمان بگذارد.

نام خودرو/عامل شاهین G دستی شاهین اتومات CVT شاهین پلاس
حجم موتور ۱/۵ لیتری توربو ۱/۵ لیتری توربو ۱/۶ لیتری تنفس طبیعی
تعداد سیلندر و سوپاپ ۴ / ۸ ۴ / ۸ ۴ / ۱۶
گیربکس ۵ سرعته پیوسته ۶ سرعته
قدرت ۱۰۹ اسب بخار ۱۰۹ اسب بخار ۱۱۴ اسب بخار
گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر ۱۷۸ نیوتن متر ۱۴۹ نیوتن متر
شتاب صفرتاصد ۱۳/۳ ۱۵ ۱۳/۹
وزن ۱۲۶۰ ۱۲۷۰ ۱۲۸۰
مزیت فنی مصرف کمتر گشتاور بالاتر و کشش اولیه بهتر به روزتر و بادوام تر

نکته ی نه چندان دلچسبی که هنگام رانندگی با این خودرو من را به یاد محصولات قبلی سایپا انداخت، ورود بیش از حد صدای موتور به کابین است که در هر سه نسخه سایپا شاهین آزاردهنده است مخصوصا در نسخه CVT که دور موتور فراتر از ۳۵۰۰ می رود شاهد صدایی بیشتر هستیم.

عملکرد ترمزها با توجه دیسکی بودن هر ۴ چرخ و وزن نه چندان بالای خودرو عملکرد نسبتا قابل قبولی از خود بروز داد به طوری که نسبت به تمامی محصولات تاکنون تولید شده سایپا بهتر است. اضافه شدن کنترل پایداری در شاهین پلاس و شاهین CVT باعث بهبود عملکرد پایداری خودرو شده که یک سر و گردن بهتر از تیپ G دستی می باشند.

ردیف دوم شاهین پلاس

تفاوت امکانات شاهین پلاس و شاهین CVT

هیچ تفاوتی میان شاهین پلاس و شاهین CVT از این نظر وجود ندارد اما از لحاظ آپشنی شاهد پیشرفت نسخه های جدید نسبت به G دستی هستیم که مهم ترین آن ها در جدول زیر لیست شده اند:

نام خودرو/عامل شاهین G دستی شاهین اتومات CVT شاهین پلاس
کیسه هوا ۲ عدد ۲ عدد ۲ عدد
کروزکنترل ندارد دارد دارد
کیلس استارتر دارد دارد دارد
سیستم کنترل پایداری ندارد دارد دارد
صندلی برقی ندارد دارد دارد
تریم چرمی کابین ندارد دارد دارد
گرمکن صندلی ندارد دارد دارد
آینه تاشو برقی دارد دارد دارد
صفحه نمایش ۷ اینچی ۱۰ اینچی ۱۰ اینچی

مقایسه قیمت و نتیجه گیری

در رده بندی قیمتی که سایپا برای این سه محصول در نظر گرفته، شاهین دنده ای G قیمتی از همه کمتر و به ترتیب نسخه های CVT و پلاس گران قیمت ترین هستند. تاکنون تنها شاهین اتومات CVT طی سامانه یکپارچه فروش خودرو برای تحویل در اواخر امسال به فروش رسیده و پیش بینی می شود که در دور جدید فروش این محصولات که قرار است در اواخر پاییز برگزار شود، شاهین پلاس وارد بازار گردد.

برچسب: سایپا
شایان شاهمرادی

شایان شاهمرادی

بالاخره هر فردی با یک چیزی در زندگی خوشحال می شود آن یک چیز برای من ماشین شد.

پست بعدی
تست و بررسی فونیکس آریزو 8

بررسی مزایا و معایب فونیکس آریزو 8

دیدگاه ها 2

  1. عرفان می‌گوید:
    1 سال قبل

    سلام خسته نباشید
    نسخه شاهین G آینه تاشو برقی دارد، جدول تفاوت را اصلاح کنید.

    پاسخ
  2. محمد می‌گوید:
    8 ماه قبل

    سایپا
    شاهین آشغال
    بی کیفیت
    بدون لوازم یدکی در بازار
    شاهین ۱۴۰۳ با ۵۰۰۰ کارکرد
    بوق خراب و درست نمیکنن چون موجودی ندارن
    روغن ریزی داشته شیلنگ نداشتن که خودم خریدم به مبلغ دو میلیون تومن
    عیب برقی داشت که دو مرتبه دستگاه زدن و هر دفعه پول گرفتن
    الانم دوباره روغن ریزی داره
    بخدا قسم یه ۲۰۶ مدل ۸۹ دارم ترجیح میدم اونو سوار شم
    فوق العاده بی تعهد هست سایپا
    سایپا نامطمئن
    سایپا نامطمئن
    سایپا نامطمئن
    سایپا نامطمئن
    سایپا نامطمئن
    برسد بدست مسئولان سایپا

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه

دریافت تخفیف ویژه با عضویت در خبرنامه

بهترین و با کیفیت ترین ماکت های خودرو وارداتی بهترین و با کیفیت ترین ماکت های خودرو وارداتی بهترین و با کیفیت ترین ماکت های خودرو وارداتی

وب سایت کاریزو

وب سایت مجله ای کاریزو با هدف جامع ترین و تخصصی ترین وب سایت مجله ای در حوزه خودرو فعالیت خود را آغاز کرد که نزد کاربران بسیار مورد توجه قرار گرفته و در میان علاقه مندان دنیای خودرو محبوب می باشد.

 

هدف گروه ما کمک به مردم سرزمین ایران است تا بتوانند خودرو مناسب خود را با توجه به نیازها و امکاناتی که مد نظرشان است انتخاب کنند و دچار پشیمانی بعد از خرید خودرو نشوند.

دسته‌ها

  • اخبار خودرو
  • ثبت نام خودرو
  • خودروهای آلمانی
  • خودروهای ایتالیایی
  • خودروهای ایرانی
  • خودروهای جدید
  • خودروهای چینی
  • خودروهای ژاپنی
  • خودروهای فرانسوی
  • خودروهای کره ای
  • دسته‌بندی نشده
  • مقایسه خودروها
  • نقد و بررسی انواع خودرو

عضویت در خبرنامه

دریافت تخفیف ویژه با عضویت در خبرنامه

  • تماس با ما
  • تبلیغات
  • مشاوره تلفنی خرید خودرو

وب سایت کاریزو طراحی شده شده توسط جسکو وب. تمام حقوق محفوظ است © 2023 .

بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • صفحه اصلی
  • مشاوره تلفنی خرید خودرو
  • فروشگاه
  • قیمت روز خودرو
  • نقد و بررسی انواع خودرو
    • خودروهای کره ای
    • خودروهای ژاپنی
    • خودروهای فرانسوی
    • خودروهای چینی
    • خودروهای آلمانی
    • خودروهای ایتالیایی
  • تماس با ما
  • اخبار
  • حساب کاربری من
  • سبد خرید

وب سایت کاریزو طراحی شده شده توسط جسکو وب. تمام حقوق محفوظ است © 2023 .

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

فراموشی رمز عبور ؟ ثبت نام

ساخت حساب کاربری!

فرم زیر را برای ثبت نام تکمیل نمایید

همه فیلد ها ضروری اند وارد شدن

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

وارد شدن