بررسی مزایا و معایب ام وی ام X22 پرو دنده ای ، از سری مقالات کامل سایت کاریزو درباره این هاچبک کراس اوورنما است که توانسته فروش خوبی را کسب کند.
سوال مهمی که می توان از یک قهرمان دونده دوی ۱۰۰ متر یا یک صخره نورد پرسید این است که علاوه بر استعداد چطور به این توانایی رسیده است؟ قریب به اتفاق جواب بیشترشان ، درست یاد گرفتن پایه سلسله مراتب این روند بوده است یعنی همان راه ایستادن ، راه رفتن ، پیاده روی و سرانجام دویدن! یکی از نمایندگان چینی که چنین ادعایی دارد ام وی ام X22 پرو دنده ای است که …
{مقالات بیشتر}: مشاوره رایگان خرید خودرو
یکی از خودروهایی که همگی ما می شناسیم که طرفداران و منتقدان بسیاری دارد ام وی ام ۳۱۵ است که جزو اولین خودروهای چینی بود که در دهه هشتاد وارد ایران شد و با ۲۰۶ رقابت سختی را راه انداخت. مدیران خودرو با مشاهده فروش نسبتا خوب و از طرفی علاقه ایرانی ها به شاسی بلند دست به واردات نسخه ای از آن خودرو در کلاس کراس اوور با نام ام وی ام X22 زد.
با کمی گشت و گذار در کشور چین متوجه حضور این خودرو با نام چری تیگو ۳ خواهید شد که برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ رونمایی شد و از قضا اشراکات ساختاری با ام وی ام ۳۱۵ داشت. راهیابی این خودرو به بازارهایی من جمله برزیل ، هنگ کنگ و حتی ایتالیا در کنار عرضه این خودرو در نسخه های الکتریکی و هیبریدی بهانه ای قوی برای ورود به کشورمان بود.
زودی از رونمایی این خودرو نگذشت که ام وی ام X22 در سال ۹۵ به کشورمان رسید و در تیپ های زیادی یعنی دنده ای ساده ، دنده ای لاکچری و اتومات و … عرضه شد که کم و بیش به فروش خوبی دست یافت. بعد از گذشت ۵ سال مدیران خودرو نسخه ای کامل تر و به روزتر از این خودرو با نام X22 PRO را روانه بازار کرد که تغییرات زیادی را تجربه کرده بود.
البته نسخه دستی این خودرو از اواخر پارسال برای اولین بار در سامانه یکپارچه فروش خودرو در دسترس قرار گرفت که تنها از لحاظ فنی تغییر کرده است و در ظاهر تفاوتی با نمونه اتوماتیک دیده نمی شود.
بررسی ظاهری ام وی ام X22 پرو دنده ای
با مشاهده این کراس اوور کوچک در خیابان احتمالا با خود می گویید که این دیگر چه نوع شاسی بلندی هست یا اینکه خود مالک هوس شاسی بلند کرده و کمی ارتفاع به این خودرو زده است.
چشمان خط به رسم چشمان ریز بین خود چینی ها اولین چیزی است که در نمای جلویی MVM X22 PRO دیده می شود و این خودرو یکی از اولین چینی هایی بود که این نوع دیلایت ها را مد کرد البته ناگفته نماند که بسیاری از منتقدین به آن لقب موش کور را داده اند. قرارگیری چراغ های اصلی در قالبی ۵ ضلعی و فرورفته روی سپر هم نکته مثبتی است چرا که مد روز است و هم نکته بد چون با این وضع رانندگی در کشورمان شاید به قطعه ای کاملا مصرفی در تصادفات تبدیل شود!
کاپوت کوتاه و نسبتا پایینی که خطوط خیلی ملایم حجم دهنده از اطرافش به هم رسیده اند در کنار جلو پنجره نسبتا بزرگ و کهکشانی مانند خود در نگاه کلی ته چهره تیگو ۷ و ۸ را متصور می شود. ظاهر کلی ام وی ام X22 پرو بسیار خشن تر از گذشته شده و بیشتر دل جوانان را فریب می دهد.
نمای کناری نسخه پرو با روزها و نمونه های اولیه اش تفاوت چندانی نکرده و تنها تغییرات و اصلاحات جزئی تری از جمله رینگ ها ، سقف ها و کمی ارتفاع! روی درب ها و گلگیر ها خطوطی دیده می شود که ابعاد خودرو را کمی بزرگتر از چیزی که هست نشان می دهند. رنگ مشکی سقف و قسمتی از ستون ها چند سالی هست که مد شده و در ایجاد رخ به مراتب اسپرت تر تلاش می کند. رینگ های رخ تراش ۱۰ پر با سایز ۱۶ اینچی فضای زیادی از گلگیر را پر نکرده اند. وجود رکاب برای این خودرو با این ارتفاع کمی خنده دار به نظر می رسد و بیشتر نمایشی است.
در نمای پشتی با چراغ های بزرگ و دارای LED طرف هستیم که بخش اعظم آن روی ستون C خودرو پخش شده است و باقی مانده چراغ ها توسط نوار پیانویی رنگ به هم مرتبط شده اند. ارتفاع سپر عقب خودرو به مراتب از جلو بیشتر است و با شیب نسبتا زیادی به جلو امتداد یافته است. درب صندوق کوتاه با سپر بلند و بیرون زده X22 پرو به همراه دیفیوزر کرومی با دو خروجی اگزوز فیک نمایی اسپرت و شکیل را ایجاد کرده اند.
هنگام ورود به کابین شاهد طراحی به مراتب بهتر از نسخه های قبلی X22 هستیم و یکجورایی مهندسان چینی اوج خلاقیت خود را به رخ کشیده اند، اول از همه فرمان سه شاخ دی کات که در بسیاری از دیگر محصولات مدیران خودرو وجود دارد حس یغور و کنترل خوبی القا می کند که در کنار کیلومتر شمار آنالوگ به همراه نمایشگر کوچک مابینشان حس اسپرت و واقعی تری دارد.
شیب نسبتا زیاد داشبورد در کنار استفاده از اشکال چند صلعی و خطوط زیاد روی جای جای کابین حس طراحی مینیمال در عین حال هیجان انگیز را می دهد. کشیدگی و مایل بودن داشبورد و ادوات آن به سمت راننده باعث ارگونومی بهتر کابین شده است. طراحی رودری ها شباهت بالایی به محصولاتی مانند اریزو ۵ و ۶ دارد که عمدتا از پلاستیک خشک در آن استفاده شده اما استفاده از رنگ نسکافه ای به همراه دوخت روی چرم و خط کرومی وسط زیر آرنجی اش نمای شکیلی را ایجاد نموده اند.
بالای داشبورد از پلاستیک خشک به همراه روکش چرم دور دوخت استفاده شده که چندان با کیفیت و نیست اما برای این سطح از خودرو مناسب می باشد. پلاستیک پیانویی روی دکوراتیو و ادوات مرکزی خودرو کیفیت نسبتا خوبی دارند و علاوه بر آن پلاستیک طرح کربن سمت شاگرد حس اسپرتی به کابین می دهند. صندلی های چرمی دور دوخت با تم نسکافه ای کیفیت متوسطی داشته به طوری که برخی قسمت ها دچار رنگ پریدگی شده است. در ضمن با وجود راحتی و نرمی نسبی صندلی های X22 پرو دنده ای دارای فضایی کوچک هستند.
این کراس اوور جمع و جور با دارا بودن طولی حدود ۴ متر جزو کوچکترین ها در نوع خود می باشد لذا در ردیف دوم ۴ بزرگسال با قد نهایت ۱۸۵ سانت راحتی خواهند داشت و به طور کلی خودروی چندان جادار و مناسب سفرهای جاده ای نیست. فضای صندوق عقب می تواند خوب ارزیابی شود اگر که این خودرو را یک هاچبک ارتفاع خورده در نظر داشت اما به عنوان یک کراس اوور فضایی جمع و جور را ارائه می دهد.
اطلاعات فنی و رانندگی MVM X22 PRO MT
قبل از این نسخه نیز شاهد استفاده از همین موتور و گیربکس روی همین خودرو در سال های گذشته بودیم، پیشرانه ای که مدیران خودرو امید دارد با وجود ۵۰۰ سی سی حجم بیشتر و یک سیلندر اضافه تر کارهایی فراتر از نسخه اتوماتیک ام وی ام X22 پرو انجام دهد. چینی توانستند با تغییراتی روی کامپیوتر و اصلاحات موتور حدود ۱۰ اسب بخار و ۸ نیوتن متر گشتاور به این پیشرانه اضافه کنند.
حجم موتور | ۱/۵ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر تنفس طبیعی |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۱۵اسب بخار |
گشتاور | ۱۵۳ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی |
شتاب صفر تا صد | ۱۴/۲ ثانیه |
وزن | ۱۲۳۵ کیلوگرم |
یکی از نکاتی که در ابتدای رانندگی به چشم می خورد شتاب و کشش نه چندان بالا است به عبارتی اصلا خودروی تیز یا سرعتی نیست به طوری که طی شتاب گیری صفرتاصد از ام وی ام X22 پرو دستی به عددی بهتر از ۱۴ ثانبه دست پیدا نکردیم و به نوعی شتابی معادل با نسخه اتوماتیک را تحویل ما داد اما نکته مثبت این موتور و گیربکس عملکرد به مراتب هماهنگ تر از نسخه های قبلی است و در کنار اضافه شدن فرمان برقی حس رانندگی راحتی دارد مخصوصا داخل شهر.
سادگی بیش از حد سیستم تعلیق خودرو یعنی استفاده از تورشن بیم در عقب به همراه ارتفاع بیش از حد بالای عقب خودرو ، سرعت عملکرد کمک ها را در خرابی آسفالت پایین آورده و حس کمی خشک بودن شبیه به ام وی ام ۳۱۵ را القا می کند. متاسفانه در قبال این خشکی چیز زیادی عاید راننده نمی شود و در صورت فشار سر پیچ ها هندلینگ ام وی ام X22 پرو می تواند در حد ترن هوایی شما را بتراسند!
دوست نداشتم از عایق بندی نسبتا ضعیف کابین حرف بزنم که جیغ و ناله های موتور کوچکش حسابی همه چیز را لو داد مخصوصا اگر کولر روشن با دور موتور بیشتر از ۴ هزار رانندگی کنید، به هرحال این ایراد در بیشتر رقبایش نیز دیده می شود و نشان دهنده ضعف کلی مهندسان چینی است. ترمز ها قدرت متوسط رو به بالایی دارند اما در ترمزهای ناگهانی شاهد قفل کردن ترمز هستیم که ایراد محسوب می شود.
در کل با این قدرت و ویژگی های فنی ام وی ام X22 پرو دنده ای بیشتر خودرویی با رانندگی نرمال و به دور از هیجان است و خلاف گفته شرکت عرضه کننده این کراس اوور از هیچ نطری نمی تواند معیارهای قشر جوان و اسپرت پسند را جلب کند مگر ظاهرش!
آپشن های مهم ام وی ام X22 پرو MT
این خودرو در بازه ی قیمتی خود رقبایی چینی از جمله جک S3 ، لیفان X70 و حتی چانگان CS35 را پیش روی خود می بیند که انصافا خودروهای پر آپشنی نیستند که البته قیمت نه چندان بالایشان نیز بی تاثیر نیست و در کل سطح نسبتا یکسانی از این حیث دارند. کمبود آپشن در این خودرو زمانی حس می شود که قبلا نسخه اتوماتش را سوار شده باشید چرا که ادواتی مثل کیلس استارتر و ترمزپارک برقی به همراه اتوهلد از روی X22 پرو دنده ای حذف شده اند.
– ۲ ایربگ – ۲ گرمکن – آینه برقی – مانیتور ۹ اینچ تاچ – سیستم ESP و TCS
– سنسور نور – دوربین عقب – تهویه اتومات – فرمان D – سانروف
وضعیت خدمات و قیمت ام وی ام X22 پرو دنده ای
طبق گفته های شرکت مدیران خودرو ارزان ترین کراس اوور خود را حدود ۳ سال یا ۶۰ هزار کیلومتر گارانتی کرده است که از این حیث در حد و اندازه های رقبای خود مخصوصا S3 کرمان موتور می باشد. ام وی ام X22 پرو دنده ای از لحاظ استهلاک و هزینه نگهداری کمتر از نسخه اتومات شرمنده مالکش می شود چرا که دیگر خبری از توربو و دردسر های آن نیست اما همچنان برخی ایرادات مونتاژی نه چندان خوشایند در کیلومترهای پایین رخ می دهد که در طولانی مدت کمی نگران کننده است.
در تاریخ ۷/۳ این خودرو با دارا بودن قیمتی حدود ۸۰۰ میلیون تومان علاوه بر رقبای ذکر شده باید با خودروهای ایرانی از جمله ۲۰۷ اتومات پاناروما ، دنا پلاس اتومات توربو و تارا اتومات رقابت کند که هرچند ایراداتی و کمبود هایی مخصوصا در راه رقتن نسبت به آنان دارد اما برای داخل شهر گزینه به مراتب بهتری است.
نقد و بررسی
ام وی ام X22 پرو دنده ای
اگر به دنبال کراس اووری جمع و جور با شتاب شهری ، امکانات معقول و کم دردسر برای استفاده بیشتر داخل شهر هستید ام وی ام X22 پرو دنده ای گزینه ای مناسب است.
مزایا
- ظاهر به روزتر از رقبا
- بازار خرید و فروش نسبتا خوب
- امکانات معقول و مناسب
- رانندگی راحت داخل شهر
- مصرف سوخت کم
- شعاع گردش خوب برای شهر
معایب
- شتاب و کشش معمولی
- هندلینگ ضعیف
- صدای موتور بعد از دور ۴ هزار
- فضای بار کوچکتر از رقبا
- متریال نسبتا ضعیف صندلی ها
- سواری نه چندان نرم
برادر برو داخل خودروهای ایرانی را ببین و جنس بدنه و بعد بیا مقاله بنویس .
این و برای خودت گفتم و انتقاد پذیر باش .
با این پولی که بابت ماشین های داغون ایرانی تو بازار آزاد باید بدهیم هم همین جوریه بهتر ه از بدتر ه
اگر معیار شما مقایسه با خودروهای ایرانی ۳۰۰-۴۰۰ میلیونی است بله کاملا حق با شماست اما بررسی نوشته شده سایت در مقایسه با رقبا و هم قیمت هایش است!
ماشین ایرانی رو با هیچ ماشینی مقایسه نکنید حتی با کلمه ماشین، بهتره بگید ارابه، اگه پولتون میرسه حتما چینی بخرید اگرم پول ندارید الکی انتقاد نکنید مطمئناً بهتر از ایرانیه، همونقدر که به قیافه رسیدن و کار کردن مطمئنا به قطعات و لوازمش هم فکر کردن و اینکه اونا تحریم نیستن و همه چیز رو رقابتی واقعی تولید میکنن، چطور واکسن چینی به خودن تزریق کردی لباس چینی میپوشی و گوشی و هزار تا چیز چینی میخری به ماشین که میرسه سایپا و ایرانخودرو گلن؟!!!
با سلام و احترام، هرچند در حال حاضر خودروهای داخلی کشور از دقت و کیفیت چندان بالایی بهره مند نیستند اما تخریب آن ها همانند داشتن تعصب بیش از حد موجب کاهش یا افزایش قیمت آن محصول خواهد شد ضمن این که تمامی نکات مثبت و منفی گفته شده در مقالات بدون هیچ جهت گیری و بر حسب تجربه مالکین و کارشناسان می باشد.
این ماشین از هیچ نظر با دنا اتومات توربو قابل مقایسه نیست.
یه ماشین درب و داغون که فقط ندید بدیدا فکر میکنن شاسی بلند سوار شدن😂😂😂
سلام
اگه بخوایم مقایسه کنیم. نسبت به ماشین ایرانی مثلا با دنا اتومات.
ماشین x22 خیلی سرتره.