بررسی مزایا و معایب پادرا تاگا H ، مقاله ای جامع و کامل درمورد پیکاپ جدیدی است که به ایسوزو دی مکس چینی معروف است.
داشتن اسم و رسم خوب، گذشته بی نقص و یا محبوبیت عالیست اما همیشه هم نه! معروفیت چالش های خود را در پی دارد که برای مثال شما آخر شبی در هتلتان راحت نشسته اید و ناگهان فردی را می بینید که به علت هوادار بودن شما از دیوار و ساختمان بالا آمده. حال با پیکاپی طرف هستیم که هم می تواند پیشرو باشد و هم پیرو، پادرا تاگا H محصول جدید بازار ایران است که مدت زمان زیادی از دریافت پلاکش نمی گذرد.
{مقالات بیشتر}: مشاوره رایگان خرید خودرو
اگر با شنیدن نام پادران موتور تعجب کردید زیاد نگران نباشید چرا که ما هم تا چند ماه پیش همین گونه سردرگم بوده ایم. این شرکت در واقع بخش ساخت خودروهای سبک شرکت معروف پادرا موتور است که آن را با خودروهای سنگینی نظیر داف و بعضا ایسوزو می شناسیم.
تاگا H پیکاپی چینی از شرکت کینگ لینگ است که با مشارکت ایسوزو ساخته شده در واقع پلتفرم و بسیاری از قطعات این خودرو با پیکاپ نسبتا شناخته شده ایسوزو دی مکس یکسان است. این جوان چینی برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ در معرض دید همگان قرار گرفت و حدود ۴ سال بعد نسخه فیس لیفتی از آن وارد بازار شد.
تابستان پارسال بود که پادران موتور طی مراسم نسبتا جمع و جوری از این پیکاپ رونمایی کرد و اواخر سال ۱۴۰۱ بود که شرکت پادران خبر از رسیدن اولین سری پادرا تاگا H داد. پس از گذشت ۴ ماه اولین سری این خودروها که به صورت CBU(کامل) وارد کشور شده بود، تحویل مشتریان گردید.
طراحی ظاهری پادرا تاگا H
استفاده از پلتفرم مشترک با ایسوزو دی مکس باعث شباهت هایی بین این دو خودرو شده است اما هر پیکاپی هم که باشد دوست دارد شبیه هایلوکس شود که در این خودرو نیز این موضوع تا حدی دیده می شود.
ظاهرا چینی ها استفاده از جلو پنجره های بزرگ در پیکاپ ها را نماد قدرت و ابهت می دانند که این مورد درست است اما زمانی تحقق پیدا می کند که شاهد استفاده از پلاستیک با کیفیت و مقاوم در آن ها باشیم. به هرحال دماغه بالای خودرو و استفاده از کاپوت طویل و عضلانی نکات جالب توجه ظاهرش هستند. البته کشیده بودن و کوچک بودن چراغ ها کمی ما را به یاد کراس اوورها می اندازد.
قرارگیری چراغ های فرعی کینگ لینگ تاگا H روی قالبی از خطوط سپر در کنار فلاپ های پلاستیکی سپر ظاهر به نسبت زیبایی ایجاد کرده اند. نکته ای که برای اهل آفرود قابل توجه است، زاویه ورود نسبتا خوب اما نه حد T8 و کلوت است.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب مکث موتور کلوت
وقتی اسم اتاق لانگ می آید همه به یاد اس کلاس و سری ۷ می افتند اما خوشبختانه برای Qingling Taga H نیز همین ویژگی را می بینیم. برای درک بهتر تفاوت این دو نسخه باید بگوییم که نسخه معمولی این خودرو هم هیکل KMC T8 و نسخه لانگ آن مانند آمیکو آسنا است که حدود ۵/۶ متر طول دارد. البته تاکنون فقط شاهد عرضه نسخه معمولی به بازار بوده ایم. به طور کلی تنها تفاوتشان به ۳۰ سانتی متر قسمت بار ختم می شود.
نمای بغلی خودرو همانند رقبایش از سادگی کلی بهره می برد و به طور کلی غیر از خطوط نسبتا ملایم روی گلگیر و درب ها چیجیدگی خاصی دیده نمی شود. رینگ های خودرو دارای سایز ۱۷ اینچی با سایز ۲۴۵/۶۵ می باشند که برای افرود مناسب به نظر می رسند.
نمای عقبی پادرا تاگا H به طرز عجیبی شبیه کی ام سی T8 است یعنی در نگاه اول بسیاری از مردم با دیدن چراغ های عقب و درب بار آن را با رقیبش اشتباه می گیرند. برخلاف رقیبش از سپر کت و کلفتی بهره می برد که استفاده از رنگ هماهنگ با بدنه روی آن در کنار دیزاین L مانند ال ای دی های چراغ رخ جذابی به خودرو بخشیده اند.
با کمک رکاب آلومینیومی سوار خودرو می شویم و اولین چیزی که برایم جالب بود شباهت نمای داخلی به رقیبش یعنی فوتون تونلند G7 است به طوری که بخش میانی داشبورد شامل طراحی مانیتور، دریچه های تهویه و ادوات مرکزی بسیار شبیه هستند. فرمان سه شاخ دی کات در کنار کلاستر دیجیتالی ترکیبی نه چندان هیجان انگیز برای آفرود بازان و پیکاپ سوارهای واقعی محسوب می شود ولی برای کسانی که کمی روحیه کراس اوورها را می طلبند مناسب می باشد.
برآمدگی بالای کلاستر تا شیب نسبی رویه ی داشبورد و بالای رودری ها و دریچه های تهویه بزرگ القا کننده طراحی داخلی بی ام و سری دو اکتیوتورر است. با وجود صفحه نمایش ۱۰ اینچی تاچ نسبتا با کیفیت Padra Taga H برای تنطیم سیستم تهویه و صوتی ادواتی مانند موس در میانه کابین قرار دارد که بسیار کاربردی تر از لمسی و … هنگام رانندگی است.
استفاده زیاد از پلاستیک خشک روی رودری ها و داشبورد نکته ای است که در مقابل رقیبی مثل فوتون تونلند G7 کمی توی ذوق می زند اما طراحی داخلی بروزتر از T8 کمی ما را دلگرم می کند. قسمتی از داشبورد روبروی شاگرد پلاستیک طرح کربن دیده می شود که جلوه مناسبی دارد. کیفیت و راحتی صندلی ها مناسب بوده و در سفرها اذیت نمی کند.
فضای ردیف دوم تاگا H به علت فاصله دو محور نسبتا زیاد در هر دو نسخه معمولی و لانگ قابل قبول بوده و افراد با قد ۱۸۵ احساس راحتی خواهند داشت. همچنین وجود دریچه تهویه مطبوع در این بخش امتیاز بالایی به این خودرو اهدا می کند. قسمت بار نیز علاوه بر فضای مناسب هم اندازه رقبا مخصوصا T8 با داشتن لاینر(محافظ کف صندوق) فابریک حس رضایت را در پی دارد.
بررسی فنی و رانندگی Padra Taga H
هنگامی که کاپوت حجیم و عضلانی این پیکاپ را بالا می زنیم با صحنه ای جدیدا مرسوم شده بین چینی ها روبرو می شویم که قطعات موتور پلمپ شده اند و پس از آن لوگو ایسوزو جلب توجه می کند که حاکی از دستکاری این شرکت و همکارش یعنی جنرال موتورز دارد. ناگفته نماند که این موتور از تکنولوژی بی ام و نیز بهره می برد.
حجم موتور | ۱/۸ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر توربو |
محور محرکه | دو دیفرانسیل (۴WD) |
قدرت | ۲۳۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۱۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی |
شتاب صفر تا صد | ۱۲ ثانیه |
وزن | ۲۰۵۰ کیلوگرم |
پادرا تاگا H لقب کم حجم ترین موتور را بین رقبا دارد اما از طرفی جزو پرقدرت ترین ها هم هست البته بعد از فوتون تونلند G7. این خودرو نیز همانند رقبایش از سه حالت دیفرانسیل شامل سبک ، نیمه سنگین و سنگین بهره مند است و با وجود زاویه ورود و خروج مناسب قابلیت آفرود بالایی دارد. البته از عملکرد خوب سیستم تعلیق عقب و کورس بالای کمک ها در بیراهه نوردی نباید گذشت.
در همان اول کار با شتابگیری و کشش بسیار خوب خودرو مواجه می شویم به طوری که از رقیبی مثل کی ام سی یک سر و گردن بالاتر است. این مورد را می توان از لگ کمتر توربو ، گشتاور بالاتر و عملکرد هماهنگ گیربکس دانست. نفوذ کم صدای پیشرانه به داخل اتاق مورد دیگری است که از آن سربلند بیرون آمد. کوبش و لرزش مخصوصا ردیف دوم در سواری تاگا H شباهت بالایی به رقیب کرمانی خود داشته و در حد متوسطی ارزیابی می شود.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب فوتون تونلند G7
اصولا هندلینگ و پایداری بالایی را نمی توان برای پیکاپ ها متصور شد اما در تست های محدود و کوتاهی که با رقبایش تجربه کردیم، شاهد عملکردی بهتر از رقبا بودیم. از لحاظ ترمزگیری واکنش چندان عالی نشان نداد اما در بین رقبا بدترین هم نبود. مصرف سوخت این خودرو نکته مثبتی است که حدود ۱۱ لیتر در شهر و ۸ لیتر در جاده می باشد.
امکانات مهم پادرا تاگا H
لقب پرآپشن ترین پیکاپ بازار برازنده اش است چرا که در این مورد روی دست رقیب گرانتر خود یعنی فوتون G7 بلند شده و تعدادی آپشن را اضافه کرده اند. ناگفته نماند که یکی از تفاوت های برجسته این خودرو با رقبایش، کسب مجوز استانداردهای اروپا است که این مورد را باید مدیون رفاقت ایسوزو با جنرال موتورز باشد.
– ۶ ایربگ – سیستم های ASR و ESC و HAC – دوربین ۳۶۰ – صندلی های جلو برقی
– دو گرمکن – سیستم تهویه اتومات – رادار بین خطوط – سنسور نور و باران
– آینه برقی – قفل دیفرانسیل – سنسور پارک جلو – دوربین دنده عقب
وضعیت خدمات و قیمت تاگا H
گستردگی خدمات و دسترسی راحت به قطعات در هر جای کشور نکته ای مهم و ضروری برای یک خودروی آفرودی و حتی امروزی به شمار می رود که متاسفانه با توجه به نوپا بودن شرکت پادران موتور این امر مهم هنوز محقق نشده است. پادرا تاگا H با دارا بودن ۳ سال گارانتی مشکلی از بابت خدمات برای ساکنین شهر تهران ندارد اما دیگر شهر ها کمبود قطعات موج می زند!
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب کی ام سی T8
با اینکه تاگا H به همانند فوتون تونلند لوکس ، کی ام سی T8 خوشنام و مکث کلوت بیراهه نورد نیست اما پیکاپی خاص است که تمام ویژگی های آنان را به مقدار کمتری دارد. قیمت این خودرو در نسخه معمولی یا استاندارد هم اکنون(۶/۲۸) حدود ۱/۷ میلیارد قیمت دارد که ۱۰۰ میلیون از لانگش ارزان تر است.
نقد و بررسی
پادرا تاگا H
اگر به دنبال پیکاپی قدرتمند با امکانات زیاد بین رقبا بوده و از پرداخت مبلغی بسیار بالاتر از KMC T8 هراس ندارید پادرا تاگا H گزینه ای ارزنده محسوب می شود.
مزایا
- پلتفرم ایسوزو دی مکس
- ایمنی بالا
- شتاب و کشش مناسب بین رقبا
- امکانات بیشتر از رقبا
- مصرف سوخت پایین
معایب
- کابین با کیفیت معمولی
- ترمزهای نه چندان قوی
- کیفیت پایین برخی قطعات پلاستیکی بیرون خودرو