بررسی مزایا و معایب نیسان ایکس تریل ۲۰۲۳ ، مقاله ای جامع از محصول تازه معرفی شده ژاپنی است که حسابی با تعمیرگاه رفتن و خرج برای مالک مشکل دارد.
بعد از کلی داستان درباره نمایشگاه تحول صنعت خودرو ۱۴۰۲ که طی چند روز گذشته برگزار شد که بیشتر شبیه نمایشگاه معرفی خودروهای چینی در پکن بود سری به نمایشگاه نامی موتور زدیم که خبرهای خوشی را برای اهالی رسانه و مردم داشت. این شرکت بانی واردات خودروهای نیسان است که این بار به طور رسمی نیسان ایکس تریل ۲۰۲۳ را در دسترس عموم قرار داده است.
{مقالات بیشتر}: مشاوره تلفنی خرید خودرو
توضیح دادن درباره نیسان ایکس تریل ۲۰۲۳ که یکی از واضحات دنیای خودرو است چندان به مذاق شما خودرو دوستان خوش نخواهد آمد اما بد نیست که بدانید از بین ۴ نسل عرضه شده این خودرو در بازار تاکنون تنها یک نسل از آن به تعداد بالا به کشورمان رسید که ان هم نسل سوم و در بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ می باشد.
نیسان روگ یا ایکس تریل!؟ از نسل سوم به بعد این خودرو در بعضی بازارها با نام ROGUE نیز به فروش رفت که تفاوت خاصی با چیزی که ما می شناسیم ندارد. نسل چهارم این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ در نمایشگاه خودرو شانگهای به نمایش درآمد که از آن به عنوان کراس اووری کامپکت(جمع و جور) پرده برداشت.
{مقالات بیشتر}: نقد و بررسی نیسان ایکس تریل
در طی دو سال عرضه این خودرو، فیس لیفت یا تغییر خاصی در چهره این خودرو صورت نگرفته اما مدل هایی بهبود یافته از پلاگین هیبرید و EPOWER وارد برخی بازارها گردید. در این میان نامی موتور به سراغ نسخه بنزینی رفته که از قضا در بخش فنی آشنایی جالبی از قدیم با آن داریم.
بررسی طراحی ظاهری نیسان ایکس تریل ۲۰۲۳
جذاب تر شدن نمای جلویی این نسل (T33) نوید فروش به مراتب بهتر از نسل گذشته را می دهد مخصوصا این که در آن سوی میدان باید با کیا اسپورتیج ۲۰۲۳ نیز رقابت کند. قرارگیری دیلایت های خطی خودرو بالاتر از چراغ های اصلی روی سپر که با ترکیب هواکش سپر فرم L مانند به خود گرفتند نکته ای جالب توجه است.
وجود دو خط برآمده نشات گرفته از ستون های A که تا جلوپنجره کرومی کت و کلفتش امتداد یافته جزوی از سبک همیشگی طراحان ژاپنی است که در نیسان جوک و دیگر محصولاتش دیده بودیم. استفاده از فلاپ های تقریبا کرومی رنگ به همراه پلاستیک کاری های اطراف شبکه ورودی هوا حس لوکسی را به بیننده منتقل می کند.
نمی خواستم به این زودی از لو آپشن و پایه بودن تیپ مورد نظر صحبت کنم اما چه کنم که با نگاهی به نمای بغلی مخصوصا رینگ های ساده ۱۷ اینچی با رنگ شدو که به طور نصفه نیمه ای فضای بزرگ گلگیرها را پرکرده اند می توان این را فهمید. نیسان X-Trail جدید نسبت به قبل قد کشیده و ارتفاع از سطح زمین بالاتری پیدا کرده است البته به شخصه معتقدم نسل قبلی نمای کناری متعادل تری از شکیل و ساده بودن داشت اما در این نسل همرنگ بودن دستگیره درب ها و خطوط بسیار کمتر کمی بیش از حد ساده نشان می دهند.
به نمای پشتی نیسان ایکس تریل ۲۰۲۳ که می رسیم اوضاع بسیار چشمگیرتر می شود. با دیدن این فرم چراغ ها ناخودآگاه به یاد لندکروز سری ۳۰۰ می افتم ولی این کجا و آن کجا! درست بالای سر چراغ ها شیشه عقب با ابعاد نسبتا کوچک اما مربعی شکل را می بینیم که موازی با دو ضلع عمودی اش رنگ مشکی پیانویی کار شده.
جبران مافات نمای بغل را خطوط افقی بالا و پایین درب صندوق که انحنای تقریبا زیادی هم دارند انجام می دهند که انصافا ترکیب شکیلی برای مبارزه با رقبا شده. طراحان استفاده از فلاپ و دیفیوزر را در نمای عقبی فراموش نکرده اند به نحوی که از زیر دستگیره صندوق شاهد آن هستیم البته دیگر خبری از خروجی اگزوز یا المان چندان اسپرتی نیست.
بررسی کابین و طراحی داخلی نیسان ایکس تریل وارداتی
احتمالا به خاطر ارتفاع از سطح زمین بیشتر این خودرو نسبت به رقبایش مجبور به استفاده از رکاب شوید چیزی که به صورت فابریک هم اکنون روی خودرو دیده نمی شود. با ورود به کابین فرمان سه شاخ نیمه D کاتی که بازوهایی لاغرتری نسبت به خود فرمان دارند طرف می شویم.
خوشبختانه یا متاسفانه در این نمونه شاهد پشت آمپر انالوگ به جای تمام دیجیتالی در نمونه فول هستیم که حس بهتری از رانندگی را می دهد اما به لوکس بودن دیجیتالی ها نمی رسد. شیفترهای کوچک پشت فرمان نیز در نوع خود جلب توجه می کنند که حین رانندگی آن ها را بررسی خواهیم کرد.
تریم کابین در نمونه وارده nissan X-Trail از نوع کرم-مشکی می باشد. صندلی ها نیز علیرغم پارچه ای بودن و احتمال چرک شدن تدریجی، از راحتی و ابعاد مناسبی برخوردارند که در سفرها اذیت کننده نیستند. قرارگیری سیستم صوتی با نمایشگر سه اینچی ساده در بالای دریچه تهویه مطبوع و ادوات کنترلی آن که مکانیکی هم هستند باعث بهبود ارگونومی و دسترسی راننده به این تجهیزات حین رانندگی شده است.
در میانه کابین شاهد دسته ئنئه الکترونیکی ، ترمز پارک برقی و یک سری امکانات هستیم که اطرافشان طرح چوب کار شده. وسعت بزرگ کنسول وسط باعث استفاده بسیار راحت دو فرد می شود. کیفیت کابین یکی از بهترین ها در نوع خود می باشد مثل چیزی که در نسل قبلی دیده بودیم و از این نظر در رقابت با اسپورتیج ۲۰۲۳ در ایران کمی پیشی می گیرد.
ارتفاع زیاد سقف و طراحی مکعب مانندی نیسان xtrail باعث شده تا از حیث فضای سر و پا فردی با قد ۱۸۵ نیز احساس راحتی کند البته این احساس راحتی به شرطی است که چندان از نبود سقف سانروف یا آپشن دیگری سرخورده نشوید چرا که باید گفت اینجا هیچ خبری نیست…!
به شخصه وجود ۲ صندلی کم کاربرد را در یک کراس اوور کوچک نمی پسندم لذا از شانس ما نسخه سفارش گذاری شده نیسان ایکس تریل ۲۰۲۳ از نوع ۵ نفره می باشد لذا با باز کردن درب صندوق با فضایی بسیار بزرگ و مناسب برای خانواده های پرجمعیت روبرو می شویم که نسبت به رقبای خودش در ایران نظیر اسپورتیج یا توسان ۲۰۲۳ حجیم تر است.
بررسی فنی و رانندگی Nissan X-Trail 2023
خودم را برای یک پیشرانه ضعیف و بسیار اقتصادی آماده کرده بودم که خوشبختانه با بالا زدن کاپوت همان عطر قدیمی نسل قبلی یعنی ۲/۵ لیتری به مشامم رسید که به نظرم از بسیاری جهات بهتر از نسخه دیگر این خودرو یعنی ۱/۵ لیتری توربو است که هنوز وارد کشورمان نشده.
حجم موتور | ۲/۵ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر تنفس طبیعی |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۸۸ اسب بخار |
گشتاور | ۲۴۴ نیوتن متر |
گیربکس | CVT |
شتاب صفر تا صد | ۹/۵ ثانیه |
وزن | ۱۶۴۰ کیلوگرم |
اولین مزیت نیسان ایکس تریل وارداتی در بخش فنی وجود اشتراکات بسیاری با نسل قبلی است که همین عامل باعث می شود از لحاظ قطعه و لوازم یدکی دچار مشکل نشوید در ضمن حساسیتی به بنزین کم کیفیت کشورمان ندارد که از این حیث نیسان ایکس تریل جدید برتری هایی نسبت به رقیب کره ای اش ایجاد کرده.
بعد از بررسی دید به اطراف و تسلط نسبی به خودرو شروع به حرکت می کنیم، در یک کلام باید بگویم که رانندگی ایکس تریل ۲۰۲۳ بسیار حال و هوایی شبیه به نسل قبلی اش دارد مگر اصلاحاتی در سواری و بازده پیشرانه. رانندگی خودرو با وجود گیربکسی از نوع CVT بسیار راحت و بی دردسر است با این که هر چه که باشد کمی از لذت رانندگی کم می کند.
مود اسپرت را انتخاب کرده و گیربکس را در حالت دستی قرار می دهیم، عملکرد دریچه گاز و گیربکس به مراتب دقیق تر شده که نتیجه آن کشش قابل توجه و راضی کننده از نیسان ایکس تریل ۲۰۲۳ است. آرامش و سکوت کابین بیشتر از قبل شده که نشان دهنده عایق بندی قرص و محکم تر کابین است.
وجود ساختار مولتی لینک در محور عقب باعث ایجاد سواری کم صدا و نرمی از خودرو شده که البته نباید فاق زیاد لاستیک را فراموش کنیم. با وجود این شرایط هندلینگ خودرو چندان تحت تاثیر قرار نگرفته اما به هرحال کمی ضعیف تر از نسل قبل ظاهر می شود که به عقیده من تک دیفرانسیل بودن ایکس تریل ۲۰۲۳ دلیل محکمی برایش است.
بررسی امکانات مهم نیسان ایکس تریل ۲۰۲۳ وارداتی
همان طور که می دانید اکثر خودروهای وارداتی از کشورهای عربی مانند عربستان ، امارات و دبی وارد کشورمان می شوند لذا با سرچی کوتاه در سایت نیسان این کشورها متوجه ورود بیسیک ترین نمونه نیسان ایکس تریل ۲۰۲۳ می شویم. البته اوضاع ژاپنی ها مانند چند سال پیششان نیست که واقعا هیچ چیز نداشته باشند اما در هر ضورت این نسخه حرف چندانی در مقابل اسپورتیج جدید ندارد.
– ۶ ایربگ – کیلس استارتر – سیستم ESP/TCS/HAC – ترمزپارک برقی – اتوهلد
– سنسور عقب – درایو مود – سیستم صوتی بوز – کروزکنترل – دیلایت
وضعیت و قیمت نیسان ایکس تریل ۲۰۲۳ در ایران
شرکت وارد کننده این خودرو یعنی نامی موتور، به تازگی از محصولات جدیدش رونمایی کرده است و هنوز اطلاعات دقیقی از زمان عرضه و قیمت این خودروها منتشر نشده اما پیش بینی ها رقمی معادل ۲/۲ الی ۲/۴ میلیارد را برای نیسان ایکس تریل ۲۰۲۳ پیش رویمان می گذارند.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب کیا اسپورتیج ۲۰۲۳
این در حالی است که در این رده قیمتی کیا اسپورتیج ۲۰۲۳ با امکانات و قوای فنی اغواکننده و توسان ۲۰۲۳ خوش چهره وجود دارند که کار را برای این خودرو بسیار سخت کرده اند.
نقد و بررسی
نیسان ایکس تریل ۲۰۲۳
وجود نکات مقثبتی از قبیل دوام بالا ، قدرت فنی مناسب و کیفیت راضی کننده از مهم ترین عواملی است که می تواند افراد را به سمت نیسان ایکس تریل ۲۰۲۳ سوق دهد.
مزایا
- ظاهر عامه پسندتر از گذشته
- کابین جادار خانوادگی
- صندلی های راحت برای سفر
- کم استهلاک بودن
- گیربکس اقتصادی
معایب
- نمای کناری بسیار ساده
- هندلینگ ضعیف تر از رقبا
- ساختار تک دیفرانسیل
- امکانات کمتر از رقبا