نوبتی هم که باشد نوبت سربازی از ارتش ژاپنی ها است. خودروی مورد بررسی امروز ما نه تویوتا است و نه لکسوس و نه حتی هوندا! امروز می خواهیم نگاهی کامل به نیسان قشقایی داشته باشیم البته از نوع نیسان و نه ایل و تبار. خودرویی که علیرغم فروش بالایش در بازار جهانی در بازار ایران استقبال چندانی از آن نشد.
تاریخچه NISSAN QASHQAI
لازم است که اول از همه بر سر اسمش کمی بحث کنیم. در واقع خودروسازی نیسان اسم این خودرو را به علت صبر و تحمل در برابر سختی ها به این نام برگزید. از این حیث این خودرو جایگاه ویژه ای نزد ایرانیان دارد. البته ناگفته نماند که در بعضی بازار های جهانی این خودرو را با نام دوآلیس می شناسند.
سال ۲۰۰۴ بود که نیسان کانسپکت این خودرو را طراحی کرده و برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ به طور رسمی در نمایشگاه خودرو پاریس از آن رونمایی کرد و یکسال بعد از آن بودکه به بازار جهانی عرضه شد. تولید نیسان قشقایی نسل اول که با کد اتاق J10 شناخته می شود از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ ادامه داشت.
در سال ۸۸ بود که پارس خودرو خبر از ورود این اس یو وی کوچک شهری به ایران داد. مدت کوتاهی از وارد گذشت و پارس خودرو آمادگی خود را برای مونتاژ این خودرو اعلام کرد و به طور کلی نیسان قشقایی با دو تیپ LE و SE در ایران وجود دارد که تیپ فول تر(LE) با مدل های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ و تیپ نیم فول(SE) با مدل های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ موجود است.
نسل دوم قشقایی درسال ۲۰۱۴ به بازار جهانی عرضه شده و یکسال قبل از آن نیز در نمایشگاه خودرو لندن معرفی شد. این نسل که با کد J11 شناخته می شود تا سال ۲۰۲۱ رو خط تولید قرار داشت. نکته حائز اهمیت برای ما مشترک بودن پلتفرم این نسل با نیسان XTRAIL است که ما ایرانی ها با آن کمی و بیش آشنایی داریم.
سرانجام در سال ۲۰۲۱ بود که نسل سوم نیسان قشقایی با کد اتاق J12 به بازار معرفی شد و این نسل همچنان روی خط تولید قرار داشته و آخرین نسل ارائه شده می باشد. این اتاق با طراحی مفهومی خود توانست به خوبی در مقابل رقبا عرض اندام کند.
طراحی نیسان قشقایی J10
لازم است که همین اول بگوییم که از تولید نیسان قشقایی حدودا ۱۵ سالی می گذرد و نمی توان انتظار عجیب و غریبی از ظاهر آن داشت.پس بیایید کمی منطقی تر بررسی کنیم.
با نگاهی به نمای جلو هر بیننده ای می تواند تشخیص دهد که سایز چراغ های جلو بزرگ بوده و به خوبی جلب توجه می کند. جلوپنجره و سپر جلو طراحی نسبتا ساده ای داشته و جز قسمت های پلاستیکی کار شده در پایین سپر و توری خطی هواکش پایین ایده ی خارق العاده ای دیده نمی شود.
در نمای جانبی خودرو نیز همان سادگی و سنگینی طراحی دیده می شود و از این حیث هماهنگی مطلوبی با نمای جلو دارد. خطوط کار شده روی درب ها کمی از سادگی محض خودرو کاسته و کمی بروز بودن را تزریق کرده اند. رینگ های ۱۸ اینچی ۵پر نیز با ظاهر خودرو همخوانی دارند.
طراحان عزیز نیسان موتور همان نسخه جلو و بغل خودرو را در نمای پشتی رعایت کرده با چراغ هایی نسبتا و پلاستیک های کارشده بر روی سپر کار را درآورده اند.
با این تفاسیر و بعد از کلی بالا و پایین کردن طراحی بیرونی خودرو شبیه فرد مظلومی است که شاید بی نقص نیست اما ناخودآگاه معصومیتش دامن همه را می گیرد.
دقیقا نمی دانیم که داخل نیسان قشقایی شبیه ال نود هست یا برعکس. اما هر چه که هست ایرانی ها هم از آن بدشان می آید و هم خوششان.کیفیت کابین با توجه به سن و سالش متوسط بوده و ایراد بزرگی نمی توان گرفت. فضای کابین این شاسی بلند کوچک آنچنان بزرگ نیست اما ۴ سرنشین بزرگسال را پوشش می دهد.البته که نبود سانروف هم کمی فضای داخل کابین را خفه تر نشان می دهد.
اطلاعات فنی و رانندگی نیسان قشقایی نسل اول
به جای پر بحث ماجرا می رسیم جایی که با قطعیت نمی توان گفت که خوب است یا بد.
اول سری به جدول می زنیم(مربوط به تیپ LE) و بعد به سراغ تست رانندگی نیسان قشقایی می رویم:
حجم موتور ۲: لیتر تنفس طبیعی
تعداد سیلندر: ۴
محور محرکه: دو دیفرانسیل
قدرت: ۱۴۰ اسب بخار
گشتاور: ۱۹۷ نیوتن متر
گیربکس: CVT
شتاب صفر تا صد; ۱۱/۵ ثانیه
وزن: ۱۴۸۰ کیلوگرم
حداکثر سرعت: ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت
انجین ۲ لیتری قشقایی را روشن می کنیم و خبری از استارتر دکمه ای نیست. صدای پیشرانه کم بوده و این را مدیون عایق بندی خوب کابین هستیم البته که صدای موتور در سرعت های بالا به علت وجود گیربکس CVT کاملا مشهود است. کشش خودرو در حرکت اولیه هیجان بالایی نداشته و نمی توان در کورس های خیابانی روی آن حساب باز کرد. اما با کمی نگاه منطقی و انتظار پایین تر می توان شتاب خودرو را کافی تلقی کرد.
از همه این ها که بگذریم انصافا کیفیت سواری و فنربندی خودرو بسیار مطلوب بوده و کوبش های کمی را به اتاق وارد می کند. ترمز های قشقایی نیز با توجه به وزنش کافی هستند و آن را خوب مهار می کنند. در ضمن از آنجا که خودروی مورد بررسی ما نمونه ی دو دیفرانسیل بوده لازم به ذکر است که می توان در آفرود های سبک و جاده های برفی از آن استفاده کرد.
امکانات مهم NISSAN QASHQAI
همانطور که گفتیم نیسان قشقایی در دو تیپ LE (فول) و SE در بازار وجود دارد که نمونه SE بسیار لو آپشن بوده و از این حیث رضایت مشتری را به همراه ندارد.
LE نیز از لحاظ آپشنی در سطح بالایی قرار نداشته و در مقابل رقبا حرف زیادی برای گفتن ندارد:
-۶ ایربگ – سیستم ESP – سنسور باران
– سنسور دنده عقب – سیستم تهویه اتومات – اتولایت
– آینه تاشو برقی
نقد و بررسی
نیسان قشقایی
در حال حاضر بازار خودرویی کشورمان بصورتی است که پر شده از خودرو های چینی بی نام و نشان آن هم با قیمت های عجیب. با این حال خرید این خودرو نیز ریسک پذیری خریدار را می طلبد به طوری که هم خودروی خوبی است و هم نیست! حال این شمایید که با عیب های این خودرو کنار بیایید و یا نه.
مزایا
- سواری نرم
- برندینگ خوب
- کیفیت مناسب کابین
معایب
- شتاب نه چندان بالا
- خرید و فروش ضعیف