بررسی مزایا و معایب ام جی ۴ ، مقاله ای کامل و جامع از نکات مثبت و منفی این هاچبک برقی انگلیسی الاصل است که بیش از پیش دست چینی ها به آن خورده.
{مقالات بیشتر}: مشاوره تلفنی خرید خودرو
طبق معمول در میان رکود بازار خودرو و بلاتکلیفی مصرف کننده در انتخاب زمان درست خرید ، به سراغ یکی از نمایندگان کوچک از نام معتبر چین رفته ایم که هنوز هم بر سر رگ و ریشه انگیلسی اش بین منتقدان بحث وجود دارد. ام جی ۴ هاچبک برقی که حدود یک سالی است که پای به بازار ایران گذاشته اما …
وقتی صحبت از هاچبک خودروسازی ام جی می شود همگی ما به یاد ام جی ۳ می افتیم که با وجود ویژگی های نسبتا رقابتی خیلی موفق ظاهر نشد و به بازار فروش خوبی دست پیدا نکرد. حال شرکت سایک موتور چین با نظارت موریس گاراژ دست به معرفی نسخه برقی از هاچبک به نام ام جی ۴ زد.
ام جی ۴ ابتدا در سال ۲۰۲۲ با نام ام جی مولان در چین به نمایش عموم درآمد اما در کمتر از یک سال به MG 4 EV تغییر نام پیدا کرد. نسل دوم این خودرو کمتر از دو ماه پیش معرفی شد که هنوز خبری مبتنی بر واردات این مدل از سوی فرداموتورز به گوش نرسیده است.
بررسی ظاهری ام جی ۴ وارداتی
کشیدگی های متعدد روی کاپوت ، سپر و گلگیرها نشان از این دارد که طراحان سعی در بزرگ تر دیده شدن خودرو دارند. استفاده از جفت لنز مربعی به همراه المان های پیانویی روی سپر و البته شبکه ورودی هوایی که بسته است همگی نمای جذابی به ام جی ۴ بخشیده اند.
کشیدگی شیشه ها همسو با درب ها ادامه پیدا کرده و با طرح پیانویی ستون C پایان یافته. استفاده از قالپاق طرح رخ تراش با لاستیک های ۲۱۵/۵۰/۱۸ گزینه منطقی برای این خودرو به شمار می رود هرچند که فضای نسبتا زیاد گلگیرها استفاده از یک سایز بزرگ تر را میسر ساخته است.
اهمیت دادن طراحان چینی به سلیقه جوانان را می توان در استفاده از بالچه دو تیکه عقب ، استپ ترمز به سبک ریس و اتصال چراغ های تم اسموک ام جی ۴ دید. ترکیبی که انصافا علاقه مندان به تیپ هاچبک را جذب خود خواهد کرد.
بررسی طراحی داخلی و کابین MG 4 2025
برای ملاقات با این نوع خودروها لازم است ابتدا تا خلق و خوی ماشین بازی خود را کنار بگذاریم. از دید یک فرد با سلیقه روز همه چیز در سطح مطلوب و راضی کننده ای قرار دارد اما واقعیت امر این است که سادگی و خلوت بودن داشبورد کمی اذیت کننده است یا شاید هم ما به مانیتورهای بزرگ خودروهای برقی عادت کرده ایم.
دریچه های تهویه در فرم سرتاسری با تم پیانویی در هماهنگی با پیانو کاری های اطراف سردنده طراحی شده اند جایی که به فرم استند در میانه داشبورد قرار گرفته است. کلاستر دیجیتالی ام جی ۴ با وجود اطلاعات دقیق و کافی کمی کوچک بنظر می رسد و جای خالی نمونه حداقل ۹ اینچی به چشم می آید.
برخلاف کلاستر ، صفحه نمایش ۱۰.۲ اینچی مرکزی ابعاد و رزولوشن مناسبی را در اختیار راننده و سرنشین قرار می دهد و بسیاری از امکانات و تنظیمات رانندگی خودرو از این بخش صورت می پذیرد.
کیفیت داشبورد و کابین طبق انتظاری که از یک هاچبک شهری اقتصادی می رفت در سطح متوسطی قرار دارد به طوری که عمده متریال استفاده شده در کابین ام جی ۴ برقی از نوع خشک می باشد. ناگفته نماند که طراحان داخلی به ظاهر و کیفیت صندلی های دو رنگ خودرو توجه بیستری داشتند.
فاصله محوری ۲.۷ متری در این خودرو، باعث شد تا از فضای کافی برای چهار سرنشین بزرگسال با قد ۱۸۶ بهره ببریم.
بررسی مشخصات فنی و رانندگی ام جی ۴ وارداتی
با گشودن کاپوت نه چندان بزرگ ام جی فور با پلاستیک کاری های ممتد روبرو می شویم که قریب به اتفاق اکثر برقی های جدید همین روال است. ظرفیت باتری حدود ۶۴ کیلووات ساعت است که در حالت معمول پیمایشی معادل ۴۳۵ کیلومتر را دارد. همچنین قابلیت فست شارژ می تواند در ۳۵ دقیقه ۸۰ درصد باتری را تغذیه کند. البته که این زمان در صورت استفاده از شارژر خانگی به بیش از ۸ ساعت خواهد رسید.
ظرفیت باتری | ۶۴ کیلووات ساعت |
پیمایش | ۴۳۵ کیلومتر |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (RWD) |
قدرت | ۲۰۲ اسب بخار |
گشتاور | ۲۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | E-CVT |
شتاب صفر تا صد | ۸ ثانیه |
وزن | ۱۶۸۵ کیلوگرم |
خوب است بدانید که این خودرو در دو نسخه تک و دو دیفرانسیل به بازار جهانی عرضه شده که تاکنون سهم ایران نسخه تک بوده هرچند که دف عقب بودن آن قابلیت های مانور و حرکتی مناسبی را برای راننده به ارمغان می آورد.
با این که با خودرویی هاچبک طرف هستیم اما برای مقایسه بد نیست بدانید که وزن ام جی ۴ ۲۰۲۴ حتی از فولکس گلف نیز بیشتر و برابر با یک سانتافه است که این موضوع از ساختار خودروهای برقی و به کارگیری باتری های لیتیوم-یونی نشات می گیرد. از طرفی نحوه انتقال قدرت این خودروها باعث شده تا هنگام رانندگی و شروع اولیه اصلا احساس تنبلی را نداشته باشید و چه بسا بسیاری از خودروهای بنزینی هم توان را مغلوب نمایید.
ناگفته نماند که ام جی ۴ از قابلیت رانندگی خودران سطح ۲ پشتیبانی می کند اگرچه وضعیت نابسمان جاده و نحوه رانندگی برخی وسایل نقلیه در شهر، تست این قابلیت را برای ما به ریسکی بزرگ تبدیل می کند. ترمزهای تمام دیسکی عقب و جلو قدرت ایستایی مناسبی برای جثه ماشین فراهم کردند.
بررسی امکانات مهم ام جی ۴ جدید
در بخش آپشن ها با این که شاهد واردات این خودرو در تیپ فول نیستیم اما می توان لیست کافی از تجهیزات را دید که بصورت زیر می باشد:
– ۶ ایربگ – سیستم ESP/TCS/ESC – کروزکنترل هوشمند – سیستم خودران سطح ۲
– دوربین ۳۶۰ – رادار نقطه کور – رادار بین خطوط – رادار تصادف جلو
– سه گرمکن – شارژ وایرلس – سنسور نور و باران – صندلی های جلو برقی
خرید و قیمت ام جی ۴ برقی در ایران
این خودرو برای اولین بار در آبان ماه ۴۰۳ توسط شرکت فردا موتورز با رقمی حدود ۱.۸ میلیارد به فروش رسید اما بعد از گذشت کمتر از یک سال رقم آن به ۲.۵ افزایش یافته که ارزش خرید آن را تا حد زیادی تحت شعاع قرار داده است. در این بازه قیمتی و با محدودیت های استفاده از خودروهای برقی ، رفتن به سراغ گزینه های قوی تر و حتی بنزینی به جای ام جی ۴ کمی منطقی تر می باشد.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب ام جی GT وارداتی
نقد و بررسی
ام جی ۴
هاچبک اقتصادی اما توانمندی که برگ برنده هایش از نقاط ضعفش بیشتر به چشم می آیند اما عرضه در کشوری که زیرساخت مناسبی برای خودروی برقی مخصوصا برای استفاده برون شهری ندارد باعث شده تا ارزش خرید بالایی را برایش درنظر نگیریم.
مزایا
- طراحی ظاهری جوان پسند
- چراغ دو لنز جلو
- کیفیت رنگ مطلوب بین وارداتی های جدید
- شتاب و کشش اولیه بسیار ایده آل
- پیمایش راضی کننده در شهر
- امکانات رضایت بخش
معایب
- کمبود ایستگاه شارژ حتی در پایتخت
- سواری نسبتا خشک در محور عقب به دلیل دف عقب بودن
- وارد نشدن نسخه دو دف و نسل دوم
- سابقه نه چندان درخشان شرکت عرضه کننده