بررسی مزایا و معایب کی ام سی T8 ، مقاله ای کامل و جامع درمورد این جوان خوش کام است که بازار ایران به خوبی او را پذیرفته است.
شناخته شده تر از جان والبرگ، حرفه ای تر از جیسون استتهام، خوش تیپ تر از جانی دپ، با جذبه تر از وین دیزل همه این ها مشخصه و ویژگی هایی بسیار طلایی است که می تواند در یک فرد جمع شود اما نماینده امروز ما حال و روز دانش آموزی را دارد که معلم و دیگر بجه ها ناخواسته آن را در ردیف اول جلوی تخته نشانده اند. کی ام سی T8 پیکاپی نسبتا ارزان قیمت است که این روزها خیلی ها آن را با هایلوکس مدل پایین برای خرید مقایسه می کنند…
{مقالات بیشتر}: مشاوره رایگان خرید خودرو
در چند مقاله ی قبلی که درباره خواهر و برادر های این پیکاپ صحبت شد(J7 و K7) ، دیگر همگی ما می دانیم که برند کی ام سی نامی از سوی خود کرمان موتور بوده و تصمیم شرکت عرضه خودروهای کمی لوکس تر و گران تر شرکت جک با این نام بوده است. یعنی اگر این خودرو را در زادگاهش جک شائولینگ T8 صدا زدند نباید تعجب کنید.
پیکاپ جوان ما برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ معرفی شد و توانست مجوز ورود به بازارهایی مانند مکزیک، ایتالیا و مالزی را به دست آورد. KMC T8 در بازار جهانی با سه پیشرانه متفاوت عرضه شده که حجیم ترین آن ها ۲/۴ لیتری توربو است. داستان به همین جا خنم نمی شود بلکه نسخه فیس لیفتی از این خودرو در سال ۲۰۲۱ با نام JAC T8 PRO عرضه شد که عمده تغییراتش کابین و داشبورد بود که بسیار شبیه محصولات روز شده بود چرا که شرکت به سمت صفحه نمایش یزرگ تمام لمسی و … رفته است.
اما به نظر من ورود کی ام سی T8 به ایران در بهترین زمان خودش بوده تایمی که بازار عاری از هرگونه پیکاپ درست حسابی و اصطلاحا تشنه چنین محصولی بود یعنی سال ۹۹ که بازار آشفته(همیشه البته)ایران نیازمند خودروهایی جدید و مشتری پسند بود.
بررسی ظاهری کی ام سی T8
این یکی دوسال که پای پیکاپ ها مخصوصا چینی ها خوب به کشورمان باز شده، کی ام سی T8 رقبای مستقیم و غیرمستقیم زیادی از جمله مکث موتور کلوت، فوتون تونلند G7 و آمیکو آسنا را پیش رو دارد لذا در هر بخش امتیازات یا مقایسه ها نسبت به این خودرو ها صورت می گیرد.
{مقالات بیشتر}: بررسی مزایا و معایب فوتون تونلند G7
پیکاپ هر چه خشن تر و تهاجمی تر باشد برای مشتری دلنشین تر است، جدای از ارتفاع بالای خودرو که باعث ایجاد زاویه ورود نسبتا قابل توجهی(۳۰ درجه) شده در نمای جلویی KMC T8 شاهد جلوپنجره ای بزرگ دارای خطوط مشکی پیانویی کت و کلفت که لوگو عظیم کی ام سی روی آن جا خوش کرده است. چراغ های نسبتا بزرگ خودرو را می بینیم که با قسمت کرومی دور جلوپنجره ارتباطی را برقرار کرده، همچنین زیر سپر قطعه ای دیفیوزر مانند به رنگ نقره ای دیده می شود که ظاهری اسپرت تر به خودرو بخشیده است.
البته نکته ای که در قسمت میانی جلوپنجره توی ذوق زد، کیفیت ضعیف پلاستیکی اش بود که برای این رنج قیمت از خودرو با این ابعاد آفرودی کمی غیرمنطقی است.
کی ام سی T8 با دارا بودن طولی حدود ۵/۳ متر اصلا خودروی جمع و جوری نیست اما در مقابل رقیبی مانند آمیکو آسنا با ۵/۶ متر طول کمی شهری تر به نظر می رسد البته که متوجه شدن همین اختلاف در نمای بغل خودش دقت فراوان می خواهد. اما گلگیر های حجیم که با رینگ و لاستیک ۱۸ اینچی(۲۶۵/۶۰) پوشیده شده در کنار کشیدگی خطوط برجسته روی درب ها تا چراغ عقب از نکاتی است که خیلی به چشم می زند. فاصله بین چرخ تا گلگیر عقب به طرز مشهودی بیشتر است که این مورد هم در زاویه خروج تاثیر مثبتی دارد و هم در صورت اضافه شدن بار به قسمت عقب.
همچنین طراحان ظاهری برای این بخش فلاپ هایی ذور گلگیر لحاظ کردند که علاوه بر زیبایی تا حدی از وارد شدن ضربه حین رانندگی با این پیکاپ طویل در شهر نیز جلوگیری شود. جدا از این بحث ها عرضه این خودرو با رنگ های مختلف خودش زیبایی را دو چندان کرده است اما متاسفانه این رنگ بندی های متنوع بیشتر در سری های اول و دوم این خودرو دیده شد و هم اکنون عمده کی ام سی های T8 در سه رنگ سفید ، مشکی و قرمز عرضه می شوند.
از معروف ترین پیکاپ جهان یعنی تویوتا هایلوکس تا وانت های گولاخ آمریکایی، نمای عقبیشان دارای پیچیدگی خاصی نیست و زیاد نمی توان صحبت های شگفت انگیزی درباره آن ها کرد حالا دیگر این بنده خدا که یک پیکاپ چینی نوچوان بیش نیست! در نمای عقبی با چراغ های عمودی طرف هستیم که دارای LED های دوتیکه می باشند که در کنار دو خط افقی روی درب بار، ظاهر عقبی KMC T8 را از سادگی محض در آورده اند.
به کمک رکاب فابریک خودرو وارد وارد کابین شده و با طراحی قابل قبول برای یک پیکاپ ولی نه چندان به روز برای خودروی امروز در بازار روبرو می شویم. داشبورد و بسیاری از ادوات داخلی من را ناخودآگاه به یاد جک J5 انداخت که البته این شباهت کم و بیش بخاطر فامیل بودن خیلی دور از ذهن نیست.
کابین و داشبورد کی ام سی تی ۸ برخلاف نمای بیرونی اش طراحی مینیمال تری داشته و اصطلاحا جمع و جور تر از چیزی که هست نشان می دهد. دریچه های تهویه مطبوع در بالاترین نقطه داشبورد و جدا از مانیتور لمسی ۹ اینچی که کیفیت متوسطی دارد به همراه ادوات تنظیم تهویه مطبوع قرار گرفتند که برای خودروی ۲۰۱۸ قابل قبول می باشد.
صندلی های چرمی با دوخت قرمز با وجود نداشتن امکانات زیادی، از کیفیت نسبتا مناسبی برخوردار هستند و در مسافت های طولانی چندان اذیت نمی کنند. قسمت بالایی داشبورد همانند عمده قسمت های رودری از پلاستیک خشک استفاده شده مگر زیر آرنجی که فوم نرم به همراه چرم دور دوخت قرار گرفته است. البته که طبقه میانی داشبورد دارای پلاستیک نرم بوده که در کنار ریزه کاری هایی مانند کروم کاری دور دریچه ها یا میانه کابین دور لیور دنده کمی اوضاع را بهتر کرده است.
سوار شدن به ردیف دوم پیکاپ ها اغلب کار سختی است چرا که درب ها ابعاد کوچکتر و مرستطیلی شکلی نسبت به خودروهای سدان یا کراس اوور دارند اما در KMC T8 اوضع به مراتب بهتر از چیزی که انتظارش را داشتیم بود و صندلی ها نیز با اینکه قابلیت جلویا عقب رفتن نداشتند، ناراحتی حس نکردیم. فضای سر و سقف نیز برای افراد تا قد ۱۸۵ مناسب ارزیابی می شود. فضای بار عقب کوچکتر این خودرو نسبت به آمیکو آسنا و فوتون تونلند را باید به دلیل طول کمترش بدانیم.
مشخصات فنی و رانندگی KMC T8
با بالا زدن کاپوت با قلب تپنده ای روبرو می شویم که تاکنون با تن خیلی ها پیوند خورده است یکی از آن ها کراس اوور محبوب کرمان موتور یعنی جک S5 دو لیتری است که راندمان، دوام و مشکلات این موتور را چشیده است. البته اگر بگوییم که مشخصات فنی جک T8 همان جک اس ۵ دنده ای است زیاد بی راه نگفته ایم چرا که نمونه اتومات این خودرو در کشورمان حضور ندارد و فعلا باید کلاچ را بگیریم و با گیربکس ۶ سرعته اش سر و کله بزنیم.
حجم موتور | ۲ لیتری |
تعداد سیلندر | ۴ سیلندر توربو |
محور محرکه | دو دیفرانسیل (۴WD) |
قدرت | ۱۷۴ اسب بخار |
گشتاور | ۲۹۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی |
شتاب صفر تا صد | ۱۲/۸ ثانیه |
وزن | ۱۹۷۰ کیلوگرم |
همان اول کار که استارت را زده و شروع به حرکت می کنیم ناخودآگاه به یاد سواری و راه رقتن هایلوکس می افتیم چرا که در سیستم زیربندی و جلوبندی KMC T8 بسیاری از قطعات با اسطوره ژاپنی و حتی برادرانش یکی است. حالا که پای آفرود و بیراهه نوردی باز شد باید بگوییم که این خودرو با داشتن سه حالت دیفرانسیل، سبک(۲H) ، نیمه سنگین(۴H) و سنگین(۴L) که از طریف دکمه های روی داشبورد قابل جابه جایی هستند، یکی از مدعی ها بین رقبا است البته در مقابل رقیبی مانند فوتون تونلند G7 کمی زبانش کوتاه است چرا که آن خودرو یک حالت AUTO اضافه تر دارد.
به هرحال این خودرو از لحاظ آفرودی تا حدی قابلیت اطمینان را القا می کند و در بیراهه نوردی های نه چندان سخت سرافراز بیرون می آید البته که در حد و اندازه های تویوتا هایلوکس نه! تجربه نشان داده اعلب خریداران این خودرو به جای استفاده برای مسیرها یا کارهای دشوار، به عنوان خودرویی خانوادگی برای شهر یا سفر استفاده می کنند لذا از جاده خاکی برویم بیرون…
با اینکه از یک پیکاپ آن هم با وزن حدود ۲ تن نمی توان انتظار شتاب و سرعت داشت اما کی ام سی T8 هنگام تخته گاز روی شما را زمین نمی اندازد و با رسیدن دور موتور ۲۵۰۰ شاهد کشش مناسبی از این وانت داریم هر چند که در مقابل رقیبی مانند فوتون G7 به مراتب خودرویی کندتر محسوب می شود. یکی از نکات مثبت این خودرو عایق بندی خوب کابین می باشد به طوری که با افزایش دور موتور صدای وحشتناک و اذیت کننده ای وارد کابین نمی شود. اما ای کاش ترمزها وضعیت بهتری داشتند چرا که در صورت فشار زیاد و ترمزگیری پیاپی کمی عملکرد خود را از دست می دهند که این مورد بیشتر از وزن بالایش مربوط به رینگ کوچک، فاق زیاد و ارتفاع زیاد مربوط می شود.
امکانات مهم جک T8
تا قبل از معرفی فوتون تونلند G7 به بازار می توانستیم لقب پرآپشن ترین پیکاپ چینی بازار را به کی ام سی T8 نسبت دهیم اما در حال حاضر نیز وضعیت بدی از لحاظ امکانات ندارد و با کمی قناعت شما را راضی خواهد نگه داشت برای مثال نداشتن سانروف یا حذف برخی تجهیزات از جمله رادار بین خطوط ، دوربین ۳۶۰ نباید شما را تعجب زده کند.
– ۲ ایربگ – سیستم ESP و TCS – کیلس استارتر – سنسور نور – دیلایت
– آینه ها برقی – کروزکنترل – TPMS
وضعیت خدمات و قیمت کی ام سی T8
بسیاری از افراد علاقه مند به افرود برای خرید و انتخاب از بین کی ام سی T8 و تویوتا هایلوکس ۲۰۰۶ وجود خدمات پس از فروش مناسب و قطعات فراوان در بازار است که قطعا نماینده چینی ما با داشتن گارانتی ۳ سال یا ۶۰ هزار کیلومتر از این حیث برتری نسبت به پیرمرد ژاپنی دارد.
کی ام سی T8 امروز (۶/۲۳) با قیمتی حدود ۱/۳۵۰ میلیارد از رقبای چینی خود مانند فوتون G7 حدود ۴۰۰ میلیونی ارزانتر است که بنظر من همین عاملی قانع کننده است تا بعضی کمبودهای این خودرو را نسبت به آن نادیده بگیریم.
نقد و بررسی
کی ام سی T8
اگر به دنبال پیکاپی با قیمت مناسب و ارزش خرید بیشتر نسبت به رقبایش هستید، کی ام سی T8 گزینه مناسبی است.
مزایا
- ظاهر دلنشین
- نفوذ صدای کم موتور به کابین
- وجود گارانتی در مقابل رقیبی مثل هایلوکس
- سواری کم کوبش
- ارزش خرید بیشتر از رقبا
- فضای جادار ردیف عقب
معایب
- امکانات کمتر از فوتون
- ایرادات فنی در کارکرد پایین
- ترمز نه چندان قوی
باسلام خدمت همه عزیزان
من امسال موفق به خرید کی ام سی t8 شدم و واقعا ازش راضی هستم قبل تر هم یه نیسان پیکاپ داشتم .وهمیشه با تنگی ردیف عقب مواجهه بودم ولی الان دیگه این مشکل وجود ندارد کلا ارزش خرید رو داره من هم استفاده شهری میکنم هم طبیعت گردی
سلام مرسی از نظر شما. لطفا کمی درمورد معایب این خودرو نظیر مشکل صفحه کلاچ و ناک زدن برای کسانی که قصد خریدش را دارند توضیح دهید.
سلام خودرو کی ام سی تو رنج قیمت خودش عالیه و سربلند بوده و هست
سلام، با توجه به قیمت کمتر و فروش گسترده تر نسبت به رقبای خود از ارزش خرید بالایی برای یک پیکاپ شهری و نیمه آفرودی بهره می برد.