بررسی کامل مزایا و معایب رنو لتیتود ، مقاله ای حائز اهمیت برای افراد علاقه مند به این محصول اروپایی است.
امروز به سراغ نماینده ای از اروپا می رویم که نامش برای خیلی ها آشنا نیست. با وجود گذشت ۱۲ سال از حضور این خودرو در بازار هنوز هم جلب توجه می کند. رنو لتیتود محصولی فرانسوی است که با وجود شایستگی هایش نتوانست به جایگاه خوبی در ایران دست پیدا کند.
تاریخچه رنو لتیتود
خودروسازی رنو این خودرو را تنها در یک نسل و در بازه ی کوتاهی عرضه کرد و عرضه ی این خودرو را در اوایل منحصر به کشورهای کره و روسیه کرده بود اما پس از گذشت مدت کوتاهی توسط نگین خودرو وارد کشور شد. این خودرو همچنین با نام سامسونگ SM5 نیز عرضه شده است که SM5 در قالب سه نسل وجود دارد که نسل سوم آن همان لتیتود است.
رنو لتیتود در سال ۲۰۱۰ در نمایشگاه بین المللی خودرو روسیه معرفی شد و در سال ۲۰۱۱ پایش به ایران باز شد. این خودرو با دو مدل ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ در بازار کشورمان وجود دارد که تفاوتی بین آن ها نیست. این خودرو در زمان خود به منظور رقابت با ژاپنی ها و کره ای هایی نظیر کمری و اپتیما وارد میدان شد که البته به علت قیمت بالاتر نسبت به آن ها و ظاهر نه چندان هیجان انگیزش بازی را واگذار کرد.
لازم به ذکر است که لتیتود در سال ۲۰۱۵ تولیدش متوقف شد و جایش را به رنو تلیسمان داد که تا حدود زیادی با آن آشنایی داریم.
طراحی رنو لتیتود
به قسمتی رسیدیم که شاید یکی از مهم ترین بخش هایی است که لتیتود حرف زیادی در مقابل رقبای کره ای ها ندارد و فروش کم اش نیز به همین دلیل است. در طراحی کلی خودرو سعی شده تا از المان های لوکس استفاده شود و کمتر نشانه های اسپرت را در آن مشاهده می کنیم.
در نمای جلویی رنو لتیتود، با چراغ هایی کشیده به سبک کره ای ها مواجه هستیم که به جلو پنجره ی مزین شده به کروم کاری متصل شده است. در طراحی سپر خلاقیت زیادی مشاهده نمی شود و تنها شبگه ورود هوا در پایینش جا خوش کرده است. همچنین دو خط ملایم روی کاپوت کشیده شده است.
هنگامی که از بغل به رنو لتیتود نگاه می کنیم، طول زیاد خودرو و دماغه ی بلندش جلب توجه می کند گویی که مقداری از رقبای خود طویل تر است. نمای بغل نیز سادگی حرف اول را می زند و طراحان تنها به خط ملایمی که از گلگیر جلو کشیده شده و تا درب عقب امتداد یافته، اکتفا کرده اند. رینگ های خودرو نیز از ۱۸ اینچی بوده و طراحی ساده ای دارند.
در نمای عقبی همین داستان ادامه دارد و شاهد طراحی نسبتا ساده ای هستیم که طراحان از چراغ هایی کشیده استفاده کردند که توسط کروم کاری روی صندوق به هم متصل شده اند. همچنین دو خروجی اگزوز در طرفین سپر نمای خشن تری را برای لتیتود رقم زده اند.
هنگام ورود به کابین با نمای نسبتا زیبا و شکیلی روبرو هستیم که همانند بیرون خودرو از المان های لوکس استفاده شده است .در میانه داشبورد تعداد زیادی دکمه و ادوات دیده می شود که مربوط به سیستم تهویه و سیستم صوتی می شود. کیفیت کابین لتیتود به مراتب نسبت به رقبای کره ای بالاتر بوده و از این حیث بعید است که در کارکردهای بالاتر افت چندانی کند.
فضای داخلی کابین نیز همانطور که انتظارش را داشتیم بزرگ و جادار بوده و سرنشینان در هر دو ردیف احساس ناراحتی نخواهند داشت. صندوق عقب خودرو نیز با فضایی بزرگ طرف هستیم که پاسخگوی نیازهای یک خانواده ۴ نفره را می دهد.
اطلاعات فنی و رانندگی Renault Latitude
به جرات می توان گفت که یکی از برگ های برنده این خودرو، قسمت فنی اش است که تقریبا برتر از هر رقیبی در این سگمنت است. لازم به ذکر است که موتور این خودرو با نیسان ماکسیما نسل هفتم یکسان است.
حجم موتور | ۳/۵ لیتری |
تعداد سیلندر | ۶ سیلندر تنفس طبیعی |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۲۳۵ اسب بخار |
گشتاور | ۳۳۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک |
شتاب صفر تا صد | ۸/۵ ثانیه |
وزن | ۱۶۱۵ کیلوگرم |
شروع حرکت با رنو لتیتود به واسطه موتور ۶ سیلندر و گشتاور بالا، بسیار خوب و قابل توجه است بطوریکه می تواند نظر بسیاری از جوانان را هم به خود جلب کند. گیربکس خودرو با اینکه تکنولوژی بالایی نداشته اما به اندازه کافی هوشمند ظاهر می شود. مصرف سوخت خودرو با توجه به حجم موتورش منطقی بوده و استفاده از بنزین معمولی ضرر چندانی برایش ندارد.
سواری خودرو با توجه به خانوادگی بودنش، نسبتا نرم است اما با وجود فاق کوتاه لاستیک در بعضی چاله چوله ها کوبشی احساس می شود. البته این سایز رینگ و فاق کوتاه باعث شده تا هندلینگ و قدرت مانور پذیری اش افزایش پیدا کند.
ایمنی رنو لتیتود به واسطه بهره گیری از سیستم های ایمنی نظیر ABS،EBD و ESP و کسب ۵ ستاره از یوروانکپ بالاست.
امکانات مهم رنو لتیتود
– ۶ ایربگ – موس وسط – صندل های جلو برقی
– ماساژور صندلی راننده – خوش بو کننده کابین – گرمکن صندلی های جلو
– سقف پاناروما – سیستم صوتی بوز – سیستم AFS چراغ ها
– چراغشور – ترمز پارک برقی – سنسور باران
این خودرو از لحاظ آپشنی از رقبای خود جلوتر تر بوده و رقیب سرسختی برای خودروهای این سگمنت محسوب می شود.
نقد و بررسی
رنو لتیتود
اگر قصد خرید خودروی چینی را ندارید، رنو لتیتود گزینه ی با ارزشی است که می تواند تا چندسال شما را راضی نگه دارد. البته بازار خرید و فروشش کمی توی ذوق می زند.
مزایا
- قدرت و شتاب خوب
- کیفیت بالا
- ایمنی بالا
معایب
- بازار خرید و فروش