تست و بررسی مزدا ۳ مدل ۲۰۲۳ وارداتی ، مقاله ای تر و تازه از این جنگجوی ژاپنی است که همانند قبل خشن جلوه می کند اما کمی خون چینی در رگ هایش جریان دارد.
بدتر از ویرانی و خرابی های انتقام جویان در شهر نیویورک شاهد انواع و اقسام بازی های روانی پیرامون بحث واردات خودرو روی جامعه بودیم به طوری که این چند وقت با انتشار هر اخبار ریز و درشتی از خودروهای وارداتی و نحوه عرضه آن ها، هر کسی به نوبه ی خود واکنشی نشان داد.
{مقالات بیشتر}: مشاوره رایگان خرید خودرو
یکی از جدیدترین اخبار خودرویی یا بهتر است بگوییم فعلا شایعه؛ ورود پیرمردی نام آشنا و اصیل در کت و شلواری جدید اما از مبدائی نه چندان خوش اسم است که کلی سر و صدا کرده است. مزدا ۳ نیو اما نه از آن نیوهایی که همیشه در خیابان می بینیم که حکم قناری فیک را دارند.
خلاصه که قرار است شاهد مزدا ۳ مدل ۲۰۲۳ یا همان نسل چهارم که آخرین نمونه روی خط تولید در کل بازار جهانی نیز هست، باشیم که طبق سنوات گذشته یار همیشگی مزدا یعنی بهمن موتور با زیرشاخه BMCARS به صورت کاملا وارداتی یا اصطلاحا CBU آن را وارد ایران می کند. البته در این میان چند نکته حائز اهمیت است اولا این که این خودرو از یکی از کارخانه های شرکت چانگان چین سر به کشورمان در می آورد و ظاهرا برای کاهش هزینه تولید و مونتاژ همانند بسیاری از برندهای معتبر دنیا باید شاهد چنین حرکتی باشیم.
اتاق نسل چهارم مزدا ۳ که به BP هم معروف است برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ در نمایشگاه خودرو لس آنجلس معرفی شد که طبق رسم همیشگی این شرکت ژاپنی، شاهد دو نسخه سدان و هاچ بک بودیم که در این سال ها فیس لیفتی از آن عرضه نشده اما تغییرات ریز و درشت فنی زیاد داشته است.
طراحی مزدا ۳ جدید ۲۰۲۳ وارداتی
نمای جلویی مزدا ۳ مدل ۲۰۲۳ برخلاف گذشته اش یعنی نسل دوم، دیگر ظاهر ساده و مرموزی ندارد و حس خشن بودن را از چشمان کشیده و نازکش می توان خواند در کنار این، جلوپنجره مشکی پیانویی که ابعاد نسبتا بزرگی داشته و اطرافش نوسط کروم کاری احاطه شده ظاهر به مراتب شکیل تری را فراهم کرده است.
زیر سپر شبکه ورودی هوای کوچک روی لب هایی ایجاد شده که همانند قبل فرم خوش حال و خندان ندارد. از دو طرف کاپوت پهن و کشیده خودرو خطوطی به دماغه اش رسیده که کار را کمی قلدرتر نشان می دهند.
از تغییرات بزرگ این اتاق با نسل های گذشته افزایش طول محسوس خودرو بود به طوری که بسیاری از مردم مزدا ۳ وارداتی جدید را با تویوتا کمری و هیوندای سوناتا مقایسه می کنند اما در واقع این خودرو هم تراز با رقبایی هم چون کرولا و سراتو است. در نمای کناری سادگی و البته پختگی طراحی حرف اول را می زند و به جز خطوط ملایم حلال گلگیرها و درب ها نکته ی دیگری را نمی بینیم. رینگ های ۱۸ اینچی با رنگ شدو به خوبی سنگین بودن این قسمت را حفظ نموده اند.
ژاپنی ها خوب می دانند که دیگر زمان چراغ های کشیده و بزرگ تمام شده و در نمای پشتی شاهد چراغ هایی نه چندان بزرگ با تم تیره هستیم که ترکیبش با بیرون زدگی بالای صندوق که شبیه بالچه بوده و همچنین دو خروجی اگزوز در طرفین که کاملا واقعی هستند ظاهری اسپرت و جوان پسندی دارد.
این احتمال را می دهم که طراح داخلی Mazda 3 2023 در زمان دیزاین این خودرو با همسرش قهر بوده است چرا که با اولین نگاه به کابین خودرو دریچه های تهویه که در دو منطقه کاملا جدا و در ارتفاعی متفاوت قرار داده شدند، توجه شما را جلب خواهد کرد. البته به نظر من این کار بسیار ارگونومیک تر ، اسپورت تر و جسورانه تر از قبل می باشد.
فرمان اسپرت و سه شاخ لاغرش هماهنگی خوبی با کلاستر آنالوگ خودرو دارند مخصوصا برای ماشین بازها! فرم مثلثی آتشی دریچه های تهویه سمت راننده در کنار دکمه های فیزیکی کنسول مرکزی آدرنالین ما را برای یک رانندگی هیجان انگیز بالا می برد.
قاعدتا کیفیت مواد به کار گرفته شده در کابین یک سدان اقتصادی که قرار است در ورژن نه چندان فولش به بازار بیاید چندان بالا و لوکس نیست اما مونتاژ دقیق و تمیز باعث شده که حس اطمینان خوبی به این ژاپنی به چین سفرکرده داشته باشید. صندلی ها کمی پایین تر قرار گرفته اند که حس اسپرت بودن خوبی را القا می کنند البته سفتی آن ها قطعا به اندازه ی یک خودروی تمام اسپرت نیست و این مورد برای خانواده ها مناسب می باشد.
از آنجایی که فعلا تنها درباره واردات نسخه سدان مزدا ۳ ۲۰۲۳ بهمن موتور صحبت شده ، شاهد فضایی راحت از نظر پا و سر هستیم و با وجود کاهش قابل ملاحظه ارتفاع خودرو ۴ بزرگسال با جثه ۱۸۴ سانتی متری احساس راحتی خواهند داشت.
اطلاعات فنی مزدا ۳ مدل ۲۰۲۳
بازار کشورهایی نظیر مکزیک ، ویتنام و تایلند و … شاهد عرضه مزدا ۳ نیو ۲۰۲۳ در انواع موتور و گیربکس از ۱/۵ لیتری تنفس طبیعی تا قوی ترین آن ها که ۲/۵ لیتری باشد بوده اند اما خوشبختانه سهم کشور ما نسخه ای بین این دو است که مشخصات فنی نزدیک رقبای حال حاضر بازار یعنی سراتو ۲۰۱۷ و الانترا ۲۰۱۷ دارد.
حجم موتور | ۲ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر تنفس طبیعی |
محور محرکه | تک دیفرانسیل (FWD) |
قدرت | ۱۵۸ اسب بخار |
گشتاور | ۲۰۲ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک |
شتاب صفر تا صد | ۱۲/۵ ثانیه |
وزن | ۱۳۸۰ کیلوگرم |
در تست درایو کوتاهی که خارج از ایران گرفتیم ، چیزی که هنگام رانندگی با مزدا ۳ جدید وارداتی به چشم می خورد، سواری به مراتب نرم تر و بی صداتر از رقبای حال حاضرش است. شتاب و کشش خودرو با توجه به اضافه وزن حدود ۱۰۰ کیلویی اش نسبت به رقبا کمی ضعیف تر می باشد که چندان محسوس نیست.
همانند گذشته شاهد هندلینگی به مراتب قابل اطمینان تر و لذت بخش تر هستیم که انتظاری غیر از این هم نمی رفت. ترمزها قدرت کافی برای مهار کردن وزن خودرو دارند و با توجه به دارا بودن ۵ ستاره ایمنی از یوروانکپ خیالمان از بابت امنیت مزدا ۳ ۲۰۲۳ جدید راحت است.
امکانات مهم مزدا ۳ جدید BMCARS
محدودیت واردات اتومبیل های بالاتر از ۲۰ هزار دلار باعث شده تا فول ترین نسخه از این خودرو وارد کشور نشود و تاکنون درباره این که مزدا ۳ جدید ۲۰۲۳ با چه تیپی قرار است در ایران حاضر شود صحبت نشده اما با توجه به لیست آپشن های منتشر شده از سوی برخی مراجع، احتمالا شاهد نسخه های Preferred یا S باشیم که سطح متوسطی از امکانات را دارند و در بهترین حالت دارای امکانات زیر هستند.
– ۷ ایربگ – سیستم ESP/TCS/ESC/HAC – رادار نقطه کور – مانیتور ۹ اینچ – ترمزپارک برقی
– اتوهلد – رادار تصادف جلو و عقب – موس وسط – موس وسط – رادار بین خط
وضعیت قیمت و عرضه مزدا ۳ ۲۰۲۳ وارداتی
هنوز زمان دقیقی از واردات این خودرو به گوش نرسیده اما فعلا بهمن موتور بانی واردات مزدا ۳ جدید وارداتی شده است که پیش بینی می شود در زمستان امسال معرفی شده و از اوایل بهار سال بعد در سامانه یکپارچه فروش خودرو با قیمتی معادل ۲ تا ۲/۵ میلیارد تومان به فروش برسد.