بررسی مزایا و معایب نیسان کیکس ، مقاله ای تخصصی از تمام نکات ریز و درشت این کراس اوور ژاپنی است که کم و بیش یادآور نیسان جوک برای ماست البته با چهره ای مردمی تر!
پس از تست و بررسی دو نماینده گران تر نیسان ژاپن که به تازگی توسط نامی موتور طی مراسم نسبتا باشکوهی معرفی شدند این بار به سراغ محصول سوم و ارزان تر این شرکت رفتیم که ادعای شاسی بلند بودن دارد اما حتی اگر در دسته کراس اوورها هم قرارش دهیم جزو جمع و جورهای جمع خود محسوب می شود. نیسان کیکس یکی از محصولات ۷ سال اخیر این شرکت است که …
{مقالات بیشتر}: مشاوره تلفنی خرید خودرو
اول از همه لازم است بگوئیم با این که نیسان کیکس کمتر از ۸ سال است که از معرفی اش می گذرد اما آنقدر در بازارهای اروپایی خوب ظاهر شده که طی این سال ها چندین فیس لیفت و حتی نسل را تجربه کرده. البته این فروش فقط منحصر به این قاره نمی شود و در بازارهایی مانند هند و چین نیز می توانیم آن را ببینیم.
اولین رونمایی رسمی از نیسان کیکس در سال ۲۰۱۶ در حواشی المپیک ریو ۲۰۱۶ بود که به عنوان نماد جوانی و چست و چابک بودن معرفی شد. یک سال از پس معرفی توانست مجوز فروش در بازارهای معتبر و بزرگی نظیر آمریکا و تا حدودی چین را بگیرد که همین عاملی شد که نسخه مخصوصی از این خودرو برای این دو کشور تولید شود که تفاوت های اندکی در ظاهر و باطن با هم دارند.
ناگفته نماند بازار هند هم نسخه منحصر به فرد خود را دارد که بیشتر شبیه نمونه های اولیه نیسان کیکس است و در خود هند مونتاژ می شود. بماند که به دلیل فروش ضعیف در یکی دوسال اخیر این خودرو از لیست فروش این کشور حذف شد.
سال ۲۰۲۱ فیس لیفتی روی نیسان کیکس صورت گرفت و در بیشتر کشورها این مدل مشترک است از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس که مدل های وارداتی به کشورمان از آن ها تامین می شوند.
طراحی ظاهری نیسان کیکس ۲۰۲۳
این خودرو بیشتر از این که شبیه برادران هم تیپ خود یعنی نیسان ایکس تریل و … باشد دارای چهره ای نزدیک به سدان های این شرکت مانند سیلفی و ماکسیما است که همین مورد بیش از پیش کراس اوور بودن نیسان کیکس را برای ما روشن می سازد.
چراغ های کشیده و نسبتا باریکی که روی سپر و گلگیرها امتداد یافته سبک روز و خیلی جدیدی نیست که من را به یاد همان سال های ۲۰۲۰ می اندازد. جلوپنجره ۴ ضلعی مانند نیسان کیکس که خطوط کرومی و پیانویی به صورت اغراق آمیز اطرافش نقش بسته اند و حتی تا زیر چراغ ها رسیده اند نوعی امضای جدید طراحان ژاپنی است که در دو محصول دیگر نیز دیده بودیم.
برجستگی های روی کاپوت نیز تا حدودی عضلانی بودن خودرو را حفظ کرده اند. با توجه به این که نسخه وارد شده به کشور فول نمی باشد، اطراف سپر مه شکن های دایره ای را در قالبی پیانویی همراه با خطوط افقی می بینیم که فرم هواکش دارند.
اگر ابعاد کلی نیسان جوک دستتان باشد باید بگویم که در نیسان کیکس ۲۰۲۳ با چیزی مشابه همان طرف هستیم البته که سبک طراحی سقف ، شیشه ها و ارتفاع از سطح زمین به کلی فرق می کند. پس از طی انحنای نصفه گلگیر جلو به یک جفت خط موازی روی درب ها می رسیم که قصد درشت نشان دادن خودرو را دارند. فاصله کم درب پشتی تا چراغ عقب باعث شده در نگاه اول صندوق کوچکی را برای این خودرو متصور شویم.
پیاده سازی اشکال چندضلعی و نمایشی روی شیشه ها توسط طراحان باعث طراحی متمایز از رقبا شده اما کمبود دید از داخل نکته ای است که امیدواریم گریبان گیرمان نشود. فضای گلگیرها میزبان رینگ های ۱۷ اینچی ۵ پر دوبل با لاستیک های کنتیننتال ۲۰۵/۵۵ هستند که علیرغم تفاوت با نمونه های اسپرت تر مدل فول، زیبایی قابل قبولی به نیسان کیکس نامی موتور داده اند.
طراحی پشتی خودرو کمی رنگ و بوی به روز بودن را به خود می گیرد مخصوصا چراغ های نسبتا بزرگش که از قسمت باریک به یکدیگر متصل شده اند. استفاده از خطوط زیاد تیز روی درب صندوق و سپر و همچنین فرم متفاوت شیشه عقب باعث ایجاد ترکیبی جسورانه و جوان پسند شده اند. همرنگ بودن دیفیوزر پایین سپر با بدنه نمای جالب توجهی به نیسان کیکس داده است.
بررسی طراحی داخل و کابین نیسان کیکس وارداتی
با توجه به ارتفاع نه چندان بلند خودرو پس از برداشتن گامی سبک سوار نیسان کیکس وارداتی می شویم که از حیث طراحی کابین سبک و سیاق اسپرتی دارد تا این که بخواهد لوکس باشد. این مورد را از طراحی خلوت و تقریبا ساده رودری هم می توان فهمید که اولویت طراحان ژاپنی را ارگونومی و راحتی دسترسی در یک خودروی اقتصادی نشان می دهند.
مشترک بودن استایل فرمان دی کات خودرو با دیگر برادرانش نکته عجیبی نیست و خوشبختانه به عنوان یک جوان ۲۵ ساله ترکیبش را با پشت آمپر آنالوگ می پسندم. استفاده از المان های دایره ای شکل در دریچه های تهویه گوشه داشبورد ، فرمان و ادوات کنترلی باعث شده تا سبک مینیمال جالبی را شاهد باشیم.
قرارگیری صفحه نمایش ۷ اینچی که کمی هم فرم بیرون زده دارد در پایین دریچه های تهویه باریک نیسان کیکس ترکیب تکراری و نسبتا قدیمی اما دلنشینی است که با کمی قناعت خریداران ایرانی را راضی خواهد کرد. پس از ادوات کاملا مکانیکی و دستی تهویه مطبوع به میانه کابین می رسیم که کلا با دو جا لیوانی و لیور دنده کار را جمع و جور کرده اند.
کیفیت و گیرایی صندلی های پارچه ای در سطح راضی کننده ای قرار دارد و با کیفیت تر از مشابه آن در چینی هاست. پلاستیک خشک چیزی است که مثل نقل و نبات در خودروهای اقتصادی به کار می رود که از قضا با یکی از همین دسته اتومبیل ها طرف هستیم هرچند که این متریال با چنین دقت مونتاژی اصلا حس بدی منتقل نمی کند. در ضمن از طرح کربن میانه داشبورد هم نباید گذشت که آدرنالین خوبی به این فضا تزریق کرده.
ردیف دوم نیسان کیکس ۲۰۲۳ به علت شیب نه چندان عجیب سقف ، قرارگیری صندلی ها در ارتفاع پایین و فاصله دو محوری مناسب دارای فضایی به مراتب چشمگیرتر از انتظارمان است که کاملا جوابگوی یک خانواده ۴ نفره می باشد مخصوصا با فضای بزرگ تر از ۳۸۰ لیتری صندوقش.
بررسی فنی و رانندگی نیسان کیکس
وقتی اسم محصول اقتصادی مخصوصا ژاپنی به وسط می آید، ناخودآگاه گیربکس CVT با پیشرانه های کم حجم از جلوی چشمانم رد می شوند که از قضا درمورد نیسان کیکس نیز همین مورد صادق است. پس اگر تا این جای کار به عنوان یک جوان برای خرید این خودرو پیش می رفتیم حال باید کمی دست به کمر شویم چرا که اعداد و ارقام فنی این خودرو ماشین بازها را جواب نمی دهد!
از حیث نداشتن نقطه کور هنگام رانندگی، نیسان کیکس در سطح بسیار خوبی قرار می گیرد چرا که در هر طرف با ابعاد بزرگی از آینه یا شیشه طرف هستیم اما موردی که بالاتر در باب ابعاد شیشه های جانبی خودرو گفتم اصلا اشتباه نیست؛ بهتر است بگویم این ابعاد شیشه برای کسانی آزاردهنده است که عادت دارند حین رانندگی تا گردن از خودرو بیرون باشند…
حجم موتور | ۱/۵ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر تنفس طبیعی |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۲۲ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۳ نیوتن متر |
گیربکس | CVT |
شتاب صفر تا صد | ۱۲ ثانیه |
وزن | ۱۱۸۰ کیلوگرم |
وزن نه چندان زیاد خودرو در کنار نحوه عملکرد گیربکس CVT باعث شده تا کشش اولیه و بلند شدن راضی کننده ای را از نیسان کیکس ۲۰۲۳ ببینیم، عایق بندی کابین و نفوذ پذیری صدای موتور به داخل در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد مگر این که هوس شتاب ثانویه ای سنگینی از این خودرو داشته باشید که در آن صورت آزاردهنده است چه شتاب چه صدا!
بهتر از راه رفتن خودرو، قدرت ایستایی اش است که با وجود ترمزکاسه ای در عقب بهتر از انتظارم ظاهر شد. هندلینگ و پایداری خودرو مورد دیگری است که نه در حد یک سدان اسپرت اما در مقایسه با رقیبانش نظیر هیوندای کرتا ۲۰۲۳ عملکرد بهتری داشت. لازم است در همین جا بگویم که نیسان کیکس موفق به کسب ۴ ستاره ایمنی از موسسه یوروانکپ شده است لذا از حیث ایمنی خیالتان راحت.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب هیوندای کرتا ۲۰۲۳
وجود سیستم تعلیق تورشن بیم در محور عقب باعث شده تا سواری خیلی نرمی را از نیسان کیکس نبینیم به طوری که در مقام مقایسه، از چینی هایی نظیر دیگنیتی و تاحدودی فیدلیتی خشک تر می باشد که موردی عادی در کراس اوور اقتصادی بازار جهانی است.
امکانات مهم نیسان کیکس نامی خودرو
پس از سالیان سال می بینیم که ژاپنی ها بالاخره از حیث آپشن از کره ای ها در ایران جلو زدند البته این برتری بیشتر به دلیل بسته بودن دست و پای محصولات کره ای توسط سقف واردات(۲۰ هزار دلار) است تا پیشرفت خود ژاپنی ها. به هرحال نیسان کیکس جزو محصولاتی است که نه مدل فول اما در حد نیم فولش به کشورمان وارد شده که با کمی قناعت می تواند مشتریان ایرانی را راضی کند.
– ۶ ایربگ – سیستم ESP/TCS/HAC – مانیتور ۸ اینچ تاچ – سانروف – کروزکنترل
– سنسور عقب – دوربین عقب – فرمان برقی – سنسور نور – آینه برقی
عرضه و قیمت نیسان کیکس در ایران
با توجه به زمان اندکی که از معرفی این خودرو گذشته، شرکت نامی موتور هنوز قیمت قطعی برای نیسان کیکس وارداتی تعیین نکرده اما پیش بینی ها حاکی از عددی حدود ۱/۷ میلیارد است که در این صورت باید با رقبای کره ای همچون هیوندای کرتا ۲۰۲۳ ، کیا سونت ۲۰۲۳ و حتی چینی های صفر کیلومتر نظیر تیگو ۷ پرومکس جدید و دیگنیتی پرایم مقایسه شود.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب کیا سونت ۲۰۲۳